Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

För just Rav4 är det tyvärr lite norr om 200...

384.900 för billigaste utrustningsnivå hos "vanlig" hybrid.
609.800 för en något dyrare utrustningsnivå hos plug-in hybrid.

(plug-in hybriden säljs inte med den billigaste utrustningsnivån)

Inget fel på mildhybrid som sådant, det var inte det jag menade. Jag tror du ev. missförstod mig eftersom jag inte tog upp något om hur de är att äga och köra. Det jag försökte få fram var att det är en enklare (och billigare) teknisk lösning än en fullhybrid och varför det är attraktivt för biltillverkarna att satsa på denna lösning.

Ur ett rent konsumentperspektiv kan det snarare vara mer prisvärt med en mildhybrid jämfört med en icke laddningsbar fullhybrid som både är betydligt dyrare och med mer teknik som kan krångla. Samtidigt får man ju flera av fördelarna, även om det också finns begränsningar.
Nä jag uppfattade det som att du tyckte att det var en dålig lösning och att Toyota-hybriden är som en startmotor. Det är den inte helt enkelt, den kommer en bit på el, så jag ville väl hävda att det är ett felaktigt påstående du kom med. ?

Jag får en större och kraftfullare bil som drar mindre bränsle än den jag har. Utan att behöva trassla med sladdar och laddstationer. Det är en klar förbättring för oss, och vi kan fortsätta köra som vi gör idag, förutom att vi får tanka lite mer sällan. ? Tycker inte vi behöver krångla till det mer än så?

Nä jag uppfattade det som att du tyckte att det var en dålig lösning och att Toyota-hybriden är som en startmotor. Det är den inte helt enkelt, den kommer en bit på el, så jag ville väl hävda att det är ett felaktigt påstående du kom med. ?

Jag får en större och kraftfullare bil som drar mindre bränsle än den jag har. Utan att behöva trassla med sladdar och laddstationer. Det är en klar förbättring för oss, och vi kan fortsätta köra som vi gör idag, förutom att vi får tanka lite mer sällan. ? Tycker inte vi behöver krångla till det mer än så?
Jag avsåg inte Toyota, då de mig veterligen inte har någon mildhybrid i sortimentet utan enbart fullhybrider eller laddhybrider
Mildhybrider är t ex Volvos B5-motorer.

Sen finns det förstås diverse olika tekniska hybridlösningar hos olika biltillverkare som möjligen ligger i gränslandet mellan fullhybrid och mildhybrid.

Jag avsåg inte Toyota, då de mig veterligen inte har någon mildhybrid i sortimentet utan enbart fullhybrider eller laddhybrider
Mildhybrider är t ex Volvos B5-motorer.

Sen finns det förstås diverse olika tekniska hybridlösningar hos olika biltillverkare som möjligen ligger i gränslandet mellan fullhybrid och mildhybrid.
Aha - jag har missuppfattat definitionerna, så bra koll har jag inte - sorry!

Allt som inte kan köra 10 mil på enbart el borde fråntas alla subventioner/skattelättnader.

Som det är nu inbjuder ju reglerna till att montera ett litet skitbatteri i bensinbilar som varken gör till eller från, för att få skattelättnaderna.
(en del gör biofuel bilar som KAN tanka etanol för skattelättnaderna, trots att ingen tankar etanol i dom)

Aha - jag har missuppfattat definitionerna, så bra koll har jag inte - sorry!
Lätt hänt, inte lätt att hänga med i alla definitioner rent tekniskt när biltillverkarnas marknadsavdelning och säljare tycks göra allt för att blanda bort korten.

Allt som inte kan köra 10 mil på enbart el borde fråntas alla subventioner/skattelättnader.

Som det är nu inbjuder ju reglerna till att montera ett litet skitbatteri i bensinbilar som varken gör till eller från, för att få skattelättnaderna.
(en del gör biofuel bilar som KAN tanka etanol för skattelättnaderna, trots att ingen tankar etanol i dom)

Välkommen till svensk miljövänlighet anno 2022...

Köp en sprajtans ny bil trots att den gamla fungerar lika bra i många år till. Tanka exakt samma bränsle och förbruka exakt lika mycket som förut. Ta del av skattelättnader, känn dig som en i Gretas gäng och ha ännu bättre samvete än förut...!

Jag är inne på min andra laddhybrid, en MB C300e. Den kostade 407 000 kr för snart två år sen. Det gick inte att få en vanlig MB C-klass kombi för 207 000 då. Jag har 5 mil enkel resa till jobbet och bilen går 5 mil på el större delen av året. Jag kan ladda på jobbet och får betala en chablonskatt för det.

För övrigt har bilen världens sämsta bagageutrymme med en stor låda där batteriet finns, men jag jobbar med elektroniska komponenter så de får plats.

Jag har varit och provkört en sådan också. Märklig handlare på orten, men en mycket trevlig bil…men jag blir inte riktigt klok på Mercedes kombination av hybrid och fyrhjulsdrift…

Den uppenbara släpvagnsdragaren C-klasse kombi erbjuds inte som hybrid + 4Matic. Däremot erbjuds detta i C-klasse sedan samt i en massa värdelösa mini-SUV’ar som knappt får dra släp…

Ville man ha hybrid + 4Matic + respektabel släpvagnsvikt så blev det en redigt dyr bil…

Jag har varit och provkört en sådan också. Märklig handlare på orten, men en mycket trevlig bil…men jag blir inte riktigt klok på Mercedes kombination av hybrid och fyrhjulsdrift…

Den uppenbara släpvagnsdragaren C-klasse kombi erbjuds inte som hybrid + 4Matic. Däremot erbjuds detta i C-klasse sedan samt i en massa värdelösa mini-SUV’ar som knappt får dra släp…

Ville man ha hybrid + 4Matic + respektabel släpvagnsvikt så blev det en redigt dyr bil…
Nya C-klass den som går 10mil på el, inte som kombi??

Nya C-klass den som går 10mil på el, inte som kombi??

Nej, kombinationen C-klasse, kombi, hybrid och fyrhjulsdrift gick inte att få. Fyrhjulsdriften fanns endast i C-klasse sedan, eller i en massa konstiga små SUV'ar och i betydligt större bilar.

Endera har ni båda rätt eller så har minst en av er fel. Jag trodde att "mildhybrid" var en löjligare hybrid än en laddhybrid, och att ingen av dem hade sladd.
Tror både Volvo o bmw använder startmotorn när det är mildhybrid o då 48 volt för att få lite bättre snurr.
Men det är en helt vanlig fosil bil som fått en större startmotor bara

Last edited:
EU-länderna har enats om ett nytt klimatpaket. Bland annat ska försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna personbilar stoppas till 2035. ”Jag är mycket nöjd med vad vi har kommit fram till, även om Sverige hade velat gå ännu längre”, säger klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) till TT.

EU-länderna har enats om ett nytt klimatpaket. Bland annat ska försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna personbilar stoppas till 2035. ”Jag är mycket nöjd med vad vi har kommit fram till, även om Sverige hade velat gå ännu längre”, säger klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) till TT.

Har dom beslutat något angående Kolkraft? Fossilgas?
När ska det förbjudas?

Återigen är det EU som sätter käppar i hjulet. Varför ska de ha något att säga till om vg våra förehavanden i Sverige? Kom igen nu AS, kämpa på!

även om Sverige hade velat gå ännu längre

Varför ska just våra politiker alltid uppvisa en sån präktig jävla Bror Duktig mentalitet...? Tror de att någon människa i något annat land blir imponerad och ser upp till svenskar...?

Varför ska just våra politiker alltid uppvisa en sån präktig jävla Bror Duktig mentalitet...? Tror de att någon människa i något annat land blir imponerad och ser upp till svenskar...?
Kärringen är ju dum på riktigt så hon förstår faktiskt inte att hon framställer sig som ett våp inte som en intellektuell person.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN