Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mer analys av den nu ganska kända Martti:

(jag håller på med en autoöversättning av en föreläsning han gjorde ganska nyligen om rysk hybridkrigföring med fokus på Ukraina. Lägger upp den här senare)
Tyckte den inte gav så värst mycket nytt. Visst analysen var bra och han hade rätt i det mesta, men det märktes att det gått mera än månad sen den lades upp.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Tyckte den inte gav så värst mycket nytt. Visst analysen var bra och han hade rätt i det mesta, men det märktes att det gått mera än månad sen den lades upp.
Nä, det var ungefär samma som vi sett tidigare. Frågorna som kommer från journalisterna är lika...

Föreläsningen jag lade upp hade annat innehåll, men är småjobbig pga maskinöversättningens brister (och min finska är inte bra nog för att greppa detaljer utan)

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Vet inte om jag köper pratet om kommande användning av tunnbomber i Ukraina. Det är en lite annan komflikt än Syrien. Dels behöver du kunna flyga ut ut dem och det kan inte Ryssland på annat än mark de redan kontrollerar samt om kontrollerar de området så finns det ju liksom inget behov av att bomba dem...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Vet inte om jag köper pratet om kommande användning av tunnbomber i Ukraina. Det är en lite annan komflikt än Syrien. Dels behöver du kunna flyga ut ut dem och det kan inte Ryssland på annat än mark de redan kontrollerar och kontrollerar de området så finns det ju liksom inget behov av att bomba den...

Näe, i Ukraina kan inte ryssen flyga lågt och sakta med helikoptrar som dom vill, det kunde dom i Syrien.

Om dom försöker sig på det är dom verkligen desperata.

Inte för att putler har haft något emot att omvandla en hel generation av landets unga män till solrosgödsel, men han kanske är mera rädd om sina helikoptrar.
Det börjar bli ont om hårdvara, och ryssland kan inte producera mera i närtid.

Dom gjorde ett till försök att korsa en flod i går, med samma resultat som tidigare.
Jag skulle vilja påstå att alla platser där det går att lägga ut en pontonbro är noga uppmätt av ukraina och koordinaterna redan inmatade i artellerisystemen...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dom gjorde ett till försök att korsa en flod i går, med samma resultat som tidigare.
Jag skulle vilja påstå att alla platser där det går att lägga ut en pontonbro är noga uppmätt av ukraina och koordinaterna redan inmatade i artellerisystemen...
Vad var det...9:e försöket på samma flod?
Nästan att man skulle släppa över en 50 fordon och sen låsa in dem och pricka av dem med artilleri och switchblades.
Bara för att tunna ut linjerna.
Fast de har väl börjat köra fram T55orna nu då det börjar tryta i förråden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl i princip det man har gjort, man har låtit dom lägga ut bron och rulla över material, sedan har man dänkt dom i artelleri och flodvatten.
Dom som eventuellt har tagit sig över plockas så småningom.
Det kan inte vara speciellt kul att höra till den lilla grupp som tagit sig över och inte har någon reträttväg och inget understöd...

Sittande ankor...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Kanske dags att låna ut några Archer och se hur de levererar... Om de är ens hälften så vassa som den gamla bandkanonvagnen (och det är de definitivt och mer därtill) så kan de slå ut nästan allt av ryskt pansar och marktrupp.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kanske dags att låna ut några Archer och se hur de levererar... Om de är ens hälften så vassa som den gamla bandkanonvagnen (och det är de definitivt och mer därtill) så kan de slå ut nästan allt av ryskt pansar och marktrupp.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Fast Archern är ju bara en del i ett större system, fristående är den ju inte en bråkdel så bra.
(alltså den kan ju fortfarande lobba tunga klumpar i huvet på folk)

Sen så har vi ju inte så jävla många heller, även med dom norrbaggarna avbeställde, och det är väl komponentbrist för att bygga nya.

Det är inte lönt att skicka dit något som tar en månad att utbilda på och så får dom två st
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Rysslands FN-rådgivare i Genève har avgått, den högsta diplomaten som hoppat av sedan hans lands invasion av Ukraina började"


20220523_142020.jpg


Han är inte högst i rang där, men högt ändå.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
"Rysslands FN-rådgivare i Genève har avgått, den högsta diplomaten som hoppat av sedan hans lands invasion av Ukraina började"


View attachment 472189


Han är inte högst i rang där, men högt ändå.
Själva brevet ser inte helt officiellt ut och har ingen signatur. :va
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Själva brevet ser inte helt officiellt ut och har ingen signatur. :va
Pappret tar ju inte slut på bilden, men jag letade faktiskt runt lite innan jag postade den där. Var osäker på vad UNWatch var för något och hur säkra de var som källa. Men det verkar vara en story de flesta nyhetskällor kör med just nu. Så därav la jag även upp den här.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Pappret tar ju inte slut på bilden, men jag letade faktiskt runt lite innan jag postade den där. Var osäker på vad UNWatch var för något och hur säkra de var som källa. Men det verkar vara en story de flesta nyhetskällor kör med just nu. Så därav la jag även upp den här.
:tummenupp

Jag blir genast skeptisk när någon ryss i "toppsfären" verkar vettig...;)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top