Gamla enstånkor


Ft 500? Hade aldrig hört talas om förut. Ser ut att vara i fint skick iaf.
Tror det finns en hel tråd om denna hoj... Eller är det i början av denna tråd?


EDIT: Hittade några sidor Ascot här...
 
Tror det är milen som skrämmer.

Somliga menar ju att stånkor aldrig når 10.000 mil, men det är ju fel.

LC4 sprängs vid 4.000 mil...
Nu blev jag nyfiken då min SLR650 gått 5000 mil. Den går riktigt fint. Om du måste gissa, hur många mil tror du jag kan klämma ur den innan motorn behöver rivas? Spekulera fritt.
 
Tror det är milen som skrämmer.

Somliga menar ju att stånkor aldrig når 10.000 mil, men det är ju fel.

LC4 sprängs vid 4.000 mil...
Jo så är det nog , mil är farligt :brynad
Finns massor bara i svedala som passerat 10” utan bekymmer , en kille på soe.se hade sin xr650r som pendlarhoj och nosade på 10000 mil för cirkus fem år sen och titta bara på alla gamla mcbudshojar som säkerligen passerade dom milen och gick hela året , sen finns väl undantag med haverier av andra orsaker än mil hos alla fabrikat och att saker behöver bytas på en motor betyder ju inte att det är skrot men dom däringa däcksparkarna är alltid kul att få hem :gnissla
 
Nu blev jag nyfiken då min SLR650 gått 5000 mil. Den går riktigt fint. Om du måste gissa, hur många mil tror du jag kan klämma ur den innan motorn behöver rivas? Spekulera fritt.
Tror inte notrightrider är av den åsikten inte alls men folk i allmänhet är livrädda för hojar med mil på
Rev faktiskt min trokänare en xr650r vid 1800 mil men inte för att det var ”dret” men det började plötsligt läcka mellan blockhalvorna så valen var inte många
 
Tror inte notrightrider är av den åsikten inte alls men folk i allmänhet är livrädda för hojar med mil på
Rev faktiskt min trokänare en xr650r vid 1800 mil men inte för att det var ”dret” men det började plötsligt läcka mellan blockhalvorna så valen var inte många
Ja den däringa Honda kvalitén känns mer o mer österikiskt?
 
Den är alldeles för dyr. Dessa brukar kosta max 15000kr, de är de minst eftertraktade av stånkorna. Tunga och undermotoriserade och behäftade med ett dyrt konstruktionsfel. Kamaxel är lagrad direkt i toppen, så de går inte att renovera med mindre än att man byter hela toppen.
Är inte den konstruktionen ganska vanlig, eller har jag fel?
Kamaxel av gjutjärn lagrad i aluminumtopp är det på väldigt många av mina motorer.
 
Är inte den konstruktionen ganska vanlig, eller har jag fel?
Kamaxel av gjutjärn lagrad i aluminumtopp är det på väldigt många av mina motorer.

Det är en misslyckad konstruktion smörjningen som orsakar kamaxelproblem. Rätt vanligt förekommande på ktm och Husaberg.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Det är en misslyckad konstruktion smörjningen som orsakar kamaxelproblem. Rätt vanligt förekommande på ktm och Husaberg.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Till t.ex XT 500 finns det ju ombyggnadssatser, men frågan är om det gör motorn odödlig?
 
Det är klart att den är, allt är för dyrt för Tammer

Men undermotoriserad? Du har ju FFS tittat på Viagra 250?
Jodå, men då vet man ju vad man är ute efter. Vi som inte vill få framhjulslyft eller spinna loss i varje kurva kör helst gamla 250cc, men köper man en 500cc kanske man väntar sig en effekt som räcker och blir över. Då är FT500 Ascot lite fel hoj. Bara så ni vet.
 
Jodå, men då vet man ju vad man är ute efter. Vi som inte vill få framhjulslyft eller spinna loss i varje kurva kör helst gamla 250cc, men köper man en 500cc kanske man väntar sig en effekt som räcker och blir över. Då är FT500 Ascot lite fel hoj. Bara så ni vet.
Du har aldrig ens kört en FT500. Jag har haft två st och de gick som alla andra stånkor från den tiden. Ingen tror man får effekt som ”räcker och blir över” med en åttiotals 500cc.
 
Back
Top