Frågor man vågar ställa

… samtidigt som ljuset från ursprungskroppen färdas mycket mycket snabbare än fragmenten. Ljusets hastighet är så hög i förhållande till fragmentens så fragmentens resa är försumbar.
- Försumbar är ett icke-definitivt uttryck : )

Men du säger då alltså att man kan inte samtidigt i ett teleskop observera den himlakroppen som man nu observerar, och i ett annat teleskop observera de delar av den som nu är på väg genom rymden mot observatören? De som alltså färdats extremt länge från explosionen.
 
Kan du höra ljudet av ett flygplan två gånger om det färdas mot dig i underljudsfart?

Om det istället flyger i överljudsfart, från vilken punkt hör du först/sist ljudet?
- Jag vet inte, det är ju ingen optisk observation. Men om jag förflyttades 1 miljon år framåt i tiden, kanske jag skulle se ljudbangsmolnet som det uppstod för 1 miljon år sedan?
 
- Försumbar är ett icke-definitivt uttryck : )

Men du säger då alltså att man kan inte samtidigt i ett teleskop observera den himlakroppen som man nu observerar, och i ett annat teleskop observera de delar av den som nu är på väg genom rymden mot observatören? De som alltså färdats extremt länge från explosionen.
- Jag vet inte, det är ju ingen optisk observation. Men om jag förflyttades 1 miljon år framåt i tiden, kanske jag skulle se ljudbangsmolnet som det uppstod för 1 miljon år sedan?
Nu ger jag upp. ?
 
- Varför måste fragmenten färdas så snabbt? De rör sig ju mot oss oavsett hastighet, och alltså med kortare avstånd för ljuset att nå dem för varje sekund de färdas?
Därför att ljuset du ser av en hel planet alltid kommer att köra ifrån fragmenten från en explosion. (så länge ljuset rör sig fortare än dem)

Du ser fragmenten när ljuset från dem kommit hit, om 28000000 år minus vad de hunnit ta sig hitåt på den tiden.
 
Ska man bli orolig när hustrun kommer med en Marketplaceannons på en Tomos moppe och säger att den var "söt" 3 dagar före sin födelsedag?
 
Ska man bli orolig när hustrun kommer med en Marketplaceannons på en Tomos moppe och säger att den var "söt" 3 dagar före sin födelsedag?
Beroende på hennes ålder är det kanske dig man ska oroa sig för? :va ;)
 
Nästa fråga, jag har dragit ut på att ringa på två hojannonser som jag verkligen velat ha, och då missat dem men jag har samtidigt bjudit på ett par objekt som jag nog egentligen inte vill ha.
Varför?
 
Nästa fråga, jag har dragit ut på att ringa på två hojannonser som jag verkligen velat ha, och då missat dem men jag har samtidigt bjudit på ett par objekt som jag nog egentligen inte vill ha.
Varför?
För att du är ytlig och endast vill ha uppmärksamhet. Det är därför du bjuder på hojar du inte vill ha och det är därför du kände att du måste skriva ett inlägg om det.

Varsågod.
 
För att du är ytlig och endast vill ha uppmärksamhet. Det är därför du bjuder på hojar du inte vill ha och det är därför du kände att du måste skriva ett inlägg om det.

Varsågod.

För många många år sedan (innan Blocket) vet jag en snubbe som varje torsdag inte utförde någotsomhelst vettigt arbete, utan satt med tidningens annonsbilaga och ringde på annonser hela dagen, på allt mellan traktorskopor och farmartankar och givetvis vartenda fordon som las ut.

Han köpte aldrig något, han budade ytterst sällan, utan han ringde bara och surrade.

Det gick så långt att (han hade ett ovanligt efternamn) folk började skriva i sina annonser "XYZsson behöver inte ringa"
Till slut slutade tidningen att ta med den raden i annonserna :hihi
 
Frågan är.

Vart skall man åka i dag på hojen?
Mäjens glasscafe.

Riktpunkter;

Sikhall - Hunneberg - Örslösa - Mäjens Glasscafe - Främmestad - Åsaka - Upphärad - Vänster i Upphärad och sikta på Prässebo - fortsätt ner mot Nygård och sen höger mot Göta - Västra sidan av älven upp till Båberg och sen vidare norröver efter eget huvud.

Då har du att göra i någon timme eller två, med riktigt fina vägar.

Lycka till nu.
 
Mäjens glasscafe.

Riktpunkter;

Sikhall - Hunneberg - Örslösa - Mäjens Glasscafe - Främmestad - Åsaka - Upphärad - Vänster i Upphärad och sikta på Prässebo - fortsätt ner mot Nygård och sen höger mot Göta - Västra sidan av älven upp till Båberg och sen vidare norröver efter eget huvud.

Då har du att göra i någon timme eller två, med riktigt fina vägar.

Lycka till nu.
Det tar vi sa tjuven glass är gott.
 
Går det få en USB-sticka att autostarta musik, eller gäller det bara musik på CD/DVD-skivor?
I det här fallet gäller det en "dum" bluetooth-högtalare som har USB-uttag men sen enbart volymknappar och on/off typ.
 
Går det få en USB-sticka att autostarta musik, eller gäller det bara musik på CD/DVD-skivor?
I det här fallet gäller det en "dum" bluetooth-högtalare som har USB-uttag men sen enbart volymknappar och on/off typ.
Förmodligen inte, det beror ju helt på högtalaren.
Det finns säkert att köpa "presentationshögtalare" som autostartar innehållet.

Jag var inblandad i ett "konstprojekt" som skulle spela upp fågelljud så fort det ficks ström, dock inte tillräckligt inblandad för att veta hur dom löste det, men jag har för mig att det var dedikerad hårdvara och ljud på SD kort...
 
Funkar det att köra hojen (CBR1000RR-06) på E85 eller är det en dålig idé?
Varför?
Du får 30% högre förbrukning vilket gör bränslet ännu dyrare.
Du får problem med o-ringar, packningar, slangar, plast i bränslepump mm.
Du måste mappa / bestycka om för den högre förbrukningen.
 
Varför?
Du får 30% högre förbrukning vilket gör bränslet ännu dyrare.
Du får problem med o-ringar, packningar, slangar, plast i bränslepump mm.
Du måste mappa / bestycka om för den högre förbrukningen.
- Ditt svar är alltså "dålig idé" ?
Jag tänkte eftersom många bilar går bra att köra utan att de tar skada o utan att om-mappas.
 
- Ditt svar är alltså "dålig idé" ?
Jag tänkte eftersom många bilar går bra att köra utan att de tar skada o utan att om-mappas.
Det är för att de är byggda för E85 från början.
Min V70 kollar förhållandet etanol / bensin efter varje gång tanklocket varit öppet.
Det tar ca 15 min körning enl Volvo för bilen att mappa om sig om man går från en tank bensin till en tank etanol eller tvärt om.
Hur den hanterar alla möjliga mellanliggande blandningsförhållanden vet jag inte.
På de dryga 10 år vi haft bilen har den fått full tank etanol max 20 gånger, de gånger jag kunnat räkna hem det ekonomiskt. 30% lägre pris på etanolen plus 1 krona litern för att kompensera för extra körning till makcen så har det gått jämt upp.
 
Sonen har en Biofuel Saab, den har fått exakt en tank Etanol sedan han köpte den, för att prova (SAAB lovar ju liiiite bättre prestanda på Etanol)
Ekonomiskt har det aldrig varit lönt det.

Där skulle man ju definitivt kunna styra över kunder som har bilar som klarar det med lägre beskattning på etanolen, istället för att tvinga folk som har fordon som inte är tänka för det att köra på 10%

Jag tror att sonen skulle gå med på att köra sin Biofuel på etanol om han fick köra 9 andra av sina fordon på ren bensin
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top