Yamaha Ténéré 700

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Lägre med ca 7-8cm. Tanken är att vinden ska träffa under hjälmen istället för vid öronen. :) Bättre vinkel på rutan också.

Testrapport imorgon.
Ja det är nog rätt väg att gå. Kan du ta en bild på hojen från sidan?
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Tull

Tull ska i princip betalas på alla försändelser som är värda mer än 1500 kronor. Hur stor tullavgiften blir beror på vad det är för slags vara, vad den kostar och från vilket land den kommer. Vissa varor har ingen tullavgift alls medan andra kan ha upp till 20 procent i tullavgift. Tullavgiften beräknas på inköpspris och fraktkostnad.

Moms

Du ska alltid betala moms på varor som du köper från länder utanför EU, oavsett varornas värde.
Momsen är 25 procent på alla varor förutom på livsmedel där den är 12 procent och på vissa trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

Moms behöver inte betalas på varor som beställs från länder inom EU.

Enligt EU:s regler kan länder inom EU göra ett undantag vad gäller moms och först ta in den på varor som överskrider ett värde av 22 euro. Sverige har valt att inte utnyttja det undantaget och regeln som gäller är alltså att konsumenter ska betala in moms från första kronan.

Andra avgifter

Förutom tull, moms och eventuellt andra skatter kan du även behöva betala transportföretagets avgift för att göra tulldeklarationen åt dig, en så kallad importtulldeklarationsavgift eller administrationsavgift.
Du betalar samtliga avgifter i samband med att du hämtar ut ditt paket på ett utlämningsställe.

Postnord har flaggat för att deras avgifter kan komma att höjas kraftigt inom kort.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Update!
Ringde Svedea och de fixade ut en bärgare som körde mig och hojen till Detaljdäck i Varberg.

Han kikade och sa att jag har slang (jag var osäker) så han byter nu på en gång.

Alltså Detaljdäck i Varberg!!! Vilket jävla underbart företag!!! Alltid Alltid sån jävla bra service och så jävla trevliga. De hjälper mig även fast det finns 1000 bilar som ska ha sommardäck. Funderar fan på att betala dubbelt…
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hur löser man det problemet? Om man får nåt haveri på en okänd grusväg ute i skogen som ingen bärgare hittar till, vad gör man då?
Jag tog en bild på min karta i iphonen där jag var och smsade bärgaren. Jag visste inte riktigt var jag var heller.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Skogspunka men nu hemma luftfylld och glad!
 

Bifogat

  • 78F2168C-C830-4302-8E12-87B98B89D83C.jpeg
    78F2168C-C830-4302-8E12-87B98B89D83C.jpeg
    4.3 MB · Visningar: 30

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Byta slang måste jag fixa själv nästa gång, men hur fan gör man det ute i naturen utan lyft?
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Byta slang måste jag fixa själv nästa gång, men hur fan gör man det ute i naturen utan lyft?

Centralstöd eller väger upp den på stödet och sätter under lämplig stubbe under hasplåten eller medhavt vinkeljärn (i rätt längd och anpassat till hojen) mot bobin på högersidan så hjulet går fritt.
Jag kör med 2,2 som det står i boken, fungerar utan problem på grus och i grövre terräng med


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hur löser man det problemet? Om man får nåt haveri på en okänd grusväg ute i skogen som ingen bärgare hittar till, vad gör man då?
:tummenupp Löser det själv , kört ofta vid sidan om så det här kittet plus en 21tums slang och två kortade 17 och 27 och 10 nycklar finns med och en extra gaspatron
Du kan använda två järn men tre underlättar eller slipa till nycklarna så du kan ha istället, 21tums slang funkar bak som nödräddning
image.jpg
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top