Triumph Thruxton-tråden.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Sajten föreslår YTX12-BS vilket är korrekt för en förgasarhoj. Vi med EFI skall i stället ha YT12B-BS. Det tidigare ryms inte i batterilådan. Tro mig, jag lät mig luras och köpte fel. :(

Många sajter har samma fel, så det är inte bara MDS som inte fått det rätt....
Tack för påminnelsen! Det var förvirrande som tusan när jag kikade på batterier i somras, och idag har jag tittat på fel när jag kikade på Antigravitys hemsida.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bosse-I, för Din vetskap har Piteå MC & Motor serviceavtal med Triumph, om Du behöver lite märkesdelar?

Bra att veta, min GSX hamnade hos dom efter att jag hade min vobbelincident.

Till Piteå ha jag väl bara 17 mil.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, långa avstånd har vi gott om i våra trakter?

Japp det har vi.

Jag får kolla vidare om batteri, kan ju höra med sarrela för han hade ju batterier till Thruxtonen men inte Yuasa. Skulle egentligen behöva till Boden för att köpa 35 mm rostfria rör och böjar på maskindelen för att bygga nya avgassystem till Hondan. Boden har jag bara 12mil till?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har fått ett par frågor på senaste tiden om Årets Stora Thruxton-tur, jag syftar då alltså på:

Vätternrundan 2022

Efter att ha kikat i kalendern och på hotels.com så föreslår jag ett nytt grepp i år - vi kör onsdag-torsdag 6-7 juli. Tidigare år har vi kört på en helg så att även den som jobbar i juli har kunnat vara med. Men hotellen i Jönköping är dyra jämfört med tidigare år. Det vi betalade 700-800 kr för förra året kostar nu bortåt 1500 kr. Rätt stor skillnad. Däremot är det billigare mitt i veckan. Därför är förslaget 6-7 juli.

Var och en startar hemifrån onsdag morgon.

Jag kör från Göteborg kl. 7.30. Färden går därifrån på svängiga småvägar (det tar tid och är kul) och kl. 13.00 sammanstrålar alla på torget i Askersund för lunch.

Efter lunch fortsätter vi vår småvägs-safari ut ur Närke och in Östergötland på krokiga vägar ute på landet. Vackert och kurvigt! Vi pausar i Borensberg för dricka eller glass. Därifrån letar vi oss fram till nästa paus i Gränna där vi kan köpa en kaffe och en mjukglass i hamnen innan vi drar i väg sista kryssbenet till övernattningen i Jönköping.

Nästa morgon rullar vi på kurviga smala 70-vägar förbi Habo och mot Hökensås och vidare in i Västergötland. Någonstans i trakterna runt Hjo/Forsvik vänder västkustfolket hemåt och övriga fortsätter varvet runt sjön. Förslagsvis genom Tiveden där det finns en grymt fin "specialsträcka" från Undenäs till Tived och sedan vidare mot Askersund för fullbordan av varvet. Sen då? Sen får man köra hem, på den väg man föredrar! :)

Så häng med på din traja-twin, det här är kul. Fin körning i trevligt sällskap.

För mig som startar och avslutar i Göteborg brukar det bli bortåt 80-85 mil. Bra att veta att första dagen är lång för de flesta, i mitt fall kanske 45 mil beroende på vägval. Men vi pausar med (o)jämna mellanrum och ser till att dricka ordentligt så kroppen brukar klara det rätt bra. Första ölen i Jönköping smakar bra (oavsett ölmärke!) efter en lång dags körning.

Hotell då? Jag bokade nu ikväll Comfort Hotel på Klostergatan (samma som förra året) för 799 kr inkl. frukost. Avbokningsbart, ifall det skulle bli ösregn eller om man blir sjuk.

Teaser 1: lunchpaus i Askersund
1651091735716.png

Teaser 2: drickapaus i Borensberg
1651093802035.png
 

Sixty

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Västra Frölunda
Hoj
2011 Triumph Bonneville T100
Har fått ett par frågor på senaste tiden om Årets Stora Thruxton-tur, jag syftar då alltså på:

Vätternrundan 2022

Efter att ha kikat i kalendern och på hotels.com så föreslår jag ett nytt grepp i år - vi kör onsdag-torsdag 6-7 juli. Tidigare år har vi kört på en helg så att även den som jobbar i juli har kunnat vara med. Men hotellen i Jönköping är dyra jämfört med tidigare år. Det vi betalade 700-800 kr för förra året kostar nu bortåt 1500 kr. Rätt stor skillnad. Däremot är det billigare mitt i veckan. Därför är förslaget 6-7 juli.

Var och en startar hemifrån onsdag morgon.

Jag kör från Göteborg kl. 7.30. Färden går därifrån på svängiga småvägar (det tar tid och är kul) och kl. 13.00 sammanstrålar alla på torget i Askersund för lunch.

Efter lunch fortsätter vi vår småvägs-safari ut ur Närke och in Östergötland på krokiga vägar ute på landet. Vackert och kurvigt! Vi pausar i Borensberg för dricka eller glass. Därifrån letar vi oss fram till nästa paus i Gränna där vi kan köpa en kaffe och en mjukglass i hamnen innan vi drar i väg sista kryssbenet till övernattningen i Jönköping.

Nästa morgon rullar vi på kurviga smala 70-vägar förbi Habo och mot Hökensås och vidare in i Västergötland. Någonstans i trakterna runt Hjo/Forsvik vänder västkustfolket hemåt och övriga fortsätter varvet runt sjön. Förslagsvis genom Tiveden där det finns en grymt fin "specialsträcka" från Undenäs till Tived och sedan vidare mot Askersund för fullbordan av varvet. Sen då? Sen får man köra hem, på den väg man föredrar! :)

Så häng med på din traja-twin, det här är kul. Fin körning i trevligt sällskap.

För mig som startar och avslutar i Göteborg brukar det bli bortåt 80-85 mil. Bra att veta att första dagen är lång för de flesta, i mitt fall kanske 45 mil beroende på vägval. Men vi pausar med (o)jämna mellanrum och ser till att dricka ordentligt så kroppen brukar klara det rätt bra. Första ölen i Jönköping smakar bra (oavsett ölmärke!) efter en lång dags körning.

Hotell då? Jag bokade nu ikväll Comfort Hotel på Klostergatan (samma som förra året) för 799 kr inkl. frukost. Avbokningsbart, ifall det skulle bli ösregn eller om man blir sjuk.

Teaser 1: lunchpaus i Askersund
View attachment 471327

Teaser 2: drickapaus i Borensberg
View attachment 471328
Låter bra för min del, kollar med jobbet om det funkar?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Har fått ett par frågor på senaste tiden om Årets Stora Thruxton-tur, jag syftar då alltså på:

Vätternrundan 2022

Efter att ha kikat i kalendern och på hotels.com så föreslår jag ett nytt grepp i år - vi kör onsdag-torsdag 6-7 juli. Tidigare år har vi kört på en helg så att även den som jobbar i juli har kunnat vara med. Men hotellen i Jönköping är dyra jämfört med tidigare år. Det vi betalade 700-800 kr för förra året kostar nu bortåt 1500 kr. Rätt stor skillnad. Däremot är det billigare mitt i veckan. Därför är förslaget 6-7 juli.

Var och en startar hemifrån onsdag morgon.

Jag kör från Göteborg kl. 7.30. Färden går därifrån på svängiga småvägar (det tar tid och är kul) och kl. 13.00 sammanstrålar alla på torget i Askersund för lunch.

Efter lunch fortsätter vi vår småvägs-safari ut ur Närke och in Östergötland på krokiga vägar ute på landet. Vackert och kurvigt! Vi pausar i Borensberg för dricka eller glass. Därifrån letar vi oss fram till nästa paus i Gränna där vi kan köpa en kaffe och en mjukglass i hamnen innan vi drar i väg sista kryssbenet till övernattningen i Jönköping.

Nästa morgon rullar vi på kurviga smala 70-vägar förbi Habo och mot Hökensås och vidare in i Västergötland. Någonstans i trakterna runt Hjo/Forsvik vänder västkustfolket hemåt och övriga fortsätter varvet runt sjön. Förslagsvis genom Tiveden där det finns en grymt fin "specialsträcka" från Undenäs till Tived och sedan vidare mot Askersund för fullbordan av varvet. Sen då? Sen får man köra hem, på den väg man föredrar! :)

Så häng med på din traja-twin, det här är kul. Fin körning i trevligt sällskap.

För mig som startar och avslutar i Göteborg brukar det bli bortåt 80-85 mil. Bra att veta att första dagen är lång för de flesta, i mitt fall kanske 45 mil beroende på vägval. Men vi pausar med (o)jämna mellanrum och ser till att dricka ordentligt så kroppen brukar klara det rätt bra. Första ölen i Jönköping smakar bra (oavsett ölmärke!) efter en lång dags körning.

Hotell då? Jag bokade nu ikväll Comfort Hotel på Klostergatan (samma som förra året) för 799 kr inkl. frukost. Avbokningsbart, ifall det skulle bli ösregn eller om man blir sjuk.
Det funkar inte för mig. Frugan går på semester först den elfte och innan dess så har jag huvudansvaret för barnen.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det funkar inte för mig. Frugan går på semester först den elfte och innan dess så har jag huvudansvaret för barnen.
Ta med dem...? ;)
Det är ju synd! Tanken med mitt i veckan var ju att hotellpriset i Jönköping mitt i veckan var c:a 50 % av priset på helgen.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ta med dem...? ;)
Det är ju synd! Tanken med mitt i veckan var ju att hotellpriset i Jönköping mitt i veckan var c:a 50 % av priset på helgen.
Smällar man får ta. Jag vet å andra sidan inte om jag hade velat lägga dubbla priset på hotell. Helgen v. 27 är jag dessutom upptagen och v. 28 tror jag att det är Wheels & Wings, så då vore det rätt najs att vara hemma. Men den här sommaren kanske vi kan försöka få till den där dagsturen som vi har pratat om i några år. :p
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Men den här sommaren kanske vi kan försöka få till den där dagsturen som vi har pratat om i några år. :p
Det är bara att hojta när du är fri från förpliktelserna hemmavid! Jag kör i Halland rätt ofta och det är ju inte långt till dina trakter.

Du kanske kan slita dig den 6 juni? Då brukar Rockers-gänget köra en Nationaldagstur. Ofta någonstans i västra Västergötland - lite långt för dig men turen brukar vara väldigt väl förberedd och definitivt värt att åka med på. Jag har inte sett någon inbjudan ännu, den brukar komma rätt sent på.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det är bara att hojta när du är fri från förpliktelserna hemmavid! Jag kör i Halland rätt ofta och det är ju inte långt till dina trakter.

Du kanske kan slita dig den 6 juni? Då brukar Rockers-gänget köra en Nationaldagstur. Ofta någonstans i västra Västergötland - lite långt för dig men turen brukar vara väldigt väl förberedd och definitivt värt att åka med på. Jag har inte sett någon inbjudan ännu, den brukar komma rätt sent på.
Det skall jag göra. Fri från förpliktelser lär dröja; ibland blir jag utjagad på mc-tur, men jag skulle behöva bli lite bättre på att själv ta initiativ till det.

Det kan nog funka; är ju en röd dag. Om ni utgår från Göteborg så är det ju bara en timma upp (plus ert trafikkaos). Jag har, men använder inte Facebook, så du får hojta till via någon annan kanal när det kommer inbjudan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har koll på om en styrdämpare med 120 mm slag räcker till på Thruxton? Har köpt en för kort styrdämpare till GSX:en så jag har nu en flång ny YSS styrdämpare över, tror jag läst nånstans att 120 mm användas till Thruxton, Bonneville och Scrambler 900 modellerna men hittar inget nu.

Har inte upplevt nåt större behov av styrdämpare på Thruxtonen men har jag en över kan jag väl lika gärna använda upp den.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Då är det snart dags för årets stora begivenhet:

Vätternrundan 2022

I år kör vi onsdag-torsdag 6-7 juli.
(Tidigare år har vi kört på en helg så att även den som jobbar i juli har kunnat vara med. Men hotellen i Jönköping är dyra jämfört med tidigare år. Det vi betalade 700-800 kr för förra året kostar nu över 1500 kr. Därför blev det 6-7 juli och inte på helgen.)

Var och en startar hemifrån onsdag morgon.

Jag kör från Göteborg kl. 7.30 med start från Preem, Ullevi. Färden går därifrån på svängiga småvägar och kl. 13.00 sammanstrålar alla på torget i Askersund för lunch.

Efter lunch fortsätter vi vår småvägssafari ut ur Närke och in Östergötland på krokiga vägar ute på landet. Vi pausar i Borensberg för dricka eller glass. Därifrån letar vi oss fram till nästa paus i Gränna där vi kan köpa kaffe och mjukglass i hamnen innan vi drar i väg sista benet till övernattningen i Jönköping.

Nästa morgon rullar vi på kurviga 70-vägar förbi Habo och mot Hökensås och vidare in i Västergötland. Någonstans i trakterna runt Hjo/Forsvik vänder västkustfolket hemåt och övriga fortsätter varvet runt sjön. Förslagsvis genom Tiveden där det finns en grymt fin "specialsträcka" från Undenäs till Tived. Och sedan vidare mot Askersund för fullbordan av varvet. Sen får man köra hem, på den väg man föredrar! :)

Så häng med på din traja-twin, det här är kul. Fin körning i trevligt sällskap.

För mig som startar och avslutar i Göteborg brukar det bli bortåt 80-85 mil. Första dagen är lång för de flesta. Men vi pausar med (o)jämna mellanrum och ser till att dricka ordentligt så kroppen brukar klara det rätt bra. Första ölen i Jönköping smakar bra efter en lång dags körning.

Hotell då? Jag har bokat Comfort Hotel Jönköping på Klostergatan 28. Det kostar strax över 800 kr i dagsläget. Boka avbokningsbart, ifall det skulle bli ösregn eller om du blir sjuk.

Häng på!
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag hakar på från Göteborg, om vädret tillåter.
Kul! Sitter just nu och småfilar på rutten. Ser om vi skall göra någon justering någonstans, välja bättre sträcka eller så.

Har du något du kommer på i det avseendet? Någon delsträcka som mår bra av att justeras?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vädret Vättern Runt ser hyggligt ut. Sol på onsdag som det verkar. Kanske några skurar på torsdag. Eller så blir det mest sol? Vi får se!

Från Göteborg (Preem Ullevi) kl 7.30 reser:
- TMax500
- Alikzus
- Leif S. (inte med i tråden, men läser flitigt)
- Claes D. (inte med i tråden)
- Samt kanske någon/några fler från Triumphklubben? Jag har bjudit in men sagt att man inte måste anmäla sig, det går bra att bara dyka upp.

Däremot får vi tyvärr inte se Sixty! :( Han har haft Covid och är hemma och återhämtar sig. Han är på bättringsvägen, absolut, men ännu för trött för att palla två dagar i sadeln.

Så får vi se vilka som kan tänkas dyka upp i Askersund?
Jag har t ex inte hört något från Ahoff som har varit en flitig deltagare.
Trixon är i Tyskland och gifter sig och hinner inte hem i tid (snacka om dålig prioritering! ;) ). Kanske någon/några fler från Triumphklubben?
... vi får se helt enkelt!
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top