Triumph Thruxton-tråden.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vinkelslip tänker jag inte använda?

Då jag gjorde du kan till Hondan har jag för mig jag använde rasp men i detta fallet är det lite svårt att komma ner med raspen då jag kanterna. Jag skulle tro att nån form av fräs skulle vara bäst att forma skummet med men problemet blir ju att det är botten på en grop som ska formas, ska kolla om vi kan ha nåt lämpligt rivjärn hemma som får plats i botten på gropen.

Frågan är hur jämt man behöver ha det, ju jämnare ju bättre är det ju men jag skulle inte tro att man märker av knöligheter på säg 5 mm under geldynan. Geldynan i sig verkar ju vara ganska "hård".

I mitt fall lär skarvarna synas om man inte lägger på nåt över dynan innan man drar på klädseln, kommer inte i håg vad killen som syr så men jag tror han hade nåt tunnt material som var gjort just för att dölja såna här skarvar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
ska kolla om vi kan ha nåt lämpligt rivjärn hemma som får plats i botten på gropen.
En elektrisk (mha värmetråd) frigolitskärare skulle nog funka, fast de kostar från 5,000. Om du tar en svetstråd och bockar/böjer till lämplig form och värmer upp tråden med gasol? Som varm kniv genom smör.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var och sökte ett rivjärn på återvinningen men dom hade inget, hade tänkt att kapa sönder det för att sen föra en mindre rivjärnskloss att slipa med. Dock hittade jag en grej som jag sökt ända sen den jag hade försvann i en skilsmässa, en osthyvel som är ett rivjärn.

Har tagit och slipat lite med den men den hade nog blivit bättre med lite moddning men vill inte förstöra den då jag vill ha kvar den till dess ursprungliga ändamål.

Drog på klädseln provisoriskt och la dit sadeln på hojen och testade sitta, och det är nog nog jämnt nu för sen ser jämn ut och man känner inget heller. Dock lite skum känsla då det känns som att sitta på just en geleklump?

Tror på detta komfortmässigt för långkörning men annars ger nog den hårdare original sadeln ger bättre känsla mot hojen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt på sadeln och det verkar lovande, i alla fall än då länge. Frågan är vad som händer efter man använt sadeln en tid men det får väl framtiden utvisa. I värsta fall får denna sadel bli en ren touring sadel med komfort då jag ju har en flång ny original sadel.

Fick tag på nån vadd av en som håller på med bilinredningar och som sydde dynan till Hondan, denna vadd ska täcka skarvar och jag har lagt på ett lager extra över geldynan för att få det lite tjockare lager för att förhoppningsvis dölja skarvarna mellan skummet och geldynan.

Måste åka till sadelmakren då jag inte kommer åt att häfta sista 5 klammerna längst bak då det är för trångt att komma åt med Rapid häftpistolen men annars så verkar det lovande.

20220326_153141.jpg20220326_160744.jpg
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Vätternrunda 2022?

Hallå alla, hur ser intresset ut för en Vätternrunda i år? Jag har kikat i kalendern och helgen 9-10 juli verkar funka för min del. Dock så ser hotellen i Jönköping ut att vara rätt dyra jämfört med tidigare år. Det jag betalade 700 kr för förra året kostar nu bortåt 1500 kr. Rätt stor skillnad.

Kanske en pandemieffekt? "Semestra hemma"? Kanske blir det billigare lite längre fram i vår när alla svenskar bokat sina resor till Medelhavet och efterfrågan minskar på hotellen här hemma? Vem vet något i denna värld...

Är det förresten viktigt att köra en helg? Vi har ju hittills gjort det för att även den som jobbar i juli skall kunna vara med. Men mitt i sommaren, i semestersäsongen, så spelar det kanske mindre roll? Övernattningen var billigare tidigare samma vecka när jag kollade i går.
Kommentera gärna!
Jag är föräldraledig från och med den första juni, så om det sammanfaller när min fru har semester så spelar det inte mig någon roll (men när hon har det är inte klart än).
Nu skall jag bara få ordning på hojen också...
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag satte i det nya batteriet idag och hade tänkt köra ut till mina föräldrar för att tvätta hojen, men den startar inte nu heller. Samma fel som dagen innan Vätternrundan i fjol. Det klickar och framlyktan blinkar till, men startmotorn drar inte alls. Tändningen är på och dödarknappen står i körläge. Något förslag på var jag skall börjar att felsöka?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det första jag skulle kolla är startreläet, fram med multimeter och kolla om du får spänning genom reläet då du trycker på startknappen. Ful fix av startrelä kan vara att knacka på det med tex ett mejselskaft.

Edit:
Hittade ett schema http://cycles.evanfell.com/2013/02/triumph-bonneville-t100-thruxton-scrambler-wiring-diagram/ och det verkar ju utöver det startreläet (starter solenoid 36) till startmotorn finnas ett startrelä (starter relay38) som drar startsolenoiden. Kolla först om du får spänning genom startsolenoiden 36 på kabeln till startmotorn, om inte kolla om du får spänning på den vit/röda kabeln som går från startreläet till startsolenoiden 36, då vet du om du har fel på startsolenoiden 36.

Sen blir jag osäker på vad engine control modulen gör med startreläet, man kan ju tex inte starta om man har borta säkringen till framlyset.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det första jag skulle kolla är startreläet, fram med multimeter och kolla om du får spänning genom reläet då du trycker på startknappen. Ful fix av startrelä kan vara att knacka på det med tex ett mejselskaft.

Edit:
Hittade ett schema http://cycles.evanfell.com/2013/02/triumph-bonneville-t100-thruxton-scrambler-wiring-diagram/ och det verkar ju utöver det startreläet (starter solenoid 36) till startmotorn finnas ett startrelä (starter relay38) som drar startsolenoiden. Kolla först om du får spänning genom startsolenoiden 36 på kabeln till startmotorn, om inte kolla om du får spänning på den vit/röda kabeln som går från startreläet till startsolenoiden 36, då vet du om du har fel på startsolenoiden 36.

Sen blir jag osäker på vad engine control modulen gör med startreläet, man kan ju tex inte starta om man har borta säkringen till framlyset.
Tackar, jag hade samma tanke Det eller kanske kill-switchen i sidostödet. Det blir att felsöka imorgon. Jag skall börja med att koppla ur framlyktan och se om det helt enkelt är så att spänningen dippar för mycket, då bryter nämligen ECU:n. Jag chansade nämligen på ett Biltema-batteri och det kan ju faktiskt vara så enkelt att det är skräp och har för hög serieresistans; det vore enklast så. :p Schemat har jag redan i pappersform. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tackar, jag hade samma tanke Det eller kanske kill-switchen i sidostödet. Det blir att felsöka imorgon. Jag skall börja med att koppla ur framlyktan och se om det helt enkelt är så att spänningen dippar för mycket, då bryter nämligen ECU:n. Jag chansade nämligen på ett Biltema-batteri och det kan ju faktiskt vara så enkelt att det är skräp och har för hög serieresistans; det vore enklast så. :p Schemat har jag redan i pappersform. :)

Kan man koppla ur framlyktan och starta? Tror inte den går att starta om du plockar säkringen, vet inte hur det är men då jag mappat om min kunde man inte starta om man inte satte i säkringen till lyset. Lyset är ju inblandat på nåt vis med startreläet 38 Är väl enklast att mäta spänningsfallet över batteriet om du misstänker låg spänning.

Jag skulle först kolla spänningen ut på startsolenoiden 36 för att se om du får nåt genom det reläet, låg spänning här är nog dåligt batteri, ingen alls är det bara att söka sig bakåt i kedjan.

Dödarknapoen släcker väl allt utom lyset, har för mig att mätarna slocknar och bränslepumpen stannar. Brytaren till stödet kan säkert tjorva men då borde den ju starta och dö då man släpper kopplingen, visst måste kopplingen också vara indragen vid start, är väl då större risk att den brytaren tjorvar än stödbrytaren.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Kan man koppla ur framlyktan och starta? Tror inte den går att starta om du plockar säkringen, vet inte hur det är men då jag mappat om min kunde man inte starta om man inte satte i säkringen till lyset. Lyset är ju inblandat på nåt vis med startreläet 38 Är väl enklast att mäta spänningsfallet över batteriet om du misstänker låg spänning.

Jag skulle först kolla spänningen ut på startsolenoiden 36 för att se om du får nåt genom det reläet, låg spänning här är nog dåligt batteri, ingen alls är det bara att söka sig bakåt i kedjan.

Dödarknapoen släcker väl allt utom lyset, har för mig att mätarna slocknar och bränslepumpen stannar. Brytaren till stödet kan säkert tjorva men då borde den ju starta och dö då man släpper kopplingen, visst måste kopplingen också vara indragen vid start, är väl då större risk att den brytaren tjorvar än stödbrytaren.
Nä, men vem har skrivit något om att plocka ut säkringen? ;) Det är lika mycket jobb för mig att plocka ut säkringen som att koppla ur lyktan. Jag börjar med att mäta över batteriet, men jag har inte hittat några officiella gränsvärden. 11 V när startmotorn drar är en siffra som har figurerat. Olastat så har jag sett bud på både 12,4 V, 12,5 V och 12,6 V, vilket är väldigt nära 12,8 V för ett fulladdat och friskt batteri.

Säkring #9 matar via startreläet som växlar mellan framlyktan och solenoiden, så om man plockar ut den säkringen så får varken startmotor eller framlykta någon ström. Reläspolens matning går via startknappen och styrmodulen.

Nu väntar jag bara på att mini skall vila klart så att min hustru kan ta båda barnen. :p Det går inte att ha fyraåringen runt benen när man skall greja med hojen; hon vet varken hur man står still eller håller tyst. XD
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nä, men vem har skrivit något om att plocka ut säkringen? ;) Det är lika mycket jobb för mig att plocka ut säkringen som att koppla ur lyktan. Jag börjar med att mäta över batteriet, men jag har inte hittat några officiella gränsvärden. 11 V när startmotorn drar är en siffra som har figurerat. Olastat så har jag sett bud på både 12,4 V, 12,5 V och 12,6 V, vilket är väldigt nära 12,8 V för ett fulladdat och friskt batteri.

Säkring #9 matar via startreläet som växlar mellan framlyktan och solenoiden, så om man plockar ut den säkringen så får varken startmotor eller framlykta någon ström. Reläspolens matning går via startknappen och styrmodulen.

Nu väntar jag bara på att mini skall vila klart så att min hustru kan ta båda barnen. :p Det går inte att ha fyraåringen runt benen när man skall greja med hojen; hon vet varken hur man står still eller håller tyst. XD

Känner igen det där med att ha med sig barnen och skruva, min yngsta är nu snart 11 år han kan faktiskt vara till hjälp. Han tvingas ibland också ur i garaget och hjälpa till att skruva om han ska köra med grejerna. Fick demontrera det mesta på PY80:in, medan jag bytte hjuö på Kawan, men när det kom till motorn ville pappa skruva det det mesta sätt hårt och med krysspårskruvar.

Okej, då har du koll på säkringen till lyset och startreläet.

Enklast är väl bara att koppla på startkablar från en bil om man misstänker batteriet.

Tog ut min Thruxton idag och tbättade den, men den startar inte heller och jag har dåligt batteri (Snell) det vet jag att jag. Den orkade trött runt så den just tände sen var batteriet slut. Ska kolla mitt andra batteri (Biltema) och se om det är lika dåligt.

Nu ska jag ut och byta batteri.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ni två verkar kunna el. Det kan inte jag. :( (Det finns annat som jag kan...) Problem här med!

- Tog fram hojen förr-förra helgen, provkörde 10 mil. Allt var ok. Batteriet underhållsladdat lite då och då under vintern (Ctek)

- Fyra dagar senare var det dags för besiktning. Klick. Inget mer. Rullade i gång hojen (bor i en backe) och körde ett par mil för att försöka få upp lite kräm i batteriet. Tillräckligt för att klara besiktningen. Men nej. Klick. Fick köra hem utan besiktning. Besiktningskillarna rullade i gång mig.... :(

- Väl hemma ser jag att jag har c:a 13-14 V på batteripolerna med motorn i gång. När jag stängde av motorn hade jag 12,6 och efter en stund gick det ned mot 12,45.

- Surt! Satte den på laddning (Ctek) och köpte ett nytt batteri. Efter laddning sade den 12,9 V och det blev 12,8 efter en stund. Nu har den stått på 12,8 V i mer än en vecka. Stabilt! (och mitt nya dyra Shido ligger kvar i kartongen)

- Idag testade jag igen med motorn i gång. På tomgång har jag c:a 14 V men när jag varvar (2000-3000 varv) så sjunker det till runt 13 V. Känns mysko, tycker jag. Mer varv borde väl ge mer kräm?

Så, vad är fel?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Känner igen det där med att ha med sig barnen och skruva, min yngsta är nu snart 11 år han kan faktiskt vara till hjälp. Han tvingas ibland också ur i garaget och hjälpa till att skruva om han ska köra med grejerna. Fick demontrera det mesta på PY80:in, medan jag bytte hjuö på Kawan, men när det kom till motorn ville pappa skruva det det mesta sätt hårt och med krysspårskruvar.

Okej, då har du koll på säkringen till lyset och startreläet.

Enklast är väl bara att koppla på startkablar från en bil om man misstänker batteriet.

Tog ut min Thruxton idag och tbättade den, men den startar inte heller och jag har dåligt batteri (Snell) det vet jag att jag. Den orkade trött runt så den just tände sen var batteriet slut. Ska kolla mitt andra batteri (Biltema) och se om det är lika dåligt.

Nu ska jag ut och byta batteri.
Inget är enkelt att meka när man bor i lägenhet. ;) Jag behöver använda pannlampa för att överhuvudtaget se något, visserligen en som är gjord för terränglöpning så det funkar riktigt bra.

Det är batteriet som är kasst. Olastat så var spänningen 12,3 V. När jag vred på tändningen så dök det ner till ~11,5 V och när jag försökte starta så dök det under 11 V. Jag köpte det den 27/7, men har kvar kvittot så jag får se om jag bemödar mig att bråka med Feltema; det har stått på underhållningsladdning med en CTEK mc-laddar sedan jag köpte det. Så det blir till att beställa ett nytt batteri, eftersom ett Yuasa-original kostar lika mycket som ett LFP-batteri så blir det nog ett nytt sådant istället, men antagligen inte Shorai igen.

Min vanliga tes med att undvika Biltema står sig. Man vet aldrig vad man får från en gång till en annan.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ni två verkar kunna el. Det kan inte jag. :( (Det finns annat som jag kan...) Problem här med!

- Tog fram hojen förr-förra helgen, provkörde 10 mil. Allt var ok. Batteriet underhållsladdat lite då och då under vintern (Ctek)

- Fyra dagar senare var det dags för besiktning. Klick. Inget mer. Rullade i gång hojen (bor i en backe) och körde ett par mil för att försöka få upp lite kräm i batteriet. Tillräckligt för att klara besiktningen. Men nej. Klick. Fick köra hem utan besiktning. Besiktningskillarna rullade i gång mig.... :(

- Väl hemma ser jag att jag har c:a 13-14 V på batteripolerna med motorn i gång. När jag stängde av motorn hade jag 12,6 och efter en stund gick det ned mot 12,45.

- Surt! Satte den på laddning (Ctek) och köpte ett nytt batteri. Efter laddning sade den 12,9 V och det blev 12,8 efter en stund. Nu har den stått på 12,8 V i mer än en vecka. Stabilt! (och mitt nya dyra Shido ligger kvar i kartongen)

- Idag testade jag igen med motorn i gång. På tomgång har jag c:a 14 V men när jag varvar (2000-3000 varv) så sjunker det till runt 13 V. Känns mysko, tycker jag. Mer varv borde väl ge mer kräm?

Så, vad är fel?
Jag är elektronikingenjör, så något annat hade varit skrämmande. ;) Men jag kan, otroligt nog, ;) inte allt och fordonsel har jag inte fått "nöjet" att bekanta mig med. Jag brukar kräkas över kretsscheman för motorcyklar. :p

Det är bra om man kan ha batteriet på underhållsladdning under hela vintern, och om man har möjlighet (som du har), att även underhållsladda när hojen/hojarna inte används under säsongen. Det var slarv under vintrarna som dödade mitt Shorai-batteri i förtid; överlag så har hojen fått mindre kärlek sedan jag fick barn, men det är antagligen sunt. :p

Jag har väldigt dålig koll på generatorer; har inte läst om sådant sedan gymnasiet. En AC-generator (som alla "moderna" fordon har) laddar bra även vid tomgång. Gamla jänkare har väl DC-generatorer och därför får de problem med långsam crusing, som till exempel Wheels & Wings här i Falkenberg. Högre elektriskt last medför högre mekanisk last på motorn; svänghjulet bromsas mer av det elektriska fältet i lindningarna. Det händer att regulatorn blir dålig, och vissa hävdar att tredjeparts är bättre för att de använder andra transistorer än Triumphs original (bipolära transistorer vs. fälteffektstransistorer). Det går att söka sig till hur man skall mäta för att kontrollera laddningskretsen på våra hojar. Men jag vet inte ens om detta är något onormalt i vårt fall, jag brukar inte mäta spänningen. :p
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag köpte det den 27/7, men har kvar kvittot så jag får se om jag bemödar mig att bråka med Feltema; det har stått på underhållningsladdning med en CTEK mc-laddar sedan jag köpte det.
Det kanske detta som är felet, CTEK laddaren underhållsladdar inte ett Feltema batteri. Spänningen är för hög och sjunker inte nog för att underhållsladdningen ska starta. Att jag klarat mina biltema batterier utan att veta detta beror på att jag flyttat runt mina CTEK laddare. Koppla oss laddaren lite då och då så funkar det.


Bytte till biltema batteriet som satt i vid köpet av Trajan för fyra år sen men som i två års tid använts till dieseltankens 12V pump tillbaka i min Thruxton och vips startade den och jag tog en prämiär tur idag.

Var kan man köpa Yuasa batterier och få dessa skickade med posten? Skulle vilja ha ett nytt batteri till min.

Är dom här batterierna bra? Tror jag har ett sånt i KLR:en, säljaren köpte ett nytt då han skulle sälja den https://www.mcweb.se/for-din-hoj/triumph/modern-classics/thruxton-efi-0815/mbtx12u
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det kanske detta som är felet, CTEK laddaren underhållsladdar inte ett Feltema batteri. Spänningen är för hög och sjunker inte nog för att underhållsladdningen ska starta. Att jag klarat mina biltema batterier utan att veta detta beror på att jag flyttat runt mina CTEK laddare. Koppla oss laddaren lite då och då så funkar det.


Bytte till biltema batteriet som satt i vid köpet av Trajan för fyra år sen men som i två års tid använts till dieseltankens 12V pump tillbaka i min Thruxton och vips startade den och jag tog en prämiär tur idag.

Var kan man köpa Yuasa batterier och få dessa skickade med posten? Skulle vilja ha ett nytt batteri till min.

Är dom här batterierna bra? Tror jag har ett sånt i KLR:en, säljaren köpte ett nytt då han skulle sälja den https://www.mcweb.se/for-din-hoj/triumph/modern-classics/thruxton-efi-0815/mbtx12u
Varför skulle det vara så? Det är alltså en vanlig blyackumulator som jag pratar om. Är inte Biltemas egna laddare typ om-märkta CTEK-laddare? Några få gånger har laddaren startats om på grund av att jag har kopplat om där den sitter, men nu är det några månader sedan. Jag är dock tämligen säker på att laddaren brukar hamna i sista steget. Batteriet sitter på laddning nu igen, så det ger sig.

Ingen aning, batterier och skicka kan ju vara lite si så där. Jag har inte haft Yuasa sedan jag bytte originalbatteriet. Triumph Center Uppsala? Där brukar jag beställa originaldelar.

Motobatt är inget som jag känner igen. Själv funderar jag på ett LFP från Antigravity, men då bör jag köpa en lithum-laddare också. :-/ De har åtminstone inbyggd BMS till skillnad från Shorai.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag ingen expert men som jag fattat det är det nåt med syrahalten eller syrsmättnad eller nåt sånt, för att slippa ha dyrt bly fuskar man upp spänningen något med syran och på så sätt får ut lika mycket ström. Detta ska då göra att CTEK laddarna inte underhållsladdar då det urladdad batteriet kommer att ha för hög spänning trots att det är urladdat.

Tror det var Boris som kunde hur detta med batterier och laddarna hängde ihop.

Uppsala är lite ocentralt för mig, även Umeå som är närmaste återförsäljare av Triumph men dit är det bara ca 40 mil. Annars är det Kalix eller Luleå som är närmast.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Var kan man köpa Yuasa batterier och få dessa skickade med posten? Skulle vilja ha ett nytt batteri till min.
Släng i väg en fråga till Saarela i norr. Han finns för övrigt här på SH, https://www.sporthoj.com/forum/members/vs.15008/
Jag hittade inget Yuasa till Thruxton på hans sajt, men han kan kanske ge svar/pris?

Annars har jag handlat hos MDS Battery - fast senast jag handlade där var före Brexit så det tar kanske lite mer tid att få hem än det gjorde "förr". Importmoms och sådant du vet. Inget konstigt, men tar lite extra tid när PostNord skall hantera detta.

Dock skriver de fel på sin sajt när man söker på Thruxton. Sajten föreslår YTX12-BS vilket är korrekt för en förgasarhoj. Vi med EFI skall i stället ha YT12B-BS. Det tidigare ryms inte i batterilådan. Tro mig, jag lät mig luras och köpte fel. :(

Många sajter har samma fel, så det är inte bara MDS som inte fått det rätt....

Här ser man mått mm:
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nu är jag ingen expert men som jag fattat det är det nåt med syrahalten eller syrsmättnad eller nåt sånt, för att slippa ha dyrt bly fuskar man upp spänningen något med syran och på så sätt får ut lika mycket ström. Detta ska då göra att CTEK laddarna inte underhållsladdar då det urladdad batteriet kommer att ha för hög spänning trots att det är urladdat.

Tror det var Boris som kunde hur detta med batterier och laddarna hängde ihop.

Uppsala är lite ocentralt för mig, även Umeå som är närmaste återförsäljare av Triumph men dit är det bara ca 40 mil. Annars är det Kalix eller Luleå som är närmast.
Aha! Jadu, det är utanför mitt kompetensområde, men om vi antar att de uppgifterna är korrekta så förstår jag problemet. Då kan vi kanske anta att Biltemas egna laddare har andra tröskelvärden?

Nu har jag laddat både Shorai- och Biltema-batteriet, och så får vi se hur det ser ut imorgon när de ha nått steady-state. Jag vet dock inte om jag vågar chansa på mitt Shorai; trist att bli ståendes vid vägkanten.

Om Biltema funkar så får det hänga med den här säsongen i alla fall. Jag skulle kunna använda hemautomateriseringssystemet för att starta om laddaren lite då och då under de kommande vintrarna.

Tack @bosse-l
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu är jag ingen expert men som jag fattat det är det nåt med syrahalten eller syrsmättnad eller nåt sånt, för att slippa ha dyrt bly fuskar man upp spänningen något med syran och på så sätt får ut lika mycket ström. Detta ska då göra att CTEK laddarna inte underhållsladdar då det urladdad batteriet kommer att ha för hög spänning trots att det är urladdat.

Tror det var Boris som kunde hur detta med batterier och laddarna hängde ihop.

Uppsala är lite ocentralt för mig, även Umeå som är närmaste återförsäljare av Triumph men dit är det bara ca 40 mil. Annars är det Kalix eller Luleå som är närmast.
Bosse-I, för Din vetskap har Piteå MC & Motor serviceavtal med Triumph, om Du behöver lite märkesdelar?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top