Elbil eller inte?

Ni kan läsa tråden från början så slipper vi samma felaktiga påståenden igen och igen…

Är man inte intresserad av elfordon, delta inte i trådarna.
 
Ni kan läsa tråden från början så slipper vi samma felaktiga påståenden igen och igen…

Är man inte intresserad av elfordon, delta inte i trådarna.
Du har fel. Jag vill inte säga varför men läs alla trådar från början och kom tillbaka när du är klar.

Du har kört det argumentet många gånger.

Om du inte är intresserad av att sporthojs forum, delta inte på forumet.
 
Näe, det finns ju andra forum där elbilsägare ryggdunkar varandra och suger i sig sina egna fjärtar

 
Ni kan läsa tråden från början så slipper vi samma felaktiga påståenden igen och igen…

Är man inte intresserad av elfordon, delta inte i trådarna.

Jag kör själv elbil, och tycker absolut det är ett intressant (och faktiskt ett jävligt trevligt!) fordon.

Tycker även det är trevligt att diskutera, får ibland bilden av att du också gillar att diskutera men sen lägger du kommentarer som den jag citerar här och då undrar jag om du gillar att diskutera eller om du egentligen bara gillar att klanka ner på allt som inte är just elbil (och framförallt Tesla då, såklart).
Det är sällan man stöter på vettiga och sakliga diskussioner från folk som hinkat i sig av Elons kool-aid, utan det brukar bli som här ovan...

Finns nog ingen här i tråden som på fullaste allvar tror att framtiden för bilar är något annat än just el (i nuläget, iaf).
 
Finns nog ingen här i tråden som på fullaste allvar tror att framtiden för bilar är något annat än just el (i nuläget, iaf).

Framtiden för allt som drivs med Bensin/Diesel/JetA1 är elektrisk, den ligger bara olika långt bort.

Jag hade en elektrisk gräsklippare med sladd som var förjäkligt bra, nuförtiden finns det batteridrivna som har tillräckligt lång klipptid för att vara ett alternativ.
Jag har en elektrisk båtmotor som är förjäkligt bra.

Jag har en elektrisk lövblås, en elektrisk motorsåg, en elektrisk grästrimmer osv.

Men jag har också en bensindriven röjsåg/trimmer och en bensindriven motorsåg.

Var sak har sin tid och plats.
 
Jag kör själv elbil, och tycker absolut det är ett intressant (och faktiskt ett jävligt trevligt!) fordon.

Tycker även det är trevligt att diskutera, får ibland bilden av att du också gillar att diskutera men sen lägger du kommentarer som den jag citerar här och då undrar jag om du gillar att diskutera eller om du egentligen bara gillar att klanka ner på allt som inte är just elbil (och framförallt Tesla då, såklart).
Det är sällan man stöter på vettiga och sakliga diskussioner från folk som hinkat i sig av Elons kool-aid, utan det brukar bli som här ovan...

Finns nog ingen här i tråden som på fullaste allvar tror att framtiden för bilar är något annat än just el (i nuläget, iaf).

Absolut gillar jag att diskutera, men när det blir rena dumheter är det ingen mening.

Det blir ungefär som om anti-hojmänniskor plötsligt skulle regga sig på SH och i varenda tråd ge sig in och påstå att MC inte är roligt, att det är livsfarligt, barn dör i Kongo och hela tredje världen pga all bensin som körs upp osv osv osv. I varenda tråd.

Det är enbart pajkastning och vissa ägnar sig helt åt det.
 
Absolut gillar jag att diskutera, men när det blir rena dumheter är det ingen mening.

Det blir ungefär som om anti-hojmänniskor plötsligt skulle regga sig på SH och i varenda tråd ge sig in och påstå att MC inte är roligt, att det är livsfarligt, barn dör i Kongo och hela tredje världen pga all bensin som körs upp osv osv osv. I varenda tråd.

Det är enbart pajkastning och vissa ägnar sig helt åt det.
Du har fel. Läs tråden från början.
 
Ja, en tjänstevikt på 1400kg är ju ingenting konstigt om det skulle varit en vanlig bil, men nu är det en bil som är nertyngd av batterier och även om det religiösa envist hävdar att elbilar inte väger mer än andra bilar så vet vi ju egentligen bättre än så.
Har både min Benz C-klass och Tesla Model 3 i garaget. Väldigt enkelt att se att de är lika långa och breda.

Det skiljer 30kg, i verkliga livet.

Men det är ju klart att närmre 100lit vätskor tynger ner Benzen lite mer än en likvärdig ICE-bil med kortare räckvidd :hihi
 
Har både min Benz C-klass och Tesla Model 3 i garaget. Väldigt enkelt att se att de är lika långa och breda.

Det skiljer 30kg, i verkliga livet.

Men det är ju klart att närmre 100lit vätskor tynger ner Benzen lite mer än en likvärdig ICE-bil med kortare räckvidd :hihi
Ja, man får ju bortåt 2 mil extra räckvidd per kilo i en ICE bil, sen när man har kört dom milen så är bilen ett kilo lättare helt plötsligt.

Det är ju ett av dom största problemen med elflyg, dom blir för tunga, och dom släpar vikten med sig hela vägen och dom tvingas landa med all vikt.
Traditionella plan dumpar ju till och med bränsle* om dom tvingas landa innan dom har förbränt tillräcklig för att slippa landa med full vikt, vilket varken landningsbanor eller landningsställ är dimensionerade för

*en del plan cirklar istället för att förbränna bränsle då dom inte har möjlighet att dumpa, vilket ju inte är skitkul om man måste landa av en medicinsk orsak t.e.x
 
Ja, man får ju bortåt 2 mil extra räckvidd per kilo i en ICE bil, sen när man har kört dom milen så är bilen ett kilo lättare helt plötsligt.

Det är ju ett av dom största problemen med elflyg, dom blir för tunga, och dom släpar vikten med sig hela vägen och dom tvingas landa med all vikt.
Traditionella plan dumpar ju till och med bränsle* om dom tvingas landa innan dom har förbränt tillräcklig för att slippa landa med full vikt, vilket varken landningsbanor eller landningsställ är dimensionerade för

*en del plan cirklar istället för att förbränna bränsle då dom inte har möjlighet att dumpa, vilket ju inte är skitkul om man måste landa av en medicinsk orsak t.e.x
Elflyg får nog dimensioneras på ett vis som medför att msn ändå kan landa med Max startvikt. Lite så min ”kärra” är byggd med..
 
Elflyg får nog dimensioneras på ett vis som medför att msn ändå kan landa med Max startvikt. Lite så min ”kärra” är byggd med..

Jo, visst kan man biffa upp landningsställ och annat så att dom klarar vikten, till priset av ännu mera vikt, ännu bättre bromsar osv....

Men sen ska ju landningsbanorna klara vikten en varm sommardag också.

Jag har suttit och snurrat över landningsbanor när det har varit extremvarmt för att dom har velat bränna mer soppa innan landning, och jag har också varit med om direktflyg som har tvingats göra tankstopp för att dom inte har kunnat starta med full tank, så "bränslevikten" är ett stort problem för elflyg.

På en bil där det varierar +/- 50 kilo mellan full tank och tom tank spelar det ju ingen roll
(räknar 0.7-0.8kg per liter ungefär)
 
Elflyg får nog dimensioneras på ett vis som medför att msn ändå kan landa med Max startvikt. Lite så min ”kärra” är byggd med..
När trycket från miljörörelsen blir stort nog så kommer certifierande myndigheter att tvingas acceptera mindre marginal vid kvalificering.
När jag ägnat mig åt prov med max bromsenergi och max landningsvikt så gjordes det med rejäla viktmarginaler.

Man skulle ju också kunna tänka sig "Dual use" med batteripackar innanför bombluckor, behöver man minska vikten så släpper man några batterier.
 
Beställde en e-Niro Advance på privatleasing idag.
Kommer i år med lite tur...
Rätt precis 4000 i månaden i 36 månader och 1500mil/år.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top