Elbil eller inte?

Ja, du tyckte ju det var häftigt när det gick att avstrypa teslan och få mer effekt efter man har köpt den, jag tänkte att du tyckte det var häftigt att köpa strypta hojar också så att du kan betala mer senare för att avstrypa den?
 
Ja, du tyckte ju det var häftigt när det gick att avstrypa teslan och få mer effekt efter man har köpt den, jag tänkte att du tyckte det var häftigt att köpa strypta hojar också så att du kan betala mer senare för att avstrypa den?
Nu har du nog fått inte bara en sak om bakfoten...

Ett gott råd: Läs inläggen innan du svarar på dem, särskilt när du egentligen inte har något alls att säga.


On topic: I Teslavärlden ingår även framtida och kommande funktioner som inte fanns när bilen tillverkades. Ungefär som när man får nya funktioner i mobiltelefonen genom en ny uppdatering.

Övriga biltillverkare försöker förstås att hänga på, och där ligger Polestar skapligt till. Sedan kan man ju tycka att snabbare laddning bör komma gratis men det är förstås upp till just Polestar och deras kunder. Min förra Tesla fick förbättrad laddkurva efter något år när man samlat på sig tillräckligt mycket data för att mer exakt kunna styra maximal laddning utan negativa konsekvenser för batteriet.
 
Jag hörde återigen på "Bilar med sladd" och båda de som pratade i senaste avsnittet sa att de fått uppdateringar till sina "treor" som inte kommit till X. Det var relaterat till skärmarna och deras teorier var att det kostar för mycket att anpassa det till den gamla skärmpositionen.
 
Med tanke på att lastvikten är 565 kilo så är det ganska lätt att dra slutsatsen att det är tjänstevikten.

Ja, man kan ha takräcke och takbox.

1600 kilo dragvikt som sagt.
Det är inte så jävla lätt när Tesla bara anger en enda vikt.
Inga lastvikter eller angivelse om vilken vikt de avser.
 
Det är inte så jävla lätt när Tesla bara anger en enda vikt.
Inga lastvikter eller angivelse om vilken vikt de avser.

Ja, en tjänstevikt på 1400kg är ju ingenting konstigt om det skulle varit en vanlig bil, men nu är det en bil som är nertyngd av batterier och även om det religiösa envist hävdar att elbilar inte väger mer än andra bilar så vet vi ju egentligen bättre än så.
 
Ja, en tjänstevikt på 1400kg är ju ingenting konstigt om det skulle varit en vanlig bil, men nu är det en bil som är nertyngd av batterier och även om det religiösa envist hävdar att elbilar inte väger mer än andra bilar så vet vi ju egentligen bättre än så.
Min EV6 väger två ton, ett riktigt bojsänke jämfört med liknande ICE bilar...
Om man på fullaste allvar hävdar att elbilar inte väger mer så är man nog blind, eller korkad, eller både och.
 
Min EV6 väger två ton, ett riktigt bojsänke jämfört med liknande ICE bilar...
Om man på fullaste allvar hävdar att elbilar inte väger mer så är man nog blind, eller korkad, eller både och.
1562 kg har jaf för med MG5 väger tom o får lasta närmare 500 kg detta är väll typ som vilken ice bil som helst tror jag.
 
1562 kg har jaf för med MG5 väger tom o får lasta närmare 500 kg detta är väll typ som vilken ice bil som helst tror jag.
Det är ju inte så farligt faktiskt, men åas så har den väl rätt litet batteri också.

Hur nära besläktad är den med deras icke EV MG5?
För den är ju rätt mycket lättare.
 
Min Passat GTE har 1828kg tjänstevikt och 2260kg totalvikt.
Jag vet inte vad en vanlig Passat väger.
Min V70 har 1690 kg tjänstevikt och 2280kg totalvikt.
 
Min EV6 väger två ton, ett riktigt bojsänke jämfört med liknande ICE bilar...
Om man på fullaste allvar hävdar att elbilar inte väger mer så är man nog blind, eller korkad, eller både och.

Vilka menar du är ”liknande ICE-bilar”? Vet du ens vad moderna ICE-bilar väger?

Volvo XC60 som är en mindre bil utrymmesmässigt väger mer.
 
Litet batteri? 44 mil klarar den så eväll 80kwa eller hur det skrivs
Då väger den 1700kg, 1500 var den tidgare modellen med det mindre batteriet, om jag har tolkat uppgifterna rätt

"MG5 är framhjulsdriven med en motor på 115 kW (156 hästkrafter). Den är utrustad med ett batteri på 61 kWh och har en räckvidd på 380 km enligt WLTP."
 
Last edited:
Då väger den 1700kg, 1500 var den tidgare modellen med det mindre batteriet, om jag har tolkat uppgifterna rätt
Har för med det står 1560~ på hemsidan o det borde ju vara den modellen som är. Model 5 kombi finns ju ej tidigare utan är helt ny för 2022.
 
Min Passat GTE har 1828kg tjänstevikt och 2260kg totalvikt.
Jag vet inte vad en vanlig Passat väger.
Min V70 har 1690 kg tjänstevikt och 2280kg totalvikt.
Har för mig att föräldrarnas xc70 postar väger precis under 2000kg tung gungit as men går bra med 238 Hp o några hundra Nm
 
Har för med det står 1560~ på hemsidan o det borde ju vara den modellen som är. Model 5 kombi finns ju ej tidigare utan är helt ny för 2022.
Jag gjorde en edit samtidigt som du skrev
"MG5 är framhjulsdriven med en motor på 115 kW (156 hästkrafter). Den är utrustad med ett batteri på 61 kWh och har en räckvidd på 380 km enligt WLTP."

Det måste ju vara det mindre batteriet, och 380km WLTP är väl 300km enligt den nya mätstandarden ungefär
 
Vilka menar du är ”liknande ICE-bilar”? Vet du ens vad moderna ICE-bilar väger?

Volvo XC60 som är en mindre bil utrymmesmässigt väger mer.
Du kan inte komma med ett exempel på en bil som inte har batteri och elmotor utöver sin förbränningsmotor?

Och för bonuspoäng, vad skiljer det i vikt mellan en vanlig XC60 och en XC60 Recharge?
Skiljer 250-350kg på en Kia E-niro och vanliga Niro (beroende på modellen).
 
Last edited:
Jag gjorde en edit samtidigt som du skrev
"MG5 är framhjulsdriven med en motor på 115 kW (156 hästkrafter). Den är utrustad med ett batteri på 61 kWh och har en räckvidd på 380 km enligt WLTP."

Det måste ju vara det mindre batteriet, och 380km WLTP är väl 300km enligt den nya mätstandarden ungefär
Kan vara så för det står 44 mil hos återförsäljaren o vad jag fick förstått är det samma saker i cz men inte marvel.

Nå det ger sig mitt behov är ca 20 mil om dagen o det bör den ju klara tycker jag.
 
Du kan inte komma med ett exempel på en bil som inte har batteri och elmotor utöver sin förbränningsmotor?

Och för bonuspoäng, vad skiljer det i vikt mellan en vanlig XC60 och en XC60 Recharge?
Skiljer 250-350kg på en Kia E-niro och vanliga Niro (beroende på modellen).

En bil som enbart byggs som elbil kan nog byggas lite lättare än en bil som byggs både som elbil och ICE bil, om den inte har allt för stort batteri.
Däremot blir den inte lättare än en ICE bil

Men en bil som ska kunna ha båda drivlinorna då blir solklart elbilen tyngre.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top