Elbil eller inte?

"Företag i Sydkorea som tillverkar batterier till elbilar kan komma att höja priserna på upp till 40 procent de kommande två åren, enligt analysföretaget SNE Research. Prisökningarna är en följd av allt högre råvarupriser. "

 
"Företag i Sydkorea som tillverkar batterier till elbilar kan komma att höja priserna på upp till 40 procent de kommande två åren, enligt analysföretaget SNE Research. Prisökningarna är en följd av allt högre råvarupriser. "


Det är dags att Northvolt börjar gräva i backen här i Sverige då.
 
Det finns väl rätt mycket småskit i slagghögarna i norr som inte varit värda besväret tidigare, men stiger priserna så är det väl värt att tröska igenom högarna igen.
Det finns både Lithium och Kobolt (i små mängder) i Skellefteå, där Northvolt byggde batterifabrik...

Man undrar om det fanns en tanke bakom, förutom tillgången till vattenkraft då.
 
Det finns typ ”alla” mineraler i Västerbotten, brytbart eller ej är en prisfråga. Klart att det spelar roll att allt faktiskt finns runt knuten.
 
Det finns väl rätt mycket småskit i slagghögarna i norr som inte varit värda besväret tidigare, men stiger priserna så är det väl värt att tröska igenom högarna igen.
Mmm, i slagghögarna talar man om framför allt Fosfor och jordartsmetaller om jag förstår sakkunskapen rätt. https://www.sgu.se/mineralnaring/metall--och-mineralatervinning/metaller-och-mineral-i-gruvavfall/

Mycket småskit blir det, och det är ju redan uppgrävt ur marken.

Det finns typ ”alla” mineraler i Västerbotten, brytbart eller ej är en prisfråga. Klart att det spelar roll att allt faktiskt finns runt knuten.
Jo, visst finns det säkert med i den stora ekvationen, det gäller bara att politiken över tid förstår konsekvensen av att sätta mål för konsumtionsdrivna utsläpp. För övrigt tryckte jag på beställningsknappen för 50kW extra i kväll, blir intressant att se när uppdateringen kommer till bilen och om skillnaden märks...
 
Aha så man kan beställa det OTA?

Kul, det är häftigt när bilarna blir bättre med tiden och inte tvärtom.

När man vant sig vid 250kW känns 150kW sjukt långsamt… och om 10 år så undrar vi hur vi stod ut med under 1 MW vid laddning… (-”Alltså, ni satt flera MINUTER och väntade??!”)
 

Teslas försäljning upp med 81 procent​

Arkivbild.

Arkivbild. Foto: SipaUSA
Elbilstillverkaren Tesla slog förväntningarna för det första kvartalet med råge.
Bolagets omsättning har enligt delårsrapporten ökat med 81 procent jämfört med samma period förra året, rapporterar CNBC.

Undrar hur det kommer att gå för Volvo o Mercedes samt Bmw som skall vara marknadsledande i premium men nästan inga bilar säljer.
 
Aha så man kan beställa det OTA?

Kul, det är häftigt när bilarna blir bättre med tiden och inte tvärtom.

När man vant sig vid 250kW känns 150kW sjukt långsamt… och om 10 år så undrar vi hur vi stod ut med under 1 MW vid laddning… (-”Alltså, ni satt flera MINUTER och väntade??!”)

Köper du strypta motorcyklar också för att det är så häftigt att man senare kan ta ut strypningen?
 
Undrar hur det kommer att gå för Volvo o Mercedes samt Bmw som skall vara marknadsledande i premium men nästan inga bilar säljer.

Fast "premium" är ju så mycket mer än bara priset, en sak blir ju inte premium bara för att man betalar mycket för den. (en sopbil är ju dyrare än en Tesla, det gör inte sopbilen Premium)

Och premiumsegmentet har alltid sålt i små nummer, riktig premium alltså, det är dyrare bilar som ett fåtal människor köper.

En billig Mercedes/BMW är inte heller Premium, men dom har premium modeller i sortimentet.

Teslas "Premium" skulle väl vara den där Roadstern som folk förskottsbetalade för 5 år sedan men som inte har börjat tillverkas än.

Eller den där Pläjd plus modellen som dom la ner när det blev dags att tillverka och leverera, fast den räknas nog kanske som sportmodell istället för premium modell, för det var väl ingen mer lyx i den, det var väl bara bättre prestanda och högre pris. (fast många tillverkare kombinerar ju mest motor med mest lyx tyvärr)
 
Hur tungt får en Tesla Model Y dra på B respektive BE?, dvs max dragvikt.
 
Fast "premium" är ju så mycket mer än bara priset, en sak blir ju inte premium bara för att man betalar mycket för den. (en sopbil är ju dyrare än en Tesla, det gör inte sopbilen Premium)

Och premiumsegmentet har alltid sålt i små nummer, riktig premium alltså, det är dyrare bilar som ett fåtal människor köper.

En billig Mercedes/BMW är inte heller Premium, men dom har premium modeller i sortimentet.

Teslas "Premium" skulle väl vara den där Roadstern som folk förskottsbetalade för 5 år sedan men som inte har börjat tillverkas än.

Eller den där Pläjd plus modellen som dom la ner när det blev dags att tillverka och leverera, fast den räknas nog kanske som sportmodell istället för premium modell, för det var väl ingen mer lyx i den, det var väl bara bättre prestanda och högre pris. (fast många tillverkare kombinerar ju mest motor med mest lyx tyvärr)
Äger ju ingen tesla själv men oavsett vad man tycker o tänker om Tesla så måste man ju vara imponerad över vad dom har gjort på så få år som tesla har funnits.

I USA går statens chefs ekonom ut o medelar att tesla bör betala mera skatt än dom andra inhemska biltillverkarna. Tesla är enda USA baserade tillverkaren av fordon som till fullo betalat tillbaka det statliga krisstödet och dessutom bygger fabriker kontant.

Att dom sedan gjort detta o nu på så kort tid lyckats ta fram en (nästan) Svensson bil i en prisklass som knappt någon klarat av att matcha är väll helt unikt förutom
a-forden möjligtvis.

Nä våra traditionella europeiska tillverkare ligger ganska säkert jävligt brunt till.
 
Hur tungt får en Tesla Model Y dra på B respektive BE?, dvs max dragvikt.
1 600 kg är max dragvikt på Y. Nu tror jag de för tillfället har lite problem att leverera med dragkrok, men BrooklynS vet säkert mer om status på de leveranserna.
 
1 600 kg är max dragvikt på Y. Nu tror jag de för tillfället har lite problem att leverera med dragkrok, men BrooklynS vet säkert mer om status på de leveranserna.

Dragkrok levereras sedan någon månad, det var Westfalia som inte kunde leverera själva krokarna men nu finns de. Dessutom kommer de hem till dig på uppfarten och monterar den utan extra kostnad, inkl mjukvara.
 
1 600 kg är max dragvikt på Y. Nu tror jag de för tillfället har lite problem att leverera med dragkrok, men BrooklynS vet säkert mer om status på de leveranserna.
Det är ju irriterande att Teslas hemsida saknar viktig info.
Det står vikt 1995kg men inte om det är tjänstevikt eller totalvikt.
Och otydligtbeträffande takbox, får man ha en Thule-box på?
Jag väljer nog en 745a istället, en 89a.
 
Det är ju irriterande att Teslas hemsida saknar viktig info.
Det står vikt 1995kg men inte om det är tjänstevikt eller totalvikt.
Och otydligtbeträffande takbox, får man ha en Thule-box på?
Jag väljer nog en 745a istället, en 89a.
Med tanke på att lastvikten är 565 kilo så är det ganska lätt att dra slutsatsen att det är tjänstevikten.

Ja, man kan ha takräcke och takbox.

1600 kilo dragvikt som sagt.
 
Äger ju ingen tesla själv men oavsett vad man tycker o tänker om Tesla så måste man ju vara imponerad över vad dom har gjort på så få år som tesla har funnits.

I USA går statens chefs ekonom ut o medelar att tesla bör betala mera skatt än dom andra inhemska biltillverkarna. Tesla är enda USA baserade tillverkaren av fordon som till fullo betalat tillbaka det statliga krisstödet och dessutom bygger fabriker kontant.

Att dom sedan gjort detta o nu på så kort tid lyckats ta fram en (nästan) Svensson bil i en prisklass som knappt någon klarat av att matcha är väll helt unikt förutom
a-forden möjligtvis.

Nä våra traditionella europeiska tillverkare ligger ganska säkert jävligt brunt till.
Rent objektivt är det ju ungefär så det ligger till... Och mer lär hända framöver när de nya fabrikerna börjar leverera också. Hittills har man sålt precis alla bilar man kunnat få ut.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top