Triumph Daytona 675-tråden!

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Står ju säkert i tråden men om nån kan redogöra om det finns årsmodeller som ska undvikas. När gjordes uppdateringar/facelift? Vanliga problem? Nån form av prisindikation( finns bara 1 till salu just nu).

Tacksam om någon vill ta sig tid att svara.
Alla årsmodeller av Daytona 675 är bra.

Daytona 2006-2008 är i pricip identiska tror jag. Sedan gjorde de lite ändringar i 2009, och lite mer ändringar 2010, det finns en bra sammanfattning på Wikipedia.

De flesta hojar jag har sett på Blocket är 2006-2009 där jag tycker att 40-45k är ett rimligt prisspann.

Kolla att den förra ägaren har gjort ventilspelskontroll enligt serviceschemat,vissa hojar verkar ha levererats med en kortare oljesticka och där är det många som fylleri fel mängd olja. Det var till och med fel instruktioner i vissa upplagor av verkstadsmanualen.

Någon annan kan säkert fylla på med mer.
 

Davidd

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Cbr 1100-98
Alla årsmodeller av Daytona 675 är bra.

Daytona 2006-2008 är i pricip identiska tror jag. Sedan gjorde de lite ändringar i 2009, och lite mer ändringar 2010, det finns en bra sammanfattning på Wikipedia.

De flesta hojar jag har sett på Blocket är 2006-2009 där jag tycker att 40-45k är ett rimligt prisspann.

Kolla att den förra ägaren har gjort ventilspelskontroll enligt serviceschemat,vissa hojar verkar ha levererats med en kortare oljesticka och där är det många som fylleri fel mängd olja. Det var till och med fel instruktioner i vissa upplagor av verkstadsmanualen.

Någon annan kan säkert fylla på med mer.
Kanon, tackar för info. Det där med oljestickan låter ju småfarligt. Är det lätt att få tag i bankåpor etc som kan vara bra att ha? El kanske köpa en som är kittad redan? Vill dock ha en reggad hoj oavsett.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Tack.
Jag har en enkel odb2adapter som blåtuttar till telefonen men den funkar inte, de länkas inte ihop eller nått.

"Cykler med closed loop från O2-sensorn - samt ett fulladdat batteri." Det vet jag inte riktigt vad som menas. Batteriet är fulladdat, det vet jag. Underhållsladdar hela vintern.

Exupventilen rör sig till synes perfekt när motorn går.

TuneECU, är det en app eller nått?

Men som sagt, "closed loop från O2-sensorn", vad menas?
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Jag har en enkel odb2adapter som blåtuttar till telefonen men den funkar inte, de länkas inte ihop eller nått.

TuneECU, är det en app eller nått?
Ja, exakt. Den kostar 25 euro. Observera att jag inte har använt den själv, men den används flitigt på engelska forum. Du kan hitta mer info här (länken fungerar inte på mobil). Där finns det länkar till fungerande kablar. Daytona 675R årsmodell 2013 = Daytona 675 VIN from 564948.

Har funderat på att köpa appen testa att ansluta men behovet har inte infunnit sig än :)
 
Last edited:

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
För kännedom; checkenginelampan slocknade!
Gick ut i garaget för att fortsätta med "körcykler". Har gjort tre, fyra st. sedan igår.
Sååå underbart! ??
Undrar bara vad det var som gjorde att den krånglade i början. Kanske gammal bensin i ledningarna, men den surrar fint som vanligt nu.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Alla årsmodeller av Daytona 675 är bra.

Daytona 2006-2008 är i pricip identiska tror jag. Sedan gjorde de lite ändringar i 2009, och lite mer ändringar 2010, det finns en bra sammanfattning på Wikipedia.

De flesta hojar jag har sett på Blocket är 2006-2009 där jag tycker att 40-45k är ett rimligt prisspann.

Kolla att den förra ägaren har gjort ventilspelskontroll enligt serviceschemat,vissa hojar verkar ha levererats med en kortare oljesticka och där är det många som fylleri fel mängd olja. Det var till och med fel instruktioner i vissa upplagor av verkstadsmanualen.

Någon annan kan säkert fylla på med mer.

Åtminstone 06-07 (och då antagligen även 08) hade för korta oljestickor. Fyller till ca en cm över maxsträcket. Vill man slippa detta köper man oljesticka från en nyare.
De första åren lyckades det även komma ut några motorer med skeva vevaxlar. Men dessa rasade efter 1000-1500mil, så dom bör vara bortsållade nu.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hej. Börjar planera hojköp inför våren och just nu ser daytonan mest intressant ut. Har idag en street rs-20 så vet att jag gillar karaktären i den 3-cylindriga motorn. Tänkte försöka få tid att köra lite bana, och tycker min nuvarande hoj är för fin att kasta i lecakulorna. Står ju säkert i tråden men om nån kan redogöra om det finns årsmodeller som ska undvikas. När gjordes uppdateringar/facelift? Vanliga problem? Nån form av prisindikation( finns bara 1 till salu just nu).

Tacksam om någon vill ta sig tid att svara.

Det är bara inför första besöket i lecahavet som den är för fin ;)

2006-2011 är i princip samma, men några små justeringar 2009
2012 fanns bara r-modellen. Brembo bromspump och fjädring från öhlins.
2013-2016 är nästan en helt annan hoj, och antagligen den som är mest lik din rs. Sällan dessa dyker upp på blocket, tyvärr. Lättare att köpa en sån från tyskland.

Som prisindikation så köpte jag en -07 med lite extradelar som krashkåpor och extrafälgar för 40000:- i våras.
 

Davidd

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Cbr 1100-98
Det är bara inför första besöket i lecahavet som den är för fin ;)

2006-2011 är i princip samma, men några små justeringar 2009
2012 fanns bara r-modellen. Brembo bromspump och fjädring från öhlins.
2013-2016 är nästan en helt annan hoj, och antagligen den som är mest lik din rs. Sällan dessa dyker upp på blocket, tyvärr. Lättare att köpa en sån från tyskland.

Som prisindikation så köpte jag en -07 med lite extradelar som krashkåpor och extrafälgar för 40000:- i våras.
Haha visst är det bara inför första besöket, så tänker inte ta chansen att lägga den där o åka skamkärra tillbaka. Låter ju lite som att man kanske ska undvika -06-08 då. Ligger en -08 på blocket för 45k, låter ju lite i maffigaste laget om du gav 40 och dessutom fick kul delar till. Men de lär dyka upp fler under våren gissar jag.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag köpte en -06 i toppskick 2019 för 33k. Känns som ett klipp.
 

Bifogat

  • 67820673_10212097214780745_2078273432595726336_n.jpg
    67820673_10212097214780745_2078273432595726336_n.jpg
    300.1 KB · Visningar: 20

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Då får du mera vrid och några hästkrafter ytterligare.
Passade den bara rakt in eller har du fått svetsa å sånt?
Hela kabelhärva å givare å mätare byttes oxå, förstår jag.?
Motorn passade rakt in, använde insprutningsbryggan och luftburk från 06:an, fick modda nån kabel till CPS:en. Iom att jag nyttjade ecu och insprutning från 06 behövde jag inte någon annan kabelhärva och kunde mappa hojen direkt i ecu:n för att passa 2020 motorn.

Avgassystemet funkade inte utan det blev att köpa nytt och bygga om (pga ljudproblem på banorna numera blev den en liten ljuddömpare vid sumpen och sedan dra upp och ut på höger sida med större burk där) då sumpen sitter på andra sidan jämfört med daytona motorn.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Haha visst är det bara inför första besöket, så tänker inte ta chansen att lägga den där o åka skamkärra tillbaka. Låter ju lite som att man kanske ska undvika -06-08 då. Ligger en -08 på blocket för 45k, låter ju lite i maffigaste laget om du gav 40 och dessutom fick kul delar till. Men de lär dyka upp fler under våren gissar jag.

Snubblade över denna när jag letade bromsskivor. Vet inte om den är kvar, men den verkar ju mer prisvärd än den på blocket

 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej alla. Länge sedan man skrev här.
Haft lite uppehåll i mc-körandet och började igen i höstas.
Nu till ett problem jag upplever.
När jag startar hojen efter vintervilan så låter den konstigt när jag släpper gasen.
Den ”kvittrar” eller man kan nästan jämföra det med som en fläktrem på bilen som börjar gnissla.
Tycker även att den har lite sämre respons på gasen. Precis som det finns en fördröjning från att jag drar på gasrullen tills motorn verkligen drar igång.
Upplever bara ljudet när jag släpper gasen.
Kan det vara spjället i luftintaget som kärvar eller exupen?
Eller har jag ett allvarligt problem?
Ska se om jag kan ordna en film med ljudet under dagen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej alla. Länge sedan man skrev här.
Haft lite uppehåll i mc-körandet och började igen i höstas.
Nu till ett problem jag upplever.
När jag startar hojen efter vintervilan så låter den konstigt när jag släpper gasen.
Den ”kvittrar” eller man kan nästan jämföra det med som en fläktrem på bilen som börjar gnissla.
Tycker även att den har lite sämre respons på gasen. Precis som det finns en fördröjning från att jag drar på gasrullen tills motorn verkligen drar igång.
Upplever bara ljudet när jag släpper gasen.
Kan det vara spjället i luftintaget som kärvar eller exupen?
Eller har jag ett allvarligt problem?
Ska se om jag kan ordna en film med ljudet under dagen.
Jag tror Du är inne på rätt spår, det kvittrade en del när spjället i luftintaget kärvade om jag minns rätt. En rätt enkel fix, lite 5-56 och det ska fungera utan kvittrande igen.

EXUP kvittrar inte, kolla om den rör sig som den ska redan när Du slår på motorn, det är ju enkelt att lossa kåpan över ventilen så att Du ser rörelsen. När tändningen slås på ska den röra sig en full cykel med öppning/stängning?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Behöver jag montera ner kåpan för att komma åt spjället i luftintaget?
Eller ska man bara dumpa in en flaska med 5-56 rätt in i luftintaget? :hoppskrat
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Är det runt 4500 varv så är det spjället i luftintaget. Min Daytona gör samma sak.
Hör det bara när jag släpper gasen men kan nog stämma med varvtalet typ. Står i garaget så låter ju lite när jag drar på gasen. Kan mycket väl låta när jag gasar men som sagt drunknar nog ljudet i motorljud.
 

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Tuono V4R
Behöver jag montera ner kåpan för att komma åt spjället i luftintaget?
Eller ska man bara dumpa in en flaska med 5-56 rätt in i luftintaget? :hoppskrat
Osäker om du behöver ta ner hela frontkåpan men tippar på att du behöver det. Här är en video på hur det ser ut med kåpan borta.

Sen kan det faktiskt vara så att det inte är ett mekaniskt missljud du hör. Spjället öppnas och stängs med lufttryck. Så kan mycket väl vara så att ljudet uppstår när trycket släpps.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top