Agenda (passande namn för ett program på SVT) diskuterar försvaret.
I studion finns fyra partier "för att inte alla ryms".
Ett av partierna är MP (dom övriga är M, L och S)
Så vitt jag vet kommer inte MP att vara delaktig i Svensk politik efter nästa val.
Man börjar med att redovisa hur starkt försvar vi hade under kalla kriget, hur många man vi kunde mobilisera, att vi bara har en tiondel nu, hur många stridsvagnar vi hade, vi har en tredjedel nu, hur stort flygvapen vi hade, vi har en tredjedel nu, hur många fartyg vi hade, vi har en femtedel nu, hur många ubåtar vi hade, vi har en tredjedel nu osv...
Sen står fettproppen till försvarsminister och säger "Vi har aldrig tillfört mer till försvarert än vad vi gör nu på dom senaste 70 åren"
Nej, har man ägt 1 miljon moraknivar, och köpt in en ny om året men kastat bort allihopa och börjat köpa in två om året så tillför man mer nytt material nu, även om man bara har 100 moraknivar totalt nu....
Vems är felet att vi samtidigt har ett svagare försvar nu, samtidigt som vi tillför mer nu?
Sen hur det ska finansieras, Fettknoppen till försvarsminister ville direkt ha en ny skatt
M och L menar på att vi har tillräckligt många skatter och kanske ska omfördela pengarna från lite idiotprojekt istället.
Hur är det med självkänslan egentligen när du känner att du behöver kalla folk för ”fettpropp” och ”fettknopp”? Lite självmarkerande där kanske.
Man kan säga mycket om försvarsministrar i allmänhet och om nuvarande i synnerhet, men skatter är inte deras område och sist jag lyssnade efter så är Hultqvist högt ansedd på bägge sidor om mitten, dvs även hos den moderataste delen av försvarsmakten…
Men du har rätt till din åsikt, vad den nu grundas på. Högre nivå tycker jag iofs att du brukar visa annars.