Alatalo
The Build Quality Police
S räknar med din röst nu!
Nä, den är vikt för Ebbas buske...jag menar Ebba Busch...
Jag skämtade ju bara för f-n!
Det är alltså du som sitter med kristallkulan och ser saker komma...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
S räknar med din röst nu!
Jag skämtade ju bara för f-n!
Nä, den är vikt för Ebbas buske...jag menar Ebba Busch...
Det är alltså du som sitter med kristallkulan och ser saker komma...
SVT förklarar det hela pedagogiskt. Låt vara att "produktionskostnaden" är väl i överkant och förmodligen bräserad/friserad/skarvad à la statstelevision. Principen beskrivs iaf.Vet inte om det redan besvarats i tråden men kan någon förklara vad Damberg menar med att man nu lägger förslag för att sänka bränsleskatten till EU minimum nivå.
Trodde vi hade runt 60% av bränslepriset som är skatt.
Intressant.SVT förklarar det hela pedagogiskt. Låt vara att "produktionskostnaden" är väl i överkant och förmodligen bräserad/friserad/skarvad à la statstelevision. Principen beskrivs iaf.
![]()
Så mycket tjänar staten på bränsleprischocken
Nu vill regeringen sänka skatten på bensin och diesel. Men det senaste årets kraftigt höjda priser har samtidigt givit staten ökade momsintäkter. Varje månad får staten in en dryg miljard kronor mer visar SVT:s jämförelse. Det är nästan lika mycket som skattesänkningen kostar. Men det är inte...www.svt.se
Svar idag från Regeringskansliet:Uppdatera i tråden om du får reda på det!
Målvakt?Ska man alltså skriva över en bil på dottern nu?

Ska man alltså skriva över en bil på dottern nu?
Lättnaderna som presenteras ska ju finansieras, eller?
Är det bara jag som konspiratoriskt tror att fastighetsskatt kommer tillbaka i minst samma form som förr. Drabbar alla som bor. Det var 1% av taxeringsvärdet för villaägare och 0,5% för ägare av flerbostadshus.
I mitt fall skulle skattetrycket öka med ca 30000 kronor per år (avräknat nuvarande fastighetsavgift som i praktiken är en skatt), för de som bor i lägenhet läggs ju summan på avgift/hyra. Jag tycker synd om de som bor på tomträtt då de inte bara ska betala tiotusentals kronor per år i avgäld utan också åker på skatten.
Nåväl, kanske jag som äger mitt egna hem får ett bidrag för att kunna betala fastighetsskatt då?
I höst är det val, som bekant, och för första gången på många år är jag vacklande i frågan var mina sympatier är starkast.
Sant. Och de som redan blivit tvungna till att sälja bilen och åker moped, kollektivtrafik eller något annat förnedrande får noll.Jag går i samma tankar, med den skillnaden att min gamla mor i så fall kommer att bli ägare till en 1970 Pontiac GTO…
Jag har inte googlat överdrivet mycket på ämnet, men finns det några hållhakar typ att bilen måste vara påställd, besiktad och möjligtvis ägd sedan en tid tillbaka…? Och framförallt - går detta bidrag även till icke fossilbilsägare…?
Annars håller jag med om att detta ”bidrag” på en tusenlapp ter sig som aningen löjligt. Hade det inte räckt med en rejäl sänkning av bränsleskatten som man dessutom inför betydligt tidigare än första juni…? Då får ju åtgärden verkligen effekt för de som inte kan undvika långa transporter…?
Ingen seriös människa kan ju påstå att de överlever eller faller på grund av tusen kronor i engångskostnad…? Det är ju en fis i rymden för vem som helst i glesbygden. Det är ju vad varje snorunge kör upp i sin lössnöare varje helg, eller spenderar på krogen en normal lördag.
Nästa steg blir väl då medborgarlön?Och sen när räntorna anpassats för rådande inflation måste vi få bidrag för att betala även fastighetsskatten.
Stödet är 1000 kronor (engångsbelopp) per personbil. Personer som bor i stödområde 1, 2 och 3 och som äger en personbil får ytterligare 500 kronor i kompensation.
Max en bil per person/två bilar per hushåll är det jag sett.Denna rad intresserar mig då jag har fyra bilar i trafik. Våra två bruksbilar vintertid och sen Cadillacen och PV:n som körs sommartid. Dessa fyra är i trafik men sen har jag ju två bilar till som är avställda och frugan har en som är avställd.
Skulle det vara enligt formuleringen så skulle vi få ut 10500 kr, gäller det bilar i trafik är det 6000 kr. Låter ut lite för bra för att vara sant?
För övrigt tycker jag att dom kunde skit i detta bidrag och även ta bort hånet glesbygdsrabatt på bilskatten.
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis
I samband med 86:e Sturgis ... |
|
|
Missa inte Bikes sommarnummer!
Innehåll Bike powered by... |