Däck till en vtr, kör 100 mil om året?

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Som topic, vad ska jag ha? (Jag är 49, kör 100-200mil om året, inte roadracing).
Fråga två: vart köper man däck online nuförtiden?

Bifogat

• matte.jpg
    matte.jpg
    616.4 KB · Visningar: 28
Hade samma körsträcka som dig för några år sedan. Hade Michelin pilot road 4.

Inget att anmärka på de däcken.

Köpte från hojdäck.se suverän support från dem.

Nu har inte jag läst hela tråden, men www.hojdack.se har en suverän service, och bra priser på exvis Michelin.

Med bara 100 mil om året riskerar däcken att hinna bli stumma och skorviga långt innan det är dags att byta pga rent slitage.

Jag upplever det som att just Michelins gummiblandningar håller sig fräscha några år extra vid lågt miluttag, jämför med andra fabrikat.

Jo, jag räknar väl med att köra 2-3 år sen bränna upp resten. :D
Förr körde man en uppsättning på en säsong, så..

Jag är 50% äldre än dig.
Jag har 5-6 år gammalt bakdäck på Suckijuckin och på multin.
Har på något vis kommit i ofas med bytena.
Multin ska få nytt runt om för den kommer nog att se lite mer action i år, Suzu får klara sig på det hon har en säsong till.
Så länge det inte är sprickor i gummit och att gummit återformar sig när man trycker i nageln så duger det för fiskörning.

Svaret på frågan är nog Michelin, Det sitter 2CT på multin bak och de fick ett par banvarv förra året utan bekymmer.
Var man köper tycker jag är upp till var och en, jag går till min lokala mc-firma som ger mig ett anständigt pris inkl bytet på lösa hjul.

Spännande. Det är nog mycket psykologiskt med, att veta att man åker på supergamla däck. När man blir äldre blir man mer rädd om livet på något sätt.

För mig är det svårt att lita på att mina däck som jag köper faktiskt har lagrats på rätt sätt och inte under ett plåttak ute på en gård i 2-3 år hos nån mellanleverantör. Av den anledningen vill jag att mina däck är rykande färska ? jag gör av med ca 3 bak- och 2 framdäck per år på ca 600 mil totalt, så åldras på hojen gör de ej.

Hade jag ägnat mig åt touringkörning hade jag inte varit orolig för några år på däcken. Men å andra sidan, i en nödsituation vill jag kunna bromsa 100%, vilket ibland inte ens går på nya touringdäck. Har ett par ggr fått med mer eller mindre nya däck på nyköpta hojar där framhjulet låst sig när jag testat dom ordentligt.

Jag är 50% äldre än dig.
Jag har 5-6 år gammalt bakdäck på Suckijuckin och på multin.
Har på något vis kommit i ofas med bytena.
Multin ska få nytt runt om för den kommer nog att se lite mer action i år, Suzu får klara sig på det hon har en säsong till.
Så länge det inte är sprickor i gummit och att gummit återformar sig när man trycker i nageln så duger det för fiskörning.

Svaret på frågan är nog Michelin, Det sitter 2CT på multin bak och de fick ett par banvarv förra året utan bekymmer.
Var man köper tycker jag är upp till var och en, jag går till min lokala mc-firma som ger mig ett anständigt pris inkl bytet på lösa hjul.
Jag hade inte heller bytt än, om de inte började bli ”olagliga”. Köpte Michelin Power från ovan nämnda sajt, de var billigast per set och duger nog till den här gubben. ?

Min uppfattning är att Michelin Pilot 4 står sig bra över tid. De jag stött på har känts förvånansvärt fräscha i förhållande till åldern.

Jag anser att du bör testa ordentligt att greppet är vad du förväntar dig när du kommer in på år 4 och framåt, särskilt vid vått väglag. Det är någonstans där som olika gummiblandning och hur man förvarat och använt däcken börjar märkas av.

Ligger däcken inne på ett lager så håller jag med videon.

Men om de använts, fått utstå värmeväxlingar från körning, stått ute i UV från solen och sugit åt sig allsköns kemikalier från vägar, tvättar och service, så är inte 7 år gamla däck något kul alls. Tror inte de i videon hade vågat eller kunnat köra likadant om det var begagnade däck som småkörts varje säsong i 7 år.

Då ska vi tänka på att de kör oanvända uppvärmda slicks på en torr bana. Jämför det med att hamna i regnskur med 7 år gamla begagnade svala gatdäck. Inte ens nästan samma sak.
Inte helt sällan kan gamla hårda däck ha helt okej torrgrepp, medan våtgreppet är genomuselt.

Jag anser att många begagnade gatdäck börjar bli tråkiga i gummit redan när de är fem år gamla.

Last edited:
Jag åker nog på att byta bakdäck då den släpper lite odramatiskt i snäva kurvor. Det är urgamla Michelin på min. Synd för det är första hoj jag ägt som inbjuder till mer lutande i kurver. Min Ninja från 95 var inte alls lika kurvvänlig som den Ninjan jag har nu 2001 modell

Jag har kört med 10-20 år gamla däck, med förvånansvärt bra grepp, fast det kändes som bakelit när man tog i dom. Jag har kört med något år gamla däck också, som var snorhala.

Har du hojen i ett mörkt garage så kommer dom att stå sig länge, står hojen utomhus året runt, helst i söderläge utan kapell så kommer dom att åldras fortare.

När du inte kör bana eller allmänt riktigt hårt så fungerar 10 år gamla däck enligt mig utan problem. Speciellt i Sverige där hojen står inne mesta delen av tiden o på sommaren lyser ju oftast solen med sin frånvaro så inget jätte slitage direkt. Alla är så nojiga. Tom däckstillverkarna säger att däcken är i det närmaste 100% ursprungliga skick om de förvarats rätt i typ 10 år. Och de har marginaler o vill sälja fler däck! Har de inte sprickor o känns som en plastbit så kör på säger jag. Dock skönt med nya sulor som svänger bättre med lite profil kvar:-).

När du inte kör bana eller allmänt riktigt hårt så fungerar 10 år gamla däck enligt mig utan problem. Speciellt i Sverige där hojen står inne mesta delen av tiden o på sommaren lyser ju oftast solen med sin frånvaro så inget jätte slitage direkt. Alla är så nojiga. Tom däckstillverkarna säger att däcken är i det närmaste 100% ursprungliga skick om de förvarats rätt i typ 10 år. Och de har marginaler o vill sälja fler däck! Har de inte sprickor o känns som en plastbit så kör på säger jag. Dock skönt med nya sulor som svänger bättre med lite profil kvar:).
Jag har kört med 10-20 år gamla däck, med förvånansvärt bra grepp, fast det kändes som bakelit när man tog i dom. Jag har kört med något år gamla däck också, som var snorhala.

Har du hojen i ett mörkt garage så kommer dom att stå sig länge, står hojen utomhus året runt, helst i söderläge utan kapell så kommer dom att åldras fortare.

Jag tycker ni förenklar.

Somliga däcksmärken åldras bättre än andra. Men, även dessa "bättre märken" har variationer inom sin produktuppställning beroende på gummiblandning och inriktning.

Somliga känns okay i torrt men blir vidriga i väta.

På vilket sätt tar man reda på hur det egna däcket har åldrats...?

Jag anser att största problemet hos ett åldrande däck är lynnigheten.
All kommunikation går förlorad. Det fäster okay.
Ända fram till att det inte gör det längre. Inget småprat innan, inget durr där framme, inget stampande där bak.
Schwopp ba', så ligger man där.

Jag har sopat omkull två gånger de senaste 10 åren, på just åldrade däck.
En gång i väta, en gång på torr väg.
Låg fart, långt ifrån galna krav på fäste.
Absolut noll förvarning, och verkligen ingen chans att hämta hem något.
Båda gångerna var det som att se sig själv i en slap stick-fars: hjulen bara försvann under mig.
Båda gångerna billiga skitdäck med mycket mönster kvar men utan synliga tecken på åldrande.
Sannerligen inga däck jag skulle lagt på själv, och dom skulle bytas ändå.
"Skulle bara" innan själva bytet.

Datumstämpeln på sidan av däcket är en garanti för - ingenting alls.
Men, det kan vara en indikator för att det ögonblick du verkligen behöver ha marginalerna på din sida gungbrädan - så hoppar dom av och drar iväg till klätterställningen istället.

Jag tycker ni förenklar.

Somliga däcksmärken åldras bättre än andra. Men, även dessa "bättre märken" har variationer inom sin produktuppställning beroende på gummiblandning och inriktning.

Ända fram till att det inte gör det längre. Inget småprat innan, inget durr där framme, inget stampande där bak.

Båda gångerna var det som att se sig själv i en slap stick-fars: hjulen bara försvann under mig.
Båda gångerna billiga skitdäck med mycket mönster kvar men utan synliga tecken på åldrande.

Men, det kan vara en indikator för att det ögonblick du verkligen behöver ha marginalerna på din sida gungbrädan - så hoppar dom av och drar iväg till klätterställningen istället.
Jag vet inte om jag generaliserade så mycket, det var bara mina erfarenheter, att det är långt ifrån ett generellt bäst före på däck. Jag har också sopat om kull på gamla däck, som var väl varmkörda men som ändå helt utan förvarning släppte, och dom däcken var inte jättegamla, dom hade bara åldrats för mycket.

Jag tycker ni förenklar.

Ja det kan nog vara så absolut. Det jag upplevt i alla fall är att det inte varit någon större skillnad Alls (inte vad jag kunnat känna i alla fall). Jag lyckas bara chrasha med nästan nya däck faktiskt:-). Viktigast är att testa greppet i vått o torrt tycker jag. Är de ok så är de och man kan glatt köra vidare:-).

Förvisso åldras däck, men en annan anledning att man upplever gamla däck som dåliga relativt nya är nog också att utvecklingen av däck går ganska snabbt.
Tycker man ska byta framdäck åtminstone typ vart tredje år. Framdäck är ju inte så dyra.
Om man kör lugnt så tar det väldigt lång tid att nöta ut dem.
Ganska svårt att hämta hem ett framhjulssläpp.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back