Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Spännande. Det är nog mycket psykologiskt med, att veta att man åker på supergamla däck. När man blir äldre blir man mer rädd om livet på något sätt.
Spännande. Det är nog mycket psykologiskt med, att veta att man åker på supergamla däck. När man blir äldre blir man mer rädd om livet på något sätt.
Jag hade inte heller bytt än, om de inte började bli ”olagliga”. Köpte Michelin Power från ovan nämnda sajt, de var billigast per set och duger nog till den här gubben. ?Jag är 50% äldre än dig.
Jag har 5-6 år gammalt bakdäck på Suckijuckin och på multin.
Har på något vis kommit i ofas med bytena.
Multin ska få nytt runt om för den kommer nog att se lite mer action i år, Suzu får klara sig på det hon har en säsong till.
Så länge det inte är sprickor i gummit och att gummit återformar sig när man trycker i nageln så duger det för fiskörning.
Svaret på frågan är nog Michelin, Det sitter 2CT på multin bak och de fick ett par banvarv förra året utan bekymmer.
Var man köper tycker jag är upp till var och en, jag går till min lokala mc-firma som ger mig ett anständigt pris inkl bytet på lösa hjul.
Ligger däcken inne på ett lager så håller jag med videon.
När du inte kör bana eller allmänt riktigt hårt så fungerar 10 år gamla däck enligt mig utan problem. Speciellt i Sverige där hojen står inne mesta delen av tiden o på sommaren lyser ju oftast solen med sin frånvaro så inget jätte slitage direkt. Alla är så nojiga. Tom däckstillverkarna säger att däcken är i det närmaste 100% ursprungliga skick om de förvarats rätt i typ 10 år. Och de har marginaler o vill sälja fler däck! Har de inte sprickor o känns som en plastbit så kör på säger jag. Dock skönt med nya sulor som svänger bättre med lite profil kvar.
Jag har kört med 10-20 år gamla däck, med förvånansvärt bra grepp, fast det kändes som bakelit när man tog i dom. Jag har kört med något år gamla däck också, som var snorhala.
Har du hojen i ett mörkt garage så kommer dom att stå sig länge, står hojen utomhus året runt, helst i söderläge utan kapell så kommer dom att åldras fortare.
Jag vet inte om jag generaliserade så mycket, det var bara mina erfarenheter, att det är långt ifrån ett generellt bäst före på däck. Jag har också sopat om kull på gamla däck, som var väl varmkörda men som ändå helt utan förvarning släppte, och dom däcken var inte jättegamla, dom hade bara åldrats för mycket.Jag tycker ni förenklar.
Somliga däcksmärken åldras bättre än andra. Men, även dessa "bättre märken" har variationer inom sin produktuppställning beroende på gummiblandning och inriktning.
Somliga känns okay i torrt men blir vidriga i väta.
På vilket sätt tar man reda på hur det egna däcket har åldrats...?
Jag anser att största problemet hos ett åldrande däck är lynnigheten.
All kommunikation går förlorad. Det fäster okay.
Ända fram till att det inte gör det längre. Inget småprat innan, inget durr där framme, inget stampande där bak.
Schwopp ba', så ligger man där.
Jag har sopat omkull två gånger de senaste 10 åren, på just åldrade däck.
En gång i väta, en gång på torr väg.
Låg fart, långt ifrån galna krav på fäste.
Absolut noll förvarning, och verkligen ingen chans att hämta hem något.
Båda gångerna var det som att se sig själv i en slap stick-fars: hjulen bara försvann under mig.
Båda gångerna billiga skitdäck med mycket mönster kvar men utan synliga tecken på åldrande.
Sannerligen inga däck jag skulle lagt på själv, och dom skulle bytas ändå.
"Skulle bara" innan själva bytet.
Datumstämpeln på sidan av däcket är en garanti för - ingenting alls.
Men, det kan vara en indikator för att det ögonblick du verkligen behöver ha marginalerna på din sida gungbrädan - så hoppar dom av och drar iväg till klätterställningen istället.
Ja det kan nog vara så absolut. Det jag upplevt i alla fall är att det inte varit någon större skillnad Alls (inte vad jag kunnat känna i alla fall). Jag lyckas bara chrasha med nästan nya däck faktisktJag tycker ni förenklar.
Somliga däcksmärken åldras bättre än andra. Men, även dessa "bättre märken" har variationer inom sin produktuppställning beroende på gummiblandning och inriktning.
Somliga känns okay i torrt men blir vidriga i väta.
På vilket sätt tar man reda på hur det egna däcket har åldrats...?
Jag anser att största problemet hos ett åldrande däck är lynnigheten.
All kommunikation går förlorad. Det fäster okay.
Ända fram till att det inte gör det längre. Inget småprat innan, inget durr där framme, inget stampande där bak.
Schwopp ba', så ligger man där.
Jag har sopat omkull två gånger de senaste 10 åren, på just åldrade däck.
En gång i väta, en gång på torr väg.
Låg fart, långt ifrån galna krav på fäste.
Absolut noll förvarning, och verkligen ingen chans att hämta hem något.
Båda gångerna var det som att se sig själv i en slap stick-fars: hjulen bara försvann under mig.
Båda gångerna billiga skitdäck med mycket mönster kvar men utan synliga tecken på åldrande.
Sannerligen inga däck jag skulle lagt på själv, och dom skulle bytas ändå.
"Skulle bara" innan själva bytet.
Datumstämpeln på sidan av däcket är en garanti för - ingenting alls.
Men, det kan vara en indikator för att det ögonblick du verkligen behöver ha marginalerna på din sida gungbrädan - så hoppar dom av och drar iväg till klätterställningen istället.
Ja det kan ju inte vara ofta det händer. Inte för mig i alla fall?Blir verkligen däck så gammal? Mina är slut varje år ?
|
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!
Boka senast lördag 31/1 för... |
|
|
|
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!
Bolaget bakom den dagliga d... |
|
|
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia
Den svenska mc-mässan har v... |
|
|
MC-mässan startar idag
Med start idag, den 23 janu... |
|
|
Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!
Bikes monter full till bred... |
|
|
Nya Indian Chief Vintage
I kölvattnet av att ha spar... |
|
|
MotoGP 2026: kalender och förare
MotoGP-kalendern och förarn... |
|
|
Benavides till dramatisk Dakar-seger
Luciano Benavides, som gick... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!
Alldeles nyss fick vi klart... |
|
|
Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!
Michelin breddar sitt adven... |