MC-jeans, är det ok?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Halloj! Till vardags kör jag roadracing, men ibland kör jag lite landsvägshoj i Spanien. Där funkar allvädersbyxor rätt dåligt för det är SJUKT varmt ibland, så därför funderar jag på MC-jeans. De lär ju har lika bra (och ibland bättre) motstånd mot slitage jämfört med skinn och därför blir jag lite sugen. Det låter rätt gôtt och samtidigt hyfsat säkert om man stoppar i skydd. Och nu säljer XLMoto Course MC-Jeans för tramspengar.
INPUT TACK!:tummenupp:)

Har kört med mc-jeans i massa år. Det är en ständig diskussion om hur bra/dåligt de skyddar. Men jag känner mig hyggligt trygg i byxor av kända varumärken. Och när det är 25-30 grader varmt så är vanliga byxor (skinn, textil) väldigt varmt… och det är inte trafiksäkert det heller. Så då blir det jeans!

Har ett par Draggin’ och ett par från Handelsboden (minns inte varumärket). Funkar bra i varmt väder, men inte tiptop om det börjar regna. Då blir man våt…. :)

Skydden för knäna ger en hel del vindskydd faktiskt, vilket är bra (det gör inte så mycket om det kyler på framåt kvällskvisten) eller mindre bra (inte så svala som man hade önskat när termometern går upp mot +30).

EDIT: kolla passformen! Tycker att det är väldigt olika, fastän storlekarna på pappret är samma. Dels för att de skall passa din kropp, såklart, men också för att de skall sitta kvar rätt ifall du skulle gå omkull.
Detta är förstås en självklarhet för en racingkille som du, men min erfarenhet är som sagt att olika modeller är väldigt olika.

Last edited:
Hade jag råd och körde där det var varmt skulle jag köpt Knox. Dyra som skam jämfört med xl-moto. Men hög skyddsklass och petar man i level-2 skydd i dem så har man nog ett par riktigt bra brallor i värmen.

BMW har en serie kläder som heter AirFlow, de har meshpaneler för maximal ventilation men har samtidigt godkända skydd för armbågar, knän och höfter.

Jag har en äldre modell som heter City som jag kör med under svensk sommar och jag tycker att de fungerar bra, jag är helt nöjd med dem. De är gjorda av Cordura så de är lika slitstarka som något annat i den vägen men de har inget goretex eller något liknade så de är inte vind eller vattentäta. Jag har haft dem länge, säkert 10 år, det syns förstås att de är använda men det är inte minsta fel på dem.

Kostar väl en del förstås, jag köpte mina på rea. Ser ut som om Airflow-brallorna kostar ca 2' och jackan ca 4':

Om de är bästa priserna vet jag inte, jag har bara snabbgooglat.

Sen en crosshjälm och glasögon för max ventilation kanske?

Mvh,
Ingvar

Har en Airflowjacka som jag använder vid korta turer om det är snorvarmt. Det känns på riktigt som att köra i Tshirt!

Många mc-jeans är ganska tjocka och verkar inte vara speciellt svala i varmt väder men vissa av de där coursebyxorna har förstärkningen på bara utsatta ställen där många andra har en hel innerbyxa av förstärkning (säkrare men varmare). Det finns även tunnare mc-jeans där förstärkningen är invävd i tyget, dvs endast ett lager tygmaterial.
Har testat Course och skickade tillbaka dem. Har för mig att den inte satt jättebra samt onödigt låg i midjan men vi är alla olika. Själv föredrar jag också stretch.

Last edited:
Halloj! Till vardags kör jag roadracing, men ibland kör jag lite landsvägshoj i Spanien. Där funkar allvädersbyxor rätt dåligt för det är SJUKT varmt ibland, så därför funderar jag på MC-jeans. De lär ju har lika bra (och ibland bättre) motstånd mot slitage jämfört med skinn och därför blir jag lite sugen. Det låter rätt gôtt och samtidigt hyfsat säkert om man stoppar i skydd. Och nu säljer XLMoto Course MC-Jeans för tramspengar.
INPUT TACK!:tummenupp:)
Vad gäller Course så är min uppfattning att man får precis vad man betalar för. Beställde ett par jeans av märket för några år sedan men kände direkt att de troligtvis inte skyddade bättre än mina vardagsjeans. De åkte tillbaka med vändande post.

De flesta (alla) kevlar-jeansen har kevlaret som en tjock liner innanför jeanstyget, typ som att ha långkalsonger under, så blir rätt varmt ändå. Mitt tips är att leta efter jeans med dyneema-fibrer istället, där är skyddet invävt i jeansfibrerna men skyddar ändå lika bra eller bättre än kevlar. Exempelvis Spidis nedan men finns ett gäng andra leverantörer. Kostar dock mer än tramspengar.

Rokker sägs väl vara hyfsad kvalitet och skydd men ändå se ut som jeans.

Kör i jeans och tunn jacka. Handskar om det är längre sträckor. Mest som skydd mot solen ?
Omöjligt att dra på sig skyddskläder i 30 grader. Korkat? Ja ganska.
När jag körde hoj i Sverige under 10 år körde jag inte en meter utan ställ och ryggskydd. Det är väldigt lätt att sitta i Sverige och vara mr duktig. Man anpassar sig ganska snabbt när man bor i 30 grader. Tyvärr kanske.

Kör i jeans och tunn jacka. Handskar om det är längre sträckor. Mest som skydd mot solen ?
Omöjligt att dra på sig skyddskläder i 30 grader. Korkat? Ja ganska.
När jag körde hoj i Sverige under 10 år körde jag inte en meter utan ställ och ryggskydd. Det är väldigt lätt att sitta i Sverige och vara mr duktig. Man anpassar sig ganska snabbt när man bor i 30 grader. Tyvärr kanske.

Jag minns en liten bilfärja i Thailand, en Thai stod och rökte en cigarett och såg stenhård ut i ett helsvart skinnställ mitt i solen. Jag såg ingen hoj eller hjälm dock men det fanns kanske någonstans:hihi

Jag hyrde en typ KLX 200 på Koh Lanta och körde runt hela ön i badbyxor och gympadojor, härliga tider

250-scooter i kortbyxor och Byggare Bob-hjälm på motorvägen(8-filig) med skjuts bakpå, mellan Cha am och Hua hin för några år sedan. Känns lite tveksamt, så här i efterhand...

250-scooter i kortbyxor och Byggare Bob-hjälm på motorvägen(8-filig) med skjuts bakpå, mellan Cha am och Hua hin för några år sedan. Känns lite tveksamt, så här i efterhand...
Körde i samma stil omkring Krabi för ett 20-tal år sedan. Tyckte att det gick helt okej med vänstertrafik så länge man var i trafikerade områden men när jag hamnade på landsbygden höll jag på att fronta med en buss som plötsligt dök upp, för att jag glidit över på högersidan på den tomma landsvägen.

Ja man glömmer det extrema säkerhetstänket man hade i Sverige väldigt snabbt. Kör dock väldigt försiktigt och inget bus. Men är såklart fortförande en risk.
Man får bedöma själv helt enkelt. För min del blir det som sagt kevlarjeans och mc jacka/kevlarskjorta på längre sträckor.
Är väl lite beroende på var man bor också och vilka vägar man kör. Trafikmässigt.

Får väll erkänna att jag kört runt ganska mycket i precis samma utrustning som du. Även sandaler på fötterna.
Sen här hemma tittar man på att köpa airbag väst.....

Kolla på PMJ Legend om du vill ha bra skydd. De har högsta säkerhetsklass (AAA) och är alltså i paritet med de bästa skinnbrallorna. De är dessutom snygga, bekväma och ser ut som helt vanliga jeans. Rekommenderas varmt (trots att de är svala) ?

Last edited:
Vad man åkt i när man inte vurpat eller krockat spelar väl inte så stor roll? Hur mycket tur har du och hur duktig är du på riskbedömning? Gradera 1-10 per år och jämför med kompisar.
Ska man kana på asfalt och kanske landa i en stillastående bil så får man såklart olika skador beroende på om man valt badbyxor, jeans, mc-jeans, skinnställ, allvädersställ eller Top of the line-Klim-stället.
Så, har ni vurpat i mc-jeans eller vanliga? Kan ni jämföra med era vurpor i skinnställ med ordentliga skydd?

Nu är det ofta 30-32 grader i Sverige också. Jag åker ofta i jeans, gympadojor, skinnjacka med tunn ryggskena, hjälm och korta perforerade handskar. Mindre än det har jag inte. För några år sedan blev det en oplanerad 50-milatripp i 31 grader.
Åker jag i skinnställ så blir det mitt Corell från tidigt 90-tal tror jag. Tunt skumgummi på knän, armbågar och axlar och ryggskyddet består av den där plastskenan. Stövlarna är något billigt skräp från XL-moto. Eftersom jag inte vurpat eller krockat sedan 83-84 så har jag inget att tillföra tråden.

Ni kan få se en bild där ni ser hur jag går in i fotokurvan på Bulten.
Living on the edge of danger.
image.jpeg
Ja slangarna under motorn kapade jag samma dag jag såg bilden.

I Rom har vi normalt tre månader i sträck med temperaturer mellan 30 och 40 grader, och jag får erkänna att jag inte använt skinnställ sedan många år. Nu har jag ett par PMJ Titanium som sägs vara de säkraste MC-jeansen på marknaden. Jag tycker de håller bra kvalitet och ser ok ut (mkt viktigt i Italien), men jag har inte provvurpat dem. De är nog inte de svalaste jeansen på marknaden, men jag vill inte avstå från att ha en viss nivå på skydden. Trafiken i Rom är... komplicerad... och det är inte alltid det räcker att vara försiktig i sin körning när det dyker upp någon som kör mot rött / mot enkelriktat / byter fil utan att titta / håller 0.5 meters avstånd osv.

Nyheter
Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här