MC-jeans, är det ok?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kolla på PMJ Legend om du vill ha bra skydd. De har högsta säkerhetsklass (AAA) och är alltså i paritet med de bästa skinnbrallorna. De är dessutom snygga, bekväma och ser ut som helt vanliga jeans. Rekommenderas varmt (trots att de är svala) ?
Bara level 1 på skydden och ganska små områden med kevlarförstärkning.
Men säkert snygga.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
En till mycket bra beskrivning av olika jeanstyper och jämförelse med skinn t.ex.
Single Layer verkar ju lite av en gamechanger faktiskt. Sett många bra recensioner med Motoledgens men jag hade helt missat denna om Jeans. (ploppade upp efter gundjs länk(y))
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Bara level 1 på skydden och ganska små områden med kevlarförstärkning.
Men säkert snygga.
Som sagt, CE-AAA. Finns bara ett fåtal jeans (och knappt några allvädersställ) med den klassificeringen.
Skydden är utbytbara.


ClassLevel of Protection
Class AAA(prEN 17092-2:2017)
Is the highest level of protection with which to take on the
highest level of risk. Garments classified as such offer maximum protection, but are also heavier and less comfortable to use.
Class AA(prEN 17092-3:2017)
Is the second highest level of protection with which to take on the wide range of risks that motorcycle riding presents.
Class A(prEN 17092-4:2017)
Is the third highest level of protection. Protectiveness is less than the previous classes, but garments are lighter and more comfortable to wear on a daily basis.
Class B(prEN 17092-5:2017)
Where the level of protection against abrasion is equivalent to Class A, but without the impact protectors. Garments in this class offer abrasion resistance in line with that of level A but are not equipped with protectors. Jeans without protection fall into this class for example.
Class C(prEN 17092-6:2017)
In the least protective class, we find so-called “protection containers” that resist impact but not abrasion (underwear with integrated impact protectors for example)
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
En till mycket bra beskrivning av olika jeanstyper och jämförelse med skinn t.ex.
Single Layer verkar ju lite av en gamechanger faktiskt. Sett många bra recensioner med Motoledgens men jag hade helt missat denna om Jeans. (ploppade upp efter gundjs länk(y))
Bra video, får mig att fundera på att slänga mina Alpinestars Kevlar Jeans. Verkar ju skit det jag har. Använder visserligen dom sällan, kör mest med skinnställ men jag e dåligt påläst gällande Jeansen.

Fatta jag rätt så har Rokker's jeans längre slitstyrka ( 5 sek ) jämfört med skinn.
Och då tolkar jag det som att det gäller hela byxan eftersom den inte har ( som kevlar jeans ) bara vissa partier utan det är hela brallan. Men som vanligt är dilemmat att hitta en fysisk butik som man kan pröva.
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Alltså det är ju så olika kevlarjeans skyddar, allt handlar om hur du landar/kasar ? Jag kasa runt lite i somras från ca 70 km/h i vanliga jeans på blöt asfalt MEN kom ihåg att dödsrulla istället för att försöka kasa. Gick rätt bra, lite blodvite på knäskålarna och byxbenen hade snurrat sig rätt bra, hålen i jeansen är från mina knäskålar.. Första en polare sa ”vilken jävla tur du hade kevlarjeans” när jag sa att det vanliga jeans blev han förvånad ?

Min 2 månader gamla Alpinestarjacka hjälpte dock föga (hade externt ryggskydd), fick sy lite på ena armbågen och hade slitit sönder tyget på båda armarna så det va rejäla skrapsår på armarna men återigen så handlar det om hur man landar.

Och för att svara på frågan så har jag course kevlarjeans som dom sålde ut för 299kr för 1-2 år sen. Ser schyssta ut men hur dom skyddar låter jag va osagt pga att dom sitter så dåligt på en så dom används inte ?
 

Bifogat

  • C3E15DC0-7B01-4819-8745-DCFEADE3CE98.jpeg
    C3E15DC0-7B01-4819-8745-DCFEADE3CE98.jpeg
    953.6 KB · Visningar: 52

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eftersom jag inte vurpat eller krockat sedan 83-84 så har jag inget att tillföra tråden.
Själv, plingplongdroska 1981 pga rostigt sidostöd som inte gick fullt upp utan fälldes ut igen. Vänsterkurva, dike, vägtrumma, luftfärd. Sprillans ny LTD750 från Lelles där man glömt dra åt hattarna på batteriet så syran tog vägen via sidostödet ned på backen. Det dröjde 30 dagar innan rosten gjort sitt. Har inte vurpat sedan dess. Klädd som jag själv tycker är bekvämt. Andra motorcyklister blänger på en som något som katten släpat in. wgaf.
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Om man eller kvinna vill vara skyddad har mc-föraren skydds-kläder på sig. Vill den var "cool" så har den jeans eller shorts eller vad fan de månne va. Det är väl upp till var å en att vara klok...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Bara level 1 på skydden och ganska små områden med kevlarförstärkning.
Men säkert snygga.
Jag rättar mig själv, det fanns ju modeller med bra täckning av kevlarförstärkning av god kvalitet, jag råkade nog välja några av de sämre modellerna när jag tittade.
Det var ju diverse kombinationer, men Titanium verkade ju helt ok.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Finns det några med egna "vurp-erfarenheter" med kevlarjeans som kan förklara deras förträfflighet ?
Att de skulle vara svala i värmen är nog en myt, det finns bättre alternativ ...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vad man åkt i när man inte vurpat eller krockat spelar väl inte så stor roll? Hur mycket tur har du och hur duktig är du på riskbedömning? Gradera 1-10 per år och jämför med kompisar.
Ska man kana på asfalt och kanske landa i en stillastående bil så får man såklart olika skador beroende på om man valt badbyxor, jeans, mc-jeans, skinnställ, allvädersställ eller Top of the line-Klim-stället.
Så, har ni vurpat i mc-jeans eller vanliga? Kan ni jämföra med era vurpor i skinnställ med ordentliga skydd?

Har testat både och, skulle aldrig rekommendera någon att kasa på asfalt iförd vanliga jeans, det blir rätt obekväma sår som kletar en hel del och läker långsamt (mina gjorde iaf).
Efter den krocken så har det alltid varit riktiga MC kläder och skydd, jag svettas hellre på hojen än på sjukhuset.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om man kollar på https://www.pmj.it/en/prodotti/uomo/ och de bilder de har på varje byxa så ser man hur stor skillnad det är mellan täckningsgraden och kvaliteten på liner eller invävda kevlaren.
Hoppas alla till erkare visar lika tydligt vad du får för pengarna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns det några med egna "vurp-erfarenheter" med kevlarjeans som kan förklara deras förträfflighet ?
Att de skulle vara svala i värmen är nog en myt, det finns bättre alternativ ...
Jag har kraschat i låg fart med kevlarjeans, meshjacka med skydd och en sporthojstisha över.
Kevlarjeansen klarade det galant, och hade inget märke i huden under dem. Hade en fläck asfaltsexem vid sidan av det hårda skyddet på högerarmen. Sporthojstishan skyddade rätt dåligt tyvärr, men den gick att du ihop så det sig fördjävligt ut iaf.

Kan säga att vad jag sett på xlmotos course allväder som varit med i låghastighetkrasch så skyddade min utrustning bättre än det.

Och jämför jag med de gånger jag ramlade av moppen i jeansklädsel så är det enormt mycket bättre med kevlarjeans.
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Inga vurperfarenheter, men tjöpte två par jeans av märket Draggin härom året som sitter bra på min lönnfe… välskapta kropp. De känns hyfsat säkra iom att de är fullfodrade med kevlarväv ner till under knäna. Har för mig det finns nån videosnutt där fabriksägarn själv åker på röven i 70 kmh för att visa hur slitstarka hans brallor är.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Kan säga att vad jag sett på xlmotos course allväder som varit med i låghastighetkrasch så skyddade min utrustning bättre än det.

Och jämför jag med de gånger jag ramlade av moppen i jeansklädsel så är det enormt mycket bättre med kevlarjeans.
Halvt OT:
Jag köpte ett par Course "regnhandskar" för några år sedan. Tog med dem på en tripp till Norge och satte på mig dem när det började regna. (Första dagen såklart, det är ju Norge.) Jodå, det tog väl nästan 20 minuter innan de var genomblöta och sedan tog det ungefär en vecka innan de var torra igen. Men det var ju billigt. :tummenupp
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Jag har kört ett par säsonger med AA-klassade single layer jeans från Lindstrands. Kevlar invävt direkt i tyget. Tyvärr noll stretch, lite halvtaskig passform och ganska varma. Klumpiga knäskydd.
Beställde till kommande säsong Rokker Rokkertech single layer jeans, klass AA. Flexiblare skydd från D3O, lite slimmare kring benen och stretch i materialet som är baserat på UHMWPE, någon slags stark konstfiber. Borde få dem nu i veckan, skall bli intressant att se hur de känns.
För övrigt använder jag läderställ om jag åker ut för att gasa på krokvägar, jeans blir det när jag bara skall till glasskiosken eller ha hojen som rent transportmedel in till stan eller så.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top