KTM EXC-F

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
De började me så kallade Musse Pigg öron för de gjorde ont att få snärtar av grenar tidigt 80-tal...
Vet många som kört av både de ena å andra... Marksyning har man titt å tätt..

Ja, man kan köra av både det ena och andra...

2017-07-07 10.48.54.jpg

Men den enskilda detalj jag genom åren sett absolut mest meck med i depåer är just barkbusters. Helt utan rimlig konkurrens.
Dessutom är det så att om du vill vara snabb är det en riktigt dålig idé att lägga till vikt på hojen allra längst upp och längst ut på styret.
Det är inte en slump att elitens hojar är ganska rena från extrajidder och påhäng. Externt byter man fjädringskomponenter, fotpinnar, bromsdelar och kanske avgassystem om det sparar vikt. I övrigt ganska fritt från adderade komponenter.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ja kör man på stenig bana och själv håller elittempo med en eller flera elitåkare på hårt stenprutande 450 eller större hojar så är det ju ide att skydda händerna men för en motionär, nej.
Möjligen vintertid för skydd mot kylande vind.

Jag sålde nyss ett par hantagsskydd från en hoj där det satt på vid köp.

uncletom kommer ju dessutom garanterat ta sig hem även om han skulle råka knäcka ett handtag. Men handtag brukar sällan gå sönder ifall man har dom lite lagom löst fastdragna så att dom kan röra sig lite vid marksyning.

Jag kan inte minnas att jag kört av ett handtag sedan 90-talet, på den tiden höll allt sämre än idag.

Om man lägger hojen med styrändan först där det är stenigt ryker ett handtag ibland, men nästan alltid bara yttre delen så det går fint att köra vidare och byta till nästa helg.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Om sanningen ska fram så är det lättare att baxa in hojen i hissen, och sedan genom hallen in till 'vardagsrummet' utan dom där musöronen. Jag kan nog sätta tillbaka dom senare om jag märker att endurandet piskar mig på fingrarna.

Aha, så jag behöver ingen pall? Alla andra har ju med sig sina pallar som hojarna står på. Jag trodde det var standard. T ex om jag behöver spänna kedjan, eller ändra något i fjädringen, då görs väl det lättast med hjulen ovan marken?

Miljömatta tror jag inte att jag behöver, det är grovgrus / schingel överallt där borta. Jag kan köpa en riktig mantel, svart och så den där grymma hjälmen också. Vänta bara ;)

MEN, nu ser jag i apple-appen att det ska snöa i natt här i stockholm. Det lutar mot en vinterdvala, frustrerande.
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Om sanningen ska fram så är det lättare att baxa in hojen i hissen, och sedan genom hallen in till 'vardagsrummet' utan dom där musöronen. Jag kan nog sätta tillbaka dom senare om jag märker att endurandet piskar mig på fingrarna.

Aha, så jag behöver ingen pall? Alla andra har ju med sig sina pallar som hojarna står på. Jag trodde det var standard. T ex om jag behöver spänna kedjan, eller ändra något i fjädringen, då görs väl det lättast med hjulen ovan marken?

Mecka hemma. När du är i eller vid spåret är det körning som gäller och då räcker hojens stöd eller ett träd fint.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Om sanningen ska fram så är det lättare att baxa in hojen i hissen, och sedan genom hallen in till 'vardagsrummet' utan dom där musöronen. Jag kan nog sätta tillbaka dom senare om jag märker att endurandet piskar mig på fingrarna.

Aha, så jag behöver ingen pall? Alla andra har ju med sig sina pallar som hojarna står på. Jag trodde det var standard. T ex om jag behöver spänna kedjan, eller ändra något i fjädringen, då görs väl det lättast med hjulen ovan marken?

Miljömatta tror jag inte att jag behöver, det är grovgrus / schingel överallt där borta. Jag kan köpa en riktig mantel, svart och så den där grymma hjälmen också. Vänta bara ;)

MEN, nu ser jag i apple-appen att det ska snöa i natt här i stockholm. Det lutar mot en vinterdvala, frustrerande.
På många banor får du inte parkera hojen i depån utan miljömatta under, så är det på min hemma bana. Ska du köra tävlingar som Stångebro, Ränneslätt och GGN är det samma sak. Kolla upp vad som gäller på banan som du ska köra i förväg.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
På många banor får du inte parkera hojen i depån utan miljömatta under,
Ok, men då blir det en sån där matta då. Biltema har sådana har jag sett. Rullar ihop den och fäster den på ryggan som ett liggunderlag... nåt jag kanske också borde ha ifall jag ramlar och skadar mig och måste ligga ner.

.. och så en kudde.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja, man kan köra av både det ena och andra...

View attachment 466212

Men den enskilda detalj jag genom åren sett absolut mest meck med i depåer är just barkbusters. Helt utan rimlig konkurrens.
Dessutom är det så att om du vill vara snabb är det en riktigt dålig idé att lägga till vikt på hojen allra längst upp och längst ut på styret.
Det är inte en slump att elitens hojar är ganska rena från extrajidder och påhäng. Externt byter man fjädringskomponenter, fotpinnar, bromsdelar och kanske avgassystem om det sparar vikt. I övrigt ganska fritt från adderade komponenter.
Jag har aldrig tävlat har ingen ambition å göra de, så för min del gör de inge att ha extra vikt på styret.. Kör för att de är kul...

Va de knäet som fått sig en smäll?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag har aldrig tävlat har ingen ambition å göra de, så för min del gör de inge att ha extra vikt på styret.. Kör för att de är kul...

Va de knäet som fått sig en smäll?

Preferenser är olika och det är bra.

Just då va knäet inte så bra, vred sig rakt utåt (90 grader mot leden normal) typ 30 grader när jag ställde mig upp och funderade på hur jag skulle få ut hojen ur busken den låg i. Helt jävla skitont i kort sammanfattning. Och aplång rehab.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Preferenser är olika och det är bra.

Just då va knäet inte så bra, vred sig rakt utåt (90 grader mot leden normal) typ 30 grader när jag ställde mig upp och funderade på hur jag skulle få ut hojen ur busken den låg i. Helt jävla skitont i kort sammanfattning. Och aplång rehab.
Fy satan... Vet hur jävla ont de gör att bara trampa lite snett... Kan tänka mig att de tar lång tid att bli bra igen. .
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nu är vi bra på att motivera alla nybörjare...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Var inte så känsliga. Jag är nybörjare, och det spelar ingen roll med läskiga bilder på vridna knän, brutna armar, krossade käkar och inslagna tänder. Inget är värre än när Zelda kommer springande mot kameran i Jurkyrkogården. Och då blundar man bara.

Elit eller inte, tävling eller skoj - jag börjar i alla fall med skoj, det är enklast. Mitt syfte med att köpa min KTM 350, efter jag insett hur otillräcklig min KLX230 var, att bli så bra JAG överhuvudtaget kan bli på hoj och göra skäl för mitt A-kort ;)

Det innebär:
1. Att köra en hoj avsedd för svår terräng, i svår terräng.
2. studera fysiken, både hojens och min egen, och få dessa att fungera ihop i banan
3. njuta av lukter, damm & lera, som den glada gris jag är
4. ta med mig motoriken från sporten till äventyret, för att uppleva världen på två hjul i bästa möjliga mån.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Var inte så känsliga. Jag är nybörjare, och det spelar ingen roll med läskiga bilder på vridna knän, brutna armar, krossade käkar och inslagna tänder. Inget är värre än när Zelda kommer springande mot kameran i Jurkyrkogården. Och då blundar man bara.

Elit eller inte, tävling eller skoj - jag börjar i alla fall med skoj, det är enklast. Mitt syfte med att köpa min KTM 350, efter jag insett hur otillräcklig min KLX230 var, att bli så bra JAG överhuvudtaget kan bli på hoj och göra skäl för mitt A-kort ;)

Det innebär:
1. Att köra en hoj avsedd för svår terräng, i svår terräng.
2. studera fysiken, både hojens och min egen, och få dessa att fungera ihop i banan
3. njuta av lukter, damm & lera, som den glada gris jag är
4. ta med mig motoriken från sporten till äventyret, för att uppleva världen på två hjul i bästa möjliga mån.


Du verkar ha rätt inställning att ha kul. Sen kommer mycket av sig självt eftersom. Du kommer att märka hur sjukt trött man blir i början. Har några kompisar som är nybörjare och börjat köra iår dom blev helt slut efter en liten stund.

Så ett tips är att försöka träna upp konditionen så blir det lättare.

Hur konstigt det än låter så kan jag ha högre snittpuls när kört ett snabbt pass på enduro banan än när jag cyklat spinning pass på gymmet
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Så länge jag har tillgång till Maxis goda importkött, och den kungliga lekparken mellan Alby och Huddinge, så kommer formen vara prima tills genetiken eventuellt sätter stop för det roliga. Och nu har jag dessutom redskapet som matchar.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Kom vi fram till vad motorcykelhandlarna gör med endurohojarna när man köper? Känner att vi inte riktigt gått till botten med det, vad har man gjort min min KTM? Förutom att plocka ut katalysator och den där lambdasonden?

Den fick några hästkrafter till, förstår jag. På transportstyrelsen app står det "11,5 KW", men det kan jag intyga inte alls stämmer då den var alldeles för pigg på hemvägen.

Tänkte prova göra nåt liknande på min KLX230, .. hoppar till den tråden >>
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De finns eller fanns ett plast rör i insuper som är bortplockat, samt luftfilteret hade en tjock skumgummi insats...

Kawan är en helt annan typ av hoj å där kan man inte trolla fram så många pigga hk som i ktm;en..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top