Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:rofl Som plåster på såren när bränslepriset ökar så vill vårt sk arbetarparti ersätta milersättningen a 18.5 kr/milen med 5 kr/milen.
Här jag bor är det ganska många som pendlar 2x8 mil om dagen, dom blir säkert jätteglada för förslaget. 100 mil till närmaste tunnelbana så dom får väl ta lådcykeln istället.
Skulle gissa att en starkt övervägande majoritet av dessa pendlare har röstat på S fram till senaste valet.

Det blir väl huvudsakligen VPK och SD som får dessa väljare i framtiden.

Jag kan inte sluta skrattta åt hur sossarna pinkar på sina väljare. :rofl

Om du läst länkarna...

Det är skillnad mellan skattereduktion och avdrag

Det är skillnad på en skattereduktion och ett skatteavdrag. En skattereduktion visar hur många kronor mindre i skatt som du ska betala, medan ett avdrag görs tidigare i skatteberäkningen. Förenklat behöver du inte betala skatt för din inkomst motsvarande avdraget. En skattereduktion görs istället från den slutliga skatten som ska betalas. Ett avdrag har därför olika värde för olika personer, beroende på hur höga inkomster de har.

När jag räknar så blir det ungefär samma summa som tidigare för mig. Skillnaden är att jag inte längre behöver skämmas för att jag "fuskar" när jag kör SportHoj till jobbet i framtiden. :tungan
 

Zeromannen

Guest
Undra om det innebär att vi inom bygg får sänkt reseersättning från dagens 18,50kr/mil?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Undra om det innebär att vi inom bygg får sänkt reseersättning från dagens 18,50kr/mil?

Jag tror det innebär att era arbetsgivare kommer tvingas köpa fler firmabilar eller höja ersättningen ganska ordentligt då knappast någon med frisk hjärna kör sin egen bil om han efter skatt får 14 kronor milen för att köra egen bil.

Nu gissade jag bara på en höft vad det blir efter skatt men jag tror du fattar poängen.

Jag undrar ju redan nu vem som kör sin egen bil för 18.5 kr/milen skattefritt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag tror det innebär att era arbetsgivare kommer tvingas köpa fler firmabilar eller höja ersättningen ganska ordentligt då knappast någon med frisk hjärna kör sin egen bil om han efter skatt får 14 kronor milen för att köra egen bil.

Nu gissade jag bara på en höft vad det blir efter skatt men jag tror du fattar poängen.
Precis. Jag tar milersättning för hojen ibland istället för att ta en tjänstebil, det är ingen plusaffär ekonomiskt med 18:50 per mil. Själsligt däremot!!
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag tror det innebär att era arbetsgivare kommer tvingas köpa fler firmabilar eller höja ersättningen ganska ordentligt då knappast någon med frisk hjärna kör sin egen bil om han efter skatt får 14 kronor milen för att köra egen bil.

Nu gissade jag bara på en höft vad det blir efter skatt men jag tror du fattar poängen.

Jag undrar ju redan nu vem som kör sin egen bil för 18.5 kr/milen skattefritt.
Har gjort det fram tills nu. Har nu köpt mig en tjänstebil. Var på ett jobb i onsdags. Körde 12mil med min bil som tar 1.5liter milen. Går inte riktigt ihop. Fan, jag som hatar nya bilar....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tror det innebär att era arbetsgivare kommer tvingas köpa fler firmabilar eller höja ersättningen ganska ordentligt då knappast någon med frisk hjärna kör sin egen bil om han efter skatt får 14 kronor milen för att köra egen bil.

Nu gissade jag bara på en höft vad det blir efter skatt men jag tror du fattar poängen.

Jag undrar ju redan nu vem som kör sin egen bil för 18.5 kr/milen skattefritt.
Eftersom en bil av lite nyare modell kostar 40-60 spänn per mil så är det en ganska dålig affär ja... ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom en bil av lite nyare modell kostar 40-60 spänn per mil så är det en ganska dålig affär ja... ;)

Precis! Jag tror inte ens jag som kör gamla bilar och lagar allt själv kommer under 20 kr/mil. Sist jag orkade kolla på firmabilen där alla kostnader finns bokförda så har jag för mig att milkostnaden låg runt tjugan och alla som saknar firma kan ju direkt lägga till en femma moms på det. Plus att det nog är 10 år sedan jag sist vågade kolla.
 

Zeromannen

Guest
Jag vet inte om ni missförstod mig. Jag jobbar inom bygg och får alltså idag 18,50kr/mil (skattefritt) för att åka egen bil till min arbetsplats. Jag fraktar alltså bara mitt arsle i bilen till jobbet (och matlådan), sedan byter jag om, sätter in maten i kylskåpet i lunchrummet och tar en kaffe innan jag börjar jobba. Brukar jobba på samma ställe i minst 6 månader. Jag känner ingen i min bekantskapskrets, som inte jobbar inom bygg, som får betalt för att ta sig till sin arbetsplats.

Så jag tänkte att reseavdraget, för dom som tjänar 2tim genom att ta egen bil mot att åka kollektivt, har ju i princip alltid varit densamma som våran inom byggs skattefria ersättning. Därför jag undrade om dom nu skulle sänka den till samma nivå som dom som får göra avdrag.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag vet inte om ni missförstod mig. Jag jobbar inom bygg och får alltså idag 18,50kr/mil (skattefritt) för att åka egen bil till min arbetsplats. Jag fraktar alltså bara mitt arsle i bilen till jobbet (och matlådan), sedan byter jag om, sätter in maten i kylskåpet i lunchrummet och tar en kaffe innan jag börjar jobba. Brukar jobba på samma ställe i minst 6 månader. Jag känner ingen i min bekantskapskrets, som inte jobbar inom bygg, som får betalt för att ta sig till sin arbetsplats.

Så jag tänkte att reseavdraget, för dom som tjänar 2tim genom att ta egen bil mot att åka kollektivt, har ju i princip alltid varit densamma som våran inom byggs skattefria ersättning. Därför jag undrade om dom nu skulle sänka den till samma nivå som dom som får göra avdrag.
Nej. Den skattefria förmånen arbetsgivare kan ge sina anställda, 18,50kr/mil, försvinner inte.

Många firmor har högre milersättningar men då beskattas det som lön. Själv hade jag aldrig kört några längre sträckor i tjänsten för ynka 18,50kr/mil. I ditt fall är det ju resan till och från arbetet som ersätts. Då är ju alla slantar välkomna. En säljare som kuskar 5k mil i tjänsten hade däremot gått rejält back.
 

Zeromannen

Guest
Nej. Den skattefria förmånen arbetsgivare kan ge sina anställda, 18,50kr/mil, försvinner inte.

Många firmor har högre milersättningar men då beskattas det som lön. Själv hade jag aldrig kört några längre sträckor i tjänsten för ynka 18,50kr/mil. I ditt fall är det ju resan till och från arbetet som ersätts. Då är ju alla slantar välkomna. En säljare som kuskar 5k mil i tjänsten hade däremot gått rejält back.
Okej, jag hoppas dom inte rör den för då byter jag nog sysselsättning.
Vi har en firmabil på arbetsplatsen om vi behöver hämta grejor. Dom få gångerna jag använt egen bil för något ärende så får jag typ 18kr skattefritt och 13kr som beskattas. Så längesedan att jag reserverar mig för om siffrorna är riktiga.q
 

Raderad medlem 51742

Guest
På den tiden jag var anställd på konsultbolag var det inledningsvis så att när man hade uppdrag hos kund fick man ersättning motsvarande resan från konsultbolagets kontor till kunden med både en skattefri och skattepliktig del. Så småningom försvann den extra skattepliktiga delen och ytterligare en tid senare slutade de betala milersättning helt, annat än när kunden befann sig utanför regionen.

Känns som att utvecklingen går åt det hållet då bolagen blir allt mer måna om att ha policies som får dem att framstå som miljövänliga. Skulle gissa att det även bara är en tidsfråga innan man även från statens sida begränsar möjligheten till skattefri milersättning för tjänsteresor med bil.

Som egenföretagare kan jag välja att ta ut milersättning för resor från kontoret (hemmet) till kund, men allt därutöver blir meningslöst då jag lika gärna kan betala ut motsvarande belopp i lön eftersom jag ändå får skatta för det. Dessutom finns det inga kunder inom den bransch jag verkar i som skulle gå med på att betala ut ersättning för resor till dem, så det blir alltid en merkostnad för mitt företag.

Märkligt hur olika tradition det är i olika branscher. Tar man hem en hantverkare är det oftast en självklarhet att man får betala både mil- och reseersättning.
 
Last edited by a moderator:

Zeromannen

Guest
På den tiden jag var anställd på konsultbolag var det inledningsvis så att när man hade uppdrag hos kund fick man ersättning motsvarande resan från konsultbolagets kontor till kunden med både en skattefri och skattepliktig del. Så småningom försvann den extra skattepliktiga delen och ytterligare en tid senare slutade de betala milersättning helt, annat än när kunden befann sig utanför regionen.

Känns som att utvecklingen går åt det hållet då bolagen blir allt mer måna om att ha policies som får dem att framstå som miljövänliga. Skulle gissa att det även bara är en tidsfråga innan man även från statens sida begränsar möjligheten till skattefri milersättning för tjänsteresor med bil.

Som egenföretagare kan jag välja att ta ut milersättning för resor från kontoret (hemmet) till kund, men allt därutöver blir meningslöst då jag lika gärna kan betala ut motsvarande belopp i lön eftersom jag ändå får skatta för det. Dessutom finns det inga kunder inom den bransch jag verkar i som skulle gå med på att betala ut ersättning för resor till dem, så det blir alltid en merkostnad för mitt företag.

Märkligt hur olika tradition det är i olika branscher. Tar man hem en hantverkare är det oftast en självklarhet att man får betala både mil- och reseersättning.
Jag tror mer att miljöpolicyn ligger i att dom anställda enbart får välja tjänstebil som klassificeras som mijlöbilar. Så vet jag att det redan idag är på många företag. Hos oss är det nästan bara laddbart eller hybrider.

Att hantverkare tar ut milersättning ser jag inte som konstigare än att en taxi, åkare osv. tar ut framkörningsavgift. Ska tex. en vvs’are åka hem till en kund 5 mil bort, resan tar 2tim t&r, och jobbet att sätta upp en vv-beredare tar 48 minuter x 470kr. Det jobbet går ju inte direkt ihop om han ska bjussa på tiden i bilen, kostnaden för bilen osv.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
På den tiden jag var anställd på konsultbolag var det inledningsvis så att när man hade uppdrag hos kund fick man ersättning motsvarande resan från konsultbolagets kontor till kunden med både en skattefri och skattepliktig del. Så småningom försvann den extra skattepliktiga delen och ytterligare en tid senare slutade de betala milersättning helt, annat än när kunden befann sig utanför regionen.

Känns som att utvecklingen går åt det hållet då bolagen blir allt mer måna om att ha policies som får dem att framstå som miljövänliga. Skulle gissa att det även bara är en tidsfråga innan man även från statens sida begränsar möjligheten till skattefri milersättning för tjänsteresor med bil.

Som egenföretagare kan jag välja att ta ut milersättning för resor från kontoret (hemmet) till kund, men allt därutöver blir meningslöst då jag lika gärna kan betala ut motsvarande belopp i lön eftersom jag ändå får skatta för det. Dessutom finns det inga kunder inom den bransch jag verkar i som skulle gå med på att betala ut ersättning för resor till dem, så det blir alltid en merkostnad för mitt företag.

Märkligt hur olika tradition det är i olika branscher. Tar man hem en hantverkare är det oftast en självklarhet att man får betala både mil- och reseersättning.
Klart branschrelaterat. Märkligt att vissa tycker milersättning och restid ska vara gratis. På min firma tar jag 40kr/mil + 1000kr/timme + moms när jag reser. Mina kunder tycker jag är billig så jag har höjt i flera omgångar. Kör med min Honda SLR 650 från 97. Ibland hyrbil eller flyg men då fakturerar jag hela kostnaden för drivmedel, flygbiljett, taxi och hyrbil med ett påslag på 25% + 1000kr/tim + moms.

De som bjuder på resekostnader och traktamenten tar ju ändå igen det på arbetstid eller material så det mest rättvisa är att de faktiskt fakturerar allt. Då får kunderna som är längre ifrån firman betala mer och de som är nära mindre. Rättvist.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Gå med i MP eller Amish https://patentlyo.com/patent/2011/0...g-that-can-be-invented-has-been-invented.html
Eller också tror man på människors kreativitet och slutar försöka kontrollera och styra den för sina egena syften.
Va? ?
Vem är det som försöker kontrollera människor av oss två?
Att hantverkare tar ut milersättning ser jag inte som konstigare än att en taxi, åkare osv. tar ut framkörningsavgift. Ska tex. en vvs’are åka hem till en kund 5 mil bort, resan tar 2tim t&r, och jobbet att sätta upp en vv-beredare tar 48 minuter x 470kr. Det jobbet går ju inte direkt ihop om han ska bjussa på tiden i bilen, kostnaden för bilen osv.
så är det förvisso men det betyder inte att alla beställare är villiga att betala för det. I min bransch förutsattes innan pandemin att man skulle närvara fysiskt på allehanda möten, oavsett avstånd till möteslokalen för mig som konsult. Givetvis utgick heller ingen ersättning för vare sig restid eller reskostnader. Tack vare online möten och dylikt är det inte lika viktigt med fysisk närvaro längre men vill man vara med fysiskt så är vägen dit fortfarande på egen bekostnad.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Va? ?
Vem är det som försöker kontrollera människor av oss två?

så är det förvisso men det betyder inte att alla beställare är villiga att betala för det. I min bransch förutsattes innan pandemin att man skulle närvara fysiskt på allehanda möten, oavsett avstånd till möteslokalen för mig som konsult. Givetvis utgick heller ingen ersättning för vare sig restid eller reskostnader. Tack vare online möten och dylikt är det inte lika viktigt med fysisk närvaro längre men vill man vara med fysiskt så är vägen dit fortfarande på egen bekostnad.
Vad händer om du sätter mer foten och kräver att få betalt för resor?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror mer att miljöpolicyn ligger i att dom anställda enbart får välja tjänstebil som klassificeras som mijlöbilar. Så vet jag att det redan idag är på många företag. Hos oss är det nästan bara laddbart eller hybrider.

Att hantverkare tar ut milersättning ser jag inte som konstigare än att en taxi, åkare osv. tar ut framkörningsavgift. Ska tex. en vvs’are åka hem till en kund 5 mil bort, resan tar 2tim t&r, och jobbet att sätta upp en vv-beredare tar 48 minuter x 470kr. Det jobbet går ju inte direkt ihop om han ska bjussa på tiden i bilen, kostnaden för bilen osv.
Ja, det är givetvis fullt rimligt att få ersättning för resekostnaden i de fallen, och i alla sammanhang. Det jag tycker är märkligt är varför det bland köpare av tjänster inom vissa branscher inte accepteras att betala ersättning för detta. I synnerhet när man arbetar med ett större företag är det bara att glömma att ens förhandla om detta. Nu börjar återgången till kontoren och det ställs krav på att man skall vara på plats (bara för att i stället ägna dagarna åt att springa runt och försöka hitta ledigt mötesrum då man ändå sitter i onlinemöten hela dagarna), givetvis utan att man kan ta betalt för merkostnaden att ta sig till kontoren.

I slutändan måste ju ändå ekvationen gå ihop på något sätt. Inte så konstigt att många konsulter väljer att bli egenföretagare när marginalerna i branschen blir allt sämre. Då slipper man iaf betala en del av sin lön till en massa mellanchefer, HR-människor, marknadsmänniskor, säljare osv. som mest är i vägen.
 
Last edited by a moderator:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad händer om du sätter mer foten och kräver att få betalt för resor?
Då vänder sig vår beställare till någon annan som inte kräver det, och den finns det gott om (det är inte som att vi inte har försökt). Branschen är väldigt prispressad generellt sett. Din bransch låter som rena drömmen i jämförelse.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då vänder sig vår beställare till någon annan som inte kräver det, och den finns det gott om (det är inte som att vi inte har försökt). Branschen är väldigt prispressad generellt sett. Din bransch låter som rena drömmen i jämförelse.
Det finns de som inte kan ta samma som jag trots ”samma” tjänst. Är man bäst så betalar folk. Är man utbytbar så får man hora. Oavsett bransch.
 

Zeromannen

Guest
så är det förvisso men det betyder inte att alla beställare är villiga att betala för det. I min bransch förutsattes innan pandemin att man skulle närvara fysiskt på allehanda möten, oavsett avstånd till möteslokalen för mig som konsult. Givetvis utgick heller ingen ersättning för vare sig restid eller reskostnader. Tack vare online möten och dylikt är det inte lika viktigt med fysisk närvaro längre men vill man vara med fysiskt så är vägen dit fortfarande på egen bekostnad.
Nu vet jag inte din profession, men jag misstänker att det inte är av hantverkarmässig karaktär. Vi får nog se skillnad på vad för utfört arbete vi pratar om här. Många uppdrag inom tex. tjänstesektorn innebär ju mängder av möten, kontakter osv. innan man får utdelning i form av påskrivet kontrakt, eller kamma noll när kontraktet uteblev.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det finns de som inte kan ta samma som jag trots ”samma” tjänst. Är man bäst så betalar folk. Är man utbytbar så får man hora. Oavsett bransch.
Så är det förstås, men samtidigt funkar den principen bäst när man har direkt att göra med den som skall nyttja tjänsten och som också kan bedöma dess kvalitet.

Har man med större företag och i synnerhet inom vissa branscher att göra styrs allt av inköpsavdelningar som helt enkelt bestämmer vad det får kosta. Sen har de inte alls koll på vad som skiljer de bästa från de mediokra så i slutändan går uppdraget till någon som kan tänka sig det timpris de bestämt. Inte sällan kan det dessutom finnas en mellanhand som en konsultmäklare emellan, vilket gör att man då får ”förhandla” via flera mellanled.

Det man kan göra som erfaren är att helt enkelt låta bli att jobba med dessa typer av företag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top