Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag vet att detta är borderline foliehatt, men! Dom stora företagen i världen håller på införa social creditscore. Kolla tex på SAS som helt plötsligt blivit bank. Det finns stora ekonomiska incitament för att "ställa om"
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
BrooklynS och Ygeman snackar, inte oväntat, samma språk. Elbrist = för låg energimängd på årsbasis. Effektbrist är tydligen inte elbrist enligt dessa.

Elproducenterna och vanligt folk använder naturligtvis inte sossarnas regimförsvarardefinition.
 

Bifogat

  • 34662BAA-7BFF-410D-B85D-CB8C3EE28E52.png
    34662BAA-7BFF-410D-B85D-CB8C3EE28E52.png
    6.1 MB · Visningar: 12

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vänta nu...?

Ett bensinbolag säljer kaffe i engångsmugg med plastlock - och det skulle på något sätt bli ett slag för miljön och ge oss mer tid på jorden...?

När det gäller mina lokala bensinstationers påverkan på miljö och klimat så är jag inte väldigt orolig för det som kommer ur pumparna.

Däremot, det som säljs ur den gigantiska grillen som tar upp sex meter mellan de båda kassorna - alltså deras nuvarande huvudsyssla - så finns all anledning till oro…Bara gasutsläppet från den människa som tuggar i sig en dagsgrillad kabanoss med chilidressing gör ju att man inte ens orkar kolla hur långt de icke väldigt lokalproducerade råvarorna har transporterats…
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kolla tex på SAS…

SAS…

Kolla in deras biljettbokning och webincheckning…Jag har tappat räkningen på hur många gånger man får frågan om man verkligen inte vill betala extra för att klimatkompensera sin resa…

Jag skickade dem ett e-mail om att jag gärna betalar extra för att klimakteriekompensera deras i många fall…rutinerade…flygvärdinnor, men jag fick inget svar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Goda nyheter, det är bara att göra en RESET av universum så blir allt bra igen, ungefär som CTRL-ALT-DEL. Vi får aldrig slut med bensin och det kommer aldrig att bli för mycket CO2.

Citat NyTeknik: "Kosmos egenskaper tyder på att vårt universum kan vara konstruerat i ett labb av en högre civilisation. Det anser Harvard-professorn Abraham Loeb."

Vad säger MP om detta?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Goda nyheter, det är bara att göra en RESET av universum så blir allt bra igen, ungefär som CTRL-ALT-DEL. Vi får aldrig slut med bensin och det kommer aldrig att bli för mycket CO2.

Citat NyTeknik: "Kosmos egenskaper tyder på att vårt universum kan vara konstruerat i ett labb av en högre civilisation. Det anser Harvard-professorn Abraham Loeb."

Vad säger MP om detta?
Nu vet jag inte om du sett de filmerna, men...
Thanos.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
SAS…

Kolla in deras biljettbokning och webincheckning…Jag har tappat räkningen på hur många gånger man får frågan om man verkligen inte vill betala extra för att klimatkompensera sin resa…

Jag skickade dem ett e-mail om att jag gärna betalar extra för att klimakteriekompensera deras i många fall…rutinerade…flygvärdinnor, men jag fick inget svar.

Tacka LAS och de många uppsägningsrundorna som SAS gått igenom… alla som är kvar har minst 35 år i yrket.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu börjar det hända grejer! Inte bara Kawa som hoppat på framtiden, även Ducati ska börja tillverka elhojar! Kan nog bli riktigt bra detta om några år :)

 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Goda nyheter, det är bara att göra en RESET av universum så blir allt bra igen, ungefär som CTRL-ALT-DEL. Vi får aldrig slut med bensin och det kommer aldrig att bli för mycket CO2.

Citat NyTeknik: "Kosmos egenskaper tyder på att vårt universum kan vara konstruerat i ett labb av en högre civilisation. Det anser Harvard-professorn Abraham Loeb."

Vad säger MP om detta?

Ingen aning vad de stollarna tror...
Men vem/vad skapade då den högre civilisationens universum som skapade vårt universum?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen aning vad de stollarna tror...
Men vem/vad skapade då den högre civilisationens universum som skapade vårt universum?

Ja den klassiska frågan är ju vem som skapade Gud men jag googlade lite på Abraham Loeb och hans teorier skiljer sig lite ifrån de mer religiösa modellerna så den frågan känns inte så självklar att ställa i sammanhanget.

Därmed inte sagt att jag tror på hans teorier, jag tror snarare att han kommer börja samla pengar för att forska om utomjordingar och han kommer antagligen få in enorma belopp...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja den klassiska frågan är ju vem som skapade Gud men jag googlade lite på Abraham Loeb och hans teorier skiljer sig lite ifrån de mer religiösa modellerna så den frågan känns inte så självklar att ställa i sammanhanget.

Därmed inte sagt att jag tror på hans teorier, jag tror snarare att han kommer börja samla pengar för att forska om utomjordingar och han kommer antagligen få in enorma belopp...
Han kanske kan slå sig ihop med Erich von Däniken?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För att återgå från det kvasimetafysiska och bli lite mer faktabaserad så har jag för mig att någon i tråden tidigare menade att man uttömt alla möjligheter till fortsatt batteriutveckling och att dagens läge är så bra det någonsin kan bli. Som en motpol till det delar jag därför följande länk där man har kommit en bra bit på vägen med nyare och mycket lovande batteriteknik. Man kan med denna uppnå upp till 5x högre energitäthet än dagens litiumbatterier, och för närvarande testar man batterier som håller ca 1000 laddcykler. Om de blir kommersiell verklighet är förstås omöjligt att svara på men det låter onekligen lovande. Med en energitäthet på 1000-1500 Wh per kg så blir den där utopiska motorcykeln med 50-60 mils räckvidd helt plötsligt ganska nära verkligheten.

 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nyss varit en sväng i Tyskland. Såg fem elbilar på lika många dagar. Det är långt kvar till bensinen förbjuds. ?
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
För att återgå från det kvasimetafysiska och bli lite mer faktabaserad så har jag för mig att någon i tråden tidigare menade att man uttömt alla möjligheter till fortsatt batteriutveckling och att dagens läge är så bra det någonsin kan bli. Som en motpol till det delar jag därför följande länk där man har kommit en bra bit på vägen med nyare och mycket lovande batteriteknik. Man kan med denna uppnå upp till 5x högre energitäthet än dagens litiumbatterier, och för närvarande testar man batterier som håller ca 1000 laddcykler. Om de blir kommersiell verklighet är förstås omöjligt att svara på men det låter onekligen lovande. Med en energitäthet på 1000-1500 Wh per kg så blir den där utopiska motorcykeln med 50-60 mils räckvidd helt plötsligt ganska nära verkligheten.

Gå med i MP eller Amish https://patentlyo.com/patent/2011/0...g-that-can-be-invented-has-been-invented.html
Eller också tror man på människors kreativitet och slutar försöka kontrollera och styra den för sina egena syften.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Goda nyheter, det är bara att göra en RESET av universum så blir allt bra igen, ungefär som CTRL-ALT-DEL. Vi får aldrig slut med bensin och det kommer aldrig att bli för mycket CO2.

Citat NyTeknik: "Kosmos egenskaper tyder på att vårt universum kan vara konstruerat i ett labb av en högre civilisation. Det anser Harvard-professorn Abraham Loeb."

Vad säger MP om detta?
Kallas kort o gott bigg bang teorin
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag körde Ängelholm-Piteå nyligen. Det kändes som att jag mötte 5 teslor i timmen. Såg även drivor av id4 or.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:rofl Som plåster på såren när bränslepriset ökar så vill vårt sk arbetarparti ersätta milersättningen a 18.5 kr/milen med 5 kr/milen.
Här jag bor är det ganska många som pendlar 2x8 mil om dagen, dom blir säkert jätteglada för förslaget. 100 mil till närmaste tunnelbana så dom får väl ta lådcykeln istället.
Skulle gissa att en starkt övervägande majoritet av dessa pendlare har röstat på S fram till senaste valet.

Det blir väl huvudsakligen VPK och SD som får dessa väljare i framtiden.

Jag kan inte sluta skrattta åt hur sossarna pinkar på sina väljare. :rofl

Skattereduktionen föreslås utgå med 5 kr per mil för den del av resan som överstiger 1,5 mil enkel väg, 3 mil i ett antal storstadskommuner. Skattereduktion ges upp till en övre avståndsgräns på 8 mil enkel väg.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mmmm... såg det där.
Skulle för min del innebära att jag blir utan milersättning. Inte för att den var stor till att börja med, men ändå.
Men visst, den ger ju folk som samåker en fördel och de som bor utanför vad de klassar som nära städer kommuner.
Men har man 28 km enkel väg till jobbet och inte kan åka kommunalt samt bor nära en stor stad förlorar man.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top