Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ok, men det betyder ju att jag ändå måste meka med den, och byta olja var 15 timme och allt det där andra med, vad allt det innebär. Då tar ju livet slut!Behåll din klx för gatan och köp en enduro till skogen/banan.
Ok, men det betyder ju att jag ändå måste meka med den, och byta olja var 15 timme och allt det där andra med, vad allt det innebär. Då tar ju livet slut!
Men vänta lite nu, är enduro-hojar mycket annorlunda än offroadhojar (motocross?).
Det är ktm.Jag förstår, det låter logiskt.
Sen undrar jag, när jag var i affären igår och provsatt Gasgas och Huskvarorna så frågade jag om oljebytesintervallen, och det var hutlöst tätt där, "20 timmar" sa snubben som jobbade där. Och det är oavsett hur eller var jag kör hojen. Sa på skoj "Om jag kör till Tjeckien med den ..." så fick jag svaret ".. då måste du byta olja på vägen."
!? alltså, är det normalt med dessa enduro och motocross hojar att man byter olja så ofta?
Så det här, från manualen för EXC-F 450:
View attachment 464779
Så dom menar att jag inte kan få information om serviceintervallen annat än från min "dealer"? Varför inte bara skriva infon på KTMs officiella hemsida så jag kan droppa in och läsa lite snabbt .. fasen detta är ju varken kundvänlig service eller bra kommunikation. Det är nåt fel här.
Jag förstår vad du menar. Jag brukar ju ändå ta några promenader i veckan med lite styrka och stretching på utomhusgymmet här utanför i parken. Tvätta hojen gör jag också ibland, men jag kör helst inte när det är blött, det blir så lerigt. Jag kör bara cross i fint väder.För varje 15 timmar enduroträning behöver du helst fysträna lika många timmar utanför körningen. Det plus all tvätt och transport mm gör att 15 timmar körning räcker längre än du tror.
Jag hänger inte med riktigt. Är "offroad" något för sig? Och enduro/motocross nästan samma?En endurohoj är något i grunden fullständigt annorlunda än en offroad.
Motocross är ytterligare en annan art dock stöpt i samma grundform som en enduro.
Så min KLX230 är en "offroad", jag trodde den var en enduro?De är ganska stor skillnad mellan din KLX å en enduro hoj typ Gasgas, Husqvarna eller Ktm..
Kawan är en lättare enklare offroad hoj medans dom andra är klara tävlings maskiner..
Ställer man dom bervid så ser de inte ut som skillnaden är så stor..
Jag tänkte mest på kundkomunikationen, underhållet på en ktm enduro är det inget konstigt med inom segmentet.SJP: Jasså, du gillar inte KTM?![]()
Jag vet, det har snackats om det en del. Men det är egentligen inget som hindrar mig, är det en KTM jag vill ha så köper jag hojen, sen lägger jag säljaren på minnet och har som min personligen KTM-konsult. Han kan inte smita.Jag gillar inte KTM's kundkomunikation och kundservice, nej.
Ok, men det betyder ju att jag ändå måste meka med den, och byta olja var 15 timme och allt det där andra med, vad allt det innebär. Då tar ju livet slut!
Och :
"Som sagt, du kommer bli svårligen besviken av att köra endurohoj på gatan.
De är kort sagt helt värdelösa på det. Ungefär lika värdelösa som de flesta offroadhojar är i endurospåret."
Jasså? Är det sådan skillnad? Fasen nu blir jag ju ännu mer nyfiken, måste provaköra både enduro och motocross, nånstans.
Jag hänger inte med riktigt. Är "offroad" något för sig? Och enduro/motocross nästan samma?
Husqvarnan har typ 3 gånger så mycke effekt å vid full gas så om man inte är me på noterna så drar den upp på bakhjulet på alla växlar..Sen undrar jag, varför skulle min 230 cc motor slitas mindre än tex en 250, eller 450 cc Huskvarna endurohoj? Om jag bara kör dom på liknande sätt? Är motorerna byggda så olika?
Ta fler koppar kaffe istället för att ställa samma fråga hela tiden. ?Tackar grabbar för bra info. Nu har jag mer kött på benen och kan ta mer rationella beslut, även om jag i botten är rätt så irrationell. ? Nu vet jag skillnaden mellan dom olika katergorierna motocross, enduro och offroad. Det var verkligen viktig info, jag kanske måste skaffa nån äkta endurohoj i alla fall, så jag inte sabbar min KLX230 på banan. Det vore oförlåtligt, som 100+ kg bjässe kanske jag mosar den så småningom annars.
Och så det där med olje-intervallerna ... jag måste nog förtränga det ett tag här. Jag kan fortfarande inte smälta det, jag inser att det säkert är så, men det går bara inte in i skallen på mig än. Och då har jag hunnit dricka tre koppar kaffe till sedan lunch.
Så det är alltså själva motorns konstruktion som är så känslig, så den MÅSTE ha ny olja så ofta? Det är ju nästan som Formula 1 bilar då?

Filar på att sälja min GSX-R.
Två av två som hört av sig skall köpa på export, och tycker att _jag_ ska kunna svara på hur de skall gå till väga för att registrera hojen i _deras_ land, samt vad det kommer att kosta dem.
Hur tänker man då?![]()
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |