Yamaha Ténéré 700

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hur mycket kan man plocka ut ur den?
Jag vet faktiskt inte då jag inte gjort det själv än. Men det är ju framförallt mer botten denna motorn behöver. Kolla in jake the gardensnakes filmer på tuben. Framför allt dom när han precis hade köpt en mt07. Dom är ju några år gamla. Han löser alla lean becuse goverment problem på sin typ det första han gör.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En Tenere 900 triple hade inte suttit fel. Givet att den har samma stuk och liknande vikt som t7
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
En Tenere 900 triple hade inte suttit fel. Givet att den har samma stuk och liknande vikt som t7
För motorväg ja. Men jag kör så sällan på motorväg så för min del tycker jag T7 är perfekt. På grus är motorn mer än nog för oss amatörer. Är ju inte direkt några problem att köra bort både kortet och livet ändå. På tal om motorväg så körde jag just motorväg mellan Halmstad och hjärnarp igår eftermiddag. Höll cikar 150 på mätaren mest hela tiden, med crossdäck fram!. Mycket intressant beteende på hojen ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
För motorväg ja. Men jag kör så sällan på motorväg så för min del tycker jag T7 är perfekt. På grus är motorn mer än nog för oss amatörer. Är ju inte direkt några problem att köra bort både kortet och livet ändå. På tal om motorväg så körde jag just motorväg mellan Halmstad och hjärnarp igår eftermiddag. Höll cikar 150 på mätaren mest hela tiden, med crossdäck fram!. Mycket intressant beteende på hojen ?
Jag är faktiskt benägen att hålla med.
Känner faktiskt att jag inte riktigt har bottnat min T7:a ännu :)

 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Min motorlampa tändes igår.
Gissar att det är på grund av att 1000 mil är passerat i år, sedan senaste servicen, och att det är dags för en ny service.
Jag har försökt att se hur man kan släcka den på egen hand, men har inte hittat annat än att man måste koppla in sig i "hjärnan".
Är det någon som har gjort det?
Och har ni i så fall en länk till lämplig pryl för detta?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Igår eftermiddag / kväll såg jag en blå-gul Tenere Rally här på Södertörn, på väg norrut, jag var på väg söderut mot Hästnäs och Revudden. Vi hann dessutom vinka åt varandra i förbifarten. Vem var det ??
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kör ni nå eller köper ni bara tillbehör? ?
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Var kallt i morse under dom 51km jag hade till jobbet.
1° stod termometern på.

Halvljuset är ju helt ok. Hel har mkt att önska dock.

Var betydligt mörkare ute, än vad min iPhone återspeglar i bilden.

e50626cbad4ff963e4dd2ff010ae680a.jpg
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jaha. Fick ett mail om att mina SW-motech handtagsskydd var slut i lager. Kommer återigen V11 2022.
Så jag avbeställde dessa.

Kommer köpa Barkbusters Hardware Kit separat samt köpa "plasten" separat istället. Hade beställt storm som tydligen skall skydda riktigt bra mot fartvinden.
Är tydligen lite kallt att köra i minusgrader trots handtagsvärmare samt "vinterhandskar" som är vind samt vattentäta.
Förr när jag tog mc-kortet 2009 körde jag året om oavsett om det var -25 eller +30. Dock körde man med "fjollhandskar/handtagspåsar" på vintern då, något jag ej helst vill göra på denna hojen.

Ser att det verkar finnas många svarta Barkbusters VPS i lager hos en del handlare, medans Storm verkar inte finnas många utav.

Hur mkt skyddar VPS mot fartvinden?

Sedan en till fråga.
Har ju en uppsättning 21"/18" endurodubbdäck liggandes i källaren.
Någon som har provat att köra med en sådan uppsättning på vintern?
Vore ju jädrans skoj att prova på isen om det blir bra is som förra året.
 
Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag har kört VPS och de skyddar bra, dessutom får du med en extra vindskiva att skruva på som ger ytterligare skydd
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jaha. Fick ett mail om att mina SW-motech handtagsskydd var slut i lager. Kommer återigen V11 2022.
Så jag avbeställde dessa.

Kommer köpa Barkbusters Hardeware Kit separat samt köpa "plasten" separat istället. Hade beställt storm som tydligen skall skydda riktigt bra mot fartvinden.
Är tydligen lite kallt att köra i minusgrader trots handtagsvärmare samt "vinterhandskar" som är vind samt vattentäta.
Förr när jag tog mc-kortet 2009 körde jag året om oavsett om det var -25 eller +30. Dock körde man med "fjollhandskar/handtagspåsar" på vintern då, något jag ej helst vill göra på denna hojen.

Ser att det verkar finnas många svarta Barkbusters VPS i lager hos en del handlare, medans Storm verkar inte finnas många utav.

Hur mkt skyddar VPS mot fartvinden?

Sedan en till fråga.
Har ju en uppsättning 21"/18" endurodubbdäck liggandes i källaren.
Någon som har provat att köra med en sådan uppsättning på vintern?
Vore ju jädrans skoj att prova på isen om det blir bra is som förra året.
Jag har kört med barkbusters storm på två hojar. Kört året runt. Funkar riktigt bra och sitter på min nuvarande vinterhoj.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Tack för alla svar.
Beställde nyss VPS samt Hardware Kit till tenere 700.
Om inte annat så kan man ju beställa Storm när dessa kommer in i lager och ha som "höst/vinterskydd"
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Annars funkar original 890adv barkbusters också. Prisvärda är dom också kostar typ 1100kr. Har sånna på min T7
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Detta blir lätt min nästa hoj om 1-2 år. Ungarna liiite större och jag kan vara ute lite längre och köra dagstripper och leka på asfalt och grus.

Så brutalt snygg! Inget som kommer i närheten av design på andra äventyrshojar enligt mig.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Detta blir lätt min nästa hoj om 1-2 år. Ungarna liiite större och jag kan vara ute lite längre och köra dagstripper och leka på asfalt och grus.

Så brutalt snygg! Inget som kommer i närheten av design på andra äventyrshojar enligt mig.
 

Bifogat

  • DSC00349 - kopia.jpg
    5.3 MB · Visningar: 42

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@Plast Det är ju nästan löjligt vad vassa hojarna är! Så nice design så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Jag ska ut och provköra och köpa en ny tror jag. Att jag köper en helt ny ska jag rättfärdiga genom att:
1: Inga andra hobbys just ny
2: Jag ska ha hojen i 10 år istället för att köpa ny igen.
3: Inte bara hojen som är hobbyn utan resandet/skogen/utflykterna.
4: Vill ut i naturen och bort från telefon/bildskärmar
5: Lågt pris!!! Galet billig för vad man får
6: Ungarna börjar bli större och jag har mer tid
7: Den har manuell låda! Vill verkligen växla.
8: Perfekt för långa att åka bekvämt och långt (188cm) ska köpa rally sadeln.


Tror jag har övertalat mig själv. :)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
@Plast Det är ju nästan löjligt vad vassa hojarna är! Så nice design så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Jag ska ut och provköra och köpa en ny tror jag. Att jag köper en helt ny ska jag rättfärdiga genom att:
1: Inga andra hobbys just ny
2: Jag ska ha hojen i 10 år istället för att köpa ny igen.
3: Inte bara hojen som är hobbyn utan resandet/skogen/utflykterna.
4: Vill ut i naturen och bort från telefon/bildskärmar
5: Lågt pris!!! Galet billig för vad man får
6: Ungarna börjar bli större och jag har mer tid
7: Den har manuell låda! Vill verkligen växla.
8: Perfekt för långa att åka bekvämt och långt (188cm) ska köpa rally sadeln.


Tror jag har övertalat mig själv. :)
Många menar att T7 har för lite pulver. Men det är för dom förmodligen inte vågar varva sin hoj. Cp2 motorn som sitter i T7 behöver varv för att det ska hända grejer. När man väl lärt sig köra T7 så är den sjukt underhållande och kapabel. Att toura med är den enligt mig enda grejen som den gör sämre. Pga stenhård sadel. Men det går ju att fixa.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top