R1 och R6-tråden!

Köp kinakåpor, är billigare än att lackera

Ang. nyckel. imobilizer kom inte förrän 2004 på R1, så det är bara att gå och kopiera nyckeln som du har, behöver inte byta hela tändningslåset

Tack för infon! Då blire smutt, har ju redan beställt ett helt låskit, litar inte på att inte någon annan också har en nyckel till den.
Och så är det mest fästpunkterna på insidan av kåporna som gett sig till höger och vänster, och några repor på motorkåporna.
Inget som jag inte redan fixat med epoxy och rubbing på kåporna, medans motorkåpan ligger i garaget och ska lackas :banana
 
Fler noob frågor

Vad är det frågan om här? Två byglade kontaktstycken med okänd funktion loop2.jpg :confused:


Och finns det nån som vet var blinkrelät sitter? -02a. Har eller hör iaf inget klickande ljud när blinkers är på så har inte det att gå på
 
Det kontaktstycket är till tex.inkoppling larm. Tändningen går över den kabeln. Om jag inte minns fel sitter blinkrelä framme under instrumentet, men ska inte svära på det. Det är elektroniskt och ljudlöst.
 
Detta kanske är en lite konstig fråga... Men hur fan skjutsar man på en R1a?? :va Har försökt ta med tjejen på ett par turer men hon gillar det inte eftersom hon bara glider runt på bönpallen. Finns inget sätt för både henne och mig att sitta bekvämt och samtidigt ha bra kontakt mellan oss, hon sitter liksom för högt upp och för långt bak för att det ska funka ordentligt... :va Är det någon annan som upplevt samma sak eller är det något uppenbart fel på vår teknik eller anatomi? Jag är 182 och hon är 158. Problemet är att om hon ska sitta kloss inpå mig så sitter hon liksom nästan i gappet mellan förarsätet och bönpallen, jag kommer inte tillräckligt långt bak och högt upp med ryggen för att hon ska kunna luta sig på mig. Försöker jag hoppa längre bakåt så kommer ju ryggen ner istället och då ligger hon i princip uppe på mig vilket inte fungerar för någon av oss. Om jag sitter där jag sitter bra så är det glapp mellan min rygg och kanten på bönpallen så då har hon i princip bara sadelkanten att sitta på, och det gör att hon ibland glider ner i springan så att vi båda sitter på förarsadeln... :näsblod :D Jag vetifan vad det är men det funkar helt enkelt inte. Någon som har några tips? Ska vi behöva ha en kudde mellan oss eller hur fan gör man? :hihi
 
Jag brukar dra ett bakhjul när frugan sitter därbak o sen vill hon inte åka nå mer så det funkar ganska fint !
 
Tjena,
Jag är på jakt efter en gathoj att köra på bana. Väljer mellan R1:a o CBR 1000RR, 07-09 pga ekonomi.
Vilken av dessa är lättast att få tag på delar till?

frin45
 
R1 brukar finnas en hel uppsjö med delar till dom andra vet jag inte finns nog en del till dom med.
 
Detta kanske är en lite konstig fråga... Men hur fan skjutsar man på en R1a?? :va Har försökt ta med tjejen på ett par turer men hon gillar det inte eftersom hon bara glider runt på bönpallen. Finns inget sätt för både henne och mig att sitta bekvämt och samtidigt ha bra kontakt mellan oss, hon sitter liksom för högt upp och för långt bak för att det ska funka ordentligt... :va Är det någon annan som upplevt samma sak eller är det något uppenbart fel på vår teknik eller anatomi? Jag är 182 och hon är 158. Problemet är att om hon ska sitta kloss inpå mig så sitter hon liksom nästan i gappet mellan förarsätet och bönpallen, jag kommer inte tillräckligt långt bak och högt upp med ryggen för att hon ska kunna luta sig på mig. Försöker jag hoppa längre bakåt så kommer ju ryggen ner istället och då ligger hon i princip uppe på mig vilket inte fungerar för någon av oss. Om jag sitter där jag sitter bra så är det glapp mellan min rygg och kanten på bönpallen så då har hon i princip bara sadelkanten att sitta på, och det gör att hon ibland glider ner i springan så att vi båda sitter på förarsadeln... :näsblod :D Jag vetifan vad det är men det funkar helt enkelt inte. Någon som har några tips? Ska vi behöva ha en kudde mellan oss eller hur fan gör man? :hihi
Jag R1 2007 och har precis samma problem men har byggt om dom bakre fotpinnarna så den som åker med, får fötterna ca 10-20 cm lägre ner då slipper passageraren att ha knäna upp vid hakan, men det är fortfarande så att det är för långt avstånd mellan förare och passagerare på dessa hojar dem är nog inte avsedda att skjutsa på men dem är snygga att se på
 
Last edited:
Jag tittar igen på hoj inför nästa år, 2022. Fyllde 40 förra veckan... haha. Suck :näsblod Men nu måste jag ta tag i det här. Saknar MC-livet att åka och hänga och träffa folk. Kanske lite bandagar, vem vet.

Men, min första R1 var en 99 R1 (tror jag) och ni som är riktigt antika på detta forum minns den blev stulen och jag drog till USA och bodde där för att få annat att tänka på...

Så, jag undrar lite.

R1 har alltid lite varit min drömhoj. Och om jag ska bli återfallsknutte vill jag gärna köra R1a igen. För att komma tillbaka till "den där" känslan. Jag i praktiken slutade köra för 10 år sedan av olika anledningar.

Nya hojar är coola, men jag har nog inte råd både köpa och äga och köra en sådan om man ser till servicekostnader och speciellt försäkringen. Jag vill kunna ha en hoj stå en längre period utan att jag känner mig skyldig att jag inte använder den oftare och att den kostar massa pengar.

Är det så att dessa äldre 98-01 R1:or är billiga att äga och försäkra?

Och jag undrar, finns det ens några sådana R1or till salu längre och är de vettiga att köpa?
De kanske blivit så gamla nu att de flesta av dessa nu har kassa växellådor och svåra hålla igång?
Jag minns ju problemen med växellådorna och mellanväxlar... sög. Och jag förstörde 1-2 motorer även då de var "nya".

Har sett det finns lite R1or faktiskt på blocket. Lite sugen, men ena som är något att ha är i Piteå ... :3freak

Men det jag verkligen vill veta vore lite försäkringsexempel på dessa R1or och kanske er ålder och vart ni bor. Samt lite tips för hålla dom igång och då jag nu för tiden bor i lägenhet om ni har tips på garage för vinterförvaring i södra 08.
 
Jag betalade några hundra i månaden i försäkringen på den r1 från 2000 som jag hade i sommar. Service gjorde jag själv. Jag är 35år och bor i en villa i Piteå. Så inte direkt jätte dyrt att försäkra något öht här. Hade den försäkrad hos IF.
 
Precis. Bo på landet och i hus vore ju guld. Kan ej nå dit än tyvärr på ett tag.

Jag såg ett regnr faktiskt på den där hojen jag är lite intresserad av. Skulle gå på 422 kr helårs för hel hel. Har IF redan för bil och annat så totalt 25% rabatt. Och avställningsbart månadsvis vore 851 kr.

Faktiskt väldigt rimligt. Kikade även på nyare R1-or upp till 08 ungefär. Dessa hojar kostar inte mycket mer i inköp och är på alla sätt bättre.

Försäkringen blir ungefär dubbel 850 kr helhel årsvis eller 1400 kr månadsvis avställningsbart om jag minns rätt. Vilket för mig som solo är lite väl faktiskt för vad som oftast bara kommer stå. Det kommer ju andra kostnader med drift, soppa och fika :P

Kikade även på helt ny... 6000 kr i månaden. :näsblod x100
 
Japp, gamla hojar är ju betydligt billigare att försäkra. Konstigt nog är även trafikförsäkringen billigare. En 10 år gammal lågmilare är nog optimalt. Då har man en "ny" (minus elektronik) hoj till 1/3 av försäkringskostnaden. En hoj från runt 2000 är ju också helt ok, det är framför allt bromsarna som blivit bättre efter det.
 
Bara för att locka lite till. Min lillebror gjorde en liten filmsnutt med min hoj för nåt år sen.


Just första generationen polka-R1 börjar ju bli eftertraktad, kul att man har en. Hursomhelst, jag är 31 år gammal och betalar 2300/år för halvförsäkring hos IF. Har även en Triumph Daytona 675 -06 på samma sätt som jag betalar 3200 för. R1an har ett fantastiskt go. Dock måste jag erkänna att den helt enkelt känns gammal och gungig om man jämför med Triumphen. Även körställningen är lite skum. Man sitter väldigt ihopkrupen vilket är kasst för ryggen. Triumphen har mer framåtlutad sittställning men är trots det bekvämare och ledigare, troligtvis pga att fotpinnarna sitter längre bak så det slipper bli så ihopkrupet. En lite nyare R1 är kanske därför att rekommendera.
 

Bifogat

  • 79297650_10212920515042737_4524297027525279744_o.jpg
    79297650_10212920515042737_4524297027525279744_o.jpg
    192.2 KB · Visningar: 15
Last edited:
Första generationen R1 kan kanske vara en investering om du hittar ett fint ex, men mest prisvärd som hoj torde 04-06 eller 07-08 vara. Fördelen med 04-06 är att man får den klassiska 20-ventilsmotorn och slipper gasa utan vajer-tekniken som kallas drive by wire fast det är utan vajer alltså ;). Om jag skulle köpa en sporthoj idag så skulle jag sikta på en ny R1 från 2019 eller så. Crossplane-motorn är så fet! Annars är jag sugen på en Husqvarna Vitpilen som kanske passar mitt behov bättre, och troligen skulle få gå fler mil.
 
Första generationen R1 kan kanske vara en investering om du hittar ett fint ex, men mest prisvärd som hoj torde 04-06 eller 07-08 vara. Fördelen med 04-06 är att man får den klassiska 20-ventilsmotorn och slipper gasa utan vajer-tekniken som kallas drive by wire fast det är utan vajer alltså ;). Om jag skulle köpa en sporthoj idag så skulle jag sikta på en ny R1 från 2019 eller så. Crossplane-motorn är så fet! Annars är jag sugen på en Husqvarna Vitpilen som kanske passar mitt behov bättre, och troligen skulle få gå fler mil.
-04 till -06 är riktigt snygga dom också. Första R1an med ljuddämpare under sadeln känns ju ikonisk. Just -98an verkar ju vara en investering. Återigen, chassit och sittställningen har inte mycket att sätta emot hojar från ett halvt decennium senare enligt mina erfarenheter iaf. Går väl givetvis att justera men.
 
-04 till -06 är riktigt snygga dom också. Första R1an med ljuddämpare under sadeln känns ju ikonisk. Just -98an verkar ju vara en investering. Återigen, chassit och sittställningen har inte mycket att sätta emot hojar från ett halvt decennium senare enligt mina erfarenheter iaf. Går väl givetvis att justera men.
Håller med, 04-06 är riktigt snygga!
Men, jag håller nog -07an (givetvis den röd-vita!) som ännu snyggare beroende på att ljuddämparna är smidigare och på de glosögda framlysena som ger den ett vansinnigt utryck! Förstaplatsen tycker jag ändå 2012an med anniversary-lacken tar som är så perfekt. Blev helt stum när jag såg den och R6an första gången i Göteborg 2012.
 

Bifogat

  • 069.JPG
    069.JPG
    1.8 MB · Visningar: 34
jag har haft de flesta modeller.. men skulle jag snåla in, köpa billigare hoj & har billigare försäkring.
så skulle jag absolut välja 2004-2006 alla dagar i veckan.
gammal, så den e hyfsad i försäkring (jag e 49)
finns gott om delar om man krashar, vill hotta upp den.
sedan går den jävligt bra med, finns få fel med dessa årsmodeller. (listar några)

1. elfel / glapp till halvljus e vanligt
2. ventilerna på 2005
3. glapp i svingen (sidledes glapp i ramen) fått detta åtgärdat på både min 04 & 06


2007-2008 kan man glömma.. mer problem, speciellt 2007, samt dyrare i försäkring.
betalar mindre för min 2016 idag, än vad jag gjorde för 2 år sedan på min 2008
men skulle jag köpa en banhoj, skulle jag satsa på en 2008

2009 & crossplane.. underbar motor, men återigen mer bekymmer.. kamkedjesträckaren en sak, värme en annan.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top