Ta vaccin eller ta chansen verkar vara valet i UK iaf.
Man kan nog räkna med att antal döda utan vaccin kommer vara ganska mycket högre än med.
Iaf med nuvarande varianter...
Ja, nu verkar vi ju ska köra livet som vanligt ända in i kaklet, my-mutationen kanske inte ens stoppas av vaccinet vad vi vet ännu.
Vi har haft runt 1 miljon smittade och 15000 döda, ca 6 miljoner är fullt vaccinerade så det kvarstår nästan 4 miljoner ovaccinerade plus att vaccinet inte ger 100% skydd.
Ska vi alltså se fram emot 4*15000 = 60000 döda den kommande vinter?
Eller säg att vaccinationerna lägger in överväxeln och hela svenska befolkningen snabbt blir fullvaccinerade. Då står vi fortfarande inför att vaccinet inte ger fullgott skydd. Säg att det skyddar till 80% då kan vi se fram emot 2 miljoner som blir sjuka av viruset till vintern och hur många döda? 2*15000 = 30000 döda?
Nu målade jag fan på vägen och drog det i vanligt ordning till sin ytterlighet. I våras när det dök snabbt trodde jag att pandemin var över, nu börjar jag allt mer tro att kommande vinter blir den värre än någonsin med covid.
Jag beter mig som "vanligt", dvs är ute och handlar och tränar igen (tränar för första gången sedan mars 2020), men håller avstånd tills Tegnell säger att det är lugnt och att vi har nått toppen. Då blir det isolering och munskydd igen.
Jag har tränat mer än vanligt hela pandemin för jag har haft mer tid. Men nåt gym besöker jag inte, cyklar, springer, skidor och så ska jag fixa nåt slags utegym hemma.
I början av pandemin handlade vi för drygt två veckor i stöten när vi handlade men nu handlar vi nog en gång i veckan vilket är som innan pandemin. Jag är inte ens säker på att de där riktigt storshopandet tidigare minskade risken för i gengäld var vi ju inne i affären längre tid nät vi väl handlade.
Själv jobbar jag ju mest hemma och ganska isolerat men de två andra tredjedelarna av familjen gör ju realistiskt sett att mitt eget agerande blir ganska futilt.