GSXR 750-tråden.

Jag har trasigt bromshandtag och trasig bromspedal på min GSX-R 750 -98, och undrar om det finns fler modeller med samma delar, alltså utbytbara mellan olika modeller?
Pedalen är samma på 600 96-99 (kanske fler?). Bromshandtaget ska passa 600 och 750 ända fram till 03 och även Tl1000s.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag funderar på att uppgradera bromspump på min -00 till nästa säsong. Bromsarna tar bra, men men saknar känsla jämfört med nyare åk.

Har ni tips på bra pumpar från andra hojar som passar? Eller är det lika bra att köpa en ny brembo radial på en gång? Vilken storlek ska man köpa i så fall?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag funderar på att uppgradera bromspump på min -00 till nästa säsong. Bromsarna tar bra, men men saknar känsla jämfört med nyare åk.

Har ni tips på bra pumpar från andra hojar som passar? Eller är det lika bra att köpa en ny brembo radial på en gång? Vilken storlek ska man köpa i så fall?

Rekommenderar att du satsar på en Brembo bromspump. Kostar lite extra, men den kan du flytta till kommande hojar eller senare sälja till ett bra andrahandsvärde. Jag har precis beställt ett Brembopump kit till min -11 från carpimoto.it till ett bra pris. Omniaracing.net har också bra priser på Brembopumpar.
 
Rekommenderar att du satsar på en Brembo bromspump. Kostar lite extra, men den kan du flytta till kommande hojar eller senare sälja till ett bra andrahandsvärde. Jag har precis beställt ett Brembopump kit till min -11 från carpimoto.it till ett bra pris. Omniaracing.net har också bra priser på Brembopumpar.
Smart! Jag hade inte tänkt på att man kan plocka av den när man säljer.

Nu är detta lite av en djungel för mig så du får gärna hjälpa. Jag har listat ut att jag borde ha 19mm, men sen då?

Duger denna? https://carpimoto.it/en-SE/Bike_Suz...er-Cylinder-Brembo-19x18-Forged-Racing-HP.htm

Priset var ju i rätt nivå i alla fall.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Duger alldeles utmärkt eller mer än väl. Tänk på att komplettera med hydraulisk bromskontakt om det inte ingår. Till vissa ingår microswitch i paketet, mekanisk kontakt. Kontakterna till Brembokontakten lär få moddas med andra stift . Banjon på brembo är i 1 mm stigning mot normalt 1,25. Slang till reservoaren om du behåller original.
 
Duger alldeles utmärkt eller mer än väl. Tänk på att komplettera med hydraulisk bromskontakt om det inte ingår. Till vissa ingår microswitch i paketet, mekanisk kontakt. Kontakterna till Brembokontakten lär få moddas med andra stift . Banjon på brembo är i 1 mm stigning mot normalt 1,25. Slang till reservoaren om du behåller original.
Efter lite efterforskning så beställde jag ett 19 RCS kit där allt ingick. Jag ska vara ärlig. Det blev lite dyrare än jag hade tänkt. Men jag misstänker att det kommer bli sjukt stor skillnad. Och så var det ju lön igår, så ingen skada skedd. :-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Det kommer att vara mer värt per krona än ett slipon.
Nu har jag testat nya pumpen på liten bana, och helvete vilken skilnad! Jag gick ut med pumpen inställd på 18 vilket resulterade i att jag bromsade loss framhjulet redan på 3e varvet. Så det fick bli att ändra till 20 passet efter.

Tack för övertalan. Bromsarna har skuttat 15år framåt i tiden. :-). Klart bästa prestandainvesteringen i år.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Nu har jag testat nya pumpen på liten bana, och helvete vilken skilnad! Jag gick ut med pumpen inställd på 18 vilket resulterade i att jag bromsade loss framhjulet redan på 3e varvet. Så det fick bli att ändra till 20 passet efter.

Tack för övertalan. Bromsarna har skuttat 15år framåt i tiden. :-). Klart bästa prestandainvesteringen i år.

Roligt att höra. Du får gå över från helhands till 1-2 fingersfattning :)
 
Roligt att höra. Du får gå över från helhands till 1-2 fingersfattning :)
Absolut! Det blir något att öva på till nästa sommar. Det ska bli intressant hur den beter sig på större bana.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Absolut! Det blir något att öva på till nästa sommar. Det ska bli intressant hur den beter sig på större bana.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

En förutsättning för att klara framhjulsbromsa med en hand på styret är väl 1- eller 2-fingerbroms ?

Jag har för att få in tekniken också börjat använda det på trampcykeln för egentligen är det väl också samma sak på kopplingssidan, mer kontroll med 1- eller 2-fingerskoppling.
Och det går bättre och bättre.

(Blev ganska knäckt när en SMC-instruktör 2019 sade att har man bra förankring kan man bromsa med en hand på styret. Men nu tror jag knepet är bra förankring plus 1- eller 2-fingerbroms. :D )
 
Last edited:
En förutsättning för att klara framhjulsbromsa med en hand på styret är väl 1- eller 2-fingerbroms ?

Jag har för att få in tekniken också börjat använda det på trampcykeln för egentligen är det väl också samma sak på kopplingssidan, mer kontroll med 1- eller 2-fingerskoppling.
Och det går bättre och bättre.

(Blev ganska knäckt när en SMC-instruktör 2019 sade att har man bra förankring kan man bromsa med en hand på styret. Men nu tror jag knepet är bra förankring plus 1- eller 2-fingerbroms. :D )
Bra tips. Det handlar ju trots allt att repetera tills rätt beteende sitter i reptilhjärnan. Enda problemet är att jag då behöver uppgradera bromsarna på elcykeln också. Det börjar bli dyrt nu. :)
 
Letar efter tråden där ts återställer en GSX-R 750 -96 till att bli en hoj att lita på igen. Kul att läsa om hur hojen återställs till sitt ursprung, någon som vet vad jag menar?
 
Last edited:
Jag skulle vilja ersätta passargerarsadeln på min GSX750r-98 med en låg plastkåpa, men vet inte om det finns någon "standardmodell" på sådana, eller om det är olika beroende på smak?

Helst skulle jag vilja ha den så låg som möjligt, så det inte ser så maffigt o stort ut bakom förarsitsen.
Kanske någon här som har en till salu rentav? : )
 
Jag skulle vilja ersätta passargerarsadeln på min GSX750r-98 med en låg plastkåpa, men vet inte om det finns någon "standardmodell" på sådana, eller om det är olika beroende på smak?

Helst skulle jag vilja ha den så låg som möjligt, så det inte ser så maffigt o stort ut bakom förarsitsen.
Kanske någon här som har en till salu rentav? : )
Du kanske har dålig smak eller bara köpt fel hoj? Det blir inte fränare än så här:
 

Bifogat

  • 320B617C-B886-41DB-9F1B-0D4668421C94.jpeg
    320B617C-B886-41DB-9F1B-0D4668421C94.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 35
Du kanske har dålig smak eller bara köpt fel hoj? Det blir inte fränare än så här:
- Njaäää....jag tycker det blir för mycke plast bakom röva där. Hellre slimmad och kortare bakdel så det blir lite mer hoj framåt. Jag gillar inte bilar med för kort motorhuv heller : )
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top