Perspektiv på Rossi

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Läste just något som gav ett perspektiv på Rossi som är lätt att missa. Eftersom ”Rossi”, färgerna och ”46” är så enormt etablerat är det lätt att anta att han verkligen tillhör toppskiktet. Men såhär ser hans senaste 10 resultat ut, på en fabriks-Yamaha:

2021, Race nr 4 - 0 poäng

2021, Race nr 3 - 0 poäng

2021, Race nr 2 - 0 poäng

2021, Race nr 1 - 4 poäng

2020, Race nr 15 - 4 poäng

2020, Race nr 14 - 4 poäng

2020, Race nr 13 - 0 poäng

2020, Race nr 10 - 0 poäng

2020, Race nr 9 - 0 poäng

2020, Race nr 8 - 0 poäng


Totalt 12 VM-poäng de senaste 10 racen. På en fabriks-Yamaha har Rossi snittat 1,2 poäng per race de senaste 10 racen. Hur presterar andra förare? Ja, låt oss se efter vad samtliga förare har snittat de senaste 10 racen:

1. Mir 12,0 poäng

2. Morbidelli 11,4 poäng

3. Rins 10,2 poäng

4. Miller 9,6 poäng

5. P. Espargaro 9,5 poäng

6. Vinales 9,0 poäng

7. Zarco 8,9 poäng

8. Quatararo 8,3 poäng

9. Dovi 7,9 poäng

10. Oliveira 7,5 poäng

11. Bagnaia 7,4 poäng

12. Nakagami 6,3 poäng

13. Binder 6,0 poäng

14. Aleix Espargaro 5,5 poäng

15. A. Marquez 5,5 poäng

16. Petrucci 4,4 poäng

17. Bradl 3,8 poäng

18. Crutchlow 3,4 poäng

19. Lecuona 1,6 poäng

20. Rossi 1,2 poäng

21. Smith 1,1 poäng

22. Rabat 0,3 poäng


Och vi får inte glömma årets rookies i MotoGP, jämfört med Rossis genomsnitt i år:

1. Jorge Martin 8,5 (satellit-Ducati)

2. Bastianini 4,5 (satellit-Ducati)

3. Rossi 1,0 (fabriks-Yamaha)

4. Savadori 0,5 (Aprilia)


Så Rossi, på en fabriks-Yamaha, har presterat bättre än 3 förare:

1. Smith (Aprilia)

2. Savadori (Aprilia)

3. Rabat (satellit-Ducati)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du slår in en vidöppen dörr när du i detta läget konstaterar att Vale presterar långt under förväntan. Jag är ett stort fan av Vale av flera anledningar men helt uppenbart har han gått kräftgång de senaste säsongerna och det är nog INGEN som missat detta. Särskilt sedan Österrike förra året så han tappat formen och aggressiviteten i körningen helt. Kanske pga av den otäcka olyckan där som nästan tog livet av honom? Eller pga något annat. Vi får se hur det går på race i morgon hur som. Kvalet var iaf ett fall framåt.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
@Klosse - du gillar verkligen inte Rossi va...?
Andra tråden på kort tid där du sågar honom vid fotknölarna.

Jag har följt Rossi sedan hans intåg i GP-cirkusen på den tiden han körde 2-t 125 och i mitt hjärta kommer han alltid ha en speciell plats!
Hoppades att han skulle få landa sin 10:e titel men även jag inser att den möjligheten dessvärre är om inte obefintlig så iaf mikroskopisk...
Däremot så tror jag inte att ngn av förarna på gridden kommer åtnjuta den status som varumärket 46 faktiskt har.

För egen del så skulle jag helst sett att Rossi hade lagt hjälmen på hyllan medan han stod på topp men jag tror nog vi kan få se Vale på pallen någon gång till!
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Du slår in en vidöppen dörr...
Ifall Rossi kört en satellit-Aprilia hade jag hållit med dig. Då hade frågetecknena inte varit många. En förare som ingen längre har hopp om ska prestera några resultat överhuvudtaget, men som kan finansiera sin egen medverkan. Han kör en av de minst attraktiva hojarna i fältet. Men ”i verkligheten, idag” (sic) kör han en av fältets mest attraktiva hojar. Och det är långt ifrån en vidöppen dörr hur Rossi tänker, vilket jag tycker är det allra konstigaste. Att han dels fortsätter skämma ut sig varje gång han kör ut ur depån, dels låtsas som att det regnar i varje intervju.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
@Klosse - du gillar verkligen inte Rossi va...?
Andra tråden på kort tid där du sågar honom vid fotknölarna.

Jag har följt Rossi sedan hans intåg i GP-cirkusen på den tiden han körde 2-t 125 och i mitt hjärta kommer han alltid ha en speciell plats!
Hoppades att han skulle få landa sin 10:e titel men även jag inser att den möjligheten dessvärre är om inte obefintlig så iaf mikroskopisk...
Däremot så tror jag inte att ngn av förarna på gridden kommer åtnjuta den status som varumärket 46 faktiskt har.

För egen del så skulle jag helst sett att Rossi hade lagt hjälmen på hyllan medan han stod på topp men jag tror nog vi kan få se Vale på pallen någon gång till!
Jag har förmågan att kunna diskutera objektivt utan att låta personliga preferenser färga fakta (de tydliga uppgifterna i trådens första inlägg). Sådant som politiker – och du? – har mycket svårt för.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad är det egentligen du vill diskutera i tråden? Både Rossi och arrangörerna tjänar pengar på att han är kvar. Det är många fler som får chansen att slå den störste genom tiderna.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Jag har förmågan att kunna diskutera objektivt utan att låta personliga preferenser färga fakta (de tydliga uppgifterna i trådens första inlägg). Sådant som politiker – och du? – har mycket svårt för.
Inga problem här, diskutera på hur mycket du vill!
Dock verkar det som om föremålet för dina diskussioner alltid är Vale av ngn outgrundlig anledning...
:rolleyes:
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Jag har aldrig tyckt om Marquez (såklart bara baserat på förutfattade meningar, men ändå) och här kan man konstatera att det inte betyder att man inte tycker likadant om en del.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2021-05-27 kl. 14.20.18.png
    Skärmavbild 2021-05-27 kl. 14.20.18.png
    443.1 KB · Visningar: 48

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vad är syftet med tråden?
Jag tolkar det som ett barnsligt försök att få till en hetsig diskussion genom att trolla fram någon som gillar Rossi så pass hårt att denne blir störd av ditt inlägg, och i så fall är det ju som sagt bara barnsligt.
Folk har en massa förare, fotbollsspelare och fan och hans mostrar som de inte gillar, men inte sitter geneme man och startar sågningstrådar om sådant. Man hyllar det man gillar, och skiter i det andra.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Man kan ju vända lite på det och se det som att han ju faktiskt tar upp en plats där nån som kunde prestera bättre kunde sitta. Jag gillar Rossi och tycker att det är lite synd att han tappat så pass mycket som han har. Det gör att jag inte längre kollar på Motogp ens, jag gillar ju inte Marquez heller.. Jag kan tänka mig att hans namn och varumärke drar in så pass mycket pengar fortfarande så Yamaha inte ser det som ett problem. En annan, mindre känd förare hade fått foten direkt.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Vad är syftet med tråden?
Jag tolkar det som ett barnsligt försök att få till en hetsig diskussion genom att trolla fram någon som gillar Rossi så pass hårt att denne blir störd av ditt inlägg, och i så fall är det ju som sagt bara barnsligt.
Det kallas för argumentation. För att det ska bli värdigt krävs att man kan se och acceptera fler perspektiv än det egna och att man är i alla fall ganska intresserad av vad andra tycker. Att hylla något och skita i resten är något helt annat.
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Radare vem är din favoritförare i MotoGP idag och varför?
Tack för frågan, Murmeldjuret. :) Jag har gillat Zarco ett tag. En underdog. Många var säkra på att han tillhörde den sophög där färdiganvända förare kastas, när han och KTM bröt relationen under pågående säsong 2019. Han biter ihop och gör ett jävla bra jobb. Har en framtoning som jag tycker är intressant: ser lätt skärrad ut ibland när kameran är framme, som om han helst vill bli lämnad ifred och bara få komma ut på banan och köra som bara fan. Han tar risker när han kör. Är ganska spektakulär. Hans sätt att köra det extra långa straff-varvet förra året, med knät mot marken genom hela den långa och dammiga kurvan utanför banan var totalt fenomenalt. Gillar även Binder som också har en tramsfri framtoning (jag ogillar infantilt trams och därmed Rossi) och kör utav bara helvete. Tyvärr ganska osynlig hittills i år. Bastianini är en annan lågmäld förare (Moto2-mästare 2020) med ett Mona Lisa-leende som jag gillar (både honom och leendet), men som jag hade hoppats mer på. Startade sist senast, har jag för mig.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top