Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
FRÄN! Men... Alltså.... nu har jag tänkt samma tanke VARENDA gång jag ser en Triumph Thruxton. Det är en riktigt snygg hoj... men är det inte lite för mycket luft mellan bakhjul och sadel? Borde den inte sänkas ett par centimeter? Eller är jag helt enkelt för gammal?
Jo, du är för gammal. Men farbror ska se att det där ordnar sig när han sätter sig på hojen, och lastar upp sina konsumpåsar där bak;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
FRÄN! Men... Alltså.... nu har jag tänkt samma tanke VARENDA gång jag ser en Triumph Thruxton. Det är en riktigt snygg hoj... men är det inte lite för mycket luft mellan bakhjul och sadel? Borde den inte sänkas ett par centimeter? Eller är jag helt enkelt för gammal?

Snygg, och verkar vara byggd med en genomgående och fullföljd tanke.

Om man väger det begärda priset mot det som är gjort och tillsatt till hojen, så är den närmast billig - om man jämför med random bobberscrambler som annonseras ut av byggherrar för halva den summan.

Ingen hoj man behöver skämmas för att köra.

Höjden bak är ett problem. Att sänka så mycket som behövs för att rätta till det estetiska lär påverka viljan att vara med och svänga, och då är vi inne på den eviga frågan:
Utseende eller funktion?

Skall man acceptera sävligare egenskaper hos en hoj bara för att det är snyggt?

Jag har aldrig kunnat frigöra mig från tanken att de som formgivit Thruxtonen har tittat på en massa bilder från back in the days och noterat att vissa hojar varit resta bak.

Sedan har man kopierat stuket därför att det sett fräckt ut.
Kanske har den som stått bredvid hojen på bilderna haft den fräckaste skinnpajen eller de snyggaste brudarna bredvid sig, och därför har man bestämt att hoj med stance är bra.

Man har liksom inte fattat varför somliga valde att resa sin hoj bak, utan bara kalkerat av det man sett.

Och, väljer man att designa en hoj på detta viset så måste ju avsalumodellen ändå ges trygga och pålitliga egenskaper både rakt fram och i kurvor.

Alltså tvingas chassiteknikerna labbs med andra parametrar för att lugna ner hojen - avgjort mer rigida och svårjusterade för den normala köparen.

Fundera på hur en original Thruxton skulle se ut om man hängde på ett par dämpare bak som är en tum längre för att få lite roligare instyrning i böjarna... ?

”Öh, Jocke - är du klar för Gotland nu eller...?”


Nä, jag tycker också rumpan ser underlig ut, i vart fall rakt ut ur butik.

Dom har helt enkelt tagit bort en mycket enkel modd från oss som
gillar att pilla själva.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
... men är det inte lite för mycket luft mellan bakhjul och sadel? Borde den inte sänkas ett par centimeter?
Eller är jag helt enkelt för gammal?
Hojen på Blocket är ju rensad baktill. Med stänkskärmen kvar blir det lite annorlunda (bild 1).
Sedan behövs de centimetrarna när man skall ut på långtur med sin kaffebajk (bild 2). ;)

Fråga 2? Ööhhh... ehh.... Törs inte svara. Vi är nog rätt så jämngamla. Så det blir pass på den frågan.
 

Bifogat

  • Thruxton.PNG
    Thruxton.PNG
    1.6 MB · Visningar: 35
  • IMG_0207_red.png
    IMG_0207_red.png
    7.4 MB · Visningar: 36

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Borde den inte sänkas ett par centimeter? Eller är jag helt enkelt för gammal?
Jämfört med en gammal Trajja verkar proportionerna vara gjorda för en 2 meter lång förare. Själv tycker jag att avgasrörets dragning undertill ser ut som ett långt dammsugarmunstycke - rakt och fint, väldigt oinspirerande - trots att det stepped headers.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har aldrig kunnat frigöra mig från tanken att de som formgivit Thruxtonen har tittat på en massa bilder från back in the days och noterat att vissa hojar varit resta bak.
Men... är det så? I min värld hade INGA Trajor 15 cm luft under sadeln "Back in the days"....
 

Bifogat

  • percy-tait-e0a4a374-16c4-4e01-a909-75defccd5f6-resize-750.jpg
    percy-tait-e0a4a374-16c4-4e01-a909-75defccd5f6-resize-750.jpg
    44.2 KB · Visningar: 30
  • Thruxton-7CMYK.jpg
    Thruxton-7CMYK.jpg
    39.7 KB · Visningar: 32

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag bor där, men har tyvärr varken kompetens eller tålamod till att börja riva i en radfyra. "Svarar dåligt på gaspådrag" verkar inte lockande.
Du kan lacka den grå och sälja den för det tredubbla utan att röra motorn... :7peta

"Nylackad Katana 1100. Matching numbers. Behöver förgasarjustering"
Kanske inte, men tanken är god :tungan

Edit: Det där är väl förresten en GSX1100E och inte en GSX1100S
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Du kan lacka den grå och sälja den för det tredubbla utan att röra motorn... :7peta
Tydligen, eftersom den redan var såld. Annars verkar hojar med "problem" ligga kvar ganska länge på Blocket. Gamla sura radfyror verkar vandra runt mellan optimistiska köpare som ger upp efter ett tag och säljer dem vidare. Fyra förgasare med igensatta munstycken, ärgade kanaler och torkade gummin/membran kan få den mest entusiastiske att ge upp...
För att inte tala om femtielva ventiler, ventilsäten, fjädrar, kamaxelnockar och annat. Formel1-teknologi var kanske kul när den var ny, men inte efter 40år.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Bifogat

  • Skärmavbild 2021-04-17 kl. 23.26.13.png
    Skärmavbild 2021-04-17 kl. 23.26.13.png
    791.8 KB · Visningar: 46

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Är det verkligen någon som köper alla dessa halvfärdiga "projekt" som inte startar, inte fungerar, och som kräver en massa kärlek? Det är ju inga reapriser direkt heller, 20000kr för en ytterst osäker investering.
Jag skulle tro att de flesta förblir osålda. En fungerande, okapad hoj av motsvarande modell fick man ju för halva priset för ett par år sedan, så jag har väldigt svårt att se varför man skulle betala det dubbla för att någon gjort hojen obrukbar.

I det här fallet skulle jag tro att den berömda ”förgasargenomgången” åtminstone delvis består av att leta reda på och montera tillbaka original luftburk. Sedan är det bara resten kvar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top