Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Om någon tror att miljöpartiet har någon som helst inflytande över världens bilindustrier så kan denne räcka upp handen nu.
 
Förbjuda förbränningsmotorer 2030 låter som att lägga ner kärnkraften innan vi hittat lösningen till förnybart energi källor (ja, vind o solkraft hur tillförlitligt är det i Sverige o det märkte vi väl den här vinter).

Hur många procent av Sveriges lr världens befolkningen kör elbilar?

kommer att räcka Litium reserver som finns i världen att ersätta förbränningsbilar till elbilar? (tydligen finns 14 000 000 ton Litium reserver i världen och det går ca 0,2kg Litium att tillverka 1KWh batteri. Redan nu finns ca 1 miljard bilar i värden och ca 1 bil per min tillverkas just nu) resten kan ni räkna själv.


Nedan finns väldigt bra rapport om "Litiumjonbatterier - kartläggning och hållbarhet"


Lösningen till förbränningsmotorer tror jag knappt att det blir elbilar utan bränslecellsbilar....

Det var länge sedan som detta ansågs vara ett problem. Dels finns betydligt mer Litium än tidigare känt, dels kan det utvinnas ur havsvatten, dels ersätts Litium alltmer av andra mineraler och batteriutvecklingen står inte direkt still. Kobolt är på väg ut.

Det kommer nog att ta säkert 30-40 år innan fordonsparken är till största delen utbytt och då kommer troligen batterierna att vara både billigare, effektivare och miljövänligare.
 
Om någon tror att miljöpartiet inte har något som helst inflytande över inhemska regleringar, förordninga, skatter och subventioner såsom bränsleskatt och plastpåseskatt så kan denne räcka upp sin hand.
Det är liksom själva poängen med att vara politiker.
 
Om någon tror att miljöpartiet inte har något som helst inflytande över inhemska regleringar, förordninga, skatter och subventioner såsom bränsleskatt och plastpåseskatt så kan denne räcka upp sin hand.
Det är liksom själva poängen med att vara politiker.
Det är en självklarhet, men en helt annan fråga.
 
Slutsatsen är väl således att miljöpartister inte behövs eftersom marknaden löser frågan på egen hand.
 
Slutsatsen är väl således att miljöpartister inte behövs eftersom marknaden löser frågan på egen hand.
Det var väl en bra slutsats? :D

Uppenbarligen är det ju det som händer också, den svenska bilförsäljningen är om inte en piss i Nilen så åtminstone rätt marginell i det stora hela för de flesta tillverkare...
 
Det var väl en bra slutsats? :D

Uppenbarligen är det ju det som händer också, den svenska bilförsäljningen är om inte en piss i Nilen så åtminstone rätt marginell i det stora hela för de flesta tillverkare...
Nu hindrar detta ju inte miljöpartister från att ändå hitta på en massa extra symbolpolitik som gör livet surt för många utan att ge någon effekt annat än på marginalen, men när de slutligen åker ur riksdagen pga detta kan man ju alltid trösta dem med att det berodde på rena marknadsmekanismer.
 
Jo, men min poäng är alltså att det inte är miljöpartiet som fått bilindustrin - och lastbilsindustrin - att gå över till batterier i sina strategiska planeringar.
 
Att bilförsäljningen i Sverige har marginell påverkan på världens bilindustrier må vara sant men det innebär inte att MPs politik har marginell påverkan på svenskarna som bor här oavsett vilken typ av bil det blir som räknas med i bilförsäljningen.

Det är en självklarhet, men en helt annan fråga.
Vilken fråga svarade du på med denna mening nedan? Vem ställde frågan?
Om någon tror att miljöpartiet har någon som helst inflytande över världens bilindustrier så kan denne räcka upp handen nu.
Världens bilindustrier har inte Sverige som marknad. Exakt noll produkter/tjänster av världens bilindustrier säljs till Sverige. Ingen delmängd av världens bilindustrier påverkas om du köper en Tesla eller en Subaru Outback? Påverkan är inte ens superliten, den är noll.

MP säger annars själva:

I EU vill Miljöpartiet:​


  • fasa ut alla EU:s subventioner till fossila drivmedel och istället satsa på förnybart och grön el. Vi vill att det ska gå att resa både säkert och klimatsmart
  • göra det enkelt att ta tåget i hela Europa
  • investera i snabbtåg mellan de större städerna och i underhåll av järnvägen
  • ändra lagstiftningen så att biljettbokning blir enkelt och tidtabeller blir tillgängliga, ungefär som flyget fungerar idag
  • skärpa gränserna för hur mycket nya bilar får släppa ut, och att alla nya bilar från 2030 ska kunna drivas med el eller förnybara drivmedel
  • investera i förnybara drivmedel och laddstolpar, och fasa ut subventioner till fossil energi.

Miljöpartiet regererar​


Sedan förra valet ingår Miljöpartiet för första gången i regeringen. Tack vare oss får blir det nu:


  • höjd bonus till dig som köper elbil, från 40 000 till 60 000 kronor, och dyrare att köpa tunga, törstiga bensin- och dieselbilar,
  • tiotusen laddstolpar för elbilar som byggs med vår satsning Klimatklivet,
  • höjd skatt på fossil bensin och diesel, som räknas upp varje år - automatiskt,
  • krav på bränsleleverantörer att blanda in mer förnybart i pumparna.
 
Det är inte miljöpartiet som driver detta utan den tekniska utvecklingen.

Du har upprepat det mantrat några gånger om vid det här laget, men precis som med Donald Trump och vissa klimataktivisters åsikter så blir inte sanningshalten högre bara för att man upprepar sig...

Elektrifieringen av fordonsflottan är inte något som har hittats på av biltillverkarna själva och inte heller något som har efterfrågats av kunderna. Jag vet att du är elbilsentusiast, men elektrifieringen av fordonsflottan startade faktiskt inte för att någon BMW eller Mercedesägare provkörde en Tesla och tyckte att den var helt fantastisk.

Elektrifieringen av fordonsflottan har startat helt och hållet på politisk väg, genom att ekonomiskt straffa ägande och brukande av bensin- och dieselbilar samtidigt som ägande och brukande av elbilar premieras.

Sedan har tillverkare och kunder naturligtvis hakat på. Men detta startade inte med eller på grund av teknisk utveckling. Detta startade på grund av ren och skär miljöpolitik och MP och deras systerpartier i andra europeiska länder är definitivt en del av detta.
 
Nu hindrar detta ju inte miljöpartister från att ändå hitta på en massa extra symbolpolitik som gör livet surt för många utan att ge någon effekt annat än på marginalen, men när de slutligen åker ur riksdagen pga detta kan man ju alltid trösta dem med att det berodde på rena marknadsmekanismer.
Och den förda politiken av MP är ur något slags von Oben perspektiv, att de vet något som vi medborgare inte gör. Jag blir mäkta irriterad när folkvalda politiker i allmänhet, och från ett parti med väldigt klent stöd av röstlängden i synnerhet, inte är mer ödmjuka inför uppgiften, folkviljan och demokratin.
 
Jag tror man får se att det handlar om flertalet samverkande faktorer, men att utvecklingen knappast hade skett så snabbt utan politikers inblandning.

Om jag minns rätt var det väl så att Tesla snabbt kunde nå den position de gjorde genom enorma statliga subventioner efter finanskrisen. De lyckades därigenom göra en elbil till något attraktivt och eftersträvansvärt i människors ögon.

I takt med att politiker började införa regleringar och subventioner som gjorde det allt dyrare och svårare att få lönsamhet i förbränningsmotorer, samtidigt som eldrift premierades och det började skapas en allt större efterfrågan på marknaden blev detta oerhört stressande för bilföretagen. De skulle nu behöva investera rejält för att hänga med i utvecklingen av eldrivlinor, samtidigt som utvecklingen av förbränningsmotorer blir allt dyrare och mindre lönsam och det finns en stor osäkerhet om investeringar går att räkna hem pga. kommande och ännu hårdare regleringar.

Detta kan synliggöras med chefer för biltillverkare som nu till och med uttalar att de vill att politikerna sätter ett slutdatum för förbränningsmotorn. Detta beror naturligtvis på att flera av biltillverkarna valt en strategi som bygger på att de kan bli mest konkurrenskraftiga genom elektrifiering, men att det fortfarande finns marknadssegment där rena eldrivlinor inte kan konkurrera. Ur deras perspektiv skulle de därför helst se att marknaden tvingades över till eldrift av politiker eftersom det skulle sätta dem i en mer fördelaktig konkurrenssituation och de slipper att göra stora investeringar parallellt i både rena eldrivlinor (BEV) och ICE-drivlinor och där de senare dessutom mer eller mindre kräver inblandning av dyr och komplicerad hybridteknik för att uppfylla lagkraven.
 
Last edited by a moderator:
Det var länge sedan som detta ansågs vara ett problem. Dels finns betydligt mer Litium än tidigare känt, dels kan det utvinnas ur havsvatten, dels ersätts Litium alltmer av andra mineraler och batteriutvecklingen står inte direkt still. Kobolt är på väg ut.

Det kommer nog att ta säkert 30-40 år innan fordonsparken är till största delen utbytt och då kommer troligen batterierna att vara både billigare, effektivare och miljövänligare.

Det var länge sedan som detta ansågs vara ett problem. Dels finns betydligt mer Litium än tidigare känt, dels kan det utvinnas ur havsvatten, dels ersätts Litium alltmer av andra mineraler och batteriutvecklingen står inte direkt still. Kobolt är på väg ut.

Det kommer nog att ta säkert 30-40 år innan fordonsparken är till största delen utbytt och då kommer troligen batterierna att vara både billigare, effektivare och miljövänligare.
För mig låter inte så miljövänligt att utvinna allt mer andra mineraler lr Litium ur jorden för att tillverka batterier...

Om 30-40 år största delen av fordonsparken är utbytt till batteridrivna fordon, får vi hoppas också att det finns tillräckligt med elkraft att ladda de. Eftersom de kommande 40 åren ska Sverige väl fasa ur de kvarstående kärnkraft reaktorerna!
 
Förbjuda förbränningsmotorer 2030 låter som att lägga ner kärnkraften innan vi hittat lösningen till förnybart energi källor (ja, vind o solkraft hur tillförlitligt är det i Sverige o det märkte vi väl den här vinter).

Hur många procent av Sveriges lr världens befolkningen kör elbilar?

kommer att räcka Litium reserver som finns i världen att ersätta förbränningsbilar till elbilar? (tydligen finns 14 000 000 ton Litium reserver i världen och det går ca 0,2kg Litium att tillverka 1KWh batteri. Redan nu finns ca 1 miljard bilar i värden och ca 1 bil per min tillverkas just nu) resten kan ni räkna själv.


Nedan finns väldigt bra rapport om "Litiumjonbatterier - kartläggning och hållbarhet"


Lösningen till förbränningsmotorer tror jag knappt att det blir elbilar utan bränslecellsbilar....
Siffran på litium reserver är lite gammal. Sen det uppdagades att detta var ett prisvärt ämne har världens identifierade fyndigheter mångdubblats. Vi kan utan problem förse hela världens bilflottor med numera identifierade resurser.
Sen som BrooklynS inflikade så kan vi, om det tryter, utvinna litium från havsvatten. Det finns även där identifierade områden som har hög koncentration vilket skulle göra det ekonomiskt försvarbart, om än dyrt, att producera.
 
Det som också är slemmigt med Hellden, flera av hans partikamrater och flera andra inom klimataktivismen är att de i allra högsta grad utnyttjar de senaste trenderna inom modern media - att göra rena lögner och halvsanningar till sanningar genom att repetera dem tills de fastnar i folkets undermedvetna och blir normaliserade.

Man talar gärna om saker där inga politiska beslut överhuvudtaget har fattats som att beslut faktiskt redan är fattade. Till exempel det här med förbränningsmotorns framtid. Det finns mig veterligen inga beslut om att förbränningsmotorn som konstruktion skall förbjudas vid något visst datum, ändå svänger sig flera av dessa med uttryck som antyder att detta redan är spikat och klart. Deras etik kring användandet av modern media är alltså på inget sätt bättre än Donald Trups eviga tjat om valfusk.

Alltså all anledning att hålla en tråd som denna igång, så att det svenska folket förhoppningsvis fattar ett bättre beslut nästa gång det är dags för en söndag i september. Det är för mig fortfarande helt jävla otroligt hur ett parti som representerar var tjugofemte svensk kan ha ett sådant inflytande...
Tyvärr är det inte bara politiker som använder de "sanningar" som passar dem och undviker de fakta som talar emot deras åsikt.
Men det kommer inte bli ett slut på förbränningsbilar...
Farmor Ankas bil är en elbil och vid förra sekelskiftet var elbilar inte ovanliga, men oljeindustrin ville ha vinsterna så elbilen försvann.
Hade elbilarna fått utvecklas i samma takt hade vi inte haft dessa problem nu, vare sig med tillgång på el eller lagringen.

Jag gillar koledade kolvångmaskiner, som är lite äldre teknik än uraneldade ångturbiner, men inte ens dessa har ett slutdatum.
Inte bara att de fortfarande används, det nytillverkas också! Inte i stor skala och absolut inte i majoritet visserligen.
Lite som vi på SportHoj som kör SportHoj, vi finns men är inte i majoritet och kommer troligen inte att bli fler heller...


 
Våra motorcyklar vi har idag kommer ju sannolikt leva ett tag till, men det kommer bli intressant att se vad som händer när produktion av bensin och diesel avtar och elbilen tar över.
Kommer vi hitta något annat miljöbränsle som ersättning till våra fossilfordon och hur kommer den försörjningen se ut om 10 år?

Jag är helt för elektrifieringen av fordonsflottan, det är det enda rätta sett ur ett miljöperspektiv, både närmiljö och klimat.
Men samtidigt så tycker jag den vanliga förbränningsmotorn ska få leva kvar parallellt ett tag till, och det kommer den att göra.

När vi inte är lika beroende av olja som bränsle så kommer vi ju även få lite mer energi över till elbilar, det är ju också viktigt att väga in i ekvationen (även om det kanske inte gäller Sverige primärt).
 
Alla norrbottningars kräkobjekt nummer ett - Lorentz Tovatt - var precis på TV. Nu är han upprörd över regionala skillnader i elpris och tycker att prisskillnaderna ”bör ses över”. Men andra ord - att norra Sverige ska betala mer...

Hur vore det om karln vaknar upp ur sin fanatism och istället jobbar med att lösa det verkliga problemet, innan någon norrbottning postar foton på en studsarpatron märkt med hans namn...?
 
Regleringarna fungerar dåligt så vi hittar på några nya. Lite så är tankesättet.
 
Alla norrbottningars kräkobjekt nummer ett - Lorentz Tovatt - var precis på TV. Nu är han upprörd över regionala skillnader i elpris och tycker att prisskillnaderna ”bör ses över”. Men andra ord - att norra Sverige ska betala mer...

Hur vore det om karln vaknar upp ur sin fanatism och istället jobbar med att lösa det verkliga problemet, innan någon norrbottning postar foton på en studsarpatron märkt med hans namn...?

Så varför är han norrbottningarnas kräkobjekt nr 1 och vad är det verkliga problemet?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top