Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Och återigen - Sverige är inte problemet, utan Indien och Kina primärt - om vi ska "rädda planeten". De globala utsläppen måste ned eller som i Indiens fall, helst inte hända alls (en medelklass bildas och alla vill såklart ha bil, tvättmaskin och kylskåp, att det blir elbilar och vind/solkraft är inte sannolikt). Där finns påverkan på klimatet. Vad vi gör i lilla Sverige är inte betydelsefullt utom som en symbolisk handling, och nyttan av den kan ju diskuteras.

Och återigen, elöverföringsfrågan och det som bekymrar mig mest, reglering av elektronerna. Det är komplett vansinne att stänga kärnkraften, det är den renaste formen av energi vi har.

Detta är en föredetta kärnkraftshatare och miljövän (är vi inte alla miljövänner??) som tog reda på hur bra vind- och solkraft faktiskt är, och hur dålig kärnkraften är. Han blev själv ganska förvånad.



Men jag räknar med att fakta, logik, sunt förnuft och andra visdomar inte kommer att användas i denna fråga, utan det blir som vanligt i dagens politiska klimat, känslobaserade extremiteter som gapar om att motparten har "dold agenda" eller liknande trams, istället för att resonera, diskutera, lyssna på vetenskapen och fatta kloka beslut.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den här diskussionen om MP och deras attityd mot sånt som inte överensstämmer med deras tyckande påminner mig om när jag för många år sedan var inbjuden som föredragshållare om motorer på Malmö högskola och hela konventet handlade om miljö och framtida transporter.
Det var liksom konsensus att i framtiden skulle det av miljöskäl bara existera olika former av kollektiva transporter, inga som helst individuella transporter.
Väl i slutet var det en diskussion där det hela med olika alternativ skulle diskuteras och blev ju jag som motorexperten tillfrågad om vad jag trodde om hur dessa kollektiva transporter skulle vara utformade.

Jag förklarade min förståelse för att miljöproblematiken måste lösas men att jag inte i min fantasi kunde tänka mig att individuella transporter skulle försvinna. Att jag snarare trodde på att vetenskapen och tekniken skulle finna miljövänliga lösningar eftersom jag bedömde individuella transporter som allt för viktigt för så många människor.

Jag blev aldrig mer inbjuden... :hihi
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Den här diskussionen om MP och deras attityd mot sånt som inte överensstämmer med deras tyckande påminner mig om när jag för många år sedan var inbjuden som föredragshållare om motorer på Malmö högskola och hela konventet handlade om miljö och framtida transporter.
Det var liksom konsensus att i framtiden skulle det av miljöskäl bara existera olika former av kollektiva transporter, inga som helst individuella transporter.
Väl i slutet var det en diskussion där det hela med olika alternativ skulle diskuteras och blev ju jag som motorexperten tillfrågad om vad jag trodde om hur dessa kollektiva transporter skulle vara utformade.

Jag förklarade min förståelse för att miljöproblematiken måste lösas men att jag inte i min fantasi kunde tänka mig att individuella transporter skulle försvinna. Att jag snarare trodde på att vetenskapen och tekniken skulle finna miljövänliga lösningar eftersom jag bedömde individuella transporter som allt för viktigt för så många människor.

Jag blev aldrig mer inbjuden... :hihi
Malmö Universitet som det numera är, är vida känt för sin trångsynthet i att tycka och verka för cyklism, feminism, genusvetenskap i alla frågor. En kompis gav upp sina studier till sjuksyrra delvis på grund av detta. Han skulle skriva ”hen” (vilket han i sig inte hade problem med, tvånget var problemet), och genus i precis allt. Det blev för mycket irrelevant trams.

Så att du blev bemött av fullständig ensidighet förvånar inte. Trist med den inställningen på ett universitet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Malmö Universitet som det numera är, är vida känt för sin trångsynthet i att tycka och verka för cyklism, feminism, genusvetenskap i alla frågor. En kompis gav upp sina studier till sjuksyrra delvis på grund av detta. Han skulle skriva ”hen” (vilket han i sig inte hade problem med, tvånget var problemet), och genus i precis allt. Det blev för mycket irrelevant trams.

Så att du blev bemött av fullständig ensidighet förvånar inte. Trist med den inställningen på ett universitet.

Det är kanske 15 år sedan så dom var kända för det redan då, men jag nekar sällan betalande kunder av ideologiska skäl.

Dom var inte otrevliga på nåt sätt men jag kände ju att jag svarade "fel", och jag kunde väl nästan gissa redan innan jag svarade att svaret inte skulle falla i god jord men det kommer aldrig hindra mig från att kalla en spade för en spade.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den enda åsikt som borde vara "fel" är väl att vi inte ska försöka hitta lösningar på de miljöproblem som finns.
Men det är svårt att ens komma fram till vad som är problem.
Eftersom det är samma jordklot är det ingen miljönytta att förbjuda bussar äldre än 10 år om dessa exporteras och fortsätter sitt liv någon annanstans på klotet...
Bara som exempel...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Den enda åsikt som borde vara "fel" är väl att vi inte ska försöka hitta lösningar på de miljöproblem som finns.
Men det är svårt att ens komma fram till vad som är problem.
Eftersom det är samma jordklot är det ingen miljönytta att förbjuda bussar äldre än 10 år om dessa exporteras och fortsätter sitt liv någon annanstans på klotet...
Bara som exempel...
Ett problem som gäller generellt i samhället, men som blir extra påtagligt när det gäller klimatproblematiken är att beslutsfattare och människor i allmänhet har en extremt dålig förståelse för hur komplexa system fungerar. I ett komplext system går det inte att utgå från enkla och raka samband mellan orsak och verkan utan det handlar om en mängd mycket svårförutsägbara parametrar som samverkar och där en enkel lösning som skulle fungera i en icke-komplex och förutsägbar miljö istället kan få mängder av oförutsedda konsekvenser som till och med kan bli katastrofala.

Det som gör klimatproblematiken extra svår är att det inte bara är klimatet i sig som är ett komplext system utan att alla de områden man påverkar när man gör åtgärder också är komplexa system - ekonomi, kultur, transportsystem, livsmedelsproduktion osv. Tyvärr har politiker en förkärlek just för enkla lösningar vilket gör att förslagen ofta blir verkningslösa eller till och med kontraproduktiva när man även ser till att mängder av oförutsedda och negativa effekter uppstår.
 

jais

Medlem
Gick med
10 Sep 2014
Ort
TÄBY
Hoj
Aprilia Tuono 1100 V4 Factory 2018, Kawasaki Z750 2008
Då gäller det att nu åka så mycket det bara går varje av de nio år som återstår. Sedan får man helt enkelt flytta utomlands!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Då gäller det att nu åka så mycket det bara går varje av de nio år som återstår. Sedan får man helt enkelt flytta utomlands!
Det är detsamma jag tänker. Men att vi inte kommer att kunna köpa bensin om nio år, det tror jag inte på.

Förslaget är ju att sluta sälja fossilbilar, inte förbjuda bensin och diesel. OM ett sådant förslag blir verklighet, kommer det att vara fullt av undantag.

Vi ska också komma ihåg att veckans älskling (elbilen) snabbt kan bli nästa veckas hackkyckling. Vi har sett det förr.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vi ska också komma ihåg att veckans älskling (elbilen) snabbt kan bli nästa veckas hackkyckling. Vi har sett det förr.
Du menar att framtidens alla elbilar kommer att tillverkas av Uigurer mha Kinesisk kolkraft istället för FAS-3'are mha vindkraft från Stockholms skärgård? Oh du milde! Vilken sandal! (som hädangångna Kjell Alinge skulle ha uttryckt sig)
 

jais

Medlem
Gick med
10 Sep 2014
Ort
TÄBY
Hoj
Aprilia Tuono 1100 V4 Factory 2018, Kawasaki Z750 2008
Kan tänka mig att vi kommer att få ett batteriproblem framöver när dessa ska återvinnas i stor skala. Tänker närmast på skandalen i södra Sverige där batterisörjan användes som utfyllning, hu :tummenner

Har jag svårt att tänka mig gå över till eldriven sport hoj men kör nästan alla bil mil på eldrift :bow
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror att straffskatten på bensin helt enkelt kommer bli så hög att när vi tankar i framtiden kommer vi behöva åka till apoteket, där tanken fylls upp med pipett för en ansenlig summa pengar per droppe, så man en gång per år kan ha råd med att starta upp hojen för att njuta av någon minuts motorsång.

Sen blir det enkelt för miljöpartiet att säga att motorcyklismens utrotning har ingenting med politiska beslut att göra utan beror helt och hållet på att det inte är en kommersiellt gångbar verksamhet.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ett problem som gäller generellt i samhället, men som blir extra påtagligt när det gäller klimatproblematiken är att beslutsfattare och människor i allmänhet har en extremt dålig förståelse för hur komplexa system fungerar. I ett komplext system går det inte att utgå från enkla och raka samband mellan orsak och verkan utan det handlar om en mängd mycket svårförutsägbara parametrar som samverkar och där en enkel lösning som skulle fungera i en icke-komplex och förutsägbar miljö istället kan få mängder av oförutsedda konsekvenser som till och med kan bli katastrofala.

Det som gör klimatproblematiken extra svår är att det inte bara är klimatet i sig som är ett komplext system utan att alla de områden man påverkar när man gör åtgärder också är komplexa system - ekonomi, kultur, transportsystem, livsmedelsproduktion osv. Tyvärr har politiker en förkärlek just för enkla lösningar vilket gör att förslagen ofta blir verkningslösa eller till och med kontraproduktiva när man även ser till att mängder av oförutsedda och negativa effekter uppstår.
Precis! :tummenupp Men det är inte bara politiker som älskar enkla lösningar.
Kärnkraften är ett sådant där kärnkraftskramarna bara ser fördelar och motståndarna bara nackdelar när det inte är så enkelt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Precis! :tummenupp Men det är inte bara politiker som älskar enkla lösningar.
Kärnkraften är ett sådant där kärnkraftskramarna bara ser fördelar och motståndarna bara nackdelar när det inte är så enkelt.
Jepp, gäller åt bägge håll så klart. Vad gäller kärnkraftsfrågan skulle man ju också kunna se det som ett exempel på vad som händer när man går in och petar i ett komplext system. Sen är kanske egentligen inte energisystemet komplext i det avseendet, snarare komplicerat, då de negativa effekterna av de förändringar som gjorts knappast kan betraktas som oförutsedda, utan fullt möjliga att förutse med grundläggande kunskaper i fysik. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det som också är slemmigt med Hellden, flera av hans partikamrater och flera andra inom klimataktivismen är att de i allra högsta grad utnyttjar de senaste trenderna inom modern media - att göra rena lögner och halvsanningar till sanningar genom att repetera dem tills de fastnar i folkets undermedvetna och blir normaliserade.

Man talar gärna om saker där inga politiska beslut överhuvudtaget har fattats som att beslut faktiskt redan är fattade. Till exempel det här med förbränningsmotorns framtid. Det finns mig veterligen inga beslut om att förbränningsmotorn som konstruktion skall förbjudas vid något visst datum, ändå svänger sig flera av dessa med uttryck som antyder att detta redan är spikat och klart. Deras etik kring användandet av modern media är alltså på inget sätt bättre än Donald Trups eviga tjat om valfusk.

Alltså all anledning att hålla en tråd som denna igång, så att det svenska folket förhoppningsvis fattar ett bättre beslut nästa gång det är dags för en söndag i september. Det är för mig fortfarande helt jävla otroligt hur ett parti som representerar var tjugofemte svensk kan ha ett sådant inflytande...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är nog så att väldigt få NYA personbilar med förbränningsmotorer kommer att säljas i Sverige efter 2030. De stora biltillverkarna har redan lagt ned sin utveckling av förbränningsmotorer och gått ut och sagt att deras sortiment kommer att vara helt elektrifierat 2025 eller 2030.

Det är inte miljöpartiet som driver detta utan den tekniska utvecklingen.

Sedan kunde man ju önska att det skulle räcka och att man inte behöver straffa folk för att de nyttjar befintlig bilpark tills den tjänat ut. Det finns ju inga poänger med det annat än att göra livet sämre för de som är längst ifrån nya bilar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är nog så att väldigt få NYA personbilar med förbränningsmotorer kommer att säljas i Sverige efter 2030. De stora biltillverkarna har redan lagt ned sin utveckling av förbränningsmotorer och gått ut och sagt att deras sortiment kommer att vara helt elektrifierat 2025 eller 2030.

Det är inte miljöpartiet som driver detta utan den tekniska utvecklingen.

Sedan kunde man ju önska att det skulle räcka och att man inte behöver straffa folk för att de nyttjar befintlig bilpark tills den tjänat ut. Det finns ju inga poänger med det annat än att göra livet sämre för de som är längst ifrån nya bilar.
Ja, när det gäller personbilar kan jag bara hålla med om att det är ditåt utvecklingen är på väg. Frågan är hur det kommer bli med motorcyklar. Känns inte som att utvecklingen mot elektrifiering går alls lika snabbt där och frågan är om det ens är fullt ut rationellt och önskvärt. För egen del hade jag väl hoppats på att det kommer riktigt bra eldrivna alternativ även för motorcyklar, men att man inte tvingas över till det utan har ett val som i praktiken är fritt, där man kan byta när man anser de eldrivna modellerna är bättre.

Av följande tre alternativ hoppas jag på 1, men befarar att det går mer mot 2 eller 3.

  1. Det finns riktigt bra hojar med så väl förbränningsmotorer och elmotorer och motorcyklismen som vi känner den fortsätter att utvecklas och kanske till och med öka.
  2. Motorcykeltillverkarna satsar allt på att gå över till eldrift, men i brist på resurser att driva utvecklingen i kombination med successivt bristande intresse och vikande marknad för motorcyklar blir det mer förvandlat till en nischmarknad för i huvudsak nyttofordon
  3. Den ena efter den andra tillverkaren försvinner då de inte klarar att ställa om utvecklingen och få ekonomi i den (pga. vikande intresse) gör att motorcyklisten mer eller mindre dör ut.
 
Last edited by a moderator:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Förbjuda förbränningsmotorer 2030 låter som att lägga ner kärnkraften innan vi hittat lösningen till förnybart energi källor (ja, vind o solkraft hur tillförlitligt är det i Sverige o det märkte vi väl den här vinter).

Hur många procent av Sveriges lr världens befolkningen kör elbilar?

kommer att räcka Litium reserver som finns i världen att ersätta förbränningsbilar till elbilar? (tydligen finns 14 000 000 ton Litium reserver i världen och det går ca 0,2kg Litium att tillverka 1KWh batteri. Redan nu finns ca 1 miljard bilar i värden och ca 1 bil per min tillverkas just nu) resten kan ni räkna själv.


Nedan finns väldigt bra rapport om "Litiumjonbatterier - kartläggning och hållbarhet"


Lösningen till förbränningsmotorer tror jag knappt att det blir elbilar utan bränslecellsbilar....
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man talar gärna om saker där inga politiska beslut överhuvudtaget har fattats som att beslut faktiskt redan är fattade. Till exempel det här med förbränningsmotorns framtid. Det finns mig veterligen inga beslut om att förbränningsmotorn som konstruktion skall förbjudas vid något visst datum, ändå svänger sig flera av dessa med uttryck som antyder att detta redan är spikat och klart. Deras etik kring användandet av modern media är alltså på inget sätt bättre än Donald Trups eviga tjat om valfusk.
Japp. Det är dessutom enklare att inte förbjuda tex förbränningsmotorn i sak utan att bara flyyta fram sina spelpjäser visa små regelrförändringar, byråkrati osv vilket drabbar tillverkarna och på så sätt göra det overjävligt jobbigt för dom att forstätta tillverkningen. Efter tid så lägger tillverkarna själva "affärsmässigt" ner utveckling, framtidslaner och till slut tillverkning självmant.

Och vips, titta marknaden vill inte alls ha förbränningsmotorn kvar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om det ite kommer säljas så många förbränningsmotorer om bara 9 år, varför ska politikerna öht lägga sig. Låt mig tillverka en oljebrännare om jag vill utan att bli straffad och låt den som vill köpa den göra det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är inte miljöpartiet som driver detta utan den tekniska utvecklingen.

Kan det inte vara båda. De vill ha 100% fossilfritt 2030. De driver utvecklingen via tvång ditåt. Bara att läsa deras egna ord i saken.
Vi vill att sista droppen fossilt bränsle till vägtrafiken säljs 2030 i Sverige och att EU ska ha samma målsättning.
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top