Aprilia RS660

Körde nya Tuono 660 idag. Väldigt lättkörd och lättsvängd motorcykel. Bra bett i bromsarna och kändes som den skulle trivas fint på bana. Klart steget upp från Ninja 650, MT07 i ren prestanda med 95 hk. Men också långt ifrån något fartmonster. Gillade inte gaskänslan, superlätt gas som saknade motstånd i handtaget och kändes mycket artificiellt. Kopplingen var också lite för lätt. En väldigt nice motorcykel i sin helhet. :)
 
Första intryck;

Sittposition/ekonomi passar mig på 170cm och 30” innersöm alldeles utmärkt. Den känns lätt och ledig. Har inte ställt in chassit än så fram känns den lite mjuk men det finns gott om justering kvar.

Motorn har en trevlig gång redan från tomgång. Hojen var laddad med senaste mjukvaran av leverantören och får säga att här har Aprilia verkligen lyckats. Den är väldigt kontrollerbar. Inga ryck, inga hack. Från tomgång och hela vägen upp till 11000+ så känns det som att insprutningen ger rätt mängd. Övergång mellan motorbroms/pådrag är perfekt. Låt den varva uppåt 10800 och nästa växel ger bra drag, 180km/h passeras snabbt.
Växellåda än är distinkt men inte trög. QS funkar sömlöst, framförallt i högre varvtslsområdet. Auto-blip riktigt bra.
TC jobbar mjukt och kontrollerat.

Men man kan ledigt mys-åka runt 4000v/min och den

Bromsarna har bra känsla och bett, med ett set lite sportigare belägg kommer de räcka fint för bana.

Även om den saknar styrdämpare är den trygg i spåren trots dåliga (stundom usla) centraleuropeiska vägar.

Vibrationer från motor kommer främst genom fotpinnar, inget störande.
Backspeglarna är riktigt bra.



Ett par saker märks att man valt att spara in på;

Inga häl-plattor på fotpinnar. Ger förvisso gott om feedback från svingen.
Sidostödet stabilt men av enkel konstruktion och liknar mer något från en enduro. Fördelen är att det i alla fall är bra till skillnad från en del andra aprilior.


Gången i motorn och feedback/tryggheten chassit är väl det som uttrycker att det är en Aprilia man sitter på, det finns det gott om av även RS660.

Blir en intressant säsong att ställa in och vänja sig vid allt som inte är som på förra, en Tuono 1100 (nu såld).
 
En till video. Denna gång en bänkkörning med RS660.
Med tanke på hur mycket jag puschat för båda 660 modellerna från Aprilia så borde jag f*n bli ambasadör för Aprilia snart :nicka
Hey Aprilia Sverige, har ni någon 660 att låna ut för årets säsong? Jag drar ihop ordentligt med content för den då, lovar ?

Nåväl, bänkningen då...
88,1 hp och 61,4 Nm på bakhjulet låter ju ganska nice.

Själva testet av Cycle World på RS660: an då:
 
Ute på en liten tur nu när den äntligen fått sin skylt.

Vilken underbar liten rackare. Bekväm men ändå inspirerande att köra. Motorn är fantastiskt väl avstämd och nog det bästa jag kört med original mjukvara.

Bara köp!
 
Yes det stämmer 14 som ska köra hittils, 1 som har köpt hoj men ska först köra nästa år.
Sedan är det yttligare 1 som köpt hoj men inte skaffat licens ännu så han kommer hoppa på så snart han har licensen klar.

In och gilla oss på Facebook Aprilia RS660 cup.

Jag kommer ha min hoj tillgänglig på en heldel av Backlunds bandagar under sommaren och samt team kollegorna som är mer synliga i sociala medier kommer vara på majoriteten av SMC sports körningar.

Så är ni intresserade och vill klämma och känna mer på hojarna är det bara att leta reda på oss, eller bor ni i stockholm är de bara att höra av er om ni vill komma och kolla på någon hoj eller höra mer om serien.

Mvh
Jonas Lillman
 
Dags att väcka upp tråden igen? Har varit måttligt intresserad av sporthoj sedan jag sålde min senaste, 2005. En 97:ans GSXR750 SRAD som jag gillade, men inte kunde motivera ägandet av med tanke på hur dyrt det var med försäkring på den tiden...

Betala över 200K för att köra ihjäl sig på en modern literhoj inom en vecka? Nej tack.

När jag först såg denna blev jag intresserad för första gången igen. Hämtade ut en svart för ett par veckor sedan och är så här långt mycket nöjd över att vara tillbaks på en hoj som känns betydligt mer användbar på väg och potentiellt kul på bana!

Enda negativa hittils är väl att den kanske är väl kompakt för min lekamen (större medelålders grabb som man numer är). Sadeln är väl kort, vilket gör att jag inte kommer ner ordentligt även om jag skulle vilja. Får ta det mesta av luften på hjälmen...

Har (hittills) lagt över 30 mil bara runt stan och njuter av varenda kilometer. Denna lär vara inkörd någon gång i Juli :)
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top