So, where do one go from here...?

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
...Och en svensk återförsäljare, också, ser jag nu: John's MC-service, Kågerud, Skåne.

https://johns-mcservice.se/

59 999 SEK för Herald Café 400
...och två tussar mindre för Classic 400

Tjittus pommesfrittus!

Hörru Dampen, ner med foten nu.... Du kan inte hålla på att ta folkets tid i anspråk längre. Ett halvår för att bestämma hojtyp... Då har ju de flesta här bytt hoj 15 ggr redan. Bestäm dig velpelle.

Antingen köper du en kinesisk kopia av ngt som aldrig funnits i UK, men däremot tillverkats av glada tjommar i Rumänien....
Men då ser du också till att köpa lämplig Dacia med dragkrok så ekipaget matchar när du släpar skrotet till verkstad i tid och otid.

Eller så fortsätter du att förnedra dig med en Honda... Yberöverlägsna Dampfavoriten Hornet fanns ju i 600cc. Eller är det för mycket att hantera?

Eller så gör du det vettiga och logiska. Provkör, och se vilken 1200cc fullblodscaferejser som får det att bli fuktigast... Köp den!

Och sluta spamma oskyldiga sporthojsåkare.

Klem och eksem.
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
...en massa ord...


Ha! Maxen, ditt sunkiga, dementa jefla Lucasljus!

Nej, så fan jag tänker besvara dina förmenta otidigheter. Nu. Återkommer.

Mången Piss och Kräm, på dig med! *Kvalitets-Dampar mig nu ut*
 

Bifogat

  • Honda Hornet 900 B.jpg
    Honda Hornet 900 B.jpg
    811.6 KB · Visningar: 66

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
...Inte så många ord...

Farbror får ta den tid som behövs. Ingen stress här inte. Snabbhet äro icke för alla.

Men förmenta otidigheter? Icke. Jag gav dig facit på din ställda fråga. Och inte bara det. Notera vilket snyggt sidbyte det gjordes med.

Plus plus!
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Innan du köper 450l kolla alla tester på YouTube.
Dessutom så undrar jag om det är så långa intervaller avstrypt?
Jag köpte en 701 supermoto, testade massor med hojar men insåg att 100hk+ inte blir kul, då måste man köra så fort för att det ska bli kul
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
...Sidbytes-pladder...mer pladder...någon avancerad matematisk formel...? *gäsp*



Nåväl, here you are, Ers Majonnäs, Hans Höga gunghäst, Xmax-xxx-rr-r, whatever...

Velpelle? Neeeee, impulskontroll, heter det. Och är, typ, motsatsen till alla äventyrligt modÄrna bokstavsförkortningar som ac, dc, wc, mp, ad & hd, o s v. För, riCktigt coola snubbar backar ju inte för att lyfta på varje dasslock, vända på alla stenar och lukta på varenda blomma under korkekarna. Det är inte alltid målet som är det väsentliga. Utan resan dit.

Nej, det är förstås inte särskilt sannolikt att en Herald någonsin kommer i Damps ägo. Inte så mycket för det dubiösa tillverkningslandet, utan för att den tok-japanska manualen om kvalitetskontroll känns lika avlägsen som vintergatan...Och att ev garantiåtaganden troligen är lika mycket värda som ett välanvänt skithuspapper...

Men, som vanligt, missar du själva poängen: Ibland måste man utforska vägkanten för att se vägen. Även om själva vägen sedan ändå alltid bär till da migthty...
 

Bifogat

  • IMG_0604.JPG
    IMG_0604.JPG
    139 KB · Visningar: 20

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Nåväl, here you are, Ers Höga Kunglighet Xmax...

Och sedan en massa ursäkter... postade under nattskiftet.

Här missas ingen poäng, även om Maximus förvisso undviker att köra ner i diket.

Det är helt ok om Dampen vill köra Honda eller Ural, eller en Herald från yttre Mongonesien.
Misstaget äro att resonemanget som förs är upplagt som om det var den sista hoj du någonsin skulle köpa. Då kan man vela.
Men att leta i ett halvår, och ändå inte kommit fram till om det är en babyscooter, offroad eller en caferacer man letar efter... Nä du Dampis.

Impulskontroll är att inte ge järnet och förnedra Epamongot som hetsar i hela backspegeln på 30 sträckan utanför dagis.

Att vela mellan högt och lågt är bara ett sätt att säga att man inte kan bestämma sig.

I verkligheten hade du kunnat börna runt med valfritt förslag givet i tråden, i 6 månader vid det här laget. Och hade det visat sig vara helt fel val... Byt!

Seså... Starta upp 4.86:an, och in på altavista och sök på "fet jefla monsterhoj" och beställ!

För övrigt säger Steffe att det är slut med pussandet nu. Så en diskret vinkning får det bli denna gång. Håll av stånd!

Eder ödmjuke Maximus
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Här missas förstås ALLAH poäng...
Ob-la-di ob-la-da, life goes on bra
La-la how their life goes on... und so weiter...

Suck it up, buttercup! Yada, jag gillar dig med, Maximuseal Snorvalp och Odåga. Dina köpråd är dock tyvärr lika sopkassa som Mandelmanns gård och Ernst Kirchsteigers samlade skämt 1991-2021, tillsammans!!! Men, på en punkt ger jag dig rätt: kvalitet kostar pengar. Så är det, har alltid varit, och kommer alltid att så förbli. Det finns inga shortcuts, inga kineslösningar (hur prydliga de än ser ut på bild). Smakar det, så kostar det. Jag skulle verkligen kunna tänka mig en Enfield, även om det alltid lutar mer åt en Honda eller Yamma. Tillbaka till ruta ett, alltså: En tredjehoj borde ju rimligtvis inte vara en plånboksfråga, fast det är just det det är... Jävligt retsamt...

Med vanliga halsningar / Dampen
 

Bifogat

  • Honda CB1000-Café.jpg
    Honda CB1000-Café.jpg
    175.6 KB · Visningar: 39
  • Honda Super Cub C.jpg
    Honda Super Cub C.jpg
    613 KB · Visningar: 35
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad betingar detta kit månde...?
Är det applicerbart på ALLA årsmodeller (nåja, den har ju inte funnits så länge) av CRF450L:n?
Kan du rentav bidraga med ett art nr till Hynda på kittet ifråga om jag nu någonsin skulle hitta en vettigt prissatt CRF450L att utöka garaget med?

35 kusar är inte värst mycket heller ,ecu o luftburkslock i kittet

 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jag har alltid beundrat dig, Maximus. Dina köpråd är dock lite för avancerade för mig...
Ingen fara, låt oss simplifiera.
Köp någon hoj, istället för att prata om alla.

Visst kan det vara skrämmande att gå från ord till handling. Speciellt om det är något man är helt främmande inför.
Men det måste göras. Inte minst för att förhindra detta från att bli SHs längsta tummetott.

Vi är alla här för att hjälpa dig. "Dampa och ha skoj, men se nu till och köp en hoj"

Mullinutt allas vår Dampskrutt

//Maxen
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

35 kusar är inte värst mycket heller ,ecu o luftburkslock i kittet

Jag skulle verkligen kunna tänka mig en Enfield, även om det alltid lutar mer åt en Honda eller Yamma. Tillbaka till ruta ett, alltså: En tredjehoj borde ju rimligtvis inte vara en plånboksfråga, fast det är just det är... Jävligt retsamt...

Med vanliga halsningar / Dampen

En sådan här vill jag ha. Varför då? Ja, se själv. Den är ju super-cool!

Honda Hunter Cub 125

View attachment 458134
Kult sedan länge! :tummenupp
Och snacka om stamtavla! :tummenupp
Och känslan att som SportHojare kunna gasa fullt med gott samvete på landsväg! :tummenupp
Visst kan det finnas nackdelar men undviker du mektrådar från MM så går det bra! :tummenupp

 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Sålde härom veckan min Kawa Z900RS. Trist? Jovisst! Men sett till tiden den nyttjades blev den tillslut ett lätt irriterande durkslag som mest dränerade plånboken duktigt. Enbart försäkringspremien kostade mer än mina två juniormoppar, en Yamaha MT-03 och en Honda SH300i, tillsammans. (Nej, de har jag ingen tanke på att göra mig av med, för tillfället).

Så, nu är frågan: En tredje hoj? - helst av allt skulle jag förstås vilja sprätta omkring på en kafferäser - men i "rätt" segment, alltså kring 4-500 kubik. Och det spåret känns ju bra jäkla igenbommat, då ingen tillverkare ens skulle komma på tanken att försöka sälja något av det slaget under 900 cc i det här landet.

Nå, lite utanför lådan, då? Honda kom ju häromåret med CRF450L. Förträfflig hoj? Visst! Men 25 hästar för 110 lök och oljebyte var 100:e mil? Mja, skogsvägarna i Stockholm går ju faktiskt att räkna på ena handens finger...

Så dök då Fantic Caballero Scrambler 500 upp. Jo, jag kan absolut satsa på ett helt oskrivet kort. Men närmaste handlare i Eskilstuna och vart låg närmaste verkstad, sa vi...?

Så jag grunnar på att backa ner ytterligare några snäpp, till 125:eek:rna: Två av mina favoriter - Hondas Monkey (MSZ125) och Super Cub (C125). Problemet är bara att jag ägt de båda föregångarna, Grom och Innovan. Båda med kraftiga reservationer: den ena för att den var alldeles, alldeles för liten och den andra för centrifugal/automatkopplingen...

Yada, jag får väl grunna ytterligare några varv, men andra idéer mottages dock...
Såg 450l för ett tag sedan, helt klart en hoj jag gillar. Står en på claessons i Bromölla
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Såg nu att du vill ha en kaffebryggare...i 400cc...har du kikat på Husqvarna svart/vitpilen 401? Den finns ju...(förlåt om ni redan lyft denna, orkar inte läsa igenom hela tråden en gång till)
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Hmm... Jaha... tack (eller nåt?) i alla fall för bilderna på dig, MacSen! Gissar att de är tagna vid kvaltävlingarna för sengångare, med stödkrage och kanintofflor, på Örbyleden i somras? På personbästa, också, hörde jag? 200 m slätt på bara tre veckor och fyra timmar över utsatt maxtid. Lakrits i asfalten, big time!


"No particular place to go
So we parked way out on the Kokomo..."



1612114296056.png

1612114328933.png
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Såg nu att du vill ha en kaffebryggare...i 400cc...har du kikat på Husqvarna svart/vitpilen 401? Den finns ju...(förlåt om ni redan lyft denna, orkar inte läsa igenom hela tråden en gång till)

Åkäj, liten snabbsammanfattning då (bäst att farbror Damp ritar och berättar så kanske poletten trillar ner även för Maxen?) om vad som finns och vad som ev saknas för ett maffigare hojliv, inom ramen för "låga löpande driftskostnader," dvs "låg försäkringspremie, (läs: blygsamt vikt/effektförhållande)" och "långa serviceintervaller."
Finns:
a) Honda SH300i (som snart kommer bytas in mot nya SH350 då den kommer i butik i mars).
b) Yamaha MT-03.

1612123688906.png

1612123744320.png

Saknas: (?) Ja, jag har ringat in tre hojtyper som lätt fyller ett par tomma ytor i hojparken. (Begagnat-intolerant, så det är bara ny skit som gäller). Listpris, inte så avgörande, men helst under 100 tussar.

a) En magiskt snygg och cool cykel. Och så mycket mer magiskt än en kafferäser (där räser då förstås här ska läsas "-ish") blir det nog aldrig för mig?

1612202619411.png


b) eller.... Något mer offroad-ish. Scrambler/lv-reggad semi-enduro. Dock, med köregenskaper som skiljer sig väsentligt från de två ägda ovan.

1612202732713.png


c) eller.... En robust, allväders bruksbrunkarmoppe, som tar mig igenom väderförhållanden där de andra inte är riktigt bekväma..

1612202828516.png


1612202888330.png


Så - nedkokat - av alla hojar som listats i tråden, är det för mig bara tre som riktigt höjer sig över mängden: Den ruggigt charmiga Royal Enfield Continental GT, suveränt avskalade och ultrafuturistiska el-tårtan Cake Kalk Ink SL och....jorå... Honda Super Cub *yeey*. Var och en täcker varsin ledig ruta, men är de tillräckliga för att fullkomligt gå nötter? Mjae, jag avvaktar liiite till. "Låt den rätta komma in."
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
...CRF450L som händelsevis publiceras i januarinumret (nästa nummer) av samma blaska där den får bekänna färg över sju sidor mot 701 enduro.

Har läst artikeln nu och jävlar vad jag blir sugen på CRF:en nu.
Tråkigt att den är så sjukt dyr och knappt finns på begagnat-marknaden!
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Har läst artikeln nu och jävlar vad jag blir sugen på CRF:en nu.
Tråkigt att den är så sjukt dyr och knappt finns på begagnat-marknaden!
Tror att alla som har tagits in till Sverige är av 2019 år modell. Tycker själv att priset är ganska rimligt nu om man kollar på vad en 450 enduro kostar t.ex. (Kostade 130 000:- första året om jag minns rätt.) Bara att passa på och slå till på första bästa du snubblar över. Det blir svårare och svårare att importera och sälja hardcore-stuff i takt med att miljölagar etc. blir tuffare och tuffare.
MVH BG
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Honda har filat lite på H'ness och nu släppt CB350RS i Indien. Blir uppriktigt liiite ledsen på ögat att de stora strategerna från den uppåtgående solens land gör big no-no för att ta in den till Europa...



1613501390565.png




1613501465214.png
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Honda har filat lite på H'ness och nu släppt CB350RS i Indien. Blir uppriktigt liiite ledsen på ögat att de stora strategerna från den uppåtgående solens land gör big no-no för att ta in den till Europa...
Ja, den är fräck! Kul med en liten söt 350. Gissningsvis blir den så dyr i Europa att Honda inte tycker det är värt att ge sig på det. De brukar ju ta bra betalt för sina hojar. Och talar vi sedan om svenska marknaden är det många som fnyser åt en "liten 350" (= de som inte förstår bättre, menar jag då ;) ).

Men vill du ha en lika snygg, eller rentav ännu snyggare, så har du ju den här. Den har också röd tank. :) Fast den är inte helt billig den heller. Även Triumph kan ta bra betalt för sina prylar. Men du får å andra sidan en 900:a.1613510098927.png
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top