So, where do one go from here...?

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Pja, blir nog kanske ett three-horse-race, trots allt? Och säkert målfoto, på det. Så, jag passade under tiden på att fylla garderoben med lite nytt, fräckt läder. Och ett riggat tombolahjul om vilken hoj som lirar bäst till brun skinnpaj. Muppigt? U bet...! Tjör lite Little Richard, i väntan på svar: Tutti frutti, oh rutti...

Du, mannen, den där bågen är cool! (den längst ner till vänster i bild)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Varför inte kombinera elmotorn med retrostuk, och dessutom svensk fabrikat?

https://rgnt-motorcycles.com/

View attachment 456472

absolutely, positively zero maintenance.

Underhållsfri kedja var bara början, den här är inte bara underhållsfri den saknar även vätskor!:tummenupp

So if you’re hard into leaking fluids, clogged filters and planet-destroying, look elsewhere.

Inga styr- och svinglager som behöver underhållas och smörjas. :tummenupp
Inget underhåll av framgaffel med oljebyte och läckande packboxar. :tummenupp
Bromsbeläggen behöver aldrig kollas och därmed heller aldrig bytas. :tummenupp
Bakstötdämparen är underhållsfri, dvs den går inte att underhålla! :tummenupp


Jag kan förstå att de har garanti men trots absolutely, positively zero maintenance verkar underhållet ändå inte vara absolut noll? :va

https://rgnt-motorcycles.com/warranty-and-service/
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Varför inte kombinera elmotorn med retrostuk, och dessutom svensk fabrikat?

https://rgnt-motorcycles.com/

View attachment 456472
Såg en sådan i söndags, men bad inte om en provkörning. Kanske synd, hade varit kul att testa. Det var en av två prototyper. Kommer att tillverkas i Kungsbacka med start inom kort, enligt en tillförlitlig källa som är leverantör till projektet.

Lite OT: "Our factory in Gothenburg" skriver de visserligen men det är gissningsvis en förenkling. "Gothenburg" är mer internationellt känt än Kungsbacka. Ungefär som vissa företag med postadress Askim (en del av Göteborg) skriver Göteborg för att det går hem bättre internationellt. Enklare att förklara var på planeten man håller hus.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Varför inte kombinera elmotorn med retrostuk, och dessutom svensk fabrikat?

https://rgnt-motorcycles.com/

View attachment 456472


Noterar att den lokala syföreningen "Märka Ord" här hemma med hysterisk regelbundenhet går i taket då man anger torrvikten på en elhoj...? Bara en sån sak! Jaja, annars tycker jag Regenten ser skitkul ut, men att t ex Cake slår an en annan mer lockande elektrisk ton, med ett halvhjärtat löfte om softa, framtida skogspromenader. Dessutom är el-tårtan inte tyngre än att man hjälpligt kan släpa upp den i lägenheten för laddning under natten...
 

Bifogat

  • Cake Ink SL.jpg
    Cake Ink SL.jpg
    214 KB · Visningar: 60

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
...men att t ex Cake slår an en annan mer lockande elektrisk ton, med ett halvhjärtat löfte om softa, framtida skogspromenader. Dessutom är el-tårtan inte tyngre än att man hjälpligt kan släpa upp den i lägenheten för laddning under natten...

Fastnade mer för den du länkade tidigare i tråden - Bultaco Brinco.
Jävlars vad jag gillade den!
:kär
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jodå, själv blev jag så duktigt förtjust i den Elektriska Tårtan att jag här listar lite spec (även om det såklart "bara" är tillverkarens egna uppgifter). So, here we go:

Cake Kalk Ink SL
Pris: 105 000 SEK

Weight
Dry 68kg + battery 17kg

Speed & Range
Top speed: +90km/h
Range – Official according to WMTC-II: 86 km
Range – High speed riding (@70 km/h): 35 km

Drivetrain
Power: 10kW motor
Torque: 42Nm on shaft / 252Nm on wheel

Battery
18650 lithium ion cells
51.8 Volt
50 Ah
2.6 kWh

Charging
0-100% takes 2,5 h to charge in a standard outlet
 

Bifogat

  • Cake Kalk Ink SL.jpg
    Cake Kalk Ink SL.jpg
    334.8 KB · Visningar: 53

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
...Eller ska man kanske rent av sadla om och bli polsk mopedist? Romet, ett oväntat och...eeh...omtumlande, möte under slösurfen...

Vi köpte en Romet Oger till döttrarna när de var i mopedåldern. Den fick göra tjänst många mil på Dalarnas landsvägar. Lagligt fick de köra den i 45, men enligt maken gjorde den 70 utan problem. Förarens ansvar att hålla tillåten hastighet. Yngsta dottern hade den som pendel-moppe i 9an. Körde den tom till Borlänge! :lol

Lite taskig kvalitet då den polska moppen var byggd i Kina. Men mycket moped för pengarna. Båda tjejerna blev både hejjare på att växla och hantera kickstart vid behov. :tummenupp
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Ser nu att en gammal bekant dök upp i Tårt-receptet (ovan): Li-ion-batteriet 18650, som - ensamt eller i serie med andra - bl a är strömkälla i nästan alla mina ficklampor, om än då av det lite biffigare slaget. Spontant - ett jättebra, kompakt, robust och väl beprövat batteri men inte med sådan kapacitet (ens x 14) att driva ett fordon, kan man tycka? Så, liiite otippat då att Cake väljer att lägga en massa 18650 i serie, istället för att köpa in nåt kraftfullare, designat powerplant. Budget? Jo, fast kanske ändå inte fel? 18650 är tillgängligt, till en rimlig kostnad (nånstans mellan 150 och 300 kr/st, beroende på kapacitet) och man vet exakt vad man får. Sedan är det nog så att 18650 gradvis är på väg att ersättas med nya 21700, någon mm större, men som lämnar bra mycket mer ström...

Sorry, fick lov att tänka lite högt bara, så här på kvällskvisten... *beep-beep*
 

Bifogat

  • Olight 18650.jpg
    Olight 18650.jpg
    159.7 KB · Visningar: 39
  • Fenix 21700 b.jpg
    Fenix 21700 b.jpg
    150.2 KB · Visningar: 35
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tesla Model S har väl fortfarande 18650 som grund? Knappt tiotusen stycken per bil.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Tesla Model S har väl fortfarande 18650 som grund? Knappt tiotusen stycken per bil.


Å fasen! Ja, alltid lär man sig något nytt.

Fast en sak får jag inte riktigt ihop: Cake uppger batterivikten till 17 kg. Mig veterligt väger 18650 under 50 g/st. Blir väl i runda slängar 340 st 18650, det? Och en sjujäkla resor förhöjd strömkapacitet, än den de anger. Mysko...
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Å fasen! Ja, alltid lär man sig något nytt.

Fast en sak får jag inte riktigt ihop: Cake uppger batterivikten till 17 kg. Mig veterligt väger 18650 under 50 g/st. Blir väl i runda slängar 340 st 18650, det? Och en sjujäkla resor förhöjd strömkapacitet, än den de anger. Mysko...

Alla är ju inte seriekopplade , skulle tro att det är ungefär ett 14s16p acc i lådan, alltså 14rader seriekopplade för att få 51.8volt och 16rader parallellkopplade för att komma upp i 50Ah , det blir alltså 14x16 celler , 224st 18650 celler och en sån acc väger runt 15kg plus BMS och hur pass stadig låda man vill ha runt cellpaketet
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jodå, själv blev jag så duktigt förtjust i den Elektriska Tårtan att jag här listar lite spec (även om det såklart "bara" är tillverkarens egna uppgifter). So, here we go:

Cake Kalk Ink SL
Pris: 105 000 SEK

Weight
Dry 68kg + battery 17kg

Speed & Range
Top speed: +90km/h
Range – Official according to WMTC-II: 86 km
Range – High speed riding (@70 km/h): 35 km

Drivetrain
Power: 10kW motor
Torque: 42Nm on shaft / 252Nm on wheel

Battery
18650 lithium ion cells
51.8 Volt
50 Ah
2.6 kWh

Charging
0-100% takes 2,5 h to charge in a standard outlet

Har kört ett "skogspass" med deras KALK och jag vet inte riktigt vad de menar med offroad men låt oss säga att den är mkt närmare africa twin än ktm exc.
Originaldäcken är också skräp då den firman jag lånade av hade punka på åtminstone 1däck på alla fyra hojarna och vi fick börja med att byta alla punkteringar genom att ta däck av samtliga hojar för att få två fungerande. Tydligen är reservdelarna svindyra då hojarna fortfarande görs i låga serier.

Då du bor i Stockholm så kan de säkert vara jättebra som pendlarhoj men de kan ju knappast hålla motorvägsfart så lite finns att önska. Att gå ner ett par kugg bak kan säkert hjälpa en del då du såklart har bra vrid men inte för mkt då det inte är samma skillnad som tesla vs vanlig bil.

EDIT: Tittade nu och reservdelspriserna var riktigt bra. Frågan är väl hur snabbt man kan få dom.
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Har kört ett "skogspass" med deras KALK och jag vet inte riktigt vad de menar med offroad men låt oss säga att den är mkt närmare africa twin än ktm exc.
Originaldäcken är också skräp då den firman jag lånade av hade punka på åtminstone 1däck på alla fyra hojarna och vi fick börja med att byta alla punkteringar genom att ta däck av samtliga hojar för att få två fungerande. Tydligen är reservdelarna svindyra då hojarna fortfarande görs i låga serier.

Då du bor i Stockholm så kan de säkert vara jättebra som pendlarhoj men de kan ju knappast hålla motorvägsfart så lite finns att önska. Att gå ner ett par kugg bak kan säkert hjälpa en del då du såklart har bra vrid men inte för mkt då det inte är samma skillnad som tesla vs vanlig bil.

EDIT: Tittade nu och reservdelspriserna var riktigt bra. Frågan är väl hur snabbt man kan få dom.



Mjae, har förstås inga som helst illusioner om att Tårtan ska placera sig ens på det lökigaste klubbmästerskapet i enduro. Och den raskaste högfartssträckan blir väl på sin höjd snigelfilen på Essingeleden? Så det är väl ungefär så här jag tänker mig en ev tillvaro med Cake Kalk Ink SL skulle kunna se ut...?

Tu-de-li-du!
 

Bifogat

  • Cake Kalk Ink A.jpg
    Cake Kalk Ink A.jpg
    165.1 KB · Visningar: 35
  • Cake Kalk Ink C.jpg
    Cake Kalk Ink C.jpg
    48.1 KB · Visningar: 35
  • Cake Kalk Ink B.jpg
    Cake Kalk Ink B.jpg
    150.3 KB · Visningar: 44

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Mjae, har förstås inga som helst illusioner om att Tårtan ska placera sig ens på det lökigaste klubbmästerskapet i enduro. Och den raskaste högfartssträckan blir väl på sin höjd snigelfilen på Essingeleden? Så det är väl ungefär så här jag tänker mig en ev tillvaro med Cake Kalk Ink SL skulle kunna se ut...?

Tu-de-li-du!

Då är den utmärkt och alla skäggbeklädda med runda glasögon och mössa inomhus kommer bli gröna av avund då du faktiskt är både miljövänlig och cool samtidigt...
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Honda H'ness CB350

"Your Highness has arrived," som de säger i Indien. Fast, inte en sportmössa att Honda tar in den till Sverige, eller ens till de delar av Europa där den här sortens enkla, undermotoriserade småhojar fortfarande säljer bra. Så det lär bli: What happens in India, stays in India.

Det lite truligt, knubbiga retrostuket ger dock, som alltid, en extra guldstjärna i min bok. Oavsett...
 

Bifogat

  • Honda CB350 1.jpg
    Honda CB350 1.jpg
    271.6 KB · Visningar: 49
  • Honda CB350 2.jpg
    Honda CB350 2.jpg
    1 MB · Visningar: 49

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Kan verkligen batterimoppe nånsin bli coolt på riktigt? Spetsar fredagsbiran med några droppar Meijs Motorman och Volcon Grunt medan jag grubblar vidare på frågan...

Shalom!
 

Bifogat

  • Meijs Motorman.jpg
    Meijs Motorman.jpg
    45.4 KB · Visningar: 46
  • Volcon Grunt.jpg
    Volcon Grunt.jpg
    100.5 KB · Visningar: 46
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top