So, where do one go from here...?

Mycket beige enligt mig. Husqvarna 401 bör väl vara passande?



Jo, känner väl lite så, också. Att BMW försökt koka lite väl mycket soppa på samma tunna spik. Svartpilen är nog ett, om inte bättre, så i vart fall ett klart mer färgsprakande val? Naja, jag ska i alla fall testa junior-GS. Passar liksom lite bättre in i pusslet jag försöker lägga...
 

Bifogat

  • Husqvarna 401-Svartpilen.jpg
    Husqvarna 401-Svartpilen.jpg
    351.4 KB · Visningar: 130
Men...Jawa, då? (Ja'va' fan vill du?) Bedagad tjeckisk sprängdeg som för länge sedan ersatts av en lika bedagad, stark doft, gammal kolonial curry-kyckling, vurp-ollon, Ford Anglia, och Gupta-snubbe i v-jeans och guldklocka. Men saknar inte charm, ändå... Kan vara det indiska reptricket..?

Den röda var ju riktigt snygg. På deras hemsida uppfattar jag det som att den beigea (forty two) kostar ca 165 000 rupees = ca 20 000 SEK. Låter ju makalöst billigt eller har jag missat något?
 
Den röda var ju riktigt snygg. På deras hemsida uppfattar jag det som att den beigea (forty two) kostar ca 165 000 rupees = ca 20 000 SEK. Låter ju makalöst billigt eller har jag missat något?


Mja, nu vet jag inget om fordonsimport. Men i det fall det saknas svensk representant/importör, så - på det indiska listpriset - tillkommer alla gånger tullavgift, fraktkostnad och diverse avgifter för registrering/registreringsbesiktning. Sedan ska väl hojen klara gällande Euro4/Euro5-regler... Men - lite mellan tummen och pekfingret - allt som allt, får man nog multiplicera det indiska priset med minst 2, men mer troligt med 3...? Det är i vart fall ungefär prislappen, likaledes indiska Royal Enfield, hamnar på här i landet...
 
...Eller ska man kanske rent av sadla om och bli polsk mopedist? Romet, ett oväntat och...eeh...omtumlande, möte under slösurfen...

Den nakna Romet'en ser ut som en Yamaha FS1 eller Suzuki K50 som någon har bytt motor på till en Honda fyrtaktskopia.

Men den röda såg ju trevligt ut!
 
Om Romet kan väl sägas att de faktiskt tas in till Sverige. Veteranmoppe-wannabeen Ogar hamnar då på strax under 16 lax. Det må vara dysfunktionell kinesisk skithuskvalitet på den, men det är likafullt inte ens hälften mot vad man får ge för en Aerox, Speedfighter, Ciao Pucko, eller vad nu klass I-mopparna heter idag...
 
Har man inga eller bara låga förväntningar kan det ju nästan bara bli bättre? Ja, så tänkte jag väl idag, då jag i alla fall fick tillfälle att köra BMW G 310 GS. Och till att börja med gjorde den mig också på mycket gott humör: Låg försäkringspremie och låga löpande driftskostnader gör den lätt att räkna hem. Härligt! Och inte blev humöret sämre då förarergonomin var överraskande god, finfin körställning och bekväm i största allmänhet... Bra start. Men där slutade väl också det roliga. Motorn är verkligen beige, trött, alldeles på gränsen till direkt okul. Inget drama, där alltså. Och det finns inte en sportmössa att någon ska inbilla mig att bäjbi-GS skulle klara annan offroadkörning än lite varligt dragen grusväg. Så, för att nu göra en lång historia kort, den täcker alltså inte in något nytt område, eller fyller i någon vit, obebodd fläck på kartan. Den gör bara precis vad mina andra hojar redan gör, fast lite sämre. Ja, så det är bara att söka vidare... Någonstans därute finns kanske ändå vinnarmaskinen...?
 
KTM 390 Adventure har du kanske redan i siktet?

Provkör och berätta sen, är den kul?
 
KTM 390 Adventure har du kanske redan i siktet?

Provkör och berätta sen, är den kul?


Yo!

Den Kåtten har jag faktiskt provat. Men för kort tid för att egentligen våga mig på en recension. Men spontant är det nog den bästa offroadhoj jag kört, någonsin, utanför det renodlade R-hojsegmentet. Nääästan lite väl hardcore för mig, för den tycktes hela tiden ha mer i bakfickan än vad jag lyckades locka ur den...

Nu är jag väl ingen touringgubbe heller, men jag kan väl gissa att i just den disciplinen lämnar 390 Adv mycket att önska...
 
You can go the safe way, the right way, even the highway, or the delirious funny way...?
*just nu mindre punka vid vägskälet*
 

Bifogat

  • Royal Enfield Classic 500 D.jpg
    Royal Enfield Classic 500 D.jpg
    174.2 KB · Visningar: 87
Pja, blir nog kanske ett three-horse-race, trots allt? Och säkert målfoto, på det. Så, jag passade under tiden på att fylla garderoben med lite nytt, fräckt läder. Och ett riggat tombolahjul om vilken hoj som lirar bäst till brun skinnpaj. Muppigt? U bet...! Tjör lite Little Richard, i väntan på svar: Tutti frutti, oh rutti...
 

Bifogat

  • Richa Daytona 2.jpg
    Richa Daytona 2.jpg
    325.4 KB · Visningar: 71
  • Royal Enfield Classic 500.jpg
    Royal Enfield Classic 500.jpg
    132.3 KB · Visningar: 84
  • Royal Enfield Continental GT D.jpg
    Royal Enfield Continental GT D.jpg
    234.6 KB · Visningar: 96
  • Honda Super Cub H.jpg
    Honda Super Cub H.jpg
    512.8 KB · Visningar: 67
Jag är sjukt svag för Royal Enfield Classic 500. Provsatt en sådan på mässan i januari och det var fan den enda hojen förutom Panigale jag var lite intresserad av ens.
Panigale är helt utesluten, bl.a. pga budget.
 
...Och just som man trodde att man nog ändå sett allt...? Tjena!


Street mode:
 

Bifogat

  • Honda Super Cub XF.jpg
    Honda Super Cub XF.jpg
    509.9 KB · Visningar: 84
  • Honda Super Cub XA.jpg
    Honda Super Cub XA.jpg
    144.1 KB · Visningar: 80
  • Honda Super Cub XC.jpg
    Honda Super Cub XC.jpg
    295.1 KB · Visningar: 76
Well, ingenting för mig. Men en rätt rar ärta, ändå: Enfields lite äldre Sportsman...
 

Bifogat

  • Royal Enfield Sportsman.jpg
    Royal Enfield Sportsman.jpg
    202.8 KB · Visningar: 60
  • Royal Enfield Sportsman B.jpg
    Royal Enfield Sportsman B.jpg
    144.1 KB · Visningar: 59
Lite komiskt att jag själv funderat på likande hojar efter att jag sålt min tuono.
Hade först bestämt mig för en Ducati scrambler 800. Men det räckte att provsitta för att känna att det inte var något för mig. Sedan har jag varit inne på både monkey och svart / vitpilen. Provsuttit och gillade svartpilen 401.
Till sist åkte jag bara och köpte en hoj jag övervägt i många år. En versys 650. Det är ingen snygg hoj, men otroligt komplett och över förväntan. Löjligt soppasnål var den visst med (ca 0,4) vid min körning. Har aldrig varit i närheten av så låga siffror med någon hoj innan.
Lyfter gärna på framhjulet på 1 och 2an med vilket är ett plus.
 
Stoppar - utan vare sig anledning, mening eller mål - in ett i det närmaste oförskämt skönt Triton-bygge. Mest för att jag inte sett så många Triton-tripplar tidigare...

*Obs! Detta meddelande kommer förstöras inom 10 sekunder (introt till bekant actionrulle)*
 

Bifogat

  • Triton-Caferacer.jpg
    Triton-Caferacer.jpg
    90 KB · Visningar: 87
Nope, efter att ha ägt Hondas motsvarighet, den utomordentligt trötta, CRF 250 L, så begår jag inte samma misstag igen med Kawasakis KLX 230. Men, med det sagt - Hondan var en utsökt lättstyrd och lättskött vinterhoj, så... ja, får kanske gardera upp mig (ett jävligt svagt Putte Kock-kryss) med Kawan, trots allt...?
 

Bifogat

  • Kawasaki KLX 230 B.jpg
    Kawasaki KLX 230 B.jpg
    426.7 KB · Visningar: 52
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top