Elbil eller inte?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du blandar fortfarande ihop äpplen med kundvagnar.
Handtag (till Model S) som går sönder är det ingen (varken de som grupprunkar till, eller bränner voodoodockor av, Elon Musk figurer) som hävdar att det är bra, ok eller p.g.a handhavande-fel. Det jag personligen hävdar är att om det enda man kan klaga på, med en taxi som gått 48.000 mil, är ett trasigt handtag.. Då är det kanske inte riktigt dags att ställa fram tjära och fjädrar för hela bilen/företaget. Speciellt som det är åtgärdat på senare modeller och numera finns enkla eftermarknadslösningar för de som drabbas av detta när garantin gått ut.
Det som anses som löjeväckande från min, och flertalet andra tesla-talibaners sida, är att man anser handtagen på Model 3/Y vara så jävla komplicerade att man inte förstår hur man ska använda dem. Även efter instruktioner. Men det är ju min åsikt..

Nu var det väl inte så att det bara var ett trasigt handtag som det var frågan om. Om du läst artikeln som länkades tidigare i tråden så var det väl snarare så att han tappat räkningen på hur många handtag han fått byta ut. En tillverkare med lite självaktning skulle byta ut alla handtag mot sådana som inte återkommande havererade när det uppdagades att problemet är så stort som det faktiskt var. Och det har inte Tesla skött.
Sen att det uppstår fel på en bil efter 48 000 mil är väl inget konstigt. Det tror jag inte att någon vänder sig mot. Men personligen så kan jag tycka att om bilen har 4 handtag och du fått byta mer än 4 handtag så är det ganska uselt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Messerschmitt anfaller medelst precisionsdykning igen, bara för att vara överjävligt tydlig.
Det är på tidiga modeller av Model S som handtaget går sönder. På nyare årsmodeller är det hela uppdaterat med bättre material-val som inte går sönder (vad jag vet).
När de äldre modellerna inte längre har garanti kvar är det billigare och bättre att lösa det hela permanent genom att beställa eftermarknads-reservdelar på t.ex Ebay och låta sin lokala Mulle Meck fixa dessa.

Men frågan där är ju hur Tesla hanterar det om dom upptäcker att du skruvat i bilen själv och fixat deras undermånliga design. Stänger dom av möjligheten att använda Tesla Superchargers med hänvisning till säkerhet eftersom dom hävdar att bilen kan ta eld på grund av att du skruvat i den själv?
Med tanke på hur Tesla hanterat ärenden när folk själva fixat sina undermånligt konstruerade komponenter på bilen för 1 miljon så skulle jag personligen inte våga skruva själv om jag hade en.

Om handtaget är undermånligt konstruerat och går sönder fortare än vad som är rimligt att anta så borde dom byta det kostnadsfritt på goodwill likt dom flesta andra bilmärken. Åtminstone dom med någon form av självaktning. Detta oavsett om garantin gått ut. Som ägare av en bil där garantin gått ut så får man naturligtvis finna sig i att delar slits och man måste byta eller reparera men om den är undermånligt konstruerad så borde tillverkaren ta sitt ansvar anser jag.
Exempelvis Ford bytte ju ut drivaxlar på Focus när dom gick sönder ett antal tusen mil efter att vagnskadan gått ut. Låt gå för att deras goodwillåtagande inte sträckte sig tillräckligt långt eftersom dom bara förlängde det såpass att majoriteten av bilarna fortfarande hamnade utanför men dom gick åtminstone ut med att dom tog ansvar ett tag efter att garantin gått ut.
Subaru tar bevisligen ansvar långt efter att garantin gått ut enligt både min egen och andras erfarenhet. Faktiskt så långt utanför garantin att jag blir förvånad att dom längre bryr sig. Jag hade förväntat mig att på en bil som är 10 år gammal och som gått 20 000 mil så får jag själv bekosta byte av handbromsmotorn om jag vill ha den bytt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Relaterat till ämnet: Det har länge varit känt att det suttit ett undermåligt minne i MCUn (mittskärmen) på äldre årsmodeller av Tesla S/X. Dessa byts nu kostnadsfritt, och de som tidigare betalat för detta får tillbaka sina pengar: https://www.tesla.com/support/warranty-adjustment-program
Det var ju på tiden!

Det är ju bra att dom tar ansvar för det nu då. Det får man väl ge dom credit för.
Men det ändrar inte det faktum att dom till att börja med ändrade programmet för att minska mängden skrivningar till minnet vilket bara sköt problemet till utanför garantitiden. Det säger mig att dom visste att minnet var undermånligt men ville försöka skjuta över kostnaden för sin dåliga kvalitetskontroll på kunden.
Vilket också styrks av det faktum att det är ett antal kunder som fick betala själva för att åtgärda det.
Eftersom dom redan ändrat i programmet för att minska antalet skrivningar så visste dom med andra ord att minnet var undermånligt men tog trots det inte ansvar för att åtgärda det med hänvisning till att garantin gått ut.

Det är inte direkt så man bygger ett starkt varumärke. Det handlar ju inte bara om att grejorna ska hålla tills garantin gått ut. Det handlar också om hur länge man ska kunna förvänta sig att grejorna håller. Det är av den anledningen som alla andra biltillverkare i någon mån fixar saker på goodwill även ganska långt efter att garantin gått ut.

Missförstå mig rätt. Tesla är fortfarande en bra bil men Teslas hantering av sina kunder är i många fall under all kritik.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där med att Tesla stänger av Supercharger om du meckat själv... Det gällde väl i det uppmärksammade fallet en skrotad men "återuppstånden" bil och att Tesla då inte vill ta ansvaret på något vis känns faktiskt som helt OK.

https://electrek.co/2020/02/12/tesla-disables-supercharging-salvaged-vehicles/


Sedan tror jag inte att de är värre än andra tillverkare när det gäller attityden till garanti/goodwill. Det är väl som vanligt att lagstiftning och marknadsläge styr ganska mycket.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där med att Tesla stänger av Supercharger om du meckat själv... Det gällde väl i det uppmärksammade fallet en skrotad men "återuppstånden" bil och att Tesla då inte vill ta ansvaret på något vis känns faktiskt som helt OK.

https://electrek.co/2020/02/12/tesla-disables-supercharging-salvaged-vehicles/


Sedan tror jag inte att de är värre än andra tillverkare när det gäller attityden till garanti/goodwill. Det är väl som vanligt att lagstiftning och marknadsläge styr ganska mycket.

Det gällde även en bil som Tesla hade besiktat efter reparation och godkänt, men ändå stänger av snabbladdningen på, trots att dom tog bra betalt för besiktningen...

En Tesla utan snabbladdning blir i princip värdelös (precis som Tesla vill), speciellt i USA där hemmaladdning i bästa fall kan ladda batteriet på ett par dagar...

Men nu till dom goda nyheterna, tesla är inte ensamma om att bete sig som fullkomliga arslen mot sina kunder, dom andra biltillverkarna lär sig av tesla, Audi tar nu mera en prenumerationskostnad för att få bra lyse på sina bilar, om man inte betalar prenumerationen drar dom ner effekten på lysena.

Chevrolet tar igen 10% av batterikapciteten/räckvidden på Bolt med en uppdatering, för att bilarna tar eld om man laddar fullt, så nu laddar det bara till 90% innan mätaren visar fullt.
Det kanske inte gör så mycket om räckvidden sjunker från 33 till 30 mil, men någon hävdade att dom hade justerat även minimum laddning så att det inte laddade ur lika djupt också, vilket innebar ännu kortare räckvidd.

Kia och Hyundai laddar inte snabbt när det är kallt ute (Coldgate) någon snubbe som utvecklar en fristående plugindator till OBD uttaget har provat på alla sätt men inget verkar hjälpa.
Han provade att köra 130km/h konstant i flera mil innan laddning för att värma upp batterierna, det funkade om det var +6 ute, hur fort man behöver köra om det är -25 ute framgick inte...

Nissan hade väl också problem med snabbladdning, men motsatt problem, dom snabbladdade inte om man hade kört fort innan snabbladdare, vilket man kanske gjort, då man oftast snabbladdar när man kör långt, och kör långt gör man oftast på vägar där det går fort...

Så, nu har jag inte enbart klagat på Tesla, utan på alla bilar kunderna betalat för att beta-testa åt tillverkarna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det gällde även en bil som Tesla hade besiktat efter reparation och godkänt, men ändå stänger av snabbladdningen på, trots att dom tog bra betalt för besiktningen...

En Tesla utan snabbladdning blir i princip värdelös (precis som Tesla vill), speciellt i USA där hemmaladdning i bästa fall kan ladda batteriet på ett par dagar...

Ja. Om jag inte missminner mig så hade han betalat en auktoriserad Tesla verkstad motsvarande 10 000 kr för besiktningen och vid den så hade dom återcertifierat bilen men trots det valde Tesla kort därefter att åter stänga av möjligheten att snabbladda. Dvs dom tog betalt 10 000 kr för att certifiera bilen och gjorde det men valde att dra tillbaka certifieringen utan att ange några skäl och utan att återbetala kostnaden för certifieringen. (Enligt Tesla själva så hade dom gjort det för att dom ändrat sig vad gäller möjligheten att återcertifiera bilar men då borde dom rimligen ha återbetalat pengarna också eftersom han betalat för en tjänst som dom inte levererade)
Det är ju lite samma sak som att du skulle betala en massa pengar för att få full autonomus driving och Tesla 2 månader senare bestämmer sig för att du inte skall få den längre utan att förklara.

Man kan ju tycka att som minimum så borde dom kontakta och meddela ägare till fordon som dom avser att stänga av supercharge (eller andra tjänster) för.

Som du säger så finns det liknande idéer hos andra tillverkare också. Jag hoppas bara att det inte får fäste och blir gängse beteende.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Grejen med ota.

Går den på mobiltnätet eller datanät/wifi?

Behöver man tex parkera vid sin villa där man har trådlös router och logga in med lösenordet till det trådlösa nätverket?
Om det går på mobilnätet, hur betalar man för själva nyttjandet? Har man ett sim-kort i bilen som behöver laddas ellet är det ett abonnemang?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan välja om man vill koppla den mot ditt Wi-Fi hemma eller mot din mobiltelefon.

Bilens inbyggda SIM förser kartor med satellitbilder, streamar Netflix osv. Inget måste. Kostar typ 99kr/mån efter första året.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som du säger så finns det liknande idéer hos andra tillverkare också. Jag hoppas bara att det inte får fäste och blir gängse beteende.

Det kommer bara att bli vanligare tyvärr.
Bilar kommer att säljas med en massa hårdvara och mjukvarufinesser avstängda, sedan får man betala en prenumeration för att få grejorna aktiverade.
Jag anser att har jag betalt för hårdvaran (en bil med bra lysen) ska inte effekten på dom lysena vara beroende på hur mycket jag betalar i månadsprenumeration.

Alla biltillverkare som sysslar med sånt ska bojkottas.

Har jag köpt en bil för nästan en miljon med en servomotor som kan vrida på ratten åt mig så ska funktionen definitivt vara aktiverad, annars har jag ju betalt för en servomotor i onödan.

Åker jag dessutom omkring och samlar in data åt biltillverkaren för att förbättra hur den vrider servomotorn, så ska jag antingen ha betalt för det, eller så ska den funktionen (datainsamlingen) absolut stängas av.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Grejen med ota.

Går den på mobiltnätet eller datanät/wifi?...

För Polestar går den initialt mot mobilnät, anslutningsmöjlighet mot Wi-Fi finns men kommer i första skedet att vara förbehållet verkstäder.

Mobilabonnemanget ingår de tre första åren, därefter lär det väl kosta ungefär som Volvos motsvarande tjänst.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så, skall det bli +500kr/mån i skatt för elförmånsbil nu eller vad hörde jag i förbifarten? :va

https://carup.se/skattesmall-formansbil-laddhybird/

Som grädde på moset och lök på laxen(för övrigt inte gott) så filar nu regeringen på att höja själva förmånsvärdet för nya elbilar from 1/7 -21.

Kanske behövs pengarna för att fixa den havererade energipolitiken på elområdet? :gnissla Ni vet, så som det blir med Miljöpartiets inflytande... :fakta

Elen ja.. Nämen.. det var ju inga problem alls, så gott om el och hej å hå...
https://www.di.se/nyheter/regeringe...elkrisen-extra-ersattning-till-elproducenter/

Inte för att va sån men det krävs reellt hot för att sossen ska öppna på lädret till sådant. Det gör fan ont att se hur man sabbat ett tidigare guldläge i energisektorn. Nuff said!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Som grädde på moset och lök på laxen...

Som sagts många gånger tidigare, det lär väl inte komma som någon nyhet att de $tålars i statskassan som försvinner från fossildrivna fordon lär kompenseras på något sätt. Det dagliga brödet lär ivfsh betalas på något sätt. Kortfattat, summan av skatterna är konstant, alltid smärtsamt höga, på något sätt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så, skall det bli +500kr/mån i skatt för elförmånsbil nu eller vad hörde jag i förbifarten? :va

https://carup.se/skattesmall-formansbil-laddhybird/

Som grädde på moset och lök på laxen(för övrigt inte gott) så filar nu regeringen på att höja själva förmånsvärdet för nya elbilar from 1/7 -21.

Kanske behövs pengarna för att fixa den havererade energipolitiken på elområdet? :gnissla Ni vet, så som det blir med Miljöpartiets inflytande... :fakta

Elen ja.. Nämen.. det var ju inga problem alls, så gott om el och hej å hå...
https://www.di.se/nyheter/regeringe...elkrisen-extra-ersattning-till-elproducenter/

Inte för att va sån men det krävs reellt hot för att sossen ska öppna på lädret till sådant. Det gör fan ont att se hur man sabbat ett tidigare guldläge i energisektorn. Nuff said!

Kulorna ska in, så när man har styrt folket i den riktning man vill, och låst in dom i det beslutet för en lång framtid, då kommer skattehöjningarna som ett brev på posten.

Hur många Etanolbilar säljs/körs på Etanol i dagsläget?
Nej just det, det var ju framtiden för några år sedan, och folk styrdes mot att välja det, nu kostar Etanolen mer än bensinen, så ingen jävel tankar det i bilarna längre.

Ett tag skulle vi köra diesel, och styrdes mot det... "Miljödiesel" som det hette...

Ännu längre bak i tiden uppmanades vi att kasta ut olje/ved pannorna ur husen för att direktverkande el var framtiden och vi skulle för all framtid ha gott om billig el....
Dom som sparade olje/vedpannan och istället monterade in elpatroner och accumulatortankar i det vattenburna systemet är i dag lyckliga, dom kan köra upp värmen i acc tankarna när det är billig el, eller helt enkelt elda en brasa när elen är dyr, och till och med köra olja om det skiter sig riktigt med energipolitiken.

Något snickeri i Lycksele? som köpt en gammal militäranläggning körde dieselelverket som stod kvar när elen var som dyrast, och har sedan dess servat upp det och funderar på att koppla in det så att dom även kan sälja el ut på nätet nästa gång det blir lönsamt.

Så ser energiläget ut just nu, och ingen ny effekt är planerad att tillföras till elnätet, utöver vindkraft, som ju är själva orsaken till att vi har effektbrist i nätet.

Nästa överskotts auktion där det säljs ett dieselelverk kommer jag att bevaka noga...
 
Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det gällde även en bil som Tesla hade besiktat efter reparation och godkänt, men ändå stänger av snabbladdningen på, trots att dom tog bra betalt för besiktningen...

En Tesla utan snabbladdning blir i princip värdelös (precis som Tesla vill), speciellt i USA där hemmaladdning i bästa fall kan ladda batteriet på ett par dagar...

Men nu till dom goda nyheterna, tesla är inte ensamma om att bete sig som fullkomliga arslen mot sina kunder, dom andra biltillverkarna lär sig av tesla, Audi tar nu mera en prenumerationskostnad för att få bra lyse på sina bilar, om man inte betalar prenumerationen drar dom ner effekten på lysena.

Chevrolet tar igen 10% av batterikapciteten/räckvidden på Bolt med en uppdatering, för att bilarna tar eld om man laddar fullt, så nu laddar det bara till 90% innan mätaren visar fullt.
Det kanske inte gör så mycket om räckvidden sjunker från 33 till 30 mil, men någon hävdade att dom hade justerat även minimum laddning så att det inte laddade ur lika djupt också, vilket innebar ännu kortare räckvidd.

Kia och Hyundai laddar inte snabbt när det är kallt ute (Coldgate) någon snubbe som utvecklar en fristående plugindator till OBD uttaget har provat på alla sätt men inget verkar hjälpa.
Han provade att köra 130km/h konstant i flera mil innan laddning för att värma upp batterierna, det funkade om det var +6 ute, hur fort man behöver köra om det är -25 ute framgick inte...

Nissan hade väl också problem med snabbladdning, men motsatt problem, dom snabbladdade inte om man hade kört fort innan snabbladdare, vilket man kanske gjort, då man oftast snabbladdar när man kör långt, och kör långt gör man oftast på vägar där det går fort...

Så, nu har jag inte enbart klagat på Tesla, utan på alla bilar kunderna betalat för att beta-testa åt tillverkarna.

Jag måste fråga? Vad menar du med att Audi tar prenumerationskostnad för bättre belysning?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Grejen med ota.

Går den på mobiltnätet eller datanät/wifi?

Behöver man tex parkera vid sin villa där man har trådlös router och logga in med lösenordet till det trådlösa nätverket?
Om det går på mobilnätet, hur betalar man för själva nyttjandet? Har man ett sim-kort i bilen som behöver laddas ellet är det ett abonnemang?

På Tesla sitter det inbyggt sim och wifi. Tidigare årsmodeller är det gratis mobildata på. Numera är det en prenumeration, typ som ett mobilabonnemang. Med wifi får du knappa in lösenord på nätet om det krävs, precis som en laptop typ.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag fick en ny tändmodul till min SAAB efter bilens garanti hade gått ut.

Morsan fick ett nytt tankpåfyllningsrör på en grå-importerad Opel som garantin hade gått ut på.

Det är inte alls ovanligt, men visst ska vi applådera Tesla för att dom äntligen tar på sig sin skuld för dom sönderskrivna minnena.
Deras första åtgärd var ju en mjukvaruuppdatering som gjorde att det skrevs mindre till minnet, vilket sköt problemet framåt tills bilarna var utanför garantin.
Bra också att alla dom som redan har betalat för att laga sina bilar får igen sina pengar.

Byter dom alla minnen även på bilar som ännu inte har skrivit sönder dom, eller måste man vänta tills minnet dör för att få det utbytt?

Applådera vette fan om jag håller med om. Ett barskt "Det var fan på tiden" är nog mer vad jag skulle vilja framföra. Bara för att jag tycker många saker görs rätt betyder det inte att jag tycker att uppenbara fel är ok..
Det verkar t.ex som om det bara är de som upplever problem som får det hela utbytt. Kruxet i det hela är ju att det inte går och dör knall fall utan smyger sig på med lite småbuggar här och där. De flesta problem "löses" med en omstart av infotainment-skärmen. Men som vi redan kommit fram till så skjuter det ju bara ett totalt haveri på framtiden. Man kan alltså nöja sig med omstarter lite då och då och sen vips när man klockat över 16.000 mil så får man inte ta det på garanti.. Vi får väl se om de faktiskt håller på den gränsen eller om de som hamnat på andra sidan får det på goodwill.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag måste fråga? Vad menar du med att Audi tar prenumerationskostnad för bättre belysning?

Det kallas Audi Function on demand.

Dom utpressar sina kunder för att inte ge dom sämre ljus, betalar du inte månadshyran för "Matrix LED" så kopplas funktionen ur och ger dig sämre lyse, hårdvaran finns redan på bilen, men funktionen på lyset kopplas ur om du inte betalar prenumerarionen...

Samma sak med förarassist, navigering och andra funktioner...

Precis som tesla...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så snart garantitiden är över borde folk klippa snöret och åka in till nya sortens trimfirmor. Full effekt och fullt upplåst.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det kallas Audi Function on demand.

Dom utpressar sina kunder för att inte ge dom sämre ljus, betalar du inte månadshyran för "Matrix LED" så kopplas funktionen ur och ger dig sämre lyse, hårdvaran finns redan på bilen, men funktionen på lyset kopplas ur om du inte betalar prenumerarionen...

Samma sak med förarassist, navigering och andra funktioner...

Precis som tesla...

ÅAS har folk både Canal Digital och Viasat i stugorna så att andra ser fördelen i att kunna köpa sig till eller dra in på funktioner efter behov med samma hårdvara är ju en ganska gammal lösning.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top