Vanlig missuppfattning om olja?

För Er som bor lämpligt till runt Gbg. ICA Alvhem säljer SBK på/från fat. Bara åka dit och fylla på med medhavd dunk om man vill.
Han säljer också alkylat från pump om man nu skulle behöva det.
 
En kille skrev att han hade en ZZR1100 som han hade precis hällt Biltemas mc-olja på sedan hade han hade dragit en runda på en racing-bana och när han kollade oljan igen så var den lika ren och fin som när han fyllde på.
...
Exempel: Skulle man tvätta skitiga kläder med ett tvättmedel i badkaret och vattnet är lika rent efteråt, så fattar man ju att skiten sitter kvar. Samma med motorn.
Summa sumarum är att en ”skitig” olja betyder att den gjort vad den ska på den biten, sen ska den ju minska friktionen genom oljefilm och i viss mån kyla dessutom.:tummenupp
Frågan är hur mycket smuts man kan förvänta sig efter en runda. Det är inget som jag skulle använda som en säker mätmetod.
 
Den klassiska Castrol R, baserad på ricinolja (castor oil=laxermedel) är inte bra att poppa med.
Men det luktar fint med metanoleldade motorer.
 
Motul började ju med valfett en gång i tiden, och vad jag har hört så är det fortfarande så.
Så....Motul kanske är att föredra i alla lägen, för att vara säker :fyllisar
 
Tydligen retar namnet Biltema upp många fortfarande. Tre sidor på kort tid.....otroligt. Det jag ville få sagt var inte att jag är kunnig, utan det finns de som inte har ett hum om vad oljan gör för nytta och hur det funkar. Grannen hade en gammal Kadett som läckte olja som ett såll. Eftersom han fyllde på ny olja från ICA Kvantum så behövde han inte byta, tyckte han, den var ju ren.:va
 
Tydligen retar namnet Biltema upp många fortfarande. Tre sidor på kort tid.....otroligt. Det jag ville få sagt var inte att jag är kunnig, utan det finns de som inte har ett hum om vad oljan gör för nytta och hur det funkar. Grannen hade en gammal Kadett som läckte olja som ett såll. Eftersom han fyllde på ny olja från ICA Kvantum så behövde han inte byta, tyckte han, den var ju ren.:va

Om olja rinner ut och sedermera fylls på med ny blir den ju per definition bytt. Det kommer tillföras nya långa oljekedjor och tvättmedel över tid. Det enda opelägaren har att tänka på är att byta filter med intervall. Som en Audi-ägare idag alltså.
 
Vad är det förresten med amerikaner och detta infernaliska olje-bytandet? Det ska bytas tammefan var 500:e mil för annars nånting-nånting... Samma bilar har kortare intervaller där än här, är det bara nån allmänt "det var bättre förr"-vanföreställning?
 
Vad är det förresten med amerikaner och detta infernaliska olje-bytandet? Det ska bytas tammefan var 500:e mil för annars nånting-nånting... Samma bilar har kortare intervaller där än här, är det bara nån allmänt "det var bättre förr"-vanföreställning?

Gissar det hänger ihop med USAs konsumentskyddslagar.

Tänk på VW-gate. Inte upptäcktes fusket i Tyskland eller Europa utan i USA.
Eller ingripandet mot Microsoft för utnyttjande av "monopolet" på operativsystem för persondatorer.
Visserligen ledde det ingen vart pga lagtekniska problem
(och en domare utan social kompetens som jag ser det)
Eller stämningen av Apple för sänkt hastigheten på äldre iPhones i samband med uppdateringar.
Sånt händer i USA, inte i Europa.

Anm.: På grund av en amerikansk site byter jag olja när jag är i garaget nån gång mellan 200 och 300 mil. Varför ? Jag gillar inte takten viskositeten sjunker på oljan i en modern MC.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Jag lägger också tid på att tvätta hojen. Egentligen också helt onödigt.
 
Last edited:
Vad är det förresten med amerikaner och detta infernaliska olje-bytandet? Det ska bytas tammefan var 500:e mil för annars nånting-nånting... Samma bilar har kortare intervaller där än här, är det bara nån allmänt "det var bättre förr"-vanföreställning?

Att byta olja var 500-e mil är en klok åtgärd även med dagens oljor. I jänkarlandet byter man olja regelbundet i både motorer och växellådor och då håller faktiskt grejorna länge, trots medioker kvalitet.

Byter man olja i slutväxeln på BMW motorcyklar med 500 mils intervall tycks även de hålla långt på andra sidan 20.000milastrecket. Slump? "I think not"
 
Hellre en enklare olja och byta oftare, det är min filosofi.

Olja är billigt.
Reservdelar är dyra.


Your mileage may vary... :tummenupp
 
Om olja rinner ut och sedermera fylls på med ny blir den ju per definition bytt. Det kommer tillföras nya långa oljekedjor och tvättmedel över tid. Det enda opelägaren har att tänka på är att byta filter med intervall. Som en Audi-ägare idag alltså.
Har du gjort mätningar på det? Min uppfattning är att det smutsiga inte blandas så bra med det nya man häller i och att det främst är det fräscha som letar sig ut. Den gamla smeten ligger kvar i olika skrymslen och kleggar igen kanaler.
---
För ett antal år sen var jag och tittade på en bil och frågade ägaren om servicen var utförd. Han påpekade att han "aldrig hade behövt byta olja". När man stängde av tändningen snurrade motorn flera sekunder innan den blev tyst. Lågkompat...
 
Att byta olja var 500-e mil är en klok åtgärd även med dagens oljor. I jänkarlandet byter man olja regelbundet i både motorer och växellådor och då håller faktiskt grejorna länge, trots medioker kvalitet.

Byter man olja i slutväxeln på BMW motorcyklar med 500 mils intervall tycks även de hålla långt på andra sidan 20.000milastrecket. Slump? "I think not"

Och blir det samma resultat om man byter med 1000 mils intervall?

Som yrkesverksam inom förebyggande underhåll i industrin så avskyr jag när man gör en massa onödigt underhåll "bara för säkerhets skull" i stället för att ta reda på fakta och anpassa underhållet där efter. På större maskiner där det kan vara hundratals liter smörjolja eller hydraulolja tar man prover och byter endast om proverna säger att det behövs. Just för att "det beror på" är rätt svar på hur fort oljan åldras/slits och ett byte kan kosta multum.

Jag skulle vilja fördjupa mig i hur man skulle kunna göra dylika analyser även på konsumentprodukterna vi puttrar runt på. Så man kan ha på fötterna och inte bara tycka att man ska byta olja mest hela tiden eller nästan aldrig.

Sen fattar ju jag att det inte lönar sig att analysera 0,9 liter olja i en geggmoppe eller ens 6 liter i en Volvo utan man byter bara. Men nån har ju gjort dessa analyser, både oljetillverkare och biltillverkare. Har bara sett nån 20 år gammal studie som ofta dras upp på såna här forum med en massa märken och kvalitéer som inte finns längre och med rätt tveksam vetenskaplig kvalite på studien.
 
Har du gjort mätningar på det? Min uppfattning är att det smutsiga inte blandas så bra med det nya man häller i och att det främst är det fräscha som letar sig ut. Den gamla smeten ligger kvar i olika skrymslen och kleggar igen kanaler.
---
För ett antal år sen var jag och tittade på en bil och frågade ägaren om servicen var utförd. Han påpekade att han "aldrig hade behövt byta olja". När man stängde av tändningen snurrade motorn flera sekunder innan den blev tyst. Lågkompat...

Efter ett par minuters körning har fullständig blandning uppnåtts. Filtret tar hand om smutsen som bärs med, om det byts dvs.
 
Och blir det samma resultat om man byter med 1000 mils intervall?

Som yrkesverksam inom förebyggande underhåll i industrin så avskyr jag när man gör en massa onödigt underhåll "bara för säkerhets skull" i stället för att ta reda på fakta och anpassa underhållet där efter. På större maskiner där det kan vara hundratals liter smörjolja eller hydraulolja tar man prover och byter endast om proverna säger att det behövs. Just för att "det beror på" är rätt svar på hur fort oljan åldras/slits och ett byte kan kosta multum.

Jag skulle vilja fördjupa mig i hur man skulle kunna göra dylika analyser även på konsumentprodukterna vi puttrar runt på. Så man kan ha på fötterna och inte bara tycka att man ska byta olja mest hela tiden eller nästan aldrig.

Sen fattar ju jag att det inte lönar sig att analysera 0,9 liter olja i en geggmoppe eller ens 6 liter i en Volvo utan man byter bara. Men nån har ju gjort dessa analyser, både oljetillverkare och biltillverkare. Har bara sett nån 20 år gammal studie som ofta dras upp på såna här forum med en massa märken och kvalitéer som inte finns längre och med rätt tveksam vetenskaplig kvalite på studien.

Fy vad intressant!
Har en avlägsen kompis som kör oljeanalys på sin Volvo, men han blir ju bara ett exempel i mängden, med just den typen av körning.
Men han köpte bilen ny, och har inte bytt olja i den hittils, bara filter.
Volvo ville inte vara med på experimentet, men nu var han uppe i över 8000mil, och oljan är bra.
Han verkar rätt passionerad, så han har flyttat ut filterhållaren, och satt en annan typ av filter (som han tycker var bättre), och kör som sagt var med oljeanalys på den.
Det är klart, har man resurserna så....
Men folk lägger ju oändligt med tid påTiktok, Youtube och Instagram, så kan ingen med kompetens göra en Youtubekanal och löpande redovisa kvalitativa experiment med oljans kvalitet och åldrande?
Jag skulle kunna betala för att få följa det.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top