Modifieringar XT660 X/R

Hej, har nyss införskaffat en XT660R. Har skummat igenom delar av denna mäktiga tråd.
Har köpt handtagsskydd på Biltema, men kan inte förstå hur de ska monteras på själva handtagssidan? De skruvar som kommer med passar inte och att bara försöka sätta dit skydden antingen på styrvikten eller ta av dem och sätta skydden direkt på handtaget blir också konstigt. Framförallt på gassidan, för den behöver ju kunna röra sig lite. Hur har ni gjort?

Sedan en fråga om däck. Jag hade siktat in mig på Anakee 2, men det verkar inte finnas längre? Vilka däck kan vara jämförbara? Letar efter 70-30, eller 80-20 däck för ffa pendling, men även lite grus på lediga stunder.
 
Hej, har nyss införskaffat en XT660R. Har skummat igenom delar av denna mäktiga tråd.
Har köpt handtagsskydd på Biltema, men kan inte förstå hur de ska monteras på själva handtagssidan? De skruvar som kommer med passar inte och att bara försöka sätta dit skydden antingen på styrvikten eller ta av dem och sätta skydden direkt på handtaget blir också konstigt. Framförallt på gassidan, för den behöver ju kunna röra sig lite. Hur har ni gjort?

Sedan en fråga om däck. Jag hade siktat in mig på Anakee 2, men det verkar inte finnas längre? Vilka däck kan vara jämförbara? Letar efter 70-30, eller 80-20 däck för ffa pendling, men även lite grus på lediga stunder.

Det var ett tag sedan jag monterade mina, men följde det inte med någon form av expanderskruv att montera fast med? Jag tog bort styrvikterna innan jag satte fast mina. Har för mig att det var lite bökigt att få ut det som styrvikterna satt fast i.

Jag kör TKC80 däck nu trots 95% pendling. Inte helt optimalt kanske. Anakee3 kanske kan vara något?

Sent from my HD1913 using Tapatalk
 
Se till att ha justa ryckutjämnare i bakdrevet o shimsa in med slangbitar emellan om det behövs. Ta tag i bakdrevet, rucka fram o tillbaks, det ska vara stumt.....ska inte glappa en millimeter. Det är den bästa åtgärden för en ryckfri gång på låga varv och hög växel.

Ha en härlig mc-höst!
 
Last edited:
Hej, har nyss införskaffat en XT660R. Har skummat igenom delar av denna mäktiga tråd.
Har köpt handtagsskydd på Biltema, men kan inte förstå hur de ska monteras på själva handtagssidan? De skruvar som kommer med passar inte och att bara försöka sätta dit skydden antingen på styrvikten eller ta av dem och sätta skydden direkt på handtaget blir också konstigt. Framförallt på gassidan, för den behöver ju kunna röra sig lite. Hur har ni gjort?

Sedan en fråga om däck. Jag hade siktat in mig på Anakee 2, men det verkar inte finnas längre? Vilka däck kan vara jämförbara? Letar efter 70-30, eller 80-20 däck för ffa pendling, men även lite grus på lediga stunder.

Anakee adventure har funkat helt ok på min GS som allround-däck. Kan vara värt att kika på.
 
Vart får man tag på Akrapovic slip-on?
Har ännu inte köpt min xt660r ännu och blir nog ingen förrän i vår... tyvärr.
Någon speciell årsmodell att föredra mtp reservdelar och kompatibla tillbehör?
 
Anakee adventure har funkat helt ok på min GS som allround-däck. Kan vara värt att kika på.

Jag har skaffat Heidenau K60 Snow Silica SiO2. Ska vara bra på kallt och blött underlag samt snö. Verkar lovande, fast det inte har varit kallt än. De är väldigt mjuka, får se hur många mil de håller.

Jag försöker montera mina handtagsskydd från Biltema. Läste här att de ska passa, men hur i hela friden får man ut ”pluggen” i handtaget, det som styrvikterna sitter i? Vad är det jag kämpar mot? Är det något långt eller kort? Hur har ni fått bort dem? Är det att framkalla sin inre hulken eller behöver man slakta det med typ en skruvmejsel?
 
Jag monterade ett blåeloxerat alustyre istället,roligare att titta på och inga problem att
montera handskydd:tummenupp
 
Gummibussningarna i styrändarna är fastvulkade, ska du ha bort dem får du borra bort gummit, eller byta styret.

Jag gav upp idén att ta bort dem så jag har gjort en egen modifiering istället där jag skruvat fast handskydden i dem istället för att sätta dit de som kommer med. Tänker att det borde sitta bra, ffa med tanke på att de inte går att rubba.
 
Hej,
Ny på forumet då jag nyss köpt en xt660r -06 som jag tänkte ha som pendlingshoj i Stockholm nu under vinter. Fick bara med en svart nyckel till Mcn och började läsa på vad det innebar.... ojojoj! Fick pris av Yamaha idag på 15000kr för ett nytt nyckelsystem. Ringde till en firma i Jönköping som jobbar med bilnycklar och dom kunde klona för 800kr. Dom kunde även programera om hela systemet med en ny huvudnyckel och slavnyckel för ca 6000kr. Kan vara bra att veta om någon har samma problem. Nu väntar jag på dubbdäck och värmehandtag sen är jag redo för snön:rock
 
Du kan också lämna in ECU till omflashning och avaktivera imobilizern för ett par tusingar, så kan nog vilken nyckelfräsare som helst ta fram reservnycklar till dig. Fast då missar du poängen med startspärr om nån skulle vilja sno hojen för dig...
 
Hej,
Ny på forumet då jag nyss köpt en xt660r -06 som jag tänkte ha som pendlingshoj i Stockholm nu under vinter. Fick bara med en svart nyckel till Mcn och började läsa på vad det innebar.... ojojoj! Fick pris av Yamaha idag på 15000kr för ett nytt nyckelsystem. Ringde till en firma i Jönköping som jobbar med bilnycklar och dom kunde klona för 800kr. Dom kunde även programera om hela systemet med en ny huvudnyckel och slavnyckel för ca 6000kr. Kan vara bra att veta om någon har samma problem. Nu väntar jag på dubbdäck och värmehandtag sen är jag redo för snön:rock


Bike Trollhättan har fått in en krashad xt660 om jag minns rätt låg delar ute på nätet, bla tändningslås.
 
Gör inte som jag om montera dem, för ett upptäcka att det står L resp R på insidan. Givetvis satte jag dem tvärtom.. 50% chans haha
 
Jag har GPR på min. Låter som en åskmoln ;)

Tror det var Bike Trollhättan eller så, som fått in en vurpad xt660, de hade ett slipon ute på annons bland alla delar från hojen .
 
Jag behöver skaffa en lyft till min XT för mek med bakhjul och drivpaket. Kan ni rekommendera någon? Jag har inte jättemycket utrymme så något som är lätt att stuva undan samtidigt som det är en lyft som är stabil och man kan lita på att hojen står kvar på lyften när man väl börjar dra i hojen.
 
Jag behöver skaffa en lyft till min XT för mek med bakhjul och drivpaket. Kan ni rekommendera någon? Jag har inte jättemycket utrymme så något som är lätt att stuva undan samtidigt som det är en lyft som är stabil och man kan lita på att hojen står kvar på lyften när man väl börjar dra i hojen.
Ska du bara mecka bakhjul o kedja så funkar ett vanligt depåstöd utmärkt. Finns på Biltema, xlmoto m fl.
 
Haveri på treans växel idag :( Verkar inte vara så ovanligt, måsta man dela på motorn för att byta? Annars letar jag nog efter en annan motor !
 
Back
Top