Hur ska luftfiltret vara vänt på en Triumph T595

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Jag klantade mig när jag tog ur luftfiltret och kollade inte åt vilket håll det ska sitta på i hållaren. När jag försöker få dit det som jag tror är rätt fastnar det när det är ett par cm kvar. Vänder jag det åt andra hållet finns det inget som håller det på plats. Jag skicka med en bild på hur jag tror det ska sitta..
Kan inte ladda upp bild tyvärr. Finns det någon storleksgräns?

IMG_20200508_171742_copy_750x1000.jpg
Så här tror jag det ska vara...
Men då måste jag hänga mig på grejen för att den ska gå ner.

Det var kolsvart sv skit. Likadant på båda sidor.

Tjöp ett nytt filter så får du förhoppningsvis med en monteringsanvisning.....
Är filtret skitigt på båda sidorna så är det dags. Annars så får du kolla noga på vilken sida som sand och insekter befinner sig.

Det var kolsvart sv skit. Likadant på båda sidor.

Ahhh gjort som i lumpen. Man fick vända kallingarna utoin efter 5-6dagar i skogen utan dusch möjligheter:D men att vända luftfilter är dumt.

Hur montage sker brukar vara väl beskrivet i din handbok som du naturligtvis har läst:tummenupp

Jo, det är ju det att det inte är original och går så trögt så jag är rädd att jag inte får bort det om jag trycker dit det. Det är därför jag undrar...

Jo, det är ju det att det inte är original och går så trögt så jag är rädd att jag inte får bort det om jag trycker dit det. Det är därför jag undrar...

Ser ut att vara K&N och det borde inte gå att sätta åt fel håll? :va
Likadant med filterhållaren som ska ner i luftburken...

Men det är plast och sista biten tar det emot lite för att filtret ska täta...

Är det ett Kn filter måste detta vara inoljat annars släpper det igenom det mesta mindre än makadam och löv.

Detta är mycket viktig..

Är det ett Kn filter måste detta vara inoljat annars släpper det igenom det mesta mindre än makadam och löv.

Detta är mycket viktig..
Jag undrar vad ni använder för olja om ni nu använder K&N? Är det något som säger att det måste vara deras egen olja?

K&N, oljan är mest till för att inte det organiska bomullsfiltret skall ruttna sönder. K&N BS'ar och skriver "K&N® does not recommend using other detergents or solvents to clean your air filter, and does not recommend applying any other type of oil." Köp Biltmas luftfilterolja eller använd överbliven gaffelolja eller annan tunn olja. Rengör med YES i varmvatten och skölj varsamt baklänges. Olja in efter att det fått lufttorkat över natten. Blås inte med tryckluft på filtret öht.

Du behöver göra ett par fullgasrepor för att överflödig luftfilterolja ska sugas in och förbrännas. Hojen kommer att gå fett de första kilometrarna.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back