Kawa 750 H2 tomgångsproblem

Men allt funkar ju normalt vid kall och halvvarm motor.....:va
 
Men allt funkar ju normalt vid kall och halvvarm motor.....:va

De kan bete sig normalt vid kallstart helst om man kör på choke. Även mellanvarm motor så kan de ha lägre tomg. Skit i lågfartsmunstycke på framförallt mittens cylinder lär de va. Är du säker på att förgasarna har lutskruvar så de inte är bränsleskruvar? Kännetecknet för luftskruvar är att de är placerade före trottel i färdriktningen och bränsleskruvar efter trottel.
 
Va? Kör inte alla med 650 cfm? Helge, principen!

Lixom, fullt uppvärm motor som inte reagerar på luftskruvarna - behöver ses över.

För att förtydliga problemet - det uppstår bara efter körning ( genomvarm motor ) och då stiger tomgången till 3000rpm. Väldigt svår att få ner. Luftskruvarna funkar som de ska vid kall och varm motor när tomgången är på normal nivå, men när den hänger sig på 3000rpm så har de ingen effekt. Tyder detta på att det ändå är en luftläcka eller något med trottlarna? Trottellock, gasvajer, insugsgummi - allt kollat.....men får kollas igen. Haft bort lågfartsmunstycken också och kollat att de är fria. Ska man också renblåsa ledningarna i förgasaren igen?
Så problemet uppstår inte när jag värmer upp motorn stillastående, bara när jag kört några km...:va:confused:
 
Last edited:
Helt ryckt ur hatten, men kan kanske vevaxeltätningarna börja läcka in luft när den blir genomvarm?
 
Helt ryckt ur hatten, men kan kanske vevaxeltätningarna börja läcka in luft när den blir genomvarm?

Fick det tipset från annat håll också, men vevaxeln är renoverad med bytta lager och tätningar för 20 mil sedan.

Nya Wiseco-kolvar samt vevstakar nya.....alles neu!
 
Fick det tipset från annat håll också, men vevaxeln är renoverad med bytta lager och tätningar för 20 mil sedan.

Nya Wiseco-kolvar samt vevstakar nya.....alles neu!

Men har den används och körts av förra ägaren då? Har den ens gått perfekt?
 
Han hade bara kört den typ 10 mil, men jag tror att den inte gått ok sen renoveringen.....:va

Får kontakta honom och verifiera hur den gått direkt efter renoveringen.
 
Han hade bara kört den typ 10 mil, men jag tror att den inte gått ok sen renoveringen.....:va

Får kontakta honom och verifiera hur den gått direkt efter renoveringen.

Du får ställa lite krav, någon slags support borde man ju få för hundra tusen, eller vad den nu kostade hehe
 
jag har för mej att det är bränsleskruvar, mao skruva in gör problemet värre ,skruva ut o ge den mer soppa, annars gå upp 5 nr på lågfarts munstycket o se om du kan dränka den /få ner nervösa varm tomgången, den ska reagera på skruvarna ,skit i kanalerna /för små lågfart ,
det kan vara slitna emultionsrör/ovala o då tar den soppa genom huvudmunstycket eftersom trottelnålen inte "tätar" med rätt spel som brukar vara några hundradels mm o är emultionsröret ovalt (ibland sitter det ett löst "munstycke/ nålmunst" fasklämt av emultions röret ,som tittar in iförgasarhalsen , då är det det som är ovalt,
iom att den får soppa genom h munstycket så reagerar den inte på blandningsskruvarna
byt dom emul/munstyck byt även trottelnålarna som slits med
 
Last edited:
jag har för mej att det är bränsleskruvar, mao skruva in gör problemet värre ,skruva ut o ge den mer soppa, annars gå upp 5 nr på lågfarts munstycket o se om du kan dränka den /få ner nervösa varm tomgången, den ska reagera på skruvarna ,skit i kanalerna /för små lågfart , ,det kan vara slitna emultionsrör/ovala o då tar den soppa genom huvudmunstycket eftersom trottelnålen inte "tätar" med rätt spel som brukar vara några hundradels mm o är emultionsröret ovalt (ibland sitter det ett löst "munstycke " fasklämt av emultions röret ,som tittar in iförgasarhalsen , då är det det som är ovalt,
iom att den får soppa genom h munstycket så reagerar den inte på blandningsskruvarna
byt dom emul/munstyck byt även trottelnålarna som slits med

Allt sånt där måste ju bara vara bytt på en femtio år gammal tvåtaktare som nu är renoverad och troligtvis dyyr
 
kan tyckas, men alla har inte koll/tänkt på allt, och den var ju inte kört många mil efter renovering, såg ju att det var prövat att byta mittentrottel som var sliten,
pris ,,,tror att det är en 100 000 + 15-30 som det handlar om
 
Last edited:
Dom två saker som slits mest i en förgasare är trottlarna och nålmunstycket (nålen oxå)
Resultatet brukar ofta bli (i alla fall på Amal) att den extra luften som slinker förbi trotteln kompenseras av den extra soppan som går igenom nålmunstycket.
Att nån har gått upp i huvudmunstycken tyder på att den fått för mycket luft.
 
Last edited:
Större main jet på mittcylindern är tydligen något som vissa gör för att det skall kyla bättre?

Ja, imorgon blir det i med nya munstycken av originalstorlek. Nya nålar måste inhandlas.
 
jag har för mej att det är bränsleskruvar, mao skruva in gör problemet värre ,skruva ut o ge den mer soppa, annars gå upp 5 nr på lågfarts munstycket o se om du kan dränka den /få ner nervösa varm tomgången, den ska reagera på skruvarna ,skit i kanalerna /för små lågfart ,
det kan vara slitna emultionsrör/ovala o då tar den soppa genom huvudmunstycket eftersom trottelnålen inte "tätar" med rätt spel som brukar vara några hundradels mm o är emultionsröret ovalt (ibland sitter det ett löst "munstycke/ nålmunst" fasklämt av emultions röret ,som tittar in iförgasarhalsen , då är det det som är ovalt,
iom att den får soppa genom h munstycket så reagerar den inte på blandningsskruvarna
byt dom emul/munstyck byt även trottelnålarna som slits med

Det är luftskruvar.
 
Vevaxeltätningar kan bli skadade av felaktig montering så de kan va otäta prova spruta in någon spray bakom svänghjulet när den rusar. om den går ner i varvtal då så läcker det. De funkar med vilken spray som helst typ 556 wd 40 är bättre än startgas för de är den tillfälliga tätning sprayen ger man är ute efter så oljespray är bäst.
 
På ena fuggen sitter en röranslutning som går rakt ner på motorsidan i insuget efter trotteln. Vad är den till för? Typ samma diameter som bränslerören!
Den är pluggad med en gummihatt som är lätt att lossa. Borde kanske vara tajtare för att inte orsaka tjuvluftsläcka?
Får testa om det kan vara en felkälla. Nu är allt i delar för ombestyckning, så det får vänta.
 
Det är tydligen vacumanslutningen till original bränslekran. Inte inkopplad på min då jag har en Pingel bränslekran istället.
Nu sitter den fuggen på sin rätta plats ( höger ) och anslutningen är ordentligt pluggad.
Original bestyckning också på plats. Tändningen kollad ok.

Uppstart - startar bra och landar på 1500rpm stabil tomgång efter varmkörning.
Imorgon blir det testkörning för att se om felet kommer tillbaka vid belastning och genomvarm motor. :gnissla
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top