Ducati Hypermotard

Jag är inte ett dugg arg, jag var faktiskt väldigt glad när jag skrev inlägget:krama
Jag tycker bara att det är pinsamt att man väljer hoj efter vilken som går lättast upp på bakhjulet.
Det är lite sandlådenivå.

Det måste ju bero helt på vad man ska ha den till?

Ska jag ha min hoj som en leksak eller är jag en hipster som nöjer mig med en hoj som ser ball ut liksom.
 
Det går alldeles utmärkt att leka med en Hypermotard 821:tummenupp
Det beror på vem som sitter på sadeln!
 
Hade bestämt mig för att köpa en MT-09 men då slog det mig att jag ju lovat mig själv att nästa hoj skulle bli en Ducati. Så nu har jag så gott som bestämt mig för att köpa en Hypermotard 950. Dock utan att ha kunnat prova en. Så nu behöver jag era råd för att välja en snygg röd över en ful men snabb. Dessutom har ju 2wheeldrive sagt att man får klasar av tjejer efter sig vilket gör att jag ju blir orolig för mitt äktenskap:)

Hur ligger servicekostnaden på dessa?
 
Hade bestämt mig för att köpa en MT-09 men då slog det mig att jag ju lovat mig själv att nästa hoj skulle bli en Ducati. Så nu har jag så gott som bestämt mig för att köpa en Hypermotard 950. Dock utan att ha kunnat prova en. Så nu behöver jag era råd för att välja en snygg röd över en ful men snabb. Dessutom har ju 2wheeldrive sagt att man får klasar av tjejer efter sig vilket gör att jag ju blir orolig för mitt äktenskap:)

Hur ligger servicekostnaden på dessa?
Kan du definiera en "ful"? Kan inte vara en Hypermotard du menar.
 
Jag har precis skaffat mig 950. Gick på den röda standard.
Ska köpa till quickshifter vid 100mils service.

Tror 100mil service kostar 4000kr och QS addon 3000kr

Fick hem SC Project SC1-M slipon förra veckan, ser riktigt bra ut tycker jag.
LumixSync_copy_2020-04-10 14_39_01 +0000JpegFile.jpg
LumixSync_copy_2020-04-10 14_39_16 +0000JpegFile.jpg
LumixSync_copy_2020-04-10 14_39_03 +0000JpegFile.jpg
LumixSync_copy_2020-04-10 14_39_09 +0000JpegFile.jpg

Kan återkomma när jag fått svar från Desmo center och Italian bike center.
 
Nej med snygg menar jag den röda Ducatin:Bugar. MT09 kan väl inte sägas vara snygg.
Det som gör att jag tvekar är för att jag är rädd att driftkostnaderna ska bli så höga att jag spräcker min budget. Vill inte känna att de där få milen man kör inte är värda kostnaden. Däck och drivpaket kostar ju i stort sett samma på alla hojar men service kan knäcka ett hojäktenskap
Nu har jag ingen återförsäljare i min närhet så jag måste åka minst 10mil så det blir lite av ett lotteri med ett köp. Ett annat alternativ är ju supersport S.
 
Last edited:
Nej med snygg menar jag den röda Ducatin:Bugar. MT09 kan väl inte sägas vara snygg.
Det som gör att jag tvekar är för att jag är rädd att driftkostnaderna ska bli så höga att jag spräcker min budget. Vill inte känna att de där få milen man kör inte är värda kostnaden. Däck och drivpaket kostar ju i stort sett samma på alla hojar men service kan knäcka ett hojäktenskap
Nu har jag ingen återförsäljare i min närhet så jag måste åka minst 10mil så det blir lite av ett lotteri med ett köp. Ett annat alternativ är ju supersport S.
Sry, läste det som att du hittat en röd snygg Hypermotard men även en ful men snabb Hypermotard :)
Den fula kunde varit denna https://www.blocket.se/annons/halland/ducati_hypermotard_1100s/89110797
Hyp.JPG
 
Fast den där gröna va cool. Nä det blir troligen en 2019 950 STD. Har inte råd med SP
 
Någon som kan svara på hur mycket 950:n höjer framhjulet om man har lägsta anti-wheelie-inställningen.

Har en fin 1100s med massa trevligt på som troligtvis försvinner ut på marknaden, någon som är sugen?
 
Årsservice verkar kosta 3100kr på biscaya, är det standard?
Vad kostade 1500mila på 950?
 
Last edited:
Jag har precis skaffat mig 950. Gick på den röda standard.
Ska köpa till quickshifter vid 100mils service.

Tror 100mil service kostar 4000kr och QS addon 3000kr

Fick hem SC Project SC1-M slipon förra veckan, ser riktigt bra ut tycker jag.
View attachment 453398
View attachment 453401
View attachment 453399
View attachment 453400

Kan återkomma när jag fått svar från Desmo center och Italian bike center.

Grattis till en jävligt skoj hoj! Min Hypermotard tar jag med mig till graven....

Du körde Tuono innan? Vad var det som fick dig byta till en Hyper?
 
Grattis till en jävligt skoj hoj! Min Hypermotard tar jag med mig till graven....

Du körde Tuono innan? Vad var det som fick dig byta till en Hyper?

Tackar, jag gillar verkligen Hyper!

Tuono är fantastisk, men uppmanar till att åka för fort HELA tiden. Ville ha något som är roligt att köra långsammare med, kan sladda loss lite på grusvägar, urban fun men även kan gå fort ett tag när man vill. Hade Ducati Desert Sled ett tag i mellan men den kunde inte köra på slangen annat än i första växeln. Hyper är den hoj jag borde ha skaffat från början.

Test körde Multistrada 950 med, var minst sagt impad, men för tung motorcykel, ville ha samma i ett lättare och mindre packet.

Btw hyrde filmen CHIPS igår från PS store, dom kör Hypermotard i princip hela filmen, se den inte om du inte vill köpa en Hypermotard hahah :)
 
Någon som kan svara på hur mycket 950:n höjer framhjulet om man har lägsta anti-wheelie-inställningen.

Har en fin 1100s med massa trevligt på som troligtvis försvinner ut på marknaden, någon som är sugen?

Har hört att den låter dig nå klockan 12 på lägsta inställningen och sen tar i, jag undrar hur kraftigt den slår i, är den mjuk eller bara slår av kraften så man får en redig smäll ner i backen om man glömt bort att slå av.

Jag är också intresserad av att höra om någon testat anti-wheelie på lägsta inställning
 
Är du fortfarande nöjd med hojen?

Jag är mycket nöjd, men jag lämnar in till 100mils service på fredag och har inte gått mycket över 6k rpm än.

Men några först impressions:


- Körställningen var annorlunda än vad jag förväntade mig först. Den är högre än den ser ut, samtidigt som fotpinnarna är rätt högt upp. Jag diggar hur man sitter nu, men när du först hoppar på den kanske du tänker "hmm vet inte vad jag tycker om detta". Inga problem, man vänjer sig fort och uppskattar den.

- Den känns otroligt lätt att köra, både viktmässigt och hanterande.

- Väldigt bra repons på gasen, känns inte som den laggar efter :yoparty

- Sadeln är riktigt bra för att vara OEM!

- Frambromsen tar hårt snabbt, ha ett finger på bromsen.

- Går fint långsamt, alltså på 30km/h vägar när man vill hålla en jämn 30km/h gång. Större motorer brukar ha problem med det, antingen luggar eller går för fort.

- Onödigt dyr att försäkra, dyrare än Tuono :huvet

- Grym display och inställningar per körläge, trodde jag inte skulle bry mig om det så mycket men uppskattar både display och hur mycket du kan ställa in per körläge. Kör-lägerna är inte en "gimmick" som på många andra. Sport mode har en väldigt kraftig motorbroms, men blir mycket mjukare i urban eller touring mode.

- Bra drag! men hade kanske förväntat mig att framhjulet skulle sticka upp innan 6k rpm men känns som den kommer upp först efter 6k med bara gas pådrag. Återkommer efter 100mils service är gjord.

- Rolig att köra utan att bryta mot lagen :tummenupp

- Känner inte jag behöver lägga 10 tusen på decat, endast slipon utan DB-Killers räcker för mig.


Tycker den är perfekt för mig som en do-it-all hoj. Jag förstår om vissa sneglar på Super Duke 1290 istället om man kollar på spec. Men jag är nöjd med mitt val :D

Hade jag inte valt Hypern hade valet vart ett par år gammal Mv Agusta Dragster eller Super Duke, men som sagt jag är nöjd, blir en bra sommar det här trotts allt! :rock
 
Jag är mycket nöjd, men jag lämnar in till 100mils service på fredag och har inte gått mycket över 6k rpm än.

Men några först impressions:


- Körställningen var annorlunda än vad jag förväntade mig först. Den är högre än den ser ut, samtidigt som fotpinnarna är rätt högt upp. Jag diggar hur man sitter nu, men när du först hoppar på den kanske du tänker "hmm vet inte vad jag tycker om detta". Inga problem, man vänjer sig fort och uppskattar den.

- Den känns otroligt lätt att köra, både viktmässigt och hanterande.

- Väldigt bra repons på gasen, känns inte som den laggar efter :yoparty

- Sadeln är riktigt bra för att vara OEM!

- Frambromsen tar hårt snabbt, ha ett finger på bromsen.

- Går fint långsamt, alltså på 30km/h vägar när man vill hålla en jämn 30km/h gång. Större motorer brukar ha problem med det, antingen luggar eller går för fort.

- Onödigt dyr att försäkra, dyrare än Tuono :huvet

- Grym display och inställningar per körläge, trodde jag inte skulle bry mig om det så mycket men uppskattar både display och hur mycket du kan ställa in per körläge. Kör-lägerna är inte en "gimmick" som på många andra. Sport mode har en väldigt kraftig motorbroms, men blir mycket mjukare i urban eller touring mode.

- Bra drag! men hade kanske förväntat mig att framhjulet skulle sticka upp innan 6k rpm men känns som den kommer upp först efter 6k med bara gas pådrag. Återkommer efter 100mils service är gjord.

- Rolig att köra utan att bryta mot lagen :tummenupp

- Känner inte jag behöver lägga 10 tusen på decat, endast slipon utan DB-Killers räcker för mig.


Tycker den är perfekt för mig som en do-it-all hoj. Jag förstår om vissa sneglar på Super Duke 1290 istället om man kollar på spec. Men jag är nöjd med mitt val :D

Hade jag inte valt Hypern hade valet vart ett par år gammal Mv Agusta Dragster eller Super Duke, men som sagt jag är nöjd, blir en bra sommar det här trotts allt! :rock
Kollade upp servicen nu, den tillsammans med försäkringen gör att jag tror min budget spricker.
Att betala 900kr/mån för det och 2000kr för hojen är liksom inte värt det. Har ju barn och familjen som man måste tänka på med...
 
Funderat på äldre Hyper 1100cc? Lamb Chops Rides på Youtube köpte nyligen en och har startat en build-serie.
Ja, den ska bli intressant att följa.
Såg att han hade funderingar på att korta av sitt Termignoni-slipon. Blev lite sugen på att testa men vet inte om man vågar.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Kollade upp servicen nu, den tillsammans med försäkringen gör att jag tror min budget spricker.
Att betala 900kr/mån för det och 2000kr för hojen är liksom inte värt det. Har ju barn och familjen som man måste tänka på med...

Alternativt en Hyper 821 eller 939 - fantastiskt roliga hojar vilken generation man än väljer.
Sen så ska man inte glömma Ducati klubben som anordnar mkt roliga körningar.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top