Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Den 7467 artikeln som påstår att ett nytt batteri är på väg att revolutionera elbils branchen.

Jag orkar inte ens läsa skiten längre, om tre månader har dom upptäckt att deras fina laboratoriteorier inte funkar i verkligheten.

Deras 1000 optimala laddcykler i laboratorium motsvarar 57 laddcykler i en elbil, och skiten är värdelös.

Hade dom i smyg kört en elbil med batterierna i ett par års tid och kunnat presentera riktiga data från det hade det haft något värde, men inte förän dess.

Hur många revolutionerande batteritekniker har inte presenterats bara i år?

Gå tillbaka 10 år i tiden och läs vilka revolutionerande batterier som skulle finnas på marknaden "nästa år" och sen ser du vart dom batterierna är i dag.

Det är som med flygande bilar, dom har varit "10 år bort" sedan 20-talet

Jag tror det när jag ser det!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Dom har byggt en bil (plattform) som fungerar skitbra, men dom lyckas inte få mjukvaran att fungera?
Skrota all mjukvara som inte är essentiell, ta bort "lane assist" och "adaptiv farthållare med radar/lidar" och tusen andra teknikrunk-finesser, sälj bilen med enbart mjukvara för fartkontroll, skicka med en lös GPS med sugproppsfäste.
(man kan sätta in ett fartreglage som bara kommunicerar med gaspedal och motor)

Sen kan dom införa en och en finess i uppgraderingar löpande när dom har fått det att fungera....

Men nuförtiden ska gps'en snacka med farthållaren som ska snacka med autobromsen som ska snacka med elhissarna...
En bugg i koden för ett system och bilen blir ståendes osäljbar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vilka system är det VW har problem med? Kan inte se det specat nånstans. Det skulle inte förvåna mig om det är V2X-tekniken som ska hålla kontakten med omgivningen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vilka system är det VW har problem med? Kan inte se det specat nånstans. Det skulle inte förvåna mig om det är V2X-tekniken som ska hålla kontakten med omgivningen.

Om dom hittar 300 buggar per dag nu, så lär det väl vara i alla system...

En volvo B20 fungerade utmärkt med exakt 0 rader kod...
En loppa på brytarspetsarna kunde förvisso orsaka stopp, men petade man bort den så orsakade det inte att bränslepumpen började gå baklänges.

Det var inte bättre förr, det är bara jävligt mycket sämre nu.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Dom har byggt en bil (plattform) som fungerar skitbra, men dom lyckas inte få mjukvaran att fungera?
Skrota all mjukvara som inte är essentiell, ta bort "lane assist" och "adaptiv farthållare med radar/lidar" och tusen andra teknikrunk-finesser, sälj bilen med enbart mjukvara för fartkontroll, skicka med en lös GPS med sugproppsfäste.
(man kan sätta in ett fartreglage som bara kommunicerar med gaspedal och motor)

Sen kan dom införa en och en finess i uppgraderingar löpande när dom har fått det att fungera....

Men nuförtiden ska gps'en snacka med farthållaren som ska snacka med autobromsen som ska snacka med elhissarna...
En bugg i koden för ett system och bilen blir ståendes osäljbar.
Visst, VW skulle kunna göra så, men är det troligt?
Inte enligt mej, tvärtom är VW jävligt kåta på att implementera diverse trams samtidigt som grundfunktionerna fungerar kasst eller inte alls. Detta är också precis vad den genomsnittlige VW-köparen vill ha.

Bajs målat i billig guldfärg.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Visst, VW skulle kunna göra så, men är det troligt?
Inte enligt mej, tvärtom är VW jävligt kåta på att implementera diverse trams samtidigt som grundfunktionerna fungerar kasst eller inte alls. Detta är också precis vad den genomsnittlige VW-köparen vill ha.

Bajs målat i billig guldfärg.

En till som genomskådat koncernens affärsidé. :fakta
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En till som genomskådat koncernens affärsidé. :fakta

Mmmm jag har ägt 2st vw o med tanke på hur Jävla enormt mycket elfel det var i 2vanliga Svensson bilar vill jag helst inte ens tänka tanken på en elektrisk vw.. endast peugot 407 2,0 dieseln har varit värre den stog totalt 17månader på verkstad under sina 5700 totala mil den rullade.. det slutade med att peggan begick harikiri o kastade sig framför en saab 95 som effektiv gjorde om peggan till en röd banan färgad plåt hög.. nej inte mitt fel:tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
ID.3, buggar åsido...
från 409000kr
Golf
Från 220000kr


Alltså. Nej. Ekonomin behöver man inte ens ett kalkylblad för att se att elbil är inte för andra än de som har fet plånbok :dummer
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tesla fortsätter att avaktivera saker som ingick i köpet av bilen, nu SUpercharging på reparerade bilar...
https://www.youtube.com/watch?v=GYXrpLYNdcM

Är det fortfarande någon som tycker det är bra att låta företaget som tjänar pengar på bilen ha kontroll över elektroniken på avstånd.

Snart är det som med telemetrin på F1 bilarna, teamchefen kunde skruva ner effekten eller blåsa motorn för en förare som inte lydde teamorder.

Om tesla inte tycker att du ska åka utanför kommungränsen kan dom stänga av bilen remote för dig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tesla fortsätter att avaktivera saker som ingick i köpet av bilen, nu SUpercharging på reparerade bilar...
https://www.youtube.com/watch?v=GYXrpLYNdcM

Är det fortfarande någon som tycker det är bra att låta företaget som tjänar pengar på bilen ha kontroll över elektroniken på avstånd.

Snart är det som med telemetrin på F1 bilarna, teamchefen kunde skruva ner effekten eller blåsa motorn för en förare som inte lydde teamorder.

Om tesla inte tycker att du ska åka utanför kommungränsen kan dom stänga av bilen remote för dig.

Kul när såna bilar står och blockerar Teslas laddstationer på långsam laddning. :D

Eller laddar dom inte ens långsamt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kul när såna bilar står och blockerar Teslas laddstationer på långsam laddning. :D

Eller laddar dom inte ens långsamt?

Dom laddar väl inte alls i teslas Superchargers, enda sättet att ladda verkar vara från vägguttag, eller i samma hastighet från en icke tesla snabbladdare, om man köper adaptern.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla fortsätter att avaktivera saker som ingick i köpet av bilen, nu SUpercharging på reparerade bilar...
https://www.youtube.com/watch?v=GYXrpLYNdcM

Är det fortfarande någon som tycker det är bra att låta företaget som tjänar pengar på bilen ha kontroll över elektroniken på avstånd.

Snart är det som med telemetrin på F1 bilarna, teamchefen kunde skruva ner effekten eller blåsa motorn för en förare som inte lydde teamorder.

Om tesla inte tycker att du ska åka utanför kommungränsen kan dom stänga av bilen remote för dig.

Det de gör är att dra ned på laddhastigheten efter x antal superchargingar eftersom det sliter på batteriet. Uppsidan är att ditt batteri kommer att behålla sin kapacitet betydligt längre, nedsidan är att laddhastigheten minskar.

För de flesta är vinsten större än förlusten, de som förlorar är de som laddar precis allting på Superchargers, tex taxichaufförer på Arlanda...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tesla fortsätter att avaktivera saker som ingick i köpet av bilen, nu SUpercharging på reparerade bilar...
https://www.youtube.com/watch?v=GYXrpLYNdcM

Är det fortfarande någon som tycker det är bra att låta företaget som tjänar pengar på bilen ha kontroll över elektroniken på avstånd.

Snart är det som med telemetrin på F1 bilarna, teamchefen kunde skruva ner effekten eller blåsa motorn för en förare som inte lydde teamorder.

Om tesla inte tycker att du ska åka utanför kommungränsen kan dom stänga av bilen remote för dig.

Men han hade ju lagat en krockad Tesla och försökt tjäna pengar som Tesla skulle tjänat! :7peta
Klart han ska straffas! :fakta
När han dessutom berättar om det på nätet kommer han aldrig få tillbaka snabbladdningen heller gissar jag! :D
För Tesla brys sig inte om att snabbladdning förkortar livslängden och därför, av hänsyn till kunden, tar bort möjligheten.

Jag vet att fullgas med kall motor förkortar livslängden men uppskattar att Triumph inte kan hindra mig! :tummenupp
Att jag aldrig gasar hårt med kall motor har jag omdöme att besluta själv!
Kommer nog aldrig köpa ett nytt fordon med alla datorer verkar det som...:rodnar
https://www.youtube.com/watch?v=f25aax2ES4s
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men han hade ju lagat en krockad Tesla och försökt tjäna pengar som Tesla skulle tjänat! :7peta
Klart han ska straffas! :fakta
När han dessutom berättar om det på nätet kommer han aldrig få tillbaka snabbladdningen heller gissar jag! :D
För Tesla brys sig inte om att snabbladdning förkortar livslängden och därför, av hänsyn till kunden, tar bort möjligheten.

Jag vet att fullgas med kall motor förkortar livslängden men uppskattar att Triumph inte kan hindra mig! :tummenupp
Att jag aldrig gasar hårt med kall motor har jag omdöme att besluta själv!
Kommer nog aldrig köpa ett nytt fordon med alla datorer verkar det som...:rodnar
https://www.youtube.com/watch?v=f25aax2ES4s

Pff, det är snart slut med det, nästa generation har inbyggda tilt sensorer, lutar du mer är dom tillåtna 8 graderna i kurvorna stryper dom uteffekten för dig.

Skulle du mot förmodan lyckas dra upp den på slangen trots alla system som stretar emot så stryper dom inte bara effekten, dom skickar även ut ett automatiskt e.mail till alla försäkringsbolag som talar om vilken oansvarig förare du är, och om du mot förmodan kan teckna försäkring efter det så kommer den att kosta 10 gånger så mycket.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Pff, det är snart slut med det, nästa generation har inbyggda tilt sensorer, lutar du mer är dom tillåtna 8 graderna i kurvorna stryper dom uteffekten för dig.

Skulle du mot förmodan lyckas dra upp den på slangen trots alla system som stretar emot så stryper dom inte bara effekten, dom skickar även ut ett automatiskt e.mail till alla försäkringsbolag som talar om vilken oansvarig förare du är, och om du mot förmodan kan teckna försäkring efter det så kommer den att kosta 10 gånger så mycket.

Som sagt, jag kommer nog aldrig att köpa ett nytt fordon... :rodnar
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det de gör är att dra ned på laddhastigheten efter x antal superchargingar eftersom det sliter på batteriet. Uppsidan är att ditt batteri kommer att behålla sin kapacitet betydligt längre, nedsidan är att laddhastigheten minskar.

För de flesta är vinsten större än förlusten, de som förlorar är de som laddar precis allting på Superchargers, tex taxichaufförer på Arlanda...


Ja inte är det av artighet, de har gissningsvis insett att deras egen batterigaranti inte kommer ligga dem till fördel...
Något måste göras, att ändra garantitiden skulle ge för uppenbara signaler och skada begagnatmarknaden:gnissla

När folk får grepp om laddtidsförändringen kan olika scenario utspela sig.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top