Nej det törs man inte, kan dock inte påstå att blybatterier är speciellt ofarliga heller, där bildas det ju knallgas vid laddning och själva batteriet är ju en miljöbomb.Törs man säga att ett LiFePO4 är lika brandsäkert som ett blybatteri?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej det törs man inte, kan dock inte påstå att blybatterier är speciellt ofarliga heller, där bildas det ju knallgas vid laddning och själva batteriet är ju en miljöbomb.Törs man säga att ett LiFePO4 är lika brandsäkert som ett blybatteri?
Nej det törs man inte, kan dock inte påstå att blybatterier är speciellt ofarliga heller, där bildas det ju knallgas vid laddning och själva batteriet är ju en miljöbomb.
Ur det perspektivet skulle jag inte oroa mig, större risk att din mobiltelefon orsakar en brand och det går man ju inte och oroar sig för, eller?Hur rädd bör man va för LiFePO4 vs bly törs man ha de monterat i hojen och ha hojen i garaget? Mitt garage är ihopbyggt med huset så man vill ju inte ha en brand i garaget. Är de enbart vid laddning man ska va orolig eller kan de ta eld utan vidare?
Ur det perspektivet skulle jag inte oroa mig, större risk att din mobiltelefon orsakar en brand och det går man ju inte och oroar sig för, eller?

Nej det törs man inte, kan dock inte påstå att blybatterier är speciellt ofarliga heller, där bildas det ju knallgas vid laddning och själva batteriet är ju en miljöbomb.
Har kört med biltemas litiumbatter i 3år. Men jag har även reklamerat batteriet 2 gånger.
Har alltid kollat strömförbruk på min 996/1098 hybrid, efter man stängt av tändningen så har ja mätt upp nära noll mA. Så vid första vinterlagringen så lät jag batteriet sitta påkoppplat. Men efter typ 3 månader så skulle jag starta dem men det gick inte.
Batteriet hade 0,00v!
Det tog inte laddning heller, har biltemas litiumladdare.
Men de som är bra med biltema är reklamationer. Inga problem fick nytt batteri.
Efter de så övervakade jag spänningen när den stod parkerad allt verkade ok sen kanske jag glömde bort o kolla batteriet.
Då hade spänningen sjunkit till runt 6 Volt.
De gick o få laddning på batteriet MEN efter de som ville inte laddaren sluta ladda batteriet, låg konstant 1A.
Så en reklamation till. Nu har jag ett helt nytt igen men nu ska batteriet alltid kopplas bort vid längre stopp.
Annars är så funkar batteriet bra. Lite trögt vid kyla men de löser man med den står med lysen på i en stund så batteriet för lite värme.
Jag ser bara några förklaringar.
Till att batterierna laddar ur sig.
Drar hojen 0,2mA så har den efter ett år dragit 1,7Ah och är det ett 4Ah batteri så borde batteriet inte vara tomt eller nere på 6 Volt.
Drar den 0,4mA så har den efter 6 månader dragit 1,7Ah och är det ett 4Ah batteri så borde batteriet inte vara tomt eller nere på 6 Volt.
Min GSX1300R har jag kollat 2 ggr, första gången som jag minns för flera år sedan drog den 0,8 mA, andra gången drog den 0,6mA parkerad från batteriet.
Så om du lyckats tömma batteriet på några månader
så har du endera mätt fel som jag gjort 0,6mA är inte 0,8mA......
eller också är det här snacket om 4Ah batteri bara snack
om batteriet laddas från en hoj som ger ca 14,3 Volt över batteriet.
Batteriet blir helt enkelt inte fulladdat med 14,3 Volt laddningsspänning.
eller också är det här snacket om 4Ah batteri bara snack
Jag har inte mätt fel, jag är driftelektriker.
men jag misstänker att nån form av självurladdning av batteriet. Batteriet kanske inte gillar spänningsregulator på hojen och tagit skada av den.
Vet inte om de går att driva en krets med så låg spänning med elektroniken som är i ecu:n.
Jag köpte en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/.../noco-genius-g3500-batteriladdare-35-a-p44951
Den laddar ju allt och lite till![]()
Japp, jag är grymt nöjd med min, den visar hur fullt batteriet är, kan ladda allt möjligt och verkar robust och stryktåligÄr denna laddaren ok till ett LiFePO4 batteri?
https://www.kjell.com/se/produkter/.../noco-genius-g3500-batteriladdare-35-a-p44951

Har kört med biltemas litiumbatter i 3år. Men jag har även reklamerat batteriet 2 gånger.
Har alltid kollat strömförbruk på min 996/1098 hybrid, efter man stängt av tändningen så har ja mätt upp nära noll mA. Så vid första vinterlagringen så lät jag batteriet sitta påkoppplat. Men efter typ 3 månader så skulle jag starta dem men det gick inte.
Batteriet hade 0,00v!
Det tog inte laddning heller, har biltemas litiumladdare.
Men de som är bra med biltema är reklamationer. Inga problem fick nytt batteri.
Efter de så övervakade jag spänningen när den stod parkerad allt verkade ok sen kanske jag glömde bort o kolla batteriet.
Då hade spänningen sjunkit till runt 6 Volt.
De gick o få laddning på batteriet MEN efter de som ville inte laddaren sluta ladda batteriet, låg konstant 1A.
Så en reklamation till. Nu har jag ett helt nytt igen men nu ska batteriet alltid kopplas bort vid längre stopp.
Annars är så funkar batteriet bra. Lite trögt vid kyla men de löser man med den står med lysen på i en stund så batteriet för lite värme.
En 1098 drar ström när den står. Inga stora mängder men du har dioden som blinkar efter du stänger av i 24h och jag m.fl får underhållsladda våra gamla blybatterier under vintern. Jämfört med Apan jag hade innan är skillnaden tydlig.
Jag har inte mätt fel, jag är driftelektriker.
men jag misstänker att nån form av självurladdning av batteriet. Batteriet kanske inte gillar spänningsregulator på hojen och tagit skada av den.
Vet inte om de går att driva en krets med så låg spänning med elektroniken som är i ecu:n.
Har era moderna hojar en regulator som inte ger litiumbatterier för hög spänning?
Ny likriktare/regulator som är kompatibel med litiumbatteri är ett måste på mina gamla 80-talare och då skulle jag tydligen leta efter en med MOSFET.
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |