När blir det ok att äga en glidare?

När blir det ok att äga en glidare?


  • Antal röstningar
    0

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
120 rwhp i en 1200cc-sportster är väldigt mycket. 100 bakhjulshäst är bättre på 1200 cc om man ska åka gata. Min motor är ju en kraftigare S&S sportstermotor och därtill på 1640 cc.

De problem jag haft har dock inte varit av effektrelaterade, motorn håller mekaniskt bra.

Sant, skall man behålla 1200 så är nog 100hkr lagom. Men det finns ju en hel uppsjö med varianter på det där med kubik.

Jag skall 1200 konvertera min nu i vinter. Men det blir med std kammar och förgasare. Dock dyna tändning och portning. Vill ha mycket/användbart vrid och en mer "riktig" gång. Tycker en 883:a original känns som någon slags stryp mellanmotor........ Med min ändring räknar jag med kanske 80-85hkr och runt 120Nm om jag får ihop det bra med bestyckning osv.

Sedan så går det ju inte att trimma för mycket iom att min rullar minst 1000mil om året :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sant, skall man behålla 1200 så är nog 100hkr lagom. Men det finns ju en hel uppsjö med varianter på det där med kubik.

Jag skall 1200 konvertera min nu i vinter. Men det blir med std kammar och förgasare. Dock dyna tändning och portning. Vill ha mycket/användbart vrid och en mer "riktig" gång. Tycker en 883:a original känns som någon slags stryp mellanmotor........ Med min ändring räknar jag med kanske 80-85hkr och runt 120Nm om jag får ihop det bra med bestyckning osv.

Sedan så går det ju inte att trimma för mycket iom att min rullar minst 1000mil om året :)

Det låter som en klok effektnivå då.

Gör konverteringen och trimningen på en gång, så att du inte måste köpa 1200-kolvar två ggr. En annan bortglömd men klok storlek att gå på är 1340. Dvs 3 5/8" kolvar. Man måste då förvissio borra blocker för större spigot, men inte lika mycket som för 1440cc (3 13/16") . Dvs man får mer material kvar i cylinderfoten på blocket. Med 1340 bra avgas och portning/förbränningsrum, Mikuni HSR 45 och tex RedShift 643-kam kan man ligga på upptill 115 rwhp och ändå ha en hoj man kan semestra med.

Kolla gärna med Tassen, han kan nog hjälpa dig med trimningen.

883-toppar kan faktiskt vara ett bättre utgångsmaterial för gatportning till en 1200:a.

Sedan finns ju även genvägen via buell-cylindrar och toppar.

Själv har jag aldrig kört en 883, min var en xlh 1200 från början.
Mina 883 tankloggor är bara skoj.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
En Harley sportster skall inte kosta mycket. De är bara fantasipriser när folk vill ha över 50 för en gammal nollnolla :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ja, det är helt klart lockande. Nu verkar det tyvärr som om jag blir av med de mekarmöjligheter jag har haft i mitt garage. Har blivit jäkligt sugen på att bygga mig en stelbenare med trimmad sportster motor. Körde kompisens som är byggd på en Poucho (stavas det så :va ) ram och en mild trimmad sportster motor på ca 80hkr. Jäklar vad kul den var att köra. Ball känsla när man gör omkörningar i 70 knyck med fullt spinnande bakhjul :banana
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Glidare - är en mognads fråga

När Du inte behöver vara snabbast från rödljuset - utan kan bjuda de unga hetsporrarna det nöjet - självkänslan sitter inte i att sitta på 200 hk. - utan mellan öronen.
När Du tröttnat på att köra i fosterställning - utan någon som helst komfort som t.ex. vind skydd.
När Du inte tycker att skyhöga försäkrings premier väger upp, det ovan sagda. För att inte tala om olycksrisken & att bli av med körkortet.
När Du kan njuta av en tur i laglig fart & ta in fin natur, dofter & vackra vyer mm. utan att stressas av att bli omkörd - utan t.o.m. underlätta omkörningen.
När Du finner nöje i att åka på events för glidare runt om i landet & ha kul på helt andra premisser än att vara värst/grymmast/snabbast.

Ja då bör du överväga att införskaffa en glidare. men för att inte chocka kroppen bör du börja med en effekt starkare glidare till att börja med.

Jag är inte där än, men vem vet vad som händer i framtiden - kanske t.o.m. Jag växer ifrån/mognar sporthojen, vi får se.
 

Figge73

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Göteborg - Önnered
Hoj
Honda Hornet 98
Har igår hämtat en krigare. De här med inte längre först vid rödljus nee
det finns allt pulver för att inte bli sist iväg känner jag! Visst e de en
helt annan sak, men djeffligt gött :)
Så sjukt nöjd :banana
316236_10150398882652658_712162657_9975864_1188921154_n.jpg
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
När du vill ha en, och slutat fatta beslut på vad andra tycker:rolleyes:
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Jag skaffade min för att den var billig och för att ha något ekonomiskt att frakta röven på i makligt tempo under tiden jag funderar på vad jag egentligen vill ha för hoj. Dessutom bör man ju ha testat alla kategorier av hojar så nu är det "check" på klenglidare.
Jag upptäckte rätt snabbt att dubbelt så stor motor skulle sitta fint och att över 80-90 så är det inte kul längre...men upp till den hastigheten är det riktigt njutbart att glida fram ute på landet.
Jag har plockat bort hemska detaljer som framruta, packväskor, sissybar och tycker själv att den är rätt snygg nu.
 

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
ImageUploadedByTapatalk1334417647.241565.jpg
Mkt prat om Harleys.. Det finns roligare o lite mer udda alternativ. :)
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Klart det är ok att äga en glidare, man ska bara ha rätt stuk på den... :tummenupp
 

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Ort
Tullinge
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
Bumpar upp den här tråden igen...

Funderar på en Suzuki Intruder 1800, blir 46 i sommar... är det ok :(
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top