Elbil eller inte?

Fyfan, lögner och fake news! :fakta
Ingen vill ha en Tesla och de förlorar biljarders biljarder varje sekund!!1one1!
https://www.svd.se/stark-rapport-fran-tesla--igen
Nä framtiden är vätgas! Det ser vi på de... öhm.. tiotals bilar som finns i världen. Och de öhm.. under tiotals mackar (som är en kritisk infrastruktur som behövs för att fordonen ska rulla överhuvudtaget) bara ploppar upp i.. ehm kanske någon per år.. och kostar mångmiljonbelopp för att bara byggas. Så.. Ehm.. Vätgas kommer att rädda oss!!! :fakta
Eller.. :brynad

Bra skit, så kan de ju sänka priserna på sina bilar så massan har råd med dem.
 
DET SVENSKA SKATTETRYCKET
Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nytt förslag om kilometerskatt dråpslag mot elbilar
Forskning som finansieras av Energimyndigheten presenterar en kilometerskatt som blir ett dråpslag mot elbilarna. Förslaget får dessutom skarp kritik för att göra ingrepp i den personliga integriteten hos bilförarna, eftersom färdvägen ska registreras i minsta detalj av myndigheterna. ”Den frågan berörs inte tillräckligt mycket”, säger en expert till fPlus.

Forskningsprojektet, som finansieras av Energimyndigheten, har kommit fram till att det borde införas en kilometerskatt på bilkörande. Anledningen är att skatteintäkterna som staten just nu får i form av höga skatter på bensin och diesel, kommer att minska allteftersom allt fler går över till elfordon.

För att kompensera för skattebortfallen menar forskarna att staten behöver hitta andra sätt att beskatta bilkörandet. Detta eftersom kostnaderna för vägnätet och andra relaterade kostnader, som vägolyckor, ska kunna täckas även i framtiden.

– Dagens drivmedelsbeskattning är dålig på att ta hand om skillnader på kostnaderna mellan stad och landsbygd om vad biltrafiken orsakar. I städer är kostnaderna högre för vägslitage, trängsel, olyckor, föroreningar med mera, säger Anders Roth, forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet och en av rapportförfattarna.

Bilister kan övervakas
I rapporten föreslås ett övervakningssystem via GPS som innebär att skatteuttaget blir högt för kilometrar som körs i storstäder, och ju längre ut på landsbygden man kör så minskar skatteuttaget.

Dessutom menar rapportförfattarna att kilometerskatten bara ska gälla elbilar och laddhybrider under en övergångsperiod då bensin- och dieselbilar successivt fasas ut, då drivmedlet till dessa bilar redan är högt beskattat i dag. På sikt finns även en plan att införa kilometerskatten även på dem.

– Vi tycker att trafiken ska täcka sina kostnader. Även elbilen är ett fordon som orsakar vägslitage och andra externa kostnader, men de betalar inte den höga skatt som fossilbilar ger upphov till, säger Anders Roth.

Men skatteintäkterna från fossila bränslen är i dag inte öronmärkta för vägunderhåll och de kostnader som trafiken orsakar. Kommer den nya skatten att öronmärkas för just vägunderhåll?

– Det är få skatter som är öronmärkta i dag. Men man räknar ju ändå med vissa kostnader för infrastrukturen och när de trafikrelaterade skatteintäkterna minskar måste man kompensera det på något sätt.

Men kilometerskatten kommer också att införas av miljöskäl, då det är tänkt att skatten ska minska den allmänna biltrafiken och därmed energianvändningen. Men samtidigt innebär en extra hög beskattning på just elfordon att det kan minska benägenheten att köpa just elfordon.

Riskerar att hämma elbilarna
Runar Brännlund är professor i nationalekonomi och forskar om miljö- och naturresursfrågor. Han säger till fPlus att motiven med att alla fordon ska dela kostnaderna för trafiken kan vara bra, men att just detta förslag riskerar att hämma elbilsutvecklingen, som i sig är av godo för klimatet.

– Om man motiverar de höga skatterna på bensin och diesel med att bekosta de externa kostnaderna på vägnätet för olyckor, underhåll och sådant så är det ju rimligt att även elfordon ska vara med och bära dessa kostnader. Men naturligtvis skulle det ju hämma elbilsförsäljningen om skatten blir extra hög på just elfordon, säger Runar Brännlund.

Anders Roth är också medveten om den effekten – att incitamenten att köpa elfordon minskas om det införs extra mycket skatt på just dem.

– Jo, och det är en invändning vi tar på allvar. Vi vill lösa just den aspekten genom att det alltid ska vara billigare att köra elbil än fossilbil. Man ska också vara medveten om långsiktigheten här. Det kan dröja 7 till 10 år innan skatten är på plats. Det kommer fortfarande att vara skattebefriat att köra elfordon under lång tid, säger Anders Roth.

Expert: Ytterligare en fiskal skatt för att fylla statskassan
Mårten Bergman är ansvarig för infrastrukturfrågor på Svenskt Näringsliv och arbetar med frågor kring planering, investering och finansiering av transportinfrastruktur. Han har noterat hur frågan om kilometerskatt oftast marknadsförs som en miljöåtgärd, men i själva verket är en rädsla för förlorade skatteintäkter. Detta är inte ett undantag.

– Det framförs ofta förslag på skatter som ska främja klimatet – men handlar egentligen om något annat. Kilometerskatt handlar inte om klimatet. Det handlar om att man återtar de skatteintäkter man tappar när högbeskattat diesel och bensin försvinner. En fiskal skatt alltså. Denna utredning pekar i samma riktning, säger Mårten Bergman.

Dessutom menar han att forskningen inte täcker in en tillräckligt stor del av transportsektorn, utan endast fokuserar på personbilar.

Varnar för integritetsintrång
Men den allvarligaste invändningen handlar om integritetsfrågan, anser han. Enligt förslaget ska bilarna följas genom GPS för att kunna registrera var bilen körs, och dess data kommer att lagras hos myndigheterna, som underlag till skatten.

– Det är kanske den viktigaste frågan, och den berörs inte tillräckligt mycket, för den är för svår. Integritetsfrågan kommer att bli oerhört viktig och svårlöst, säger Mårten Bergman.

Anders Roth är medveten om problematiken rörande både integritetsfrågan och frågan om att elbilsförsäljningen kommer att hämmas.

Borde man inte i stället belöna och uppmuntra utvecklingen av teknik som kan spara miljön genom att låta skatterna bli låga på just det området?

– Jo, men då kommer vi ju behöva ta kostnaderna för vägunderhåll och olyckor någon annanstans ifrån. Vi tycker att trafiken ska täcka sina egna kostnader så långt det går. Då ska även elbilar vara med och dela på notan, säger Anders Roth.

Att staten övervakar och håller koll på var medborgarna befinner sig och hur de rör sig, kan inte det innebära ett ingrepp i den personliga integriteten?

– Detta är också ett problem vi tar på allvar. Det finns också redan system som medger att registrera skatteuttaget anonymt. I Singapore används en teknik med att man sätter in pengar på ett konto, varifrån skatten sedan dras, utan att det registreras var man kör. Men denna fråga hoppas vi att tekniken kan komma att lösa framöver.

Ska detta arbete ligga till grund för regeringens planer på att införa avståndsbaserad vägskatt?

– Nej, vårt arbete på IVL Miljöinstitutet är ett oberoende forskningsinstitut. Vi hoppas dock att det kan inspirera till diskussion och debatt.

Men det är finansierat av Energimyndigheten som är en statlig myndighet.

– Vi har sökt pengar till vårt forskningsprojekt och Energimyndigheten har godkänt det, men forskningen är helt oberoende och det är inte resultatet av ett beställningsjobb, säger Anders Roth.
 
Last edited:
BEVAKNINGAR
Logga in
CORONAVIRUSETS SPRIDNING
Rysslands president Vladimir Putin, arkivbild. Alexei Druzhinin / TT NYHETSBYRÅN
Ryssland stänger gränsen mot Kina efter utbrottet
Ryssland stänger gränsen mot Kina efter utbrottet av coronaviruset. Det uppger landets premiärminister Michail Misjustin enligt statliga ryska medier.

170 människor har bekräftats döda och fler än 7 700 har smittats i det pågående utbrottet.

Världshälsoorganisationen WHO som inledningsvis tonade ner utbrottets allvar har nu uppmanat alla länder till vaksamhet. Man kommer även att hålla ett nytt krismöte under torsdagen för att avgöra om ett globalt nödläge ska utlysas.

1 tim
TT NYHETSBYRÅN
Kinas rikaste man donerar 138 miljoner till vaccin
Jack Ma, Alibabagrundare och Kinas rikaste man, har donerat motsvarande 138 miljoner kronor för att hitta ett vaccin mot Coronaviruset. Det framgår av en uppdatering i sociala medier av hans stiftelse Jack Ma Foundation.

Andra prominenta finansmän som donerat miljontals kronor för Coronabekämpning är bland annat Bill Gates och LVMH:s Bernard Arnault, enligt Forbes.

Hittills har 170 människor bekräftats döda och fler än 7 700 har smittats.

24 min
Karin Tegmark-Wisell i Aktuellt-studion. SVT Aktuellt
”Sverige måste förbereda sig på att få enstaka fall”
Sverige måste ha beredskap för ”enstaka fall” av coronaviruset. Det säger Karin Tegmark-Wisell på Folkhälsomyndigheten i Aktuellt efter att Finland i går fick sitt första bekräftade fall.

Flera länder har valt att evakuera medborgare från staden Wuhan, smittans epicentrum, men Tegmark-Wisell påpekar att det finns komplexa frågor att hantera vid ett sådant beslut. Bland annat trängs individer ihop, vilket måste göras på ett klokt sätt. Hon säger också att det måste finnas en plan för hur personer som eventuellt insjuknar under resan hanteras.

Svenska myndigheter har valt att vänta med evakueringsåtgärder. ”Men beredskap finns och vi tittar på olika möjligheter att bistå svenskar”, skriver UD i en kommentar till TT.

Idag 05:56
LÄS MER OM CORONAVIRUSETS SPRIDNING
DET SVENSKA SKATTETRYCKET
Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nytt förslag om kilometerskatt dråpslag mot elbilar
Forskning som finansieras av Energimyndigheten presenterar en kilometerskatt som blir ett dråpslag mot elbilarna. Förslaget får dessutom skarp kritik för att göra ingrepp i den personliga integriteten hos bilförarna, eftersom färdvägen ska registreras i minsta detalj av myndigheterna. ”Den frågan berörs inte tillräckligt mycket”, säger en expert till fPlus.

Forskningsprojektet, som finansieras av Energimyndigheten, har kommit fram till att det borde införas en kilometerskatt på bilkörande. Anledningen är att skatteintäkterna som staten just nu får i form av höga skatter på bensin och diesel, kommer att minska allteftersom allt fler går över till elfordon.

För att kompensera för skattebortfallen menar forskarna att staten behöver hitta andra sätt att beskatta bilkörandet. Detta eftersom kostnaderna för vägnätet och andra relaterade kostnader, som vägolyckor, ska kunna täckas även i framtiden.

– Dagens drivmedelsbeskattning är dålig på att ta hand om skillnader på kostnaderna mellan stad och landsbygd om vad biltrafiken orsakar. I städer är kostnaderna högre för vägslitage, trängsel, olyckor, föroreningar med mera, säger Anders Roth, forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet och en av rapportförfattarna.

Bilister kan övervakas
I rapporten föreslås ett övervakningssystem via GPS som innebär att skatteuttaget blir högt för kilometrar som körs i storstäder, och ju längre ut på landsbygden man kör så minskar skatteuttaget.

Dessutom menar rapportförfattarna att kilometerskatten bara ska gälla elbilar och laddhybrider under en övergångsperiod då bensin- och dieselbilar successivt fasas ut, då drivmedlet till dessa bilar redan är högt beskattat i dag. På sikt finns även en plan att införa kilometerskatten även på dem.

– Vi tycker att trafiken ska täcka sina kostnader. Även elbilen är ett fordon som orsakar vägslitage och andra externa kostnader, men de betalar inte den höga skatt som fossilbilar ger upphov till, säger Anders Roth.

Men skatteintäkterna från fossila bränslen är i dag inte öronmärkta för vägunderhåll och de kostnader som trafiken orsakar. Kommer den nya skatten att öronmärkas för just vägunderhåll?

– Det är få skatter som är öronmärkta i dag. Men man räknar ju ändå med vissa kostnader för infrastrukturen och när de trafikrelaterade skatteintäkterna minskar måste man kompensera det på något sätt.

Men kilometerskatten kommer också att införas av miljöskäl, då det är tänkt att skatten ska minska den allmänna biltrafiken och därmed energianvändningen. Men samtidigt innebär en extra hög beskattning på just elfordon att det kan minska benägenheten att köpa just elfordon.

Riskerar att hämma elbilarna
Runar Brännlund är professor i nationalekonomi och forskar om miljö- och naturresursfrågor. Han säger till fPlus att motiven med att alla fordon ska dela kostnaderna för trafiken kan vara bra, men att just detta förslag riskerar att hämma elbilsutvecklingen, som i sig är av godo för klimatet.

– Om man motiverar de höga skatterna på bensin och diesel med att bekosta de externa kostnaderna på vägnätet för olyckor, underhåll och sådant så är det ju rimligt att även elfordon ska vara med och bära dessa kostnader. Men naturligtvis skulle det ju hämma elbilsförsäljningen om skatten blir extra hög på just elfordon, säger Runar Brännlund.

Anders Roth är också medveten om den effekten – att incitamenten att köpa elfordon minskas om det införs extra mycket skatt på just dem.

– Jo, och det är en invändning vi tar på allvar. Vi vill lösa just den aspekten genom att det alltid ska vara billigare att köra elbil än fossilbil. Man ska också vara medveten om långsiktigheten här. Det kan dröja 7 till 10 år innan skatten är på plats. Det kommer fortfarande att vara skattebefriat att köra elfordon under lång tid, säger Anders Roth.

Expert: Ytterligare en fiskal skatt för att fylla statskassan
Mårten Bergman är ansvarig för infrastrukturfrågor på Svenskt Näringsliv och arbetar med frågor kring planering, investering och finansiering av transportinfrastruktur. Han har noterat hur frågan om kilometerskatt oftast marknadsförs som en miljöåtgärd, men i själva verket är en rädsla för förlorade skatteintäkter. Detta är inte ett undantag.

– Det framförs ofta förslag på skatter som ska främja klimatet – men handlar egentligen om något annat. Kilometerskatt handlar inte om klimatet. Det handlar om att man återtar de skatteintäkter man tappar när högbeskattat diesel och bensin försvinner. En fiskal skatt alltså. Denna utredning pekar i samma riktning, säger Mårten Bergman.

Dessutom menar han att forskningen inte täcker in en tillräckligt stor del av transportsektorn, utan endast fokuserar på personbilar.

Varnar för integritetsintrång
Men den allvarligaste invändningen handlar om integritetsfrågan, anser han. Enligt förslaget ska bilarna följas genom GPS för att kunna registrera var bilen körs, och dess data kommer att lagras hos myndigheterna, som underlag till skatten.

– Det är kanske den viktigaste frågan, och den berörs inte tillräckligt mycket, för den är för svår. Integritetsfrågan kommer att bli oerhört viktig och svårlöst, säger Mårten Bergman.

Anders Roth är medveten om problematiken rörande både integritetsfrågan och frågan om att elbilsförsäljningen kommer att hämmas.

Borde man inte i stället belöna och uppmuntra utvecklingen av teknik som kan spara miljön genom att låta skatterna bli låga på just det området?

– Jo, men då kommer vi ju behöva ta kostnaderna för vägunderhåll och olyckor någon annanstans ifrån. Vi tycker att trafiken ska täcka sina egna kostnader så långt det går. Då ska även elbilar vara med och dela på notan, säger Anders Roth.

Att staten övervakar och håller koll på var medborgarna befinner sig och hur de rör sig, kan inte det innebära ett ingrepp i den personliga integriteten?

– Detta är också ett problem vi tar på allvar. Det finns också redan system som medger att registrera skatteuttaget anonymt. I Singapore används en teknik med att man sätter in pengar på ett konto, varifrån skatten sedan dras, utan att det registreras var man kör. Men denna fråga hoppas vi att tekniken kan komma att lösa framöver.

Ska detta arbete ligga till grund för regeringens planer på att införa avståndsbaserad vägskatt?

– Nej, vårt arbete på IVL Miljöinstitutet är ett oberoende forskningsinstitut. Vi hoppas dock att det kan inspirera till diskussion och debatt.

Men det är finansierat av Energimyndigheten som är en statlig myndighet.

– Vi har sökt pengar till vårt forskningsprojekt och Energimyndigheten har godkänt det, men forskningen är helt oberoende och det är inte resultatet av ett beställningsjobb, säger Anders Roth.

Ja, du vet...
 

Bifogat

  • steget-efter-sc3a5g-inget.jpg
    steget-efter-sc3a5g-inget.jpg
    49.3 KB · Visningar: 44
Vad är tanken med Moddlarens kilometerlånga inlägg?
Folk får lunginflammation och är de redan sjuka så kan de dö. Ganska få som rapporterar hur många som tillfrisknat efter sjukan.
 
Vad är tanken med Moddlarens kilometerlånga inlägg?
Folk får lunginflammation och är de redan sjuka så kan de dö. Ganska få som rapporterar hur många som tillfrisknat efter sjukan.

Tror det är artikel nr två i den, helt enig kilometerlånga textmassan; i korthet: de skatter staten går miste om på elbilismen ska kompenseras av elbilismen. Men det är nog ingen normalt kopplad individ som skulle tro att välja alternativ skulle löna sig mer än momentan i plakatpolitikens miljötalibanism. Senast ut var den fullkomligt kontraproduktiva skatten på plastbärkassar, ”för miljöns skull”. Men innerstadsmiljömupparna tror de räddar planeten med sina teslor och tygkassar. Ja jävlar i hoppet...(ja nu tog jag medvetet tillverkaren på T då det blev en halvlimerick på tygkasse. Varsågod och bli kränkt)


Enkelt uttryckt, staten kommer inte gå ekonomiskt back på elbilismen. Tro mig.
 
Last edited:
Det är jag medveten om. Jag kommer inte glömma när min pappa blev invinkad i dieselkön med sin Peugeot när vi åkte av färjan från Finland. Den rasslade kanske väl mycket för att vara bensinare.

Jag har inte sett något bra samlingsord för "fossilbilar". Inte heller "avgasbilar" verkar uppskattas av alla. I utländsk media är väl ICE vehicles använt en del, men jag har inte sett någon svensk motsvarighet.

Förbränningsbil är den benämning jag gillar bäst. Följer nomenklaturen: el(motor)bil, förbrännings(motor)bil
 
Vad är tanken med Moddlarens kilometerlånga inlägg?
Folk får lunginflammation och är de redan sjuka så kan de dö. Ganska få som rapporterar hur många som tillfrisknat efter sjukan.

Japp det kom tyvärr med en massa skit som inte skulle vara med.. ber om ursäkt att jag inte kollade på det innan jag postade..
 
Jag försökte läsa på lite om NEXOn, men det var ju lättare sagt än gjort. I testet står det att den har utrymmen stora nog för en familj och bra lastutrymmen, men det ser ju minimalt ut, som en liten hatchback ungefär. Så jag började leta på NEXOs hemsida, men där stod det ju bara nonsens, men det är lite coolt att dom skriver att den har 666 km räckvidd :rock Nåväl, jag gick igenom broschyren, men där står bara några yttermått, ingenting om innermåtten, eller ens volymen på bagageutrymmet, bara en massa säljdravel om "För Labans skull..." och "För Annas skull..." :huvet

Sen vet jag inte hur smart det är att ha kameror i backspeglarna och visa det på instrumentpanelen, tanken är ju trots allt att man ska titta ut när man kör bil :dummer Annars skulle man ju kunna göra en mycket säkrare, tystare och billigare bil om man struntade i rutorna och satte en 360-kamera på taket och hängde ett par VR-brillor på ratten...
 
Så här löser man skattebortfallet i visa stater i USA:

b036524e92034a08edec0bcb0dbe283c.jpg
c2e8decda0b72c5236dcc74e353e2d34.jpg
 
Det är få statsbildningar som är så bakåtsträvande som den amerikanska. Möjligen är Nordkorea något värre.
 
Så här löser man skattebortfallet i visa stater i USA:

b036524e92034a08edec0bcb0dbe283c.jpg
c2e8decda0b72c5236dcc74e353e2d34.jpg

Självklart, elbilar nöter också på vägarna/infrastrukturen, och stålarna ska in även i USA.
Nu vet jag inte hur dom har det med skatt på övriga drivmedel, men ett bortfall räknar dom med
 
Synd att Hondas lilla elbil är så dyr, för den är både retro och snygg samtidigt! Gillar skarpt deras lösning på backspegel/kamera/monitor jämfört med fyra nollor i grillen.


Du missar inte ett land i norra europa nu?

Norge? Sant.

Tillbaka till bilar, Herr Mäkinen kan syssla med politik hemma.

Konstaterade att jag numera tankar diesel för 300kr/mån och att det då skulle ta mig 147år att tjäna in en tesla. Fasen åsse.
Ja det är inget tryckfel. Ettfyrasju. Fuck dat!
 
Last edited:
300kr/mån? Behöver du ens bil?

Jag minns inte ens när jag hade en bensin/dieselräkning på under 5000/mån... 1997?


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top