Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lamotte har ju nåt den nivån att han blivit som ett självspelande piano.

Bara se i Trollhättan hur idioterna kommer fram och ger Lamotte exakt den show han vill presentera för sina följare.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Lamottes vara inte vara beror nog var ”följarna” bor å hur ”berikade” dom är av killarna. Mona Sahlins killar är så söta
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Va? Har han orkat resa sig från skrivbordet?
Gapig pajas som mest studerar sig själv.

Har inte följt tråden men jag såg hans reportage från Trollhättan igår och killen är fan modig! Inget snack om saken. Flera gånger rörde han sig från polisen mot pöbeln för att föra en dialog och möttes av inget annat än hot, våld och påhopp mm.

Däremot så mesigare polis får man nog leta efter. Olaga hot, misshandel, rån, maskering på allmän plats mm. var bara några av brotten som begicks 1 meter från poliserna mot en journalist. Vet inte vem som tog beslut om att inte ingripa men den personen bör avgå omgående. De har tjänstevapen och förstärkning via radio! Visa att Polisen bestämmer kanske?

Tycker också det är kul att du skriver att han är en gapig pajas. Han må vara kontroversiell för vissa men han visar på hur det faktiskt ser ut i delar av samhället idag. Han använder sig av en plattform som är som skapt för det han gör. Han är en av få journalister som gör sitt jobb idag och inte viker ner sig. Sen använder han en videokamera som tydligt visar vad som sker.

Sen säger det väl ganska mycket om medias trovärdighet när en vanlig svensk frilansjournalist har ca. 50000 mer följare på fb. än vår egen statsminister. :rolleyes:
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så jävla högervinklat att rapportera hur verkligheten ser ut.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tittar ni runt omkring er och upplever ni att gemene medborgare förstår allvaret(vem som nu bestämmer det) i den verklighet vi befinner oss i?

Det smågnälls lite här och var vid fikarasterna, någon skriver en insändare i en lokaltidning och ffa så ser man till att rösta rätt vid nästa val. Det är så verkligheten ser ut, det är lika självklart som att det efter regn kommer solsken. Man tar sitt ansvar och gör sin plikt vart fjärde år och tror att världen kommer bli en så mycket bättre plats i samma sekund man lämnar vallokalen. Ansvar, nej men det lämnar man ju över till andra - också i samma sekund man lämnar vallokalen.

Men det är ju så vi blivit uppfostrade.
Eget ansvar (och till viss del ens frihet) är borta, allt är statens ansvar och/eller någon annans ansvar.

Jag är inte mycket för att svartmåla saker och ting, men visst, sker ett inbrott medan du är hemma så gäller det att passa sig i dubbel bemärkelse, för försvarar du dig så finns risken att det sedermera är du som sitter i en rättegång och ska försöka minimera rättsväsendets straff för att du eventuellt använt mer våld än vad människor i den lugna, trygga, ljusa, uppvärmda rättegångssalen anser varit befogat, i efterhand... Om du inte blir mördad vill säga...
Vad inbrottstjuvarna gör eventuell fru, man, barn eller husdjur vet man ju inte heller... det finns kvinnliga pensionärer vars liv avslutats genom att mördats i ett soprum...

Så sker ett inbrott så ska man bara ringa polisen, och hoppas de har resurser att dyka upp, och att inbrottstjuvarna är "snälla" och har tid att invänta polisen...

Det. Går. Utför... och vare sig vår statsapparat, myndigheter för säkerhet och trygghet eller medborgare är rustade för denna negativa samhällsutveckling...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Funderar på att köpa en pistol för att kunna skydda mig iom att jag upplever att den part som idag har den uppgiften i allt mindre utsträckning verkar klara av jobbet - men denna part har samtidigt bestämt att det är olagligt.

Så jag tvingas fortsatt betala för något jag inte får.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jäkla poliser. Utklädda dagisfröknar. Fast det gick bra å åka ut till Arlanda å fängsla nån som skrivit nåt elakt om nån ”jag är här” såsse.
Så nog finns det resurser alltid
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Journalism är inte enbart att betrakta sig själv
https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/196641-ett-ar-med-joakim-lamotte/

Kan man inte hålla en lugn och saklig ton uppfattar jag det som att orden man använder inte är tillräckligt innehållsrika.
Mängden följare är ett ganska dåligt mått på innehållet. En av de mest populära svenskarna på Youtube är Joakim Lundell och där är det inte tätt mellan hjärncellerna.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Flertalet av de så kallade självbetraktande inläggen handlar ju om alla de hot han mottagit för arbetet han utför. Om man bortser från att han inte håller en lugn ton så måste väl även du hålla med om att hot mot hans liv och att hans fru ska utsättas för grova brott mm. är jävligt illa?

Lugn och saklig ton är det ju ingen som håller idag. Inte ens reportrar på SVT kan hålla sig objektiva i debatten.

Många följare innebär att man levererar något som massan gillar.... Joakim är poppis bland de yngre som oftast inte bryr sig om personen är smart eller inte så länge han/hon är rolig.

Jag håller med om att inte allt som han gör är bra men om man håller sig till kärnfrågan så lyfter han viktiga samhällsproblem.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Funderar på att köpa en pistol för att kunna skydda mig iom att jag upplever att den part som idag har den uppgiften i allt mindre utsträckning verkar klara av jobbet - men denna part har samtidigt bestämt att det är olagligt.

Så jag tvingas fortsatt betala för något jag inte får.

Detta kokar i stort ner ”the tipping point”. När skattebärande medborgare inte längre uppfattar att samhällskontraktet hålls av motparten. Ett recept på en perfekt storm.

I övrigt betraktar jag valresultatet i Storbritannien och hur mycket folk är beredda att offra för att förändra en icke önskvärd situation.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men det är ju så vi blivit uppfostrade.
Eget ansvar (och till viss del ens frihet) är borta, allt är statens ansvar och/eller någon annans ansvar.

Jag är inte mycket för att svartmåla saker och ting, men visst, sker ett inbrott medan du är hemma så gäller det att passa sig i dubbel bemärkelse, för försvarar du dig så finns risken att det sedermera är du som sitter i en rättegång och ska försöka minimera rättsväsendets straff för att du eventuellt använt mer våld än vad människor i den lugna, trygga, ljusa, uppvärmda rättegångssalen anser varit befogat, i efterhand... Om du inte blir mördad vill säga...
Vad inbrottstjuvarna gör eventuell fru, man, barn eller husdjur vet man ju inte heller... det finns kvinnliga pensionärer vars liv avslutats genom att mördats i ett soprum...

Så sker ett inbrott så ska man bara ringa polisen, och hoppas de har resurser att dyka upp, och att inbrottstjuvarna är "snälla" och har tid att invänta polisen...

Det. Går. Utför... och vare sig vår statsapparat, myndigheter för säkerhet och trygghet eller medborgare är rustade för denna negativa samhällsutveckling...

Det där är riktigt sjukt. Det är ganska uppenbart att majoriteten som sitter i rättsväsendet och dömer folk lever i någon slags gentlemanna-utopi. Troligen någon slags skada från Hollywood.

Man får inte slå för hårt eller för mycket... ungefär som att det finns någon domare som kommer in och bryter matchen ifall någon bryter mot reglerna. Samtidigt som en yrkeskriminell ofta inte skyr några som helst medel och Svensson som ska försvara sig vet verkligen inte vilken moral, styrka eller kunskap hans motståndare har.
Jösses vilken fantasivärld dom måste leva i.

Har man sett våld tillräckligt många gånger i verkligheten så inser man till slut att en motståndare i en verklig våldssituation ska oskadliggöras med varje till buds stående medel. Och den som skyddar sitt hem ska verkligen inte behöva tveka i den situationen av rädsla för att bli dömd för misshandel.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det där är riktigt sjukt. Det är ganska uppenbart att majoriteten som sitter i rättsväsendet och dömer folk lever i någon slags gentlemanna-utopi. Troligen någon slags skada från Hollywood.

Man får inte slå för hårt eller för mycket... ungefär som att det finns någon domare som kommer in och bryter matchen ifall någon bryter mot reglerna. Samtidigt som en yrkeskriminell ofta inte skyr några som helst medel och Svensson som ska försvara sig vet verkligen inte vilken moral, styrka eller kunskap hans motståndare har.
Jösses vilken fantasivärld dom måste leva i.

Har man sett våld tillräckligt många gånger i verkligheten så inser man till slut att en motståndare i en verklig våldssituation ska oskadliggöras med varje till buds stående medel. Och den som skyddar sitt hem ska verkligen inte behöva tveka i den situationen av rädsla för att bli dömd för misshandel.

Nödvärnsexcess, dock verkar den här från läktaren oerhört sparsamt appliceras på rättsfall.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nödvärnsexcess, dock verkar den här från läktaren oerhört sparsamt appliceras på rättsfall.

Ja den verkar aldrig tillämpas. Som jag sa, folk som ska döma lever i någon slags illusion.

Mer som dom tycker att världen borde se ut än hur den i verkligheten ser ut. Den svensk som försvarar sitt hem idag gör nog bäst enligt principen skjut, gräv, tig.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja den verkar aldrig tillämpas. Som jag sa, folk som ska döma lever i någon slags illusion.

Mer som dom tycker att världen borde se ut än hur den i verkligheten ser ut. Den svensk som försvarar sitt hem idag gör nog bäst enligt principen skjut, gräv, tig.

Eller så ska man vara en fena på fysik & mekanik.

Sen får rättsväsendet komma med riktlinjer för hur stor kraft, rörelsemängd, tryck osv som jag får överföra från tex min näve eller ett tillhyge då jag försvarar mig i ren panik mot en förövare som jag upplever är ute efter att cutta mig som det så fint heter.
Gäller helt enkelt att göra några snabba överslag i huvudet, ta det därifrån och hoppas att han hamnar på rätt sida sas.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag skulle gärna ta ett par år på en institution efter att ha fått nytta av 11 års kampsportträning mot någon som hotar min familj. Bring it on!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top