Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jag har genom åren med samma hoj kört ibland med 40-olja och andra gånger med 50-olja. Jag upplever att den är ganska mkt piggare med 40-olja men har inte gjort några mätningar. Nån som har koll på hur stor skillnad det kan göra? Om jag minns rätt så går det enligt manualen bra att köra på både 40 och 50.
Tjockare olja stjäl helt klart effekt men jag undrar om du verkligen lyckas känna skillnaden eller om det är placebo.

Formula student i Luleå körde för kanske 15 år sedan en 4 cyl 600-motor i bromsbänk, dels rekomenderad olja och dels en specialblandning från Statoil, minns inte viskositet men den hade extra EP-/AW-additiver för att bättre motstå eventuella närkontakter på glidytorna.
Om jag minns rätt så var skillnaden 2% högre effekt med den lägre viskositeten. Så små skillnader är dessutom svåra att verifiera i bromsbänkar som vanligtvis brukar ha standardavvikelser på minst 1%.
Man ska ju då också veta att mekaniska förluster inklusive pumpförluster kan typiskt vara i storleksordningen 10% på full last, men är en väldigt varierande siffra då det beror av både last och varvtal.
På tomgång är ju förlusterna 100%.