Alatalo
The Build Quality Police
Nu kanske du är lite arbetsskadad?
Förmodligen mycket arbetsskadad, både fysiskt och psykologiskt. Men jag vidhåller min åsikt om viskositet. Vill man veta vad man har så är det data på själva viskositeten som gäller. Weight-systemet är grovt och dessutom grovt missbrukat. Det finns ju exempel där det ena fabrikatets SAE 5 framgaffelolja i själva verket har högre viskositet än nästa märkes SAE 10 framgaffelolja.
Vill man vara riktigt petimeter så är det dessutom uppmätning medelst egen tvåmiljoners viskometer som gäller då det även fuskas med angivna viskositeter. Det finns till exempel en stötdämparolja på marknaden som har ett helt osannolikt högt viskositetsindex och som anses vara the bollocks bland folk som stirrar sig blind på viskositetsindex och inte förstår vikten av andra egenskaper. När denna olja hamnar i viskometern så inser man snabbt att dess viskositetsindex är ren och skär lögn och när man sedan testar lite mer så inser man att den är fullständigt oanvändbar på grund av en löjligt låg verklig (inte uppgiven) flampunkt...
En kletig olja låter ju onekligen som att den innehåller vidhäftningsförbättrande tillsatser, typ sådana som man har i kedjeoljor. Jag ska dock låta det vara osagt då jag också har erfarenheter av reagens mellan oljor, oljetillsatser och andra kemikalier som kan finnas inuti framgafflar. Det finns exempel där olika kombinationer av tvättalkohol och smörjfett skapat ämnen med samma kemiska sammansättning som kontaktlim och det finns exempel där oljetillsatser har reagerat med mässing och lagerbrons (vanligt förekommande i nålar, munstycken såväl som bussningar) och skapat något som närmast kan liknas vid halvtorkad målarfärg...
En orsak så god som någon att använda den olja som tillverkaren rekommenderar och att dessutom serva med frekventa intervall.