10W-40 istället för 10W-50?

Varför göra detta till en jäkla raketforskning...
Nedan hämtat från min Ducati Monster 1200 manual...
Helt enkelt om man kör när det är typ 0-40+ grader ute så kan man köra på i princip allt (ej kanske 10w-30) ?
Dom här oljetrådarna e dock väldigt underhållande att följa

*popcorn* :banana :tummenupp

View attachment 448693

Kör och sluta noja för skit o ingenting..
Vill man köra Motul 300v för den "känns" så jävla bra..gör det...
Väljer man annat som är inom spec. så gör det...
Hojen kommer inte explodera (gäller även Biltemas olja)

TS kör inte en Ducati Monster, ingenjörerna som gjort hans hoj har kalkylerat med andra viskositeter än de Italienska som gjort din Ducati.

Så TS bör förslagsvis konsultera sin manual istället för din manual.

Jo, oljetrådar har sina komiska sidor...
 
TS kör inte en Ducati Monster, ingenjörerna som gjort hans hoj har kalkylerat med andra viskositeter än de Italienska som gjort din Ducati.

Så TS bör förslagsvis konsultera sin manual istället för din manual.

Jo, oljetrådar har sina komiska sidor...
Exakt, att välja oljeviskositet är inte en gissningstävlan.
Till de flesta hojar finns rekommenderad viskositet alternativt ett viskositetsdiagram.

För R1an rekommenderas 10w 30 för lite svalare klimat och 20w 40 för varmare.

För oss i norden spänner temperaturerna mellan de båda ytterligheterna så att välja en 10w40 är spot on (för en R1 från 2007) :tummenupp

20190418_224437.jpg
 
Viskositet är en av MÅNGA egenskaper hos en olja...


Buy quality, cry once.
 
Jo fast viskositet ÄR en viktig egenskap hos en olja och det var väl specifikt viskositet ts frågade om eller har jag missat nått :confused:
 
En gissning är att KTM specar 50 för att få lite mindre kuggslitage. Att man tappar en aning effekt på en tjockare olja , spelar inte nån roll eftersom det finns tillräckligt ändå för dom flesta.
 
En gissning är att KTM specar 50 för att få lite mindre kuggslitage. Att man tappar en aning effekt på en tjockare olja , spelar inte nån roll eftersom det finns tillräckligt ändå för dom flesta.
Ja, så kan det vara och absolut, väljer de för låg viskositet innebär det haveri.

Det finns ju ett antal faktorer till att en motor behöver en viss viskositet för att fungera optimalt vid en viss temperatur.

Kunde tillverkaren välja fritt skulle de säkert välja så tunn olja som möjligt.

Tar man ts motor som exempel så är kallegenskaperna (10w) lika för båda de föreslagna oljorna.
50 erbjuder en bättre bärighet i de högre tempområdet men är samtidigt tjockare där omkring.
Behöver motorn inte den extra bärigheten leder det istället till onödig friktion.

Temperatur är det viktiga när man pratar viskositet, går en maskin med konstant temperatur är det plättlätt att välja rätt viskositet och det funkar bäst med en rak olja (fast viskositetsindex).

Men en fordonsmotor som dels befinner sej i olika omgivningstemperaturer och dels har en viss konstruktion där det skapas hot spots, typ en tvärmonterad V-twin, så måste man välja viskositet som fungerar vid motorns varmaste ställe och såna saker förutsätter jag att tillverkaren klurat ut för det är rätt svårt att gissa fram.
 
Gjorde ett jämförande test för några år sedan både på gaffelolja och motorolja och märkte att klassningen i viskositet skiljer oerhört. en 10w40 kan ha samma CST som en annan fabrikörs 10w50. Så mycket tillåts det skilja vilket säger lite om de marginaler som finns, om man är noga så skiter man i SAEklassen och kollar CST vid 40 resp 100 grader C.

Standarden: https://www.bobistheoilguy.com/viscosity-charts/

Olja är inget magiskt. Välj rätt klass med rätt adaptiver till din motor, speciellt om du har katalysator.

https://www.oilspecifications.org/api_eolcs.php
https://www.oilspecifications.org/acea.php
https://www.oilspecifications.org/articles/JASO_MA_JASO_MB.php
 
Last edited:
...men hur bra är egentligen Biltemas olja?

har kört biltema olja i min cbr 900 turbo och den funkar fint där iaf:tummenupp nu kör jag sbk racing för att den är billigare:rock har inte märkt någon skillnad:) sen kan det ju vara så att vissa växellådor och kopplingar är kräsnare på tillsatserna i oljan än andra
 
Vill man undvika problem så låter man bli höga vårtal innan oljan blivit varm. Det blir den ofta typ drygt 5 minuter efter det motorn nått full vattentemp.
Då börjar luftbubblorna försvinna risken för stora krafter på lager och diverse transientproblem.

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -


Kurvan ser ut som en allmän beräkning av filmtjockleken eller är det något mer avancerat bakom?
Får du verkligen någon squeeze effekt vid bdc?
Normalt brukar man väl tala mest om denna effekt i samband med vevstakslager etc?
 
Vill man undvika problem så låter man bli höga vårtal innan oljan blivit varm. Det blir den ofta typ drygt 5 minuter efter det motorn nått full vattentemp.
Då börjar luftbubblorna försvinna risken för stora krafter på lager och diverse transientproblem.

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -



Kurvan ser ut som en allmän beräkning av filmtjockleken eller är det något mer avancerat bakom?
Får du verkligen någon squeeze effekt vid bdc?
Normalt brukar man väl tala mest om denna effekt i samband med vevstakslager etc?

Filmtjockleken beror mest av skjuvhastigheten därav faller den ner både vid tdc och bdc, vid tdc har du även högre temp och därmed lägre viskositet på oljan, samt högre tryck från ringarna. Men jag tror ringtrycket har minst betydelse.

Har glömt hur de där kurvorna togs fram och jag orkar inte söka, men jag vill minnas att det är experimentella mätningar.
Det är ju jäkligt svårt mäta filmtjockleken under drift, särskilt i en stor konstruktion som en motor, så det enklaste är ju att simulera vid datorn så jag kan ha fel.
En metod för praktisk mätning är ju via resistansen genom oljefilmen. Eventuellt inte i en motor utan kanske med en testrigg typ Tribo plint(googla) som gnuggar en provbit fram och åter.
 
De vet ingen för vi vet inte vilken tillverkare det är. De enda jag vet är att de köper in olja som har lägsta möjliga pris vs den spec de vill att den ska ha.

Om du kollar boost så ser du att biltemas olje spec är bättre än ex samtliga castrol oljor, castrol finns inte som firma längre utan är precis som biltema, den som äger castrols namn köper random in olja med det recept som castrol utvecklade en gång i tiden.
 
Det är tydligen samma sak med yamahas oljor (yamalube), de tillverkas på olika marknader med de basoljor som finns tillgängliga där.
 
Gjorde ett jämförande test för några år sedan både på gaffelolja och motorolja och märkte att klassningen i viskositet skiljer oerhört.

SAE's weight-system är otroligt grovt. Dessutom ser det ut som att många tillverkare skiter i att de ligger utanför angivna viskositetsintervall. Man säljer sin olja som en viss SAE-weight ändå.

Om man är noga med exakt viskositet är det därför bättre att leta reda på denna via någon form av datablad.

Det är tydligen samma sak med yamahas oljor (yamalube), de tillverkas på olika marknader med de basoljor som finns tillgängliga där.

Mängder med märkes-oljor inom bil- och motorcykelindustrin är olika oljor på olika marknader och den främsta orsaken till detta är miljöregler som orsakar dyra och komplicerade frakter.

Jag vet inte vad Yamalubes värsta motorcykelolja är just nu, men för några år sedan har jag för mig att det var värsta sortens Shell Advance i USA och Motul 7100 i Europa, båda förpackade i likadanna dunkar som hette Yamalube helsyntet 10W-40.
 
SAE's weight-system är otroligt grovt. Dessutom ser det ut som att många tillverkare skiter i att de ligger utanför angivna viskositetsintervall. Man säljer sin olja som en viss SAE-weight ändå.

Om man är noga med exakt viskositet är det därför bättre att leta reda på denna via någon form av datablad.



Mängder med märkes-oljor inom bil- och motorcykelindustrin är olika oljor på olika marknader och den främsta orsaken till detta är miljöregler som orsakar dyra och komplicerade frakter.

Jag vet inte vad Yamalubes värsta motorcykelolja är just nu, men för några år sedan har jag för mig att det var värsta sortens Shell Advance i USA och Motul 7100 i Europa, båda förpackade i likadanna dunkar som hette Yamalube helsyntet 10W-40.
Motul var där en mc-mek på y-center som sa till mig. Har aldrig fått det bekräftat förutom med det du säger nu.
 
Runt 2015 är jag ganska säker på att Yamalube helsyntet var Motul 7100 rakt av. Jag lyckades komma över en svårfunnen spec på Yamaluben och alla nummer såväl som färgen var exakt samma som Motul 7100.
 
SAE's weight-system är otroligt grovt. Dessutom ser det ut som att många tillverkare skiter i att de ligger utanför angivna viskositetsintervall. Man säljer sin olja som en viss SAE-weight ändå.

Om man är noga med exakt viskositet är det därför bättre att leta reda på denna via någon form av datablad.



Mängder med märkes-oljor inom bil- och motorcykelindustrin är olika oljor på olika marknader och den främsta orsaken till detta är miljöregler som orsakar dyra och komplicerade frakter.

Jag vet inte vad Yamalubes värsta motorcykelolja är just nu, men för några år sedan har jag för mig att det var värsta sortens Shell Advance i USA och Motul 7100 i Europa, båda förpackade i likadanna dunkar som hette Yamalube helsyntet 10W-40.

Nu kanske du är lite arbetsskadad? För stötdämpare håller jag med dig om vikten av att kolla den verkliga viskositeten men jag tror ingen motor är tillverkas så på marginalen att inte sae är acceptabel noggrannhet.
 
...stötdämpare...

Och på tal om stötdämpare och olja så tömde jag idag den mest märkliga gamla olja ur en gaffel jag sett, dels var det knappt någon olja kvar i gaffeln, bara i innerkammaren.

Oljan var helt tjock, seg och klibbig, kan väl mest liknas med kedjeolja till motorsåg. Sällan jag tar på mig gummihandskar med oljiga prylar men här tog jag fram dom.
Nästan tvärtom mot hur oljan brukar se ut när den körts länge, inte samma lukt heller.

Men gissning är väl att killen tagit första bästa flaska och hällt i gaffeln, men en liten fundering har jag ändå kvar om det kan ha hänt nåt. Någon som upplevt nåt liknande? :va
Frågade vilken olja han haft och fick svaret, vet inte samma som original...

Jag har iofs en anekdot från 90-talet när jag körde 125, då blev oljan vid några tillfällan tjock som smörjfett men inte klibbig. Bara grå och rann inte ut när man tog bort oljepluggen. Det var väl någon följd av överhettning där flyktigare delar kokade bort ur oljan. Hände ytterligare någon gång innan jag övergick till ATF som jag därefter alltid haft i växellådan på 2t-maskiner.

Men den oljan var inte lika klibbig som gaffeloljan och dessutom är en framgaffel sluten och inte förhållandevis kall så överhettad olja tror jag inte riktigt på i gaffeln.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top