Elbil eller inte?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ja, men fram tom 70-talsbilarna så var det vanligt att motorerna fick renoveras före karossen var slut och irish skrev ju klassiker.

Var det verkligen det?

Min Volvo 142 från sent 60-tal snurrade på tills det var rostfläckar överallt, min Mazda B1800 från 1978 gick tills det var rosthål i både skärmar och dörrar, bekanta med gamla jänkebilar är likadant, enda sättet att slita ut en volvo rödblock eller en cheva V8 är väl att trimma ordentligt ;)

Har dock eldat upp en typ1 1600 motor i min beach buggy efter en 5 timmars fullgasrepa, och har dödat en 305 smallblock men det berodde på att den var för ny och hade oljetryckgivare av plast som efter 25+år helt plötsligt fick för sig att den ville vara pulver. Hade inte hänt på en äldre maskin där de är i plåt.
Men när man tänker tillbaks både på egna fordon och bekantas så känns det fortfarande som att karrosen oftast är det som tagit slut först, oavsett årsmodell. Och skulle man råka ha ihjäl en motor så är det oftast ett mänskligt misstag bakom, men då är det avsevärt enklare och billigare att överhala en motor än en upprostad kaross, för att inte tala om roligare!

Tycker dock conceptet är skitcoolt, speciellt om det är lite effekt i grejerna, säg 300 elhästar :D Men kommer nog kosta mer än det smakar nu i början, om 5-10år kanske ;)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sladdar kanske av ämnet lite (pun!).

Men dagens bilar, vi kan ta Audi/VW 2.0TFSI med kassa kolvar, samma koncerns V6-V8 etc med katastrof-kamdrivning, BMWs skräpmotorer som koksar ihop, dieslar som skattas till döds osv. Finns stor potential nuförtiden! Förr höll motorerna längre än karossen men idag verkar det ha vänt
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Du har uppenbarligen aldrig åkt i en bil med en lsx med dubbelturbo och pg låda.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Chevrolet small lock 427cui. 1500hk och två växlar. Gör kvartsmilen 2 sekunder snabbare än en tesla p100d. Är ju ett motorkoncept som är rätt vanligt bland dragracers
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jo du kan köpa en komplett färdig dragracing bil. Men det underlättar ju om man kan skruva själv. Men min poäng är egentligen att ni pratar så satans mycket strunt i denna tråden så man storknar. Allt är trött som inte har 600 hästar det håller jag med om. Men jag blir helt enkelt inte impad av snabba köpes bilar. För en bil med 600hk dvs ungefär vad en tesla har. Kommer alltid att bli ifrånåkt av en redneck som har byggt något fränt i en vedbod.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Åter till elbilar nu.

Jag såg att Mazda nu dumpar sin egna semibensinmotor till förmån för elmotor. Frågan är var de befinner sig utvecklingsmässigt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jo du kan köpa en komplett färdig dragracing bil. Men det underlättar ju om man kan skruva själv. Men min poäng är egentligen att ni pratar så satans mycket strunt i denna tråden så man storknar. Allt är trött som inte har 600 hästar det håller jag med om. Men jag blir helt enkelt inte impad av snabba köpes bilar. För en bil med 600hk dvs ungefär vad en tesla har. Kommer alltid att bli ifrånåkt av en redneck som har byggt något fränt i en vedbod.

Är du ny på sporthoj? 99,9% av allt som skrivs här är strunt! :fakta :fyllisar
Du gillar dragracers med förbränningsmotor på grund av anledningar.
Jag gillar bilar med elektrisk drivlina på grund av anledningar.
Är väl inget fel med det? Hela syftet med tråden är ju till för att diskutera "Elbil eller inte".
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ryktet säger att detta kan vara Nissans kommande Ariya, med 48 mil räckvidd enligt EPA cykeln och 0-100 på 5s.
this-is-the-nissan-ariya-the-child-leaf-had-with-the-rogue.jpg

En rejäl uppfräschning jämfört med Leafen imho.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Åter till elbilar nu.

Jag såg att Mazda nu dumpar sin egna semibensinmotor till förmån för elmotor. Frågan är var de befinner sig utvecklingsmässigt.
https://electrek.co/2019/10/21/mazdas-first-ev-mx-30-first-photo/
Om det stämmer så skulle jag nog klassa den som efter i utvecklingen. 35kWh batteri år 2020 är tveksamt om det är något att hänga i julgranen. Klart, om de säljer dem för mindre pengar än en Leaf 40kWh kanske det kan tilltala någon att ha som pendlardroska?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Är du ny på sporthoj? 99,9% av allt som skrivs här är strunt! :fakta :fyllisar
Du gillar dragracers med förbränningsmotor på grund av anledningar.
Jag gillar bilar med elektrisk drivlina på grund av anledningar.
Är väl inget fel med det? Hela syftet med tråden är ju till för att diskutera "Elbil eller inte".

Nej jag har varit medlem sen 2006
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hej Bullen.

Jag vill ha en elbil men då jag bor i hyresrätt med fickparkering utmed gatan har jag ingenstans att ladda.
Hjälp mig!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej Bullen.

Jag vill ha en elbil men då jag bor i hyresrätt med fickparkering utmed gatan har jag ingenstans att ladda.
Hjälp mig!

Hej!

Förstår att du frågar åt en kompis.

Du kan alltid tjuvladda gratis på tex Lidl och på andra publika laddare (ofta mot betalning) som du hittar på www.uppladdning.nu

Beroende på ditt körmönster och bil så behöver du oftast bara ladda några kilowattimmar varje natt, hyresvärden kanske kan anvisa ett vanligt 220V-uttag på bakgården som du kan få använda mot ersättning för strömmen, dvs några kronor per dygn om du laddar varje natt.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top