Elhojar

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Vad baserar du det på? Allt jag läser om pågående forskning talar för precis det motsatta.

Att det genom tiderna har funnits väldigt mycket lovande forskning som bara runnit ut i sanden. Oftast handlar det om felberäkningar, oväntade "biverkningar" inom kemin o.s.v.. I vissa fall har man varit något på spåren men då har antingen kostnaden gjort lösningen praktiskt obrukbar för t.e.x. persontransport. En annan stor faktor är att det rent företagsekonomiskt är en svår bransch och "start-ups" misslyckas hela tiden av rent ekonomiska skäl när de fastnar i utvecklingsstadiet. Det är alltid vad man inte vet att man inte vet som sätter käpparna i hjulen för den nya och obeprövade teknologin. Batteriteknlogin är trots allt tusentals år äldre än förbränningsmotorns men trots det har man inte kommit längre än att tillverka en överklassbil i miljonbelopp med en "bränsletank" som väger lika mycket som en opel corsa från 80-talet. Vi kan kalla det empiriskt baserad skepsis.

Nä, en variator är perfekt för en motor med smal användbar vridkurva (dvs en förbränningsmotor) inom ett begränsat varvtalsområde. En elmotor är precis motsatsen till det.

Ja det har du helt rätt i. Elmotorns största fördel är just vridet men eldriftens största nackdel i praktiken är ju energilagringskapacitet och räckvidd. Med tanke på det så skulle man väl kunna bygga runt en del av elmotorns nackdel genom att ha den snurrandes runt sitt optimerade energieffektiva varvtal som är nästan högst upp i registret. En kompromiss.
Modeller som denna visar det ganska tydligt: https://evmc2.files.wordpress.com/2014/07/motorcurve.gif
motorcurve.gif
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag är inte imponerad av deras "nya" teknologi eller deras spekulativa visioner från spåkulan.
De snackar mycket och hoppas på mycket men levererar i realiteten inte mycket. Det är mycket om och vill och kanske men väldigt lite "har lyckats med". Det låter som alla andra paradigmskiften inom batteriteknologin som de senaste 10 åren eller så har försvunnit lika fort som de dykt upp. Lite som Jesus som fortfarande inte har kommit tillbaka. Men man kan alltid tro.

Förutom att de skriver mycket i stil med “we think we can get..." så skriver alltså att de lyckats få ut, över 360 Wh/kg och 581 Wh/l medan dagens kommersiella li-ion batterier levererar ca. 250 Wh/kg och 700 Wh/l.

De har alltså fått ut ca. 44% fler Wh/kg :tummenupp medan de får ut ca. 17% färre Wh/l.:tummenner Däremot klarar batteriet inte av lika många cykler vilket betyder att livslängden är kortare än kenventionella li-ion :7peta
Drar man av de mot varandra har de alltså lyckats få ut påstådda 19,5% sammanlagda förbättringar på energi per vikt och volym-fronten i ett batteri med sämre livslängd. :5sure:tummenner
Visst säger de att de "jobbar på det" och lovar guld och gröna skogar men den har jag hört förut och är inget jag kan ta som säkerhet hos banken.

Man kan också ta en vanlig gathoj och trimma skiten ur motorn, smacka på en turbo och säga att man ökat den voluminösa effekten. Försök pendla på den i en vecka och se hur länge den håller. Framgångar som bygger på avkall på andra funktioner är inget annat än omprioriteringar. Att dreva om hojen är inte heller någon magisk "life-hack" eller "free-energy device" som bara har fördelar. Jag är nyfiken på om priset på dessa batterier går mot dyrare eller billigare. Där kanske man skulle kunna vinna lite mark men som sagt...tvivlar på det.
Här är en graf som visar framgång över befintliga tekniker (och några potentiella framtida) samt ungefär när de blev tillgängliga kommersiellt:
https://i.pinimg.com/originals/22/d8/0a/22d80a3ebe28e222b8feb633c58108e7.jpg
Vi har kunnat elda saker i flera tusen år, det betyder inte att förbränningsmotorer har evolverat över flera tusen år..
På 70-talet började det bli ekonomiskt intresse i batterier med högre energi-densitet, så även om det forskades på batterier innan dess var det inte förrän de senaste decennierna som det har funnits någon riktig efterfrågan. Förbränningsmotorer däremot har utvecklats över de senaste 100 åren.

Här är en annan graf som visar vad de olika batterierna har frambringat i form av energi-densitet
http://racingbatteries.com.au/uploads/3/4/3/5/34351452/6535118.jpg

Skillnaden som nu hänt i världen under det senaste decenniet är att det finns enorma incitament att skapa billigare, lättare och bättre batterier, på en tidigare icke-existerande skala.

Sen kommer det som alltid inom teknologi finnas de som hävdar att de har "The Holy Grail", inget nytt under solen. Men ju fler som jobbar med det, desto större sannolikhet att någon prickar rätt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Blir ju sjukt dyrt när gruvpersonalen ska ha kollektivavtal
Här är en graf som visar framgång över befintliga tekniker (och några potentiella framtida) samt ungefär när de blev tillgängliga kommersiellt:
https://i.pinimg.com/originals/22/d8/0a/22d80a3ebe28e222b8feb633c58108e7.jpg
Vi har kunnat elda saker i flera tusen år, det betyder inte att förbränningsmotorer har evolverat över flera tusen år..
På 70-talet började det bli ekonomiskt intresse i batterier med högre energi-densitet, så även om det forskades på batterier innan dess var det inte förrän de senaste decennierna som det har funnits någon riktig efterfrågan. Förbränningsmotorer däremot har utvecklats över de senaste 100 åren.

Här är en annan graf som visar vad de olika batterierna har frambringat i form av energi-densitet
http://racingbatteries.com.au/uploads/3/4/3/5/34351452/6535118.jpg

Skillnaden som nu hänt i världen under det senaste decenniet är att det finns enorma incitament att skapa billigare, lättare och bättre batterier, på en tidigare icke-existerande skala.

Sen kommer det som alltid inom teknologi finnas de som hävdar att de har "The Holy Grail", inget nytt under solen. Men ju fler som jobbar med det, desto större sannolikhet att någon prickar rätt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Blir ju sjukt dyrt när gruvpersonalen ska ha kollektivavtal

Inte nödvändigtvis. I ett land där kollektivavtal finns brukar också effektiva maskiner finnas, och personal kompetenta nog att operera dessa, vilket gör att det kostar mindre per utvunnen mängd råvara.

En stor anledning till att vi tidigare inte brutit t.ex kobolt här i norr är att efterfrågan på världsmarknaden varit för liten. Helt enkelt inte lönt. Det håller på att svänga om, så jag tror nog att det börjar öppnas en och annan gruva i våra trakter inom kort.

Sen kostar det en massa pengar att framställa cellerna, så kostnaden för arbetskraft för att bryta en signifikant liten del av batterierna är bara en liten delmängd av totalkostnaden. Den beryktade IVL-rapporten antog att alla världens batterier skulle tillverkas i låglöneländer, vilket då innebär taskiga anställningsformer och endast smutsig elkraft. För det måste bli så eftersom det måste vara billigast så.
För ett par månader sen gick Tesla ut med att de nu tillverkar mer batterier än resten av världen tillsammans. (I kapacitet mätt, dvs antal kWh). Uppenbart låglöneland.
Den fabriken drivs för övrigt uteslutande av förnybara källor (sol/vind/geotermisk). Intressant där att IVL-rapporten räknade med 50-70% co2-utsläpp för batteriernas framställning. Dvs resten av världen måste då släppa ut mer än 100-140%... Sug på den ett tag.

Hur ser det då ut för en annan av de största tillverkarna? Nissans batterifabrik för den amerikanska marknaden ligger i Tennessee, för den europeiska i Sunderland, Storbritannien.
Det är två av de största tillverkarna av elbilar i världen. Uppenbara låglöneländer med tveksamma anställningsformer där också.. Och vi ska inte tala om hur smutsig elkraft de har! Varje dag som går så bygger de ut nätet med kraftverk som eldar brunkol och sälungar. (Eller var det tvärtom? Trumpen till trots...)

Den svenska fabriken som håller på att byggas upp (Northvolt) har redan ansökt om att få utöka den årliga produktion, innan de ens knappt har satt spaden i marken, för behovet ökar för varje dag som går. Uppenbart är detta det värsta landet någonsin, med vidriga arbetsförhållanden. Detta måste stävjas! Upp på barrikaderna!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Inte nödvändigtvis. I ett land där kollektivavtal finns brukar också effektiva maskiner finnas, och personal kompetenta nog att operera dessa, vilket gör att det kostar mindre per utvunnen mängd råvara.

En stor anledning till att vi tidigare inte brutit t.ex kobolt här i norr är att efterfrågan på världsmarknaden varit för liten. Helt enkelt inte lönt. Det håller på att svänga om, så jag tror nog att det börjar öppnas en och annan gruva i våra trakter inom kort.

Sen kostar det en massa pengar att framställa cellerna, så kostnaden för arbetskraft för att bryta en signifikant liten del av batterierna är bara en liten delmängd av totalkostnaden. Den beryktade IVL-rapporten antog att alla världens batterier skulle tillverkas i låglöneländer, vilket då innebär taskiga anställningsformer och endast smutsig elkraft. För det måste bli så eftersom det måste vara billigast så.
För ett par månader sen gick Tesla ut med att de nu tillverkar mer batterier än resten av världen tillsammans. (I kapacitet mätt, dvs antal kWh). Uppenbart låglöneland.
Den fabriken drivs för övrigt uteslutande av förnybara källor (sol/vind/geotermisk). Intressant där att IVL-rapporten räknade med 50-70% co2-utsläpp för batteriernas framställning. Dvs resten av världen måste då släppa ut mer än 100-140%... Sug på den ett tag.

Hur ser det då ut för en annan av de största tillverkarna? Nissans batterifabrik för den amerikanska marknaden ligger i Tennessee, för den europeiska i Sunderland, Storbritannien.
Det är två av de största tillverkarna av elbilar i världen. Uppenbara låglöneländer med tveksamma anställningsformer där också.. Och vi ska inte tala om hur smutsig elkraft de har! Varje dag som går så bygger de ut nätet med kraftverk som eldar brunkol och sälungar. (Eller var det tvärtom? Trumpen till trots...)

Den svenska fabriken som håller på att byggas upp (Northvolt) har redan ansökt om att få utöka den årliga produktion, innan de ens knappt har satt spaden i marken, för behovet ökar för varje dag som går. Uppenbart är detta det värsta landet någonsin, med vidriga arbetsförhållanden. Detta måste stävjas! Upp på barrikaderna!
Det du gör nu är ju att håna afrikaner som har ett pissliv, men får det dig att må bättre så, go ahead. Skitbra om vi startar koboltutvinning i sverige, nåt måste vi producera och nåt ska folk jobba med, här görs det ju under ordnade former åtminstone. Och ditt raljerande är något tröttsamt. Att jag tycker att batteriproducenter kan ha en ansvarsfull produktionskedja är väl inte likvärdigt med att jag älskar brunkol? Jag tjänar ju för helvete storkovan på att fika och prata skit och tillverka hojdelar på livstid om vi förnyar kärnkraften.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Den beryktade IVL-rapporten antog att alla världens batterier skulle tillverkas i låglöneländer, vilket då innebär taskiga anställningsformer och endast smutsig elkraft.

Nej? Var antar de det?

Intressant där att IVL-rapporten räknade med 50-70% co2-utsläpp för batteriernas framställning. Dvs resten av världen måste då släppa ut mer än 100-140%... Sug på den ett tag.

Ur rapporten:

Based on the scope of the study, the life cycle was divided into stages focusing on mining, material processing and manufacturing of the battery.

The manufacturing stage (mainly electricity use) contributes greatly (45-60%) leading to the conclusion that production site electricity mix is a large contributor with the potential to change the results. The range above is based on cell manufacturing electricity with a fossil share of 50-70%

Det är inte 50-70% av utsläppen som sker under själva framställningen(manufacturing) utan 45-60%, då baserat på el med 50-70% fossilandel.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det du gör nu är ju att håna afrikaner som har ett pissliv, men får det dig att må bättre så, go ahead. Skitbra om vi startar koboltutvinning i sverige, nåt måste vi producera och nåt ska folk jobba med, här görs det ju under ordnade former åtminstone. Och ditt raljerande är något tröttsamt. Att jag tycker att batteriproducenter kan ha en ansvarsfull produktionskedja är väl inte likvärdigt med att jag älskar brunkol? Jag tjänar ju för helvete storkovan på att fika och prata skit och tillverka hojdelar på livstid om vi förnyar kärnkraften.
Om jag gjorde det ber jag om ursäkt, det var inte min intention. Det jag ville få fram var att världen inte är svart eller vit, det är en gråskala. Jag kan inte _garantera_ att tillverkarna av mina bilar inte har använt en vidrig gruva i Kongo, däremot vet jag att den ena biltillverkaren aktivt övervakar både leverantörer och dess underleverantörer för att ta reda på var kobolten (och alla så kallade konflikt-material) kommer ifrån, och vägrar samarbeta om inte alla leden uppfyller högt ställda krav. Den andra biltillverkaren har 0% kobolt i sina batterier. För att lägga lite perspektiv på det hela har jag kört odubbat de senaste knappt 20 åren. Enligt en stor källa för "fakta" här i Sverige är dubbdäck roten till allt ont: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VR8nvV/dubbdack-i-sverige-kostar-liv--aven-i-kongo Kallar du även de som kör med dubbdäck för dåliga människor som bara är ute efter att håna afrikaner? Jag har inga problem med att bli kritiserad, men då vill jag högaktningsfullt att det är baserat på trovärdig fakta.

Har ett inlägg till, sen återgår jag till elhojarna i den här tråden.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nej? Var antar de det?



Ur rapporten:





Det är inte 50-70% av utsläppen som sker under själva framställningen(manufacturing) utan 45-60%, då baserat på el med 50-70% fossilandel.

De antar att det är producerat på en plats som har 50-70% fossil andel i energimixen. Detta återfinns nästan uteslutande endast i låglöneländer.

Sedan har du alldeles rätt, jag uttryckte mig fel. Slutsatsen i hela rapporten bygger (bland annat) på att tillverkningen av batterierna sker med en elmix på i genomsnitt 50-70% fossil energi. Vilket i dagsläget är en fysisk omöjlighet.

Nu verkar dock IVL ha erkänt deras misstag: https://www.mestmotor.se/recharge/a...gor-klart-elbilar-ar-klart-battre-for-miljon/

Edit: Hittade det jag hade i bakhuvudet att jag läst i rapporten:
Since production location currently is based on labor cost it can be important to promote a choice
based on environmental factors as well. Legislation can be one way to ensure this by giving incentive
to choose production location or electricity type based on environmental factors.
Detta i kombination med deras antaganden om fossil inblandning i elmixen ger slutsatsen låglöneländer med dåliga arbetsförhållanden. Vilket _i genomsnitt_ alltså inte stämmer på ens långa vägar.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Åter till elhojarna. Enligt ryktena ska Lightning avtäcka specarna på deras nya hoj idag, amerikansk tid: https://lightningmotorcycle.com/

Borde alltså finnas tillgängligt för oss under fredagen :yoparty

Riktigt fet, och med prestanda som matchar moderna superbikes. 200 hk, 225 kg, 25+ mil körsträcka (med största batteripaketet). Nackdelen, priset, 38800 USD för instegsmodellen, dvs den lär kosts över en halv mille innan den är hemma i Sverige... :näsblod

LS218_specs_new.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Riktigt fet, och med prestanda som matchar moderna superbikes. 200 hk, 225 kg, 25+ mil körsträcka (med största batteripaketet). Nackdelen, priset, 38800 USD för instegsmodellen, dvs den lär kosts över en halv mille innan den är hemma i Sverige... :näsblod

LS218_specs_new.jpg

Det där är LS218, som man har kunnat köpa sedan länge. Deras nya, billigare variant heter "Strike" och ska börja på ca $12.000 för enklaste varianten.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Riktigt fet, och med prestanda som matchar moderna superbikes. 200 hk, 225 kg, 25+ mil körsträcka (med största batteripaketet). Nackdelen, priset, 38800 USD för instegsmodellen, dvs den lär kosts över en halv mille innan den är hemma i Sverige... :näsblod

LS218_specs_new.jpg

Men "direktdrivning" med kedja känns lika proffsigt som en "nollväxlad" trampcykel med Schimano 1-växlat nav! :Bugar
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Undrar hur man tänker när man väljer ett namn på nånting som är omöjligt att googla, Lightning Strike.:dummer
Lika smidigt som att försöka hitta tuppar som är stora och svarta.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och så var det ju det här med stötdämparlänkage och kedjekraft...Den vinkeln mellan kedja och svingarm lär ju generera en något...okonventionell kedjekraft. Är det elmotorns vridmomentkurva som gör att man kommer undan med sådant...?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Håhå, den var minsann riktigt snygg i mina ögon. Internationell lansering tillkännages senare i år. Då är det nog allra tidigast nästa år, inte helt otänkbart om två år, som den går att införskaffas här i Svedala.
Sen verkar de ha gjort sin hemläxa och se till att den kan laddas med standard-infrastruktur. 20-30 minuter medans man går på muggen och köper en sig en kaffe kommer funka perfekt, iaf för mitt användningsområde. Precis som elbilen. :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det där är LS218, som man har kunnat köpa sedan länge. Deras nya, billigare variant heter "Strike" och ska börja på ca $12.000 för enklaste varianten.

Ah, my bad. Men fortfarande riktig fet.

Ska bli intressant att se hur den nya Strike är i verkligheten. Toppmodellen har 120 hk och över 240 Nm i vrid. Kan inte hitta något om vikt etc men gissar betydligt mer än LS218. Stylingen känns lite budgethoj, typ helkåpeförsedd SV650 eller ER-6.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ah, my bad. Men fortfarande riktig fet.

Ska bli intressant att se hur den nya Strike är i verkligheten. Toppmodellen har 120 hk och över 240 Nm i vrid. Kan inte hitta något om vikt etc men gissar betydligt mer än LS218. Stylingen känns lite budgethoj, typ helkåpeförsedd SV650 eller ER-6.
Tycker du? Jag tycker den har lite ducce-stuk över sig i fronten, jag gillar den skarpt. Har inte snålat på komponenterna på carbon edition heller, bra fjädring och hejdare! :yoparty

Enligt https://electrek.co/2019/03/28/lightning-strike-electric-motorcycle-launch/ så ligger det på 206kg.

Edit; Jämför exempelvis dessa två bilder:
https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2019/03/lightning-strike-header-2.jpg
Lightning Strike

https://motor.elpais.com/wp-content/uploads/2017/11/ducati-panigale-v4-unveiled-2.jpg
Ducati Paningale
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top