Elhojar

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
2350 mil kör jag på två år. Det är som vanligt att förutsättningarna riggas för att kunna framställa eldrift som sämre än bensin...

En hoj från 2009 är inte skrotfärdig idag. Den är fortfarande ”nästan ny”.


Buy quality, cry once.

Du ja, men den genomsnittlige motorcyklisten i sverige kör ca 200 mil om året.

Håller med angående livslängd.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ni kan väl inte på allvar jämföra batterier i en laptop med dem i en elbil/elhoj? Visst kör Tesla med laptopbatterier, men användningen är helt annorlunda och styrningen av laddning och hantering av värme är betydligt mer avancerad än i en dator som är gjord för att funka 18 månader.
Det blir ju som att jämföra en Lupo-diesel med en lastbil och säga att bara för att lastbilen går långt kommer Lupon också göra det.
De flesta ickekinesiska elfordonstillverkarna använder andra batteriteknologier än vanliga 18650 från Wish där de anpassar konstruktionen för det de ska göra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
2350 mil kör jag på två år. Det är som vanligt att förutsättningarna riggas för att kunna framställa eldrift som sämre än bensin...

En hoj från 2009 är inte skrotfärdig idag. Den är fortfarande ”nästan ny”.


Buy quality, cry once.

Beror ju lite på vilken hoj man köper.
Yamaha/Star, Honda, Suzuki eller Kawa, håller med.
Ja bortsett från Kawazaki ZX-10R, vid tävlingskörning byts ramen varje år.
Och den ende jag känner med ZX-10R, hojen har ny ram....
men en BMW S1000RR från 2009 skulle jag betrakta som skrot.
Även om den är körd som en genomsnittshoj i Sverige. Dvs omkring 200mil/år.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu vet jag inte hur du värderar dina egna argument men jag utgår från att du faktiskt själv tror att de är bra.

Konstruerar man en sak för två års livslängd så kommer den att hålla två år. Köper du en kinafiddy så kommer den inte att fungera särskilt länge. Det beror inte på att den är bensindriven utan på att den är designad för att hålla väldigt kort tid, dvs extremt billigt utförande.

Bilar konstrueras oftast med större fokus på livslängd och du kan ju kika på Toyota Prius som i modern form varit i drift sedan 2004. De har även som taxi många gånger passerat 60.000 mil utan större fel. Och då är de ändå hybrider med allt vad det innebär av MER komplicerade konstruktioner.

Tesla lämnar längre garanti på batteriet än vad de flesta andra tillverkare lämnar på sina bensin- eller dieselmotorer. Eldrift innebär färre rörliga delar och enklare och robustare konstruktioner.

De flesta har en elmotor som cirkulationspump till värmesystemet hemma. Brukar den ofta gå sönder? Hade det varit tillförlitligare/hållbarare med en bensindriven liten pump?

Det är det argument du egentligen framför.


Buy quality, cry once.

Om vi tar Prius 1st så har en bekant haft Prius som tjänstebil. När han klagade på den dåliga stolen som gjorde han fick ont i ryggen var svaret.
Genomsnittsköparen kör inte lika långt som du. Och då bytte han till Ford Focus.
Så jag gissar Taxi Prius regelbundet får ny stol / har annan stol.
Inte konstigare än att ny DSG växellåda på VW Passat var 7000mil ingick i taxiavtalet.
Numera säljs väl bara manuell låda till Taxi från VW.
Senaste Taxi jag åkte med en VW Golf hade manuell låda.

Vad det gäller cirkulationspumpar så har de i många år varit av enkel enfastyp och har den någon gång fastnat så är det vara ett lock över pumpaxeln som man kan lossa och skruvmejselspår i axeln så man kan vrida loss pumprotorn.
Låååång livslängd.

I den moderna villa cirkulationspumpen är motorn av permanentmagnettyp för lägre energiförbrukning, (EU krav från Brussel) kan lätt dra 75% mindre el än den tidigare 1-fas pumpen.
Tyvärr drar permanentmagneterna åt sig järnkorrosionsrester från vattensystemet
(tänk oljeplugg med magnet)
och därför har det blivit vanligt med pumpbyte efter några år.
Något som "aldrig" behövdes med den gamla ineffektiva 1-fas cirkulationspumpen.
Där det räckte med en stor skruvmejsel för service.
Och spelar lite elvärme från pumpen någon roll. I ett värmesystem ?
Utom för politiker.
 
Last edited:

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
2350 mil kör jag på två år. Det är som vanligt att förutsättningarna riggas för att kunna framställa eldrift som sämre än bensin...

En hoj från 2009 är inte skrotfärdig idag. Den är fortfarande ”nästan ny”.

Så du kör slut på den på bara 2 år alltså?....fy fan! Det här med eldrift var då mycket värre än jag trodde.:7peta

Min hoj är från -84 och fortfarande pigg och glad med 7000 mil på klockan. Slutar den gå så häller jag bara i lite flytande energi så är hon igång igen och skulle den ta slut går det bra att köra på etanol, gas eller vafan som helst med en helgs mek. Skulle inte tro vi ser några blå blixtar helt original på samma sätt i "rymdåldern" 2054:rofl

Buy once, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
El är ju överlägset enkelt att göra själv - både generatorer och motorer. Lagringen är svårare men jämfört med olja, raffinaderi och distribution via båt och lastbil är det mesta enkelt. Beroende på hur framtiden utvecklar sig skulle jag nog inte lägga alla ägg i bensinkorgen i alla fall.


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du har aldeles rätt, grundskolematte.
Enligt http://www.brusselstimes.com/busine..._y41ZV6WxpqWhnlzVbl2w_svezB1si90u_6Ur6ZVpXvFM
svarar tillverkningen av Tesla 3 batteriet för 11 till 15 ton CO2. Batteriet finns i 3 storlekar 50kWh, 62kWh, 75kWh
LS218 har tre batteristorlekar 12, 15 resp 20kWh, vilket ger genom jämförelse med Tesla 3 per batteri
12kWh 2,6ton CO2 eller 2600000gram CO2, 15kWh 3,1 ton CO2 eller 3100000gram CO2, 20kWh 4ton CO2 eller 4000000gram CO2.
Räknar man med 10 års livslängd på hojen, äldre hojar brukar försäkringsbolagen lösa in "inga reservdelar"
och tar en genomsnittligkörsträcka för MCn från
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2018/korstrackor_2017_sept.pdf
för största storleken MC 235mil eller 2350km/år och livslängd 10år dvs 23500km totalt så blir CO2 utsläppen enbart från batteritillverkning för LS 218 (utgår från att batteriet håller 10 år (vilket det kanske inte gör....jämför 10 år gammal bärbar dator)

12kWh 2,6ton CO2 eller 2600000gram CO2, med 23500km totalt, eller 112gram CO2/km
15kWh 3,1 ton CO2 eller 3100000gram CO2, med 23500km totalt, eller 134gram CO2/km
20kWh 4ton CO2 eller 4000000gram CO2. med 23500km totalt, eller 170gram CO2/km
och till detta kommer CO2 från elproduktionen.

Detta kan jämföras med Citat: The European Parliament passed legislation capping manufacturer's average new car CO2 emissions at 95 g/km from 2020 onwards
från
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2018/korstrackor_2017_sept.pdf

För mig känns inte en elhoj som LS218 speciellt miljövänlig. :4skrika
Nästan rätt, men dessvärre en stort misstag i grundskolematten, nämligen indatan.

Det är inte batteriet som står för den summan co2, det är hela bilen, nyproducerad och klar inklusive allt. Dessutom är den siffran dubbelt så stor som någon vettig forskare kommit fram till. (Som till skillnad från IFO-rapporten inte är en professor på ett ekonomiskt institut utan folk som innehar teknisk kompetens i området).

Batterier ger en ökning i energiåtgång vid produktion, men inte alls så mycket. Enligt en något utdaterad studie från USA, där elmixen är ännu jävligare än Tyskland så är ökningen i nödvändig energi vid tillverkning jämfört med en likvärdig bensinbil ca +15%, eller 1 ton co2. Ganska långt ifrån 11-15 som användes i beräkningen ovan: http://www.ucsusa.org/sites/default...ner-Cars-from-Cradle-to-Grave-full-report.pdf

Precis på samma sätt som folk hävdar att en Tesla blir 600kg tyngre än en annan bil bara för att batterierna väger en massa, så "glömmer man" att räkna bort det som _inte_ behövs på en elbil. Dvs hela den traditionella drivlinan, som både väger en hel del, och kostar energi att framställa.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nästan rätt, men dessvärre en stort misstag i grundskolematten, nämligen indatan.

Det är inte batteriet som står för den summan co2, det är hela bilen, nyproducerad och klar inklusive allt. Dessutom är den siffran dubbelt så stor som någon vettig forskare kommit fram till. (Som till skillnad från IFO-rapporten inte är en professor på ett ekonomiskt institut utan folk som innehar teknisk kompetens i området).

Batterier ger en ökning i energiåtgång vid produktion, men inte alls så mycket. Enligt en något utdaterad studie från USA, där elmixen är ännu jävligare än Tyskland så är ökningen i nödvändig energi vid tillverkning jämfört med en likvärdig bensinbil ca +15%, eller 1 ton co2. Ganska långt ifrån 11-15 som användes i beräkningen ovan: http://www.ucsusa.org/sites/default...ner-Cars-from-Cradle-to-Grave-full-report.pdf

Precis på samma sätt som folk hävdar att en Tesla blir 600kg tyngre än en annan bil bara för att batterierna väger en massa, så "glömmer man" att räkna bort det som _inte_ behövs på en elbil. Dvs hela den traditionella drivlinan, som både väger en hel del, och kostar energi att framställa.

Nja Citat: A Tesla Model 3 battery, for example, represents between 11 and 15 tonnes of CO2.
från http://www.brusselstimes.com/busine..._y41ZV6WxpqWhnlzVbl2w_svezB1si90u_6Ur6ZVpXvFM

Engelska är svårt men det står faktiskt att det är batteriet som svarar för 11 till 15 tonnes CO2.
Inte hela bilen.

Men varför inte gå till en annan källa ? Tyvärr också på engelska
Svensk forskning sidan 27 Table 18.
15kWh batteri 270kg CO2/kWh dvs 4 ton eller 4050000gram CO2 för batteriproduktionen för ett 15kWh batteri.

Så jag rättar för LS 218 med 15kWh batteri
15kWh 3,1 ton CO2 eller 3100000gram CO2, med 23500km totalt, eller 134gram CO2/km
till (enligt IVL Mia Romare, Lisbeth Dahllöf)
15kWh 4,0 ton CO2 eller 405000gram CO2, med 23500km totalt, eller 172gram CO2/km

http://www.ivl.se/download/18.59222...CO2+emissions+from+lithium+ion+batteries+.pdf
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
.Men varför inte gå till en annan källa ? Tyvärr också på engelska
Svensk forskning sidan 27 Table 18.

För att både IVL-rapporten (den svenska) och IFO-rapporten (den tyska, vilken hänvisas till i de tyska nyhets-sidorna) är helt felaktiga. De siffrorna som presenteras i båda två är helt topp-tunnor galna, snedvridna och ren och skär lögn.

IVL har smugit ut ett uttalande lite diskret och erkänt att de hade fel i sin rapport vilket gjorde slutsatsen helt fel. Är inte säker på att den som fabricerade IFO-rapporten kommer göra samma sak, då författaren högst sannolikt har en egen dold agenda.

Att bygga sina slutsatser på felaktiga indata betyder i de allra flesta omständigheter felaktiga resultat, såvida man inte har felaktigheter som tar ut varandra. Båda rapporterna ovan använder sig av felaktiga indata som förstärker varandra, vilket gör slutsatsen ännu mer felaktig.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
För att både IVL-rapporten (den svenska) och IFO-rapporten (den tyska, vilken hänvisas till i de tyska nyhets-sidorna) är helt felaktiga. De siffrorna som presenteras i båda två är helt topp-tunnor galna, snedvridna och ren och skär lögn.

IVL har smugit ut ett uttalande lite diskret och erkänt att de hade fel i sin rapport vilket gjorde slutsatsen helt fel. Är inte säker på att den som fabricerade IFO-rapporten kommer göra samma sak, då författaren högst sannolikt har en egen dold agenda.

Att bygga sina slutsatser på felaktiga indata betyder i de allra flesta omständigheter felaktiga resultat, såvida man inte har felaktigheter som tar ut varandra. Båda rapporterna ovan använder sig av felaktiga indata som förstärker varandra, vilket gör slutsatsen ännu mer felaktig.

Är det denna du menar?
https://www.ivl.se/toppmeny/pressru...bilar---svar-till-powercircles-kommentar.html

Ordet "fel" tas inte upp där iaf. Är det något annat uttalande från IVL du avser?
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är det denna du menar?
https://www.ivl.se/toppmeny/pressru...bilar---svar-till-powercircles-kommentar.html

Ordet "fel" tas inte upp där iaf. Är det något annat uttalande från IVL du avser?
Det och denna rapport, medförfattad med IVL:http://www.powercircle.org/batteriers_miljopaverkan.pdf
Faktabladet är framtaget av
Power Circle i samarbete med
IVL - Svenska Miljöinstitutet

"Fel" tas inte upp ordagrant, men som av en händelse så är slutsatsen fullständigt den motsatta jämfört med original-rapporten. Därav att jag menar att de smög ut det hela.

Edit: "Erkänt" är nu när jag tänker på det nog inte heller rätt ord. "Försöka släta över och låtsas som inget hänt" kanske bättre passar in.

För när kablades det ut, i Aktuellt, på bästa sändningstid, att "Elbilar är mycket bättre miljöalternativ än bilar som drivs av fossila bränslen"?
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tja, ser man den stora bilden, lite utifrån, så är man närmast nazist om man råkar kritisera eller ifrågasätta hela miljöbilsfrågan, eller miljöfrågan. Så nån slags subliminal programmering förekommer skulle jag säga. Typ som med invandringsfiaskot.
Det och denna rapport, medförfattad med IVL:http://www.powercircle.org/batteriers_miljopaverkan.pdf


"Fel" tas inte upp ordagrant, men som av en händelse så är slutsatsen fullständigt den motsatta jämfört med original-rapporten. Därav att jag menar att de smög ut det hela.

Edit: "Erkänt" är nu när jag tänker på det nog inte heller rätt ord. "Försöka släta över och låtsas som inget hänt" kanske bättre passar in.

För när kablades det ut, i Aktuellt, på bästa sändningstid, att "Elbilar är mycket bättre miljöalternativ än bilar som drivs av fossila bränslen"?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tja, ser man den stora bilden, lite utifrån, så är man närmast nazist om man råkar kritisera eller ifrågasätta hela miljöbilsfrågan, eller miljöfrågan. Så nån slags subliminal programmering förekommer skulle jag säga. Typ som med invandringsfiaskot.

Självklart ska allt kunna kommenteras kritiskt, men varför envisas med att använda osakliga argument?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tja, ser man den stora bilden, lite utifrån, så är man närmast nazist om man råkar kritisera eller ifrågasätta hela miljöbilsfrågan, eller miljöfrågan. Så nån slags subliminal programmering förekommer skulle jag säga. Typ som med invandringsfiaskot.
Förnekar definitivt inte att du ser den bilden. Däremot har jag länge fått försvara att jag skaffat en så dyr och miljövidrig bil, så jag har precis samma bild, fast precis tvärtom.

Kritik är inte fel i sig, då finns möjligheten att skaka ut sanningen och hitta riktiga lösningar på de underliggande problemen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Båda sidor är lessna i ögat alltså
Fast jag tillhör nog ändå miljöbilssidan, skulle inte ha nåt alls emot en elpendlarbil i framtiden.
Förnekar definitivt inte att du ser den bilden. Däremot har jag länge fått försvara att jag skaffat en så dyr och miljövidrig bil, så jag har precis samma bild, fast precis tvärtom.

Kritik är inte fel i sig, då finns möjligheten att skaka ut sanningen och hitta riktiga lösningar på de underliggande problemen.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Båda sidor är lessna i ögat alltså
Fast jag tillhör nog ändå miljöbilssidan, skulle inte ha nåt alls emot en elpendlarbil i framtiden.
Har bytt båda hushållets bilar till rena elbilar och ångrar inte en sekund.

I förrgår natt tankade jag på elektroner motsvarande 20 mils körning, mellan 00-04 då elpriset var lågt och bilen ändå stod stilla. Till det facila priset av 10 riksdaler. Inklusive skatter, moms, överföringsavgifter, laddförluster osv. Elfordon är inte bara en miljövinst utan även i de flesta fall en ekonomisk vinst också. Personligen tycker dessutom de är trevligare att köra :yoparty
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Åter till ämnet.

Det verkar som att Kawasaki funderar på att lansera en eldriven ninja. Patentansökan för enkelt batteribyte verkar ha lämnats in: https://www.autoblog.com/2019/04/23/kawasaki-ninja-electric-swappable-batteries-patent/

"Enkelt" är kanske att ta i. Man verkar behöva ta bort en bit av ramen för att komma åt att byta batterier alternativt lyfta upp ett stort paket rakt uppåt. Knappast något man gör själv på en "mack" iaf.
Men de kan ju ha utvecklat idén sedan 2013 när patentet lämnades in.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top